Spring naar inhoud

- - - - -

kitten al sinds september diarree

• Log in om te reageren
313 reacties op dit onderwerp
wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#16 Geplaatst 08 januari 2013 - 16:56

Hier eten ze graag Tinlo (de cattery-mix), Haaksbarf (konijn) en Carnibest (kip, kalkoen en lams). Je kan op de website van de merken kijken waar er verdeelpunten zitten. Je haalt best verschillende merken en verschillende smaken in huis, hier eten ze zeker niet alles. Honden zijn niet zo kieskeurig gelukkig. Soms kan het wel wat duren eer je ze hebt omgeschakeld. Je doet dit best stapsgewijs want 'cold turkey' werkt vaak niet zo goed. Wat Samonella betreft, een goeie hygiëne zoals je ook voor jezef zou doen. Blijkbaar zijn er meer gevallen bekend van Samonella via brokjes dan Salmonella via rauw voer, heb ik ooit ergens eens gelezen. Als ik me niet vergis werkt lever juist laxerend.....  hartjes en magen zijn beter.

Guest_Tinepiene_*
Guest_Tinepiene_*

#17 Geplaatst 08 januari 2013 - 16:57

Ik zal morgen vragen of we opnieuw kunnen testen.

KVV is dat een merk?

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#18 Geplaatst 08 januari 2013 - 16:58

ik zou ook ontlasting verzamelen voor testen op ttf (tritrichomonas foetus). Meestal moet je dan een paar dagen ontlasting verzamelen en dat wordt dan naar een lab gezonden voor onderzoek. Zodra je de ontlasting hebt ingeleverd (check bij je da hoeveel dagen je moet verzamelen) kun je de voeding eventueel aanpassen.
Da's zijn inderdaad over het algemeen geen voorstander van rauw voeren, maar dat is geen ramp hoor. Hier krijg ik nu zelfs te horen dat ze er zo mooi uitzien ook al zijn ze ziek (met onze kater meegemaakt, hij had blaasontsteking en wij vonden hem er niet goed uitzien, de da vond hem er zo gezond uitzien ;) zegt wel wat denk ik)
Lees je goed in, barf is juist heel erg goed voor katten (en andere carnivoren). Ze krijgen er géén salmonella van. Het is een kwestie van hygienisch werken. Dat doe je met je eigen eten, en moet je dus ook doen met het eten voor je katten ;)

Je kunt eventueel beginnen met een kvv (kant en klaar versvoer), een goede kvv kun je prima mee starten en dat is een compleet voer. Je hoeft dan niet bang te zijn dat ze voedingsstoffen missen ofzo, of dat je het niet goed doet. Meestal zie je al vrij snel verschil in ontlasting (met een week of twee moet je het verschil echt zien, maar dan moet je wel al alleen rauw voeren en helemaal geen brokken meer).
Als je start met kvv kun je je in de tussentijd verder inlezen in welke mogelijkheden er nog meer zijn om rauw te voeren ;)

dat brokken goed zijn voor de tandjes is allang bewezen dat het niet zo is, jammer dat da's en fabrikanten daar nog steeds mee adverteren. Maar goed, dat is een ander verhaal ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Guest_Tinepiene_*
Guest_Tinepiene_*

#19 Geplaatst 08 januari 2013 - 16:58

Ok, bedankt Wendy, ik ga ns googlen naar die Carnibest en Tinlo!

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#20 Geplaatst 08 januari 2013 - 16:59

Bekijk berichtTinepiene, op 08 januari 2013 - 16:57, zei:

Ik zal morgen vragen of we opnieuw kunnen testen.

KVV is dat een merk?

kvv staat voor kant en klaar versvoer
bekende merken zijn o.a. carnibest, tinlo, haaksbarf
maar er zijn meer merken

Geplaatste afbeelding

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#21 Geplaatst 08 januari 2013 - 16:59

Bekijk berichtjubikelcats, op 08 januari 2013 - 16:48, zei:

Persoonlijk zou ik de ontlasting oplaten sturen naar een lab voor een pcr test op ttf er wordt alleen gekeken op ttf. Een combitest daarin bestaat niet. Wanneer deze positief terugkomt dan moeten alle katten behandeld worden.
Grit kan de test beïnvloeden. Doe evt kranten in de bak. Dan kan voorkomen worden dat er grit wordt meegestuurd.
Bij ttf is het idd zo dat de kat goed groeit ondanks de erge diarree.

