Spring naar inhoud

- - - - -

kitten al sinds september diarree

• Log in om te reageren
313 reacties op dit onderwerp
Taptrut
Taptrut
  • 1.223 berichten
  • 5 katten

#76 Geplaatst 15 januari 2013 - 13:06

Bekijk berichtjubikelcats, op 15 januari 2013 - 13:04, zei:

Laat eens een diarreeblok doen.
diarreeblok: Bacteriologisch onderzoek incl: kiemdiff, antibiogram,  mycologisch onderzoek, vertering en parasieten

Je krijgt dan een volledig verslag, incl. behandelmethode.

Als je zulke testen laat uitvoeren, wat is dan ongeveer de prijs? Loopt dit heel erg op, of valt dat nog redelijk mee? Anders zou ik eens willen overwegen om het bij Loki ook te doen. Zijn diarree is wel verbeterd sinds twee dagen met het nieuwe voeder, maar je weet nooit....

Randa
Randa
  • 6.208 berichten
  • 7 katten

#77 Geplaatst 15 januari 2013 - 13:09

de TF test was dat een PCR test of enkel een beetje stoelgang?
als je TF wil laten testen moet het ofwel een PCR zijn of wel moet er stoelgang gedurende 5 dagen opgevangen (ingevroren) worden en dat binnengebracht worden.voor de tests anders kan het zijn dat er een vals positief is.
En bij de Giardia hoeveel tijd was er tussen staal opname en labo onderzoek?  indien er meer dan 2 uur tussenzit is het ook te laat.
aangezien hij speels is en actief denk ik toch aan TF.
De diaree, loopt die zo uit het poepje of is het enkel een platte bedoening in de bak ?  
Ik zie dat jij uit het Leuvense bent, dat is niet zo heel ver van Mechelen, maak eventueel eens een afspraak met Gerda van de Werf.  Zij is echt heel goed en misschien krijg je dan een beter zicht.

Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Maicis, Storm, Trouble, Winter, Party, Kiri, Quecha, Quirina, Umika, Tessa, Lotje, Mira, Ziva and Sadie

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#78 Geplaatst 15 januari 2013 - 13:12

Bekijk berichtTaptrut, op 15 januari 2013 - 13:06, zei:

Als je zulke testen laat uitvoeren, wat is dan ongeveer de prijs? Loopt dit heel erg op, of valt dat nog redelijk mee? Anders zou ik eens willen overwegen om het bij Loki ook te doen. Zijn diarree is wel verbeterd sinds twee dagen met het nieuwe voeder, maar je weet nooit....

Een lab die ik ken, en waar ik ook zaken mee doet, betaal ik 42,50 ex btw. Dus ommenabij de 50 euro

Bekijk berichtRanda, op 15 januari 2013 - 13:09, zei:

de TF test was dat een PCR test of enkel een beetje stoelgang?
als je TF wil laten testen moet het ofwel een PCR zijn of wel moet er stoelgang gedurende 5 dagen opgevangen (ingevroren) worden en dat binnengebracht worden.voor de tests anders kan het zijn dat er een vals positief is.
En bij de Giardia hoeveel tijd was er tussen staal opname en labo onderzoek?  indien er meer dan 2 uur tussenzit is het ook te laat.
aangezien hij speels is en actief denk ik toch aan TF.
De diaree, loopt die zo uit het poepje of is het enkel een platte bedoening in de bak ?  
Ik zie dat jij uit het Leuvense bent, dat is niet zo heel ver van Mechelen, maak eventueel eens een afspraak met Gerda van de Werf.  Zij is echt heel goed en misschien krijg je dan een beter zicht.

Bedoel je niet vals negatief? :)

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Guest_Tinepiene_*
Guest_Tinepiene_*