Spring naar inhoud

- - - - -

Vachtverzorging van Ragdoll - voor shows

• Log in om te reageren
6 reacties op dit onderwerp
MayaBlue
MayaBlue
  • 2.495 berichten
  • 5 katten

#1 Geplaatst 06 januari 2013 - 19:12

Wil graag uiteindelijk ook met Luna gaan showen, maar wil wel weten hoe ik de vacht van een Ragdoll juist moet aanpakken, want die is immers totaal anders dan die van Vasilla :d. Alle tips zijn Welkom :).

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 06 januari 2013 - 22:25

enkele dagen voor de show : wassen ! Vaak wordt er een soort 'versteviging' op de vacht gespoten op de dag van de show .... weet niet precies hoe het spul heet. Verder worden de katten gepoederd en gewit indien nodig en mooi opgeborsteld voor ze naar de keurmeester gaan. De mensen die vaak naar shows gaan kunnen je wel meer vertellen :)

Roos* en Minousch
Roos* en Minousch
  • 4 katten

#3 Geplaatst 08 januari 2013 - 07:04

Ik was ze een week voor de show, of meteen fohnen of goed droogmaken, maar dat wel goed lammen, anders krijgen ze krulletjes op de buik, de avond voor de show goe ik er ene beetje droogshampo in, en in het geval van Kira zet ik haar pootjes even in het water, omdat die vies zijn van het buitenlopen. verder doe ik niet veel, een beetje droogshampoo pp de kraag voor het showen.
Groetjes van Linda, Lisa, Chico, Vlinder en Kira
Geplaatste afbeelding

snoopy
snoopy
  • 6.261 berichten
  • 5 katten

#4 Geplaatst 08 januari 2013 - 08:03

Zelf was ik ze 2 dagen voor de show. Ik gebruik shampoo en conditioner van het merk "Pet Silk". Daarin bestaat een heel uitgebreid gamma, 't is een beetje je eigen voorkeur daarin volgen. (online te bestellen) Ik zet de doll die moet gewassen worden in het bad en spuit haar gewoon helemaal nat met de sproeier. Dit vinden ze hier helemaal niet erg. Ik leg altijd wel een handdoek in het bad waar ze kunnen opstaan, zodat ze niet wegglijden en zich veilig voelen. Dan ga ik aan de slag met de shampoo. Goed inzepen, zeker ook de kraag en achter de oortjes, de broek en de poten. Dan spoel ik ze uit en geef ik ze een 2de keer shampoo. Daarna voor de eerste keer lang uitspoelen. Als de vacht shampoovrij is, doe ik er een beetje conditioner op. Even laten inwerken en dan uitspoelen uitspoelen uitspoelen. Het uitspoelen is waarschijnlijk het belangrijkste onderdeel, er mag echt niks van shampoo of conditioner achterblijven. Zorg er wel voor dat je niet in de oren spuit, en ook niet over het snoetje of in de ogen. Daarna droog ik ze af met een lekker warme handdoek, direct gevolgd door een tweede. Een stapel handdoeken klaarleggen voordat je begint, is zeker aan te raden. Eens handdoekdroog, is het tijd voor de haardroger. Dit is een tijdrovend werkje, maar je hebt het mooiste resultaat als je ze echt helemaal droog blaast. Onze ragdolls zijn het type met de iets kortere maar zijdezachte vacht, dus van krullen heb ik hier geen last. Na het drogen laat ik hen een tijdje met rust, maar borstel hen nog eens goed op enkele uurtjes later. De dag van de show zelf, heb ik er niet veel werk aan: voordat ze naar de keurmeester gaan nog een beetje poeder en even opborstelen.
Ik denk niet dat er echt veel verschil zit in het wassen van de verschillende rassen. Je zal enkel moeten ondervinden hoe je de vacht van je ragdoll het mooiste krijgt, want er zit toch wel verschil in. Ik veronderstel dat de fokker waar je je katje gehaald hebt, je wel een uitleg zal gegeven hebben ivm de vachtverzorging en de types van borstels die je best in huis haalt... Succes in ieder geval ;)

