Spring naar inhoud

- - - - -

Kitten uiterst aanhankelijk,zelfs verlatingsangst

• Log in om te reageren
19 reacties op dit onderwerp
Guest_Bluestar_*
Guest_Bluestar_*

#1 Geplaatst 05 januari 2013 - 01:21

Hallo,
We hebben sinds kort een britse korthaar kitten (poes, nu 13weken) en zijn dol op haar! Ze is opgegroeid in een zeer goede, sociale omgeving bij een gepassioneerde ervaren hobbyfokker met 9 andere britten.

Nu is onze kitten wel zeer aanhankelijk, net een hondje! Heel leuk, maar zodra wij even uit haar zicht zijn (andere kamer metbgesloten deur, vb toilet, slaapkamer), begint ze luid te miauwen en te krabben aan de deur totdat ze ons terugziet en dan begint ze meestal te spinnen. Toegang tot slaapkamer is verboden maar als je de hele tijd gemiauw hoort en gekrab aan de deur....

We werken overdag maar geven haar s ochtends en savonds zeer veel aandacht en liefde.

Is dit gedrag normaal en hoe kunnen we die "verlatingsangst" stoppen? Zal dit automatisch verdwijnen naarmate ze ouder wordt?

Bedankt,
Mvg

Choeke
Choeke
  • 7.121 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 05 januari 2013 - 01:27

Een ander kitten bijnemen.

Shadow
Shadow
  • 3.068 berichten

#3 Geplaatst 05 januari 2013 - 01:50

Choeke, op 05 januari 2013 - 01:27, zei:

Een ander kitten bijnemen.
Dat is niet altijd voor iedereen mogelijk.
Niet iedereen wil +1 kat in zijn huis en kan dit financieel aan.
Dus dit raad ik nu zeker nog niet aan.
Lekker ondoordacht kittens kopen omdat de andere 1 keer miauwd is misschien iets dat we niet moeten promoten. ;)

Onze katjes hebben dat ook, vooral Moon.
Wanneer ik in een andere kamer ben dan haar en ze heeft het door gaat ze aan de deur staan krabben en miauwen.
Wat je kan doen is voor je gaat slapen het kitten echt lekker moe maken.
Ook duidelijk maken dat je terug komt, even de deur van de keuken toedoen en dan terugkomen...
Ook ken je voor je weggaat het kitten eten geven of een speelballetje met snoepjes is.
Zo is het kitten bezig en afgeleid.

Veder kan dit ook zijn omdat het beestje natuurlijk nog maar 13 weken is hé.
Alles nieuw en weg van mama is altijd even aanpassen.
Gewoon even de tijd geven het kan beteren met ouder worden dus ik zou nog niet te snel panikeren.
Miauwen is niet slecht hé, laat die stembandjes maar gebruikt worden. ;)

:hart: Meeting you was fate, becoming your friend was a choice, but falling in love with you I had no control over. :hart:

:blackcat What  part of 'Miauw' don't you understand!? :blackcat

CVR
CVR
  • 572 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 05 januari 2013 - 08:32

de 3 poezen van mijn zoon miauwen alle drie als hij weg gaat zeggen zijn bovenburen :heart: zijn eerste poes was ook een britje en miauwde constant,dus er 1 tje bijgenomen......en ze miauwden samen :x dus nog een laatste speelmaatje erbij en het was ook 1tje dat mee miauwde :lol:  De buurman zegt wel dat ze maar een half uurtje miauwen en dat het hem totaal niet stoort :thumb:

