Spring naar inhoud

- - - - -

Verloren maandag

• Log in om te reageren
33 reacties op dit onderwerp
blubje
blubje
  • 1.694 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 06 januari 2013 - 23:53

Morgen is het 'verloren maandag';
De maandag na de zondag na Driekoningen...

Bij ons op het werk krijgen we dan allemaal een worstenbrood en een appelbol :h

Ik vroeg me af of er nog gelukkigen zijn die morgen zulke zoetigheden krijgen voorgeschoteld
of zijn er toch een hele hoop mensen die deze traditie niet kennen??

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 07 januari 2013 - 00:22

Ik heb er werkelijk nog nooit van gehoord!! Maar ik vind het een mooi idee haha. Hoewel ik niet verwacht dat we op werk worstenbrood en appelbollen krijgen....ik weet nog niet eens of ik moet werken morgen....wellicht wordt ik rond 8 uur gebeld dat ik moet werken....opzich wil ik wel werken, maar zo vroeg wakker gebelt worden staat me minder aan haha.....
Geplaatste afbeelding

blubje
blubje
  • 1.694 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 07 januari 2013 - 00:40

Het zou typisch iets Antwerps zijn, schijnbaar...
De echte betekenis is niet meer te achterhalen, er zouden verschillende mogelijkheden zijn waar dit vandaan komt.

Daar mijn vader vroeger aan de haven van Antwerpen werkte, en ikzelf nu er ook middenin zit, hecht ik veel belang aan de waarde van volgend verhaal, en dit verklaart uiteraard ook waarom ze aan de haven dit gebruik nog in ere houden:

Het is in Vlaanderen en vooral in de provincie Antwerpen de traditie om op die dag worstenbroden en appelbollen te eten.

Vroeger kregen de arbeiders in de haven van Antwerpen 's zondags hun loon uitbetaald. Sommige mannen gingen dan op café zich bezatten en gaven de overschot van hun geld dan aan hun vrouw. Maar op Driekoningen, een feestdag, vierde iedereen feest met het loon en was er de volgende maandag zo goed als niets over. Dus, om toch niet met een lege maag te zitten, struinden de mannen alle cafés en slagers af om toch maar iets te eten te hebben voor hun kroost. De slagers maakten dan worstenbroodjes, wat goedkoop, heel lekker en vullend was en gaven die dan aan de arbeiders. Die dag werd er dan ook alleen verlies gemaakt door de slagers en het was dus een dag van verloren arbeid, een Verloren Maandag.

Chanatas:
Ik begrijp je volledig! om 8u 's morgens moeten ze mensen met rust laten ;)

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#4 Geplaatst 07 januari 2013 - 00:42

Is het morgen? Ik dacht dat het was: de eerste maandag na het weekend volgend op Driekoningen. Dus dan zou het pas volgende week zijn. Effe googlen :)
Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

blubje
blubje
  • 1.694 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 07 januari 2013 - 00:45

er zou discussie zijn :) van mij mogen ze beide maandagen ook uitdelen hoor :d

Casper-Cartouche
Casper-Cartouche
  • 5.282 berichten

#6 Geplaatst 07 januari 2013 - 01:52

:d Hier zijn het worstenbroodjes de maandag na Driekoningen , ben dol op worstenbroodjes !! ( alleen met echte verse worstjes erin , geen curryworsten )
Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 07 januari 2013 - 06:32

Vandaag is het Verloren Maandag. En als ik appelbollen wil eten, zal het enkel zijn als ik ze zelf ga kopen, hahaha.

Sabine2
Sabine2
  • 8.896 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 07 januari 2013 - 08:36

Da's iets typisch Antwerps. Toen ik nog in Aartselaar werkte, kregen we ook appelbollen of worstenbroodjes op het werk, ik had daar anders ook nog nooit van gehoord.
Maar 'k zal er ook zelf moeten kopen als ik er wil eten, en na het overdadig etentje van gisteren kan er bij mij alleen nog maar een blaadje sla in vandaag ;)

Bewerkt door Sabine2, 07 januari 2013 - 08:36.

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#9 Geplaatst 07 januari 2013 - 09:10

Mijnen appelbol is besteld.  Om 12 u erom, want ze willen niet leveren voor 2 bollen (heb mijne collega ook overtuigd :d)
Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Marina
Marina
  • 15.750 berichten
  • 6 katten

#10 Geplaatst 07 januari 2013 - 09:23

Hier gaan wij er straks ook van smullen :d
Geplaatste afbeelding

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#11 Geplaatst 07 januari 2013 - 09:24

superlekker, en dat is één van de redenen waarom ik mijn thuisbasis enorm mis want hier in Leuven kennen ze dit totaal niet. :8

Liz
Liz
  • 8.884 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 07 januari 2013 - 10:42

ik kende dit totaal niet en helaas dus ook geen lekkers :( ;)
banner

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#13 Geplaatst 07 januari 2013 - 10:58

Kennen we hier ook niet.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 07 januari 2013 - 12:21

Hier krijgen we op het werk ook elk jaar een appelbol en worstenbrood :h
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#15 Geplaatst 07 januari 2013 - 12:40

Ook nog nooit van gehoord eigenlijk, geen verlies want ik eet geen van beiden :d