Geplaatste afbeelding

MayaBlue
MayaBlue
  • 2.495 berichten
  • 5 katten

#5 Geplaatst 08 januari 2013 - 21:26

Bekijk berichtsnoopy, op 08 januari 2013 - 08:03, zei:

Zelf was ik ze 2 dagen voor de show. Ik gebruik shampoo en conditioner van het merk "Pet Silk". Daarin bestaat een heel uitgebreid gamma, 't is een beetje je eigen voorkeur daarin volgen. (online te bestellen) Ik zet de doll die moet gewassen worden in het bad en spuit haar gewoon helemaal nat met de sproeier. Dit vinden ze hier helemaal niet erg. Ik leg altijd wel een handdoek in het bad waar ze kunnen opstaan, zodat ze niet wegglijden en zich veilig voelen. Dan ga ik aan de slag met de shampoo. Goed inzepen, zeker ook de kraag en achter de oortjes, de broek en de poten. Dan spoel ik ze uit en geef ik ze een 2de keer shampoo. Daarna voor de eerste keer lang uitspoelen. Als de vacht shampoovrij is, doe ik er een beetje conditioner op. Even laten inwerken en dan uitspoelen uitspoelen uitspoelen. Het uitspoelen is waarschijnlijk het belangrijkste onderdeel, er mag echt niks van shampoo of conditioner achterblijven. Zorg er wel voor dat je niet in de oren spuit, en ook niet over het snoetje of in de ogen. Daarna droog ik ze af met een lekker warme handdoek, direct gevolgd door een tweede. Een stapel handdoeken klaarleggen voordat je begint, is zeker aan te raden. Eens handdoekdroog, is het tijd voor de haardroger. Dit is een tijdrovend werkje, maar je hebt het mooiste resultaat als je ze echt helemaal droog blaast. Onze ragdolls zijn het type met de iets kortere maar zijdezachte vacht, dus van krullen heb ik hier geen last. Na het drogen laat ik hen een tijdje met rust, maar borstel hen nog eens goed op enkele uurtjes later. De dag van de show zelf, heb ik er niet veel werk aan: voordat ze naar de keurmeester gaan nog een beetje poeder en even opborstelen.
Ik denk niet dat er echt veel verschil zit in het wassen van de verschillende rassen. Je zal enkel moeten ondervinden hoe je de vacht van je ragdoll het mooiste krijgt, want er zit toch wel verschil in. Ik veronderstel dat de fokker waar je je katje gehaald hebt, je wel een uitleg zal gegeven hebben ivm de vachtverzorging en de types van borstels die je best in huis haalt... Succes in ieder geval ;)

mercikes :) en tja, Vasilla is al een echte waterrat en de fokker van waar Luna komt, die showt niet en stop ook de kittens niet in bad :d dus ik wist nu niet goed wat doen. In ieder geval hartelijk bedankt voor de uitleg ^^. Voor Vasilla gebruik ik ook een beetje Goop mag dat ook voor Luna :p?

snoopy
snoopy
  • 6.261 berichten
  • 5 katten

#6 Geplaatst 09 januari 2013 - 07:49

Van mij mag jij eender wat in haar vachtje smeren, de manier waarop ik het doe is geen vaste regel hé. Je zal trouwens zelf moeten ondervinden welke manier en welke producten de mooiste resultaten geven voor haar type vacht ;)
Geplaatste afbeelding

Stijn_Poezenpaleis:-)
Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
  • 6 katten

#7 Geplaatst 09 januari 2013 - 08:24

elke vacht is anders... er zijn er die hun langharige katten constant moeten borstelen of ze zitten vol klitten... ik moet dat nooit doen, die van ons hebben echte luxe vachtjes :)
Proberen en zien wat best werkt zal de beste methode zijn :)