Sanqu
Sanqu
  • 209 berichten

#5 Geplaatst 05 januari 2013 - 08:40

Ons Fem is bijna 3 jaar en miauwt ook als ik uit het zicht ben...
Ze ging zelfs de hele nacht door...
Wij hebben geopteerd  om de deuren niet meer af te sluiten.. maw... ze kan dus nu wel in de slaapkamer.  Ik was daar eerst ook niet echt voor, maar nu stoort het me niet meer.  Wanneer ik ga slapen geef ik haar nog een snoepje en dan gaat ze lekker op haar plaatsje op de bank liggen.  Tegen de ochtend aan komt ze bij me liggen.  Soms spint ze dan even, maar al snel legt ze zich en laat me dan slapen tot ongeveer half 8..tegen die tijd is onze Queen echt wel uitgerust en moet er gespeeld en gekroeld worden. :catattackball

als ik naar het toilet moet, volgt ze me tot aan de deur en gaat daar zitten wachten tot ik terug kom.  Ze weet dat dit meestal niet erg lang duurt :jump: Ik laat de deur wel op een kiertje want anders miauwt ze wel....

Het zal overal wel anders zijn, maar ik denk niet dat het miauwen zomaar overgaat... :catwalk2

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 05 januari 2013 - 08:54

Het is ook wel een hele verandering voor het kitten. Het komt uit een druk gezin en nu is het alleen. Misschien kan je speelgoed kopen zodat het zich wat kan bezig houden.
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

Kate
Kate
  • 3.919 berichten

#7 Geplaatst 05 januari 2013 - 09:22

Hoe zou je zelf zijn als je altijd heel veel speelkameraadjes hebt gehad, en plots in een vreemde omgeving terecht komt met enkel een paar mensen, die dan ook nog eens overdag heel de dag weg zijn?
Ik zou me dan ook nogal laten horen als die mensen dan eindelijk thuis zijn.

Ik zou er een super sociale kat bij zetten.. ik zou zelfs opteren voor een jong volwassen kat. Ik had hier een perfecte meid rondlopen in de opvang.. maar ze is net verhuisd naar een gezin die ook één kitten hadden geadopteerd.

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#8 Geplaatst 05 januari 2013 - 09:35

Een tweede kat kan echt wel het verschil maken.

Toen ik enkel Pruts had vroeg die ook ontzettend veel aandacht. En ook al gaf ik die zoveel mogelijk, ze plakte aan mijn lijf van zodra ze me zag tot ik smorgens opstond. Toen we er een 2de katje bijnamen was ze nog steeds lief en aahankelijk maar wel een pak minder opdringerig en ze speelde volop met haar nieuwe vriendje.

snoopy
snoopy
  • 6.261 berichten
  • 5 katten

#9 Geplaatst 05 januari 2013 - 09:43

Ik ben er ook voorstander van een 2de katje erbij te zetten. Een kat is in tegenstelling tot wat we denken, geen solitair dier en de meeste katten hebben echt enorm veel aan een soortgenootje in huis. Als ik zie hoe ze hier met mekaar spelen en ervoor kiezen samen op één vierkante meter te gaan liggen slapen (en geloof me, in het geval van ragdolls is dat écht dicht bij/op mekaar), dan ben ik blij dat ze met 3 zijn...
Geplaatste afbeelding

Malou
Malou
  • 1.047 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 05 januari 2013 - 09:57

Mijn ervaring is toch ook dat kittens rustiger zijn en minder angstig als er andere katten in de omgeving zijn. Hier gaan zeker de twee kleintjes (nu 8 maanden) zoeken (= ronlopen en jammeren) als er geen andere kat te vinden is.

Shadow
Shadow
  • 3.068 berichten

#11 Geplaatst 05 januari 2013 - 12:34

Maylun, op 05 januari 2013 - 09:22, zei:

Hoe zou je zelf zijn als je altijd heel veel speelkameraadjes hebt gehad, en plots in een vreemde omgeving terecht komt met enkel een paar mensen, die dan ook nog eens overdag heel de dag weg zijn?
Ik zou me dan ook nogal laten horen als die mensen dan eindelijk thuis zijn.

Ik zou er een super sociale kat bij zetten.. ik zou zelfs opteren voor een jong volwassen kat. Ik had hier een perfecte meid rondlopen in de opvang.. maar ze is net verhuisd naar een gezin die ook één kitten hadden geadopteerd.

