Spring naar inhoud

- - - - -

inentingen van je kat

• Log in om te reageren
22 reacties op dit onderwerp
dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 03 januari 2013 - 20:03

Misschien is het al eens gezegd geweest, maar vind het niet dadelijk terug.

Mijn katten komen buiten en krijgen de basisinentingen + de leucose.
Is het nodig ze jaarlijks te laten enten of is om de 2 jaar ook oke.
Ik lees zoveel dingen, dat ik het niet meer weet!

Wat vinden/denken jullie?

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 03 januari 2013 - 20:33

Ik heb dat eens gevraagd aan mijn da eigenlijk. Hij zei me dat ze in de eerste levensjaren best jaarlijks hun vaccin krijgen. Eens ze een jaar of 5 zijn kan dat om de 2 jaar omdat die vaccins eigenlijk wel langer werken. Maar ja, kga ook wel jaarlijks, al is het voor een check up en eens wegen.

Malou
Malou
  • 1.047 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 03 januari 2013 - 20:42

De DA bij wie we sinds kort gaan zei dat tweejaarlijks voldoende was voor katten die (hoofdzakelijk) binnen zitten en katten die buiten maar weinig in contact komen met wilde katten (hangt dus af van je buurt) en die niet af en toe in pensions worden opgevangen. Anders laat je ze best jaarlijks inenten.

Bewerkt door Malou, 03 januari 2013 - 20:43.

Jientje
Jientje
  • 1.003 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 03 januari 2013 - 21:23

Die van mij zei van de eerste 3 inentingen( 9 weken 12 weken en 1 jaar) goed te laten doen. Nadien moeten ze jaarlijks voor niesziekte ingeënt worden maar maar 3 jaarlijks voor kattenziekte...
My therapist thinks I'm crazy, but Latte en Mokka say I'm ok. :) Geplaatste afbeelding

Kyetje
Kyetje
  • 741 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 03 januari 2013 - 21:44

Kan het zijn dat de onze elk jaar 1 spuitje krijgen met alles wat nodig is erin?

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 03 januari 2013 - 22:17

Kyetje, op 03 januari 2013 - 21:44, zei:

Kan het zijn dat de onze elk jaar 1 spuitje krijgen met alles wat nodig is erin?

Dat zal de basis zijn (kattenziekte enzo). Leucose is een apart spuitje en ook wat duurder.

Ook hier zie ik weer veel verschillende meningen.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#7 Geplaatst 03 januari 2013 - 22:33

Jientje, op 03 januari 2013 - 21:23, zei:

Die van mij zei van de eerste 3 inentingen( 9 weken 12 weken en 1 jaar) goed te laten doen. Nadien moeten ze jaarlijks voor niesziekte ingeënt worden maar maar 3 jaarlijks voor kattenziekte...

en dit is de winnaar ;) Zo bescherm je je kat het beste, volgens de richtlijnen van het abcd (european advisary board on cat diseases)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#8 Geplaatst 03 januari 2013 - 23:03

Om de 2 jaar is voldoende. Voor niesziekte laat ik ze niet meer inenten, er zijn zoveel varianten op dat ze het toch nog kunnen krijgen. In 2011 hebben ze het alle 15 gehad, onze Jinx heeft chronische niesziekte en die laat ik nooit enten omdat hij dan elke keer een ferme opstoot krijgt.
Dit is wel in samenspraak met mijne nieuwe da. Bij mijn oude da was dit ook al zo overeen gekomen. Ik had raad gevraagd aan hem en dit was het antwoord en heb de vraag opnieuw gesteld bij de nieuwe da en kreeg hetzelfde antwoord.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 04 januari 2013 - 09:06

ginnie, op 03 januari 2013 - 22:33, zei:

en dit is de winnaar ;) Zo bescherm je je kat het beste, volgens de richtlijnen van het abcd (european advisary board on cat diseases)

Zitten niesziekte en kattenziekte niet in 1 spuit? Mijn krijgen er 2, maar de tweede is leucose.

Jientje
Jientje
  • 1.003 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 04 januari 2013 - 11:00

Hangt van het mek van vaccinatie af. Ik heb me er een beetje in verdiept en op basis daarvan mijn keuze gemaakt in samenspraak met mijn DA. De meeste katten krijgen inderdaad ieder jaar kattenziekte en niesziekte maar dat is eigenlijk achterhaald. Is gewoon gemakkelijk voor de da'n en de meeste mensen voelen zich er beter bij.
My therapist thinks I'm crazy, but Latte en Mokka say I'm ok. :) Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#11 Geplaatst 04 januari 2013 - 11:17

dolfjeweerwolfje, op 04 januari 2013 - 09:06, zei:

Zitten niesziekte en kattenziekte niet in 1 spuit? Mijn krijgen er 2, maar de tweede is leucose.

je hebt verschillende entvloeistoffen. Je hebt met en je hebt zonder kattenziekte. normaliter krijg je het ene jaar met en het andere zonder kattenziekte. Je kunt dat terugvinden in je paspoortje. ;)

Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 04 januari 2013 - 11:40

ginnie, op 04 januari 2013 - 11:17, zei:

je hebt verschillende entvloeistoffen. Je hebt met en je hebt zonder kattenziekte. normaliter krijg je het ene jaar met en het andere zonder kattenziekte. Je kunt dat terugvinden in je paspoortje. ;)

Hier worden ze jaarlijks ingeënd met 'Nobivac Tricat Trio' en 'Leucogen'.
Als kitten de Nobivac Forcat + Leucogen

Lijkt mij dus elk jaar hetzelfde.

Wat/welke is nu het beste?

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#13 Geplaatst 04 januari 2013 - 13:01

er staan nummers in je europese paspoort, bij de sticker. meestal worden 14 en 15 omcirkeld als kat- en niesziekte wordt geent. Als dat elke keer gebeurd dan heb je inderdaad elk jaar dezelfde enting. Lijkt mij zwaar overbodig.
De enting voor kattenziekte van nobivac is volgens mij 3 jaar geldig, niesziekte moet wel elk jaar. Leukose enten wij niet voor dus daar weet ik niet van hoe lang die geldig is. Je kunt zoeken op de entstof (zie de sticker in je boekje) of vragen aan je da. Of vraag het aan de fabrikant, nobivac. die zal je ook een antwoord geven :)

zelf enten wij jaarlijks voor niesziekte, om het jaar voor kattenziekte. Dit omdat we showen en fokken. Leucose enten we niet, al onze katten zijn vrij en katten die we aankopen komen uit vrije ouders.

Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 04 januari 2013 - 13:04

Op de stickers is nooit niets aangeduid/omcirkeld. In mijn Europees paspoort staan ook geen nummers zoals 14 of 15.

Gewoon stickers, dan datum en dan stempel DA

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 04 januari 2013 - 14:02

Ik vind 1 keer per jaar een controle toch wel een minimum :oops: , en dan is het een kleine moeite om hen ook ineens hun inenting te laten geven.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag