Spring naar inhoud

- - - - -

Sproeien blijft na castratie

• Log in om te reageren
21 reacties op dit onderwerp
Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 06 januari 2013 - 12:03

Mensen die ik ken, hebben twee katertjes. Ze hebben hen pas op 7 a 8 maand laten castreren terwijl ze al maanden in huis sproeiden. Nu zijn ze dus een paar weken gecastreerd maar ze blijven nog steeds sproeien. Volgens mij komt dat dus omdat ze het al zo lang deden, maar dat weet ik niet. Ik ben er ook al even niet meer thuis geweest, maar de laatste keer dat ik er was, leken de katertjes wel goed bevriend. ze zijn ook van kleinsaf samen opgegroeid. dus het lijkt mij niet meteen dat ze sproeien door spanningen ofzo, maar dat weet ik niet zeker.
Ze hebben twee kattenbakken. Maar ik denk wel dat ze soms wat 'lui' zijn in het uitkuisen van de kattenbak, maar sproeien komt daar niet door, toch? En sowieso zijn de kattenbakken volgens mij ook niet heel vuil, gewoon niet heel proper ook niet.
Nu wou ik dus wel eens horen of jullie iets weten om de katers te laten stoppen met sproeien.

Armani
Armani
  • 15.762 berichten

#2 Geplaatst 06 januari 2013 - 12:13

Ik heb gehoord dat wanneer ze sproeigedrag hebben vóór de castratie, dat ze het nadien ook nog doen.

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 06 januari 2013 - 12:17

En is er dan niets om dat te kunnen afleren na de castratie?

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#4 Geplaatst 06 januari 2013 - 12:53

het kan blijven na castratie, maar dat hoeft zeer zeker niet. Het kan wel met de bakhygiene te maken hebben, dus daar zou ik eerst wat aan doen (aanraden dan ;) )

Daarnaast alle sproeiplekken goed schoonmaken met een speciaal daarvoor bestemd middel. Nooit met chloor (vinden ze lekker) of een ander luchtje! Dan willen ze juist over jouw geur heen gaan sproeien. De plekken schoonmaken met een middel dat de geur afbreekt (ecodor, stalfris, maar ook biotex groen of gewoon groene zeep werken goed).

Het sproeien geeft aan dat ze zich toch ergens niet helemaal lekker over voelen. Het is belangrijk om dat op te sporen en uit te  sluiten. En dat kan zoiets simpels zijn als een bezoekende kat in de tuin, dus echt alles onder de loep nemen.
Kijk waar ze sproeien, hoe ze sproeien, wat gaat eraan vooraf?

O ja! Hormonen blijven na castratie nog even in het lijf, het kan 6 tot 9 weken duren voor ze helemaal van de hormonen af zijn. Ze kunnen in die tijd ook nog kittens verwekken ;)
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 06 januari 2013 - 13:49

Oké, dankjewel. Ik zal het zoveel mogelijk doorgeven.
De details over bvb waarover ze zich niet goed voelen en hoe en wanneer ze sproeien, kan ik wel moeilijk inschatten omdat ik daar niet zoveel kom en wat ik hoor is ook meestal via mijn vriend. Ze vragen dan via hem dingen aan mij omdat ik zoveel met katten bezig ben.
Maar als ik hen nog eens zie of nog eens ben, zal ik het eens vragen allemaal.
Ze komen wel nooit buiten, dus het is niet dat ze nog met andere katten in contact komen.

Maar eventueel zou het dus ook nog kunnen overgaan wanneer de hormonen volledig weg zijn? En ik zal zeker aanraden om ook de bak toch goed proper te houden dan en de middelen doorgeven waarmee ze het best schoonmaken.

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 06 januari 2013 - 13:51

De kat  van mijn vader is ook laat gecastreerd, toen hij 2 was ofzo. Hij sproeide toen ook, na veel moeite mijn vader weten over te halen hem te laten helpen. Het sproeien is wel minder geworden, maar  volgens mij doet hij het nog steeds wel...want telkens als ik daar kom dan ruik ik op bepaalde plekken echt die vieze kattenpis geur. Nou maakt mijn vader het verder ook niet goed schoon, dus dat zal wel een reden zijn dat hij het blijft doen.
Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#7 Geplaatst 06 januari 2013 - 14:33

Ze kunnen ook sproeien uit jaloersheid, bij mijn zus was de kat van haar dochter zo, Bruce sproeide op alles en vooral op gordijnen.
Nu mijn zus haar dochter is alleen gaan wonen met hare vriend en bruce mee is verhuisd als enige kat sproeit hij niet meer.
Nu willen beide katers mss territorium afbakenen, maar het kan ook zijn dat de hormonen nog niet uit het lichaam zijn, dit duurt toch ongeveer een 9 weken. Hopelijk houden ze ermee op. En alle plaatsen goed kuisen en overgaan met azijn.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#8 Geplaatst 06 januari 2013 - 14:37

Katten kennen geen jaloersheid zoals wij die kennen Catherine ;)
Het kan goed zijn dat de noodzaak om terrein af te bakenen er niet meer is na de verhuis ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#9 Geplaatst 06 januari 2013 - 16:53

Nee ze kennen geen jaloersheid op onze manier mss maar op hun manier toch wel. Als we één van de katten van mijn zus aaiden dan kwam Bruce zich altijd wringen om in de aandacht te staan. Het is eerder een aandachtsprobleem dan jaloersheid.
Hopelijk lost het sproei probleem zich op maar sommige katten doen dit hun hele leven lang. Hier durven ze ook wel eens sproeien in de tuin maar nooit in huis.

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 06 januari 2013 - 18:53

Ja ik weet niet of het echt daarom draait, maar op zich zou dat wel kunnen. Zeker het ene katertje is heel mensgericht en vraagt wel altijd heel veel aandacht. Maar aan de andere kant spelen ze ook veel samen en lijken ze wel goede vriendjes.

Ik weet ook niet heel zeker met wat ze de plasplekken schoonmaken en of ze dat wel zeker goed doen. Dus het kan eigenlijk door vanalles komen.

Ik ga in ieder geval de tips al eens zeggen tegen mijn vriend dat hij dat moet zeggen als hij ze nog eens ziet en hopelijk werkt dat. En een van volgende weken gaan we sowieso nog eens op bezoek dus dan zal ik er eens op letten waardoor het zou kunnen komen.

Kimporters
Kimporters
  • 465 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 13 januari 2013 - 16:22

Kan het kwaad als ik mijn katertje meteen na 15weken laat castreren?
Liefdevolle pootjes van Gin*, Latté en Lou

Yossa
Yossa
  • 2.052 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 13 januari 2013 - 18:24

Bekijk berichtKimporters, op 13 januari 2013 - 16:22, zei:

Volgens mijn dierenarts vanaf 6 maand is het beste..

Dat sproeigedrag die begon voor de castratie blijvend is na de castratie is niet altijd..
De kater bij mijn mama sproeide ook voor zijn castratie (daarom dat we hem lieten castreren en hij was al bijna 2 jaar)
Sinds de castratie heeft hij dat allesinds niet meer gedaan..

Misschien een beetje tijd geven en afwachten?

Mijn mama haar jongste kattin plast wel overal in huis.. meerdere keren per dag en we weten niet waarom :s

Bewerkt door Yossa, 13 januari 2013 - 18:25.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#13 Geplaatst 13 januari 2013 - 18:30

Bekijk berichtKimporters, op 13 januari 2013 - 16:22, zei:

kan geen enkel kwaad
Katertjes worden al op 8 weken gecastreerd zonder enkel probleem. Sommige dierenartsen hebben er wat moeite mee omdat het meer priegelwerk is.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Ilona_13
Ilona_13
  • 1.870 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 13 januari 2013 - 18:43

Misschien moet je rond het sproeien even doorverwijzen naar een kattendeskundige, zij kunnen misschien toch een oplossing vinden!
Felinova kan ik je aanbevelen ;)

All you need is love...and a cat! :love3:

Kimporters
Kimporters
  • 465 berichten
  • 3 katten

#15 Geplaatst 13 januari 2013 - 19:02

Ja de meeste cattery's castreren hun katertjes al.. Ik heb hem pas eind februari. En dan ga ik hem laten castreren.. Dan zijn we daar van af, anders vergeet ik dat. Ik ken mezelf
Liefdevolle pootjes van Gin*, Latté en Lou