Spring naar inhoud

- - - - -

vaccinatie Rabies (hondsdolheid)

• Log in om te reageren
16 reacties op dit onderwerp
russian blue
russian blue
  • 20 berichten

#1 Geplaatst 06 januari 2013 - 20:22

Hallo idereen,
Vandaag bericht gekregen van cattery dat Svetlana en Ruslan hun 1ste vaccinatie gekregen hebben afgelopen week. Dit op 10weken. Nu het mindere nieuws voor ons is dat dierenarts heeft gezegd dat eigenlijk de kittens binnekort ook nog eens vaccin voor Rabies zou moeten gegeven worden omdat de kittens van Nederland naar hier verhuizen. Wetende dat zo een vaccin pas na 2 a 3 weken werkt en ze 1st nog een 2 de vaccin gaan krijgen zouden de kittens straks 16 a 17 weken zijn eer ze hier zijn. De fokster heeft ondertussen wel contact opgenomen met bevriende catterys om te horen wat ze moet doen. Die catterys hebben nooit vaccin gegeven voor Rabies ook niet voor kopers uit Belgie. Al zijn wel de kittens daar vertokken op 12weken en niet zoals bij ons gepland is op 14 Weken. Maar hier is nu net het addertje onder het gras, na enig opzoek werk op het net ken ik de defenitie van de wet op Rabies. Huisdieren tot 3maand mogen worden i gevoerd vanuit buitenland zonder vaccin. Op voorwaarde dat de dieren niet in contact zijn geweest met andere dieren. In geval van eventuele controle door bevoegde instanties aan de grens zouden ze dan moeilijk doen dat kittens 14 weken zijn ipv 12. Hebben op dat ogenblik natuurlijk wel verkoopscontract bij de hand om aan te tonen vanwaar katten komen.
Iemand ooit zoal iets meegemaakt?

Mvg

Tripkippiej
Tripkippiej
  • 5 katten

#2 Geplaatst 06 januari 2013 - 20:37

Hier is 1 kitten vertrokken naar Duitsland.
Heb hem laten vertrekken toen hij 12 weken en 6 dagen was zodat hij niet perse de Rabiës-enting moest hebben.

Maar hoe dat voor Rusland zit weet ik niet precies..

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#3 Geplaatst 06 januari 2013 - 20:44

rabies enting op 10 weken mag niet eens :s ze moeten minimaal 13 weken zijn.
Normaal moet de enting 21 dagen oud zijn, in sommige gevallen moet er dan getiterd worden of de bescherming goed is. Is de titer te laag, dan moet hervaccinatie plaatsvinden. Is de titer goed, dan is die tweede enting niet nodig.

Normaliter is een tweede enting helemaal niet nodig.

Ik zie niet zozeer een probleem in het komen van een kitten als die 16 weken is, dat is 4 maanden en een hele mooi leeftijd om te reizen, dus geen punt. De te vroege enting vind ik veel zorgwekkender..............

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

russian blue
russian blue
  • 20 berichten

#4 Geplaatst 06 januari 2013 - 21:02

Kittens verhuizen naar belgie en niet Rusland! Hebben nu hun 1te vaccin gekregen. Geen vaccin voor Rabies he op 10weken. Het 2De volgt op 14weken
Als we de wet zoden volgen  zouden ze dan dan in loop van 14De week vaccin Rabies krijgen en telt daar dan nog 20 dagen bij zit men straks op 17 A 18 weken eer de kittens bij ons kunnen komen.  straks zijn ze al volwassen.

Bewerkt door russian blue, 06 januari 2013 - 21:21.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#5 Geplaatst 06 januari 2013 - 21:48

Wat wil je nou liever? Een kitten wat normaal over de grens mag en niet wordt teruggestuurd of ingeslapen? Of gewoon wachten tot die 4 mnd. Met 13 weken mogen ze de rabies al krijgen. Dus op zijn vroegst met 16 of 17 weken mag het reizen.
Tja ik zie het probleem niet.
Shadow was ook bijna 6 mnd toen ik hem kreeg uit Polen. Hij is nu 6 jaar. Heb er een dijk van een kater aan. En die maanden extra, heb er met veel plezier op gewacht.
Nu een maand extra wachten, maar wel een kattenleven plezier er aan hebben.
Ik zou het wel weten.
Een kitten voor 12 weken al laten reizen, zou ik nooit van mijn leven doen. Ze zijn nog zo kwetsbaar die kleintjes.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#6 Geplaatst 06 januari 2013 - 21:51

russian blue, op 06 januari 2013 - 21:02, zei:

Kittens verhuizen naar belgie en niet Rusland! Hebben nu hun 1te vaccin gekregen. Geen vaccin voor Rabies he op 10weken. Het 2De volgt op 14weken
Als we de wet zoden volgen  zouden ze dan dan in loop van 14De week vaccin Rabies krijgen en telt daar dan nog 20 dagen bij zit men straks op 17 A 18 weken eer de kittens bij ons kunnen komen.  straks zijn ze al volwassen.

oh! Dan heb ik het verkeerd begrepen. Sorry

Nou, dan zie ik al helemaal het probleem niet. bij de tweede enting ook rabies erbij en dan na drie weken verhuizen. 16 of 17 weken is toch nog lang niet volwassen?? is nog steeds kitten hoor. Dat is maar 3 of 4 weken later dan normaal. Lijkt mij geen enkel punt. We hebben hier nog wel kittens van 5 a 6 maanden geintroduceerd. Is geen probleem hoor

Geplaatste afbeelding

zerkaantje
zerkaantje
  • 903 berichten
  • 16 katten

#7 Geplaatst 07 januari 2013 - 10:37

hoe reizen de kittens naar jullie? als het per auto is heb je zowieso geen controle, dus kunnen ze gewoon het rabies vaccin geven en daarna verhuizen. in vlaanderen is het trouwens niet verplicht om in te enten tegen rabies, in wallonie wel.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#8 Geplaatst 07 januari 2013 - 10:39

zerkaantje, op 07 januari 2013 - 10:37, zei:

hoe reizen de kittens naar jullie? als het per auto is heb je zowieso geen controle, dus kunnen ze gewoon het rabies vaccin geven en daarna verhuizen. in vlaanderen is het trouwens niet verplicht om in te enten tegen rabies, in wallonie wel.

Reizen binnen de EU
Vanaf 3 juli 2004 gelden voor het vervoer van honden, katten en fretten binnen de Europese Unie de volgende algemene regels:
  • De dieren moeten in het bezit zijn van een Europees dierenpaspoort.
  • De dieren moeten geïdentificeerd zijn, sinds 3 juli 2011 is alleen de chip toegestaan. De chip moet worden ingebracht voordat de rabiës vaccinatie wordt gegeven (op dezelfde dag mag wel).
  • De dieren moeten ingeënt zijn tegen hondsdolheid (rabiës) tenminste 21 dagen voor de reis.
BRON

Reizen met honden, katten of fretten naar België vanuit een ander EU-land

Om met uw huisdier vanuit andere lidstaten van de Europese Unie naar België te kunnen reizen, moet u aan deze voorwaarden voldoen:
Identificatie en registratie
Uw huisdier moet geïdentificeerd zijn met een microchip of tatoeage (duidelijk leesbaar en geplaatst voor 03/07/2011). De microchip moet voldoen aan ISO-norm 11784 en gebaseerd zijn op HDX- of FDX-B-technologie. Hij moet gelezen kunnen worden door een uitleesapparaat dat voldoet aan ISO-norm 11785.  
De identificatie van uw huisdier moet vermeld zijn in een paspoort dat voldoet aan het Europees model en aan de afleveringsmodaliteiten van de nationale overheid. Voor België zie ‘Identificatie en registratie’.

Vaccinatie tegen hondsdolheid (rabiës)
Uw huisdier moet gevaccineerd zijn tegen hondsdolheid volgens de aanbevelingen van de producent van het vaccin. De geldigheidsduur van de vaccinatie wordt berekend op basis van de instructies in de bijsluiter van het vaccin en wordt in het paspoort ingeschreven.
De geldigheidsduur van een eerste of zogenaamde primovaccinatie begint ten vroegste 21 dagen na de toepassing te lopen. Een hervaccinatie binnen de geldigheidsduur geldt onmiddellijk. Een vaccinatie die buiten de geldigheidsduur is geplaatst, wordt als een primovaccinatie beschouwd. De dierenarts kan de vaccinatie pas in het paspoort vermelden als hij de identificatie heeft gecontroleerd.
Vaccinatie tegen rabiës kan slechts als geldig worden beschouwd indien toegediend na inbrenging van de microchip/tattoo (identificatie)

BRON

Bewerkt door jubikelcats, 07 januari 2013 - 10:45.

Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#9 Geplaatst 07 januari 2013 - 10:48

BTW met betreft de controle, daar zou ik niet zo zeker van zijn. Rusland is een niet EU land, je hebt daar wel degelijk grenscontroles. Daarbij lijkt mij Rusland - België erg ver om met de auto te reizen. Weet niet waar het in Rusland is. Maar vanuit mij naar Polen ( Warschau) is het al 2 dagen met de auto reizen.

russian blue
russian blue
  • 20 berichten

#10 Geplaatst 07 januari 2013 - 14:11

jubikelcats, kijk post bovenaan aub. Kittens komen naar vlaanderen en niet Rusland!!!
Vanwaar halen jullie toch Rusland? Toch niet omdat het blauwe rus katjes zijn? Of omdat ik al nickname  russian blue heb? Vanwaar ik kom ik het
net geen 70Km rijden tot cattery in Nederland. Trouwens vandaag contact opgenomen met mijn dierenarts en ken perfect wetgeving nu over het invoeren van huisdieren van E U land naar hier.
Allezins bedankt voor jullie reactie.

Mvg

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#11 Geplaatst 07 januari 2013 - 14:38

Waar komen de kittens vandaan? Dat ze naar Belgie komen is mij in ieder geval duidelijk ;) maar waar komen ze vandaan? Dat zie ik niet? Lees ik er overheen?

edit: ik zie net dat ze uit nederland komen.
Dan zie ik helemaal het probleem niet

Bewerkt door ginnie, 07 januari 2013 - 14:39.

Geplaatste afbeelding

Karwendel
Karwendel
  • 1.576 berichten

#12 Geplaatst 07 januari 2013 - 16:28

De rabies enting mag met 12 weken gegeven worden,maar is inderdaad voor Vlaanderen niet nodig.
Als de enting onder de 12 weken wordt gegeven is die maar 3 maanden geldig inplaats van 3 jaar.

Groetjes van de Karwendeltjes.

russian blue
russian blue
  • 20 berichten

#13 Geplaatst 07 januari 2013 - 17:40

inderdaad, bedankt iedereen voor reactie

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#14 Geplaatst 07 januari 2013 - 20:30

russian blue, op 07 januari 2013 - 14:11, zei:

jubikelcats, kijk post bovenaan aub. Kittens komen naar vlaanderen en niet Rusland!!!
Vanwaar halen jullie toch Rusland? Toch niet omdat het blauwe rus katjes zijn? Of omdat ik al nickname  russian blue heb? Vanwaar ik kom ik het
net geen 70Km rijden tot cattery in Nederland. Trouwens vandaag contact opgenomen met mijn dierenarts en ken perfect wetgeving nu over het invoeren van huisdieren van E U land naar hier.
Allezins bedankt voor jullie reactie.

Mvg

Dat ze naar België komen dat had ik wel begrepen. Maar niet dat ze uit Nederland kwamen, sorry.

Maar je gaf wel eerder aan dat ze met 14 weken voor een 2e keer worden geënt. Maar dan gaan ze toch niet direct al weg? Persoonlijk wacht ik als fokker al 2 weken na de laatste enting ivm een evt entreactie. Daarbij fokdieren vertrekken niet voor een tandwissel.
Maar 13 weken rabiës enten, 3 weken later vertrekken, dan zijn ze echt nog lang niet volwassen.

Magic Coonie
Magic Coonie
  • 6.039 berichten
  • 6 katten

#15 Geplaatst 08 januari 2013 - 14:42

Heb laatst het verhaal gehoord van iemand, 2 katjes gehaald uit Nederland zonder rabiës, ze zijn 4 en 6 maand oud.

Ze gingen naar de dierenarts om daar de rabiës te laten zetten, zodat ze mee op show kunnen naar het buitenland.

Dierenarts heeft de spuitjes niet willen zetten en heeft een inspecteur op die mensen hun dak gestuurd!

Dus ....