Zijn genoeg opvangs en mensen (ik zelf toevallig) die nog een jong volwassen kat hebben.
;)

:hart: Meeting you was fate, becoming your friend was a choice, but falling in love with you I had no control over. :hart:

:blackcat What  part of 'Miauw' don't you understand!? :blackcat

Choeke
Choeke
  • 7.121 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 05 januari 2013 - 13:36

Ik heb ook niet geschreven dat het een tweede raskat moest zijn????

Dit bedoeld ik dus Shadow.

Bewerkt door Choeke, 05 januari 2013 - 13:37.

Nashota
Nashota
  • 17.996 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 05 januari 2013 - 13:43

Shadow, op 05 januari 2013 - 01:50, zei:

Dat is niet altijd voor iedereen mogelijk.
Niet iedereen wil +1 kat in zijn huis en kan dit financieel aan.
Dus dit raad ik nu zeker nog niet aan.
Lekker ondoordacht kittens kopen omdat de andere 1 keer miauwd is misschien iets dat we niet moeten promoten. ;)

Onze katjes hebben dat ook, vooral Moon.
Wanneer ik in een andere kamer ben dan haar en ze heeft het door gaat ze aan de deur staan krabben en miauwen.
Wat je kan doen is voor je gaat slapen het kitten echt lekker moe maken.
Ook duidelijk maken dat je terug komt, even de deur van de keuken toedoen en dan terugkomen...
Ook ken je voor je weggaat het kitten eten geven of een speelballetje met snoepjes is.
Zo is het kitten bezig en afgeleid.

Veder kan dit ook zijn omdat het beestje natuurlijk nog maar 13 weken is hé.
Alles nieuw en weg van mama is altijd even aanpassen.
Gewoon even de tijd geven het kan beteren met ouder worden dus ik zou nog niet te snel panikeren.
Miauwen is niet slecht hé, laat die stembandjes maar gebruikt worden. ;)

Beetje kort door de bocht jou antwoord niewaar, dit kitten komt uit een gezin met 9 andere Britjes en komt vervolgens bij mensen te wonen waar ze enigst katje is en bovendien hele dagen alleen!  dit is super zielig, het is nog maar een baby!!!

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

Jacqje
Jacqje
  • 850 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 05 januari 2013 - 13:52

Ik zou echt voor een tweede kat gaan als dat binnen de mogelijkheden is.
Ze kunnen zoveel aan elkaar hebben, een mens kan gewoon geen kattenvriendje vervangen.
En 2 katten is zoveel meer genieten :loveshower:  (3 nog meer ;))

Bewerkt door Jacqje, 05 januari 2013 - 13:52.

Geplaatste afbeelding

anja1
anja1
  • 1.172 berichten
  • 7 katten

#15 Geplaatst 05 januari 2013 - 13:56

Hier zijn ze altijd per 2 kittens toegekomen. De 2 oudsten zijn de enigen die ik gezegd heb, ik neem ze wel, ik zoek toch katjes (waar ze vandaan komen gingen ze anders op een boerderij zetten), dan bij de volgende (uit een zwerfkatje bij mijn zus geboren, zwerfkat bij zus gebleven) zijn ze dus ook per 2 gekomen, ook als reden dat ik het al zielig vind dat ze  bij mamapoes wegmoeten en dan nog helemaal alleen, en dan de 2 jongsten zijn samen in het veld gevonden en waren nog maar 5 weken, voor de grijze zou ik direct een huisje gevonden hebben maar ik wilde ze niet nog een trauma laten oplopen, dus zijn ze ook alle 2 gebleven, alleen Mushi is alleen toegekomen, maar hij liep hier al een paar jaar, enkele maanden per jaar rond en is uiteindelijk maar gebleven, maar hij kwam dan wel in een groep van 6 terecht (wat eigenlijk heel goed ging). Maar eigenlijk lopen ze wel veel achter ons aan maar dat is dan meestal om snoepjes te bedelen, een ze die gekregen hebben stopt het eigenlijk wel!
Inti Juno, Pipo, Patch, Mushi, Ziggy, Mojito