Ik weet wel niet waar die afkortingen allemaal voor staan :), maar dat lijkt me ook wel een goed idee. KVV geven is naar mijn mening sowieso goed, besmetting of geen besmetting.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#22 Geplaatst 08 januari 2013 - 17:01

als je het wilt gaan proberen, dan kun je ze proberen direct wat te geven en kijken hoe ze reageren. eten ze het direct goed dan kun je de brokken wegdoen ;)
eten ze het niet direct, ga dan langzaam over (dit komt veeeeeeeeeeeel vaker voor)
doe dan bijvoorbeeld een theelepeltje rauwvoer door hun portie natvoer heen. En als dat goed naar binnen gaat kun je iets minder natvoer en iets meer rauwvoer geven. Steeds met theelepeltje meer werken. Is een theelepeltje hoeveelheid teveel, dan stapje terug en met halve theelepel werken ;)

Geplaatste afbeelding

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#23 Geplaatst 08 januari 2013 - 17:02

http://www.dierenkli...richomonas.html
Hierin staat ook dat de kat vals negatief kan zijn.
Ttf staat voor tritrichomonas foetus

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#24 Geplaatst 08 januari 2013 - 17:02

ondertussen heeft mijn naamgenoot de afkortingen al netjes uitgelegd :)

Guest_Tinepiene_*
Guest_Tinepiene_*

#25 Geplaatst 08 januari 2013 - 17:05

Ok, heel erg bedankt!
Ik ga eerst nog ns laten testen op Tritrichomonas en dan proberen rauw voer te geven.
Al een geluk dat hij zo een lief katje is en zich niet ziek voelt. En geen slecht woord over de cattery, dat is niet de bedoeling van dit topic. Zij kan hier niets aan doen...

Ja die website heb ik al heel vaak gelezen... Tis miserie...

Kate
Kate
  • 3.919 berichten

#26 Geplaatst 08 januari 2013 - 17:09

Een tijdje geleden ook zo een kitten in de praktijk gehad.
Alle testen waren negatief.. alsook de verschillende soorten voeding brachten geen verbetering.

Uiteindelijk hebben we de klant met het kitten doorverwezen naar de dierenkliniek Hond en Kat en laten onderzoeken (behandelen) door Greet Junius.
4 dagen later was het kitten verlost van de diarree. Het kitten had al maanden aan een stuk diarree, maar groeide ook perfect.

Hier was de oorzaak voedselintolerantie.
Het kitten staat nu enkel op paardenvlees, in het begin werd die gekookt.

Ik heb het bazinnetje een paar dagen na haar bezoek aan die dierenkliniek gehoord.. en ze stond versteld van het resultaat.
Dus probeer is een paar dagen enkel paardenvlees te geven, echt niets anders.. en kijk eens wat er gebeurd.

Bewerkt door Maylun, 08 januari 2013 - 17:09.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#27 Geplaatst 08 januari 2013 - 17:09

Bekijk berichtTinepiene, op 08 januari 2013 - 17:05, zei:

Ok, heel erg bedankt!
Ik ga eerst nog ns laten testen op Tritrichomonas en dan proberen rauw voer te geven.
Al een geluk dat hij zo een lief katje is en zich niet ziek voelt. En geen slecht woord over de cattery, dat is niet de bedoeling van dit topic. Zij kan hier niets aan doen...

Ja die website heb ik al heel vaak gelezen... Tis miserie...
Op mij kwam dat ook helemaal niet over. Het is meer de zorgen voor het dier en willen weten hoe je ervan afkomt. Dus de diarree. Niet van het dolletje natuurlijk  ;)
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Guest_Tinepiene_*
Guest_Tinepiene_*

#28 Geplaatst 08 januari 2013 - 17:11

:-) Het Dolletje gaat nooit meer weg! Al heeft hij heel zijn leven diarree! Maar laten we hopen van niet he :-)

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#29 Geplaatst 08 januari 2013 - 17:18

Bekijk berichtTinepiene, op 08 januari 2013 - 17:11, zei:

:-) Het Dolletje gaat nooit meer weg! Al heeft hij heel zijn leven diarree! Maar laten we hopen van niet he :-)

dat geloof ik best :) Dolletjes zijn de max (andere katjes ook trouwens). De bengels van Rosetta (lid van dit forum) zijn van hun diarree afgeraakt door KVV. Het zijn twee heel moeilijke eters want ze lusten enkel Haaksbarf rund. Ondertussen hebben ze ergens een allergie opgelopen, dat is dan weer een heel ander verhaal, dit staat ergens in de rubriek 'ragdolls/ragamuffin'

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#30 Geplaatst 08 januari 2013 - 17:39

Een kat kan geen salmonella krijgen daar hoef je niet bang voor te zijn.
Stuur een pb naar ginnie of ester zij kunnen je veel uitleg geven over rauw voer. En hier op het forum als je in de zoekfunctie rauwvoer ingeeft zal je ook wel genoeg leesvoer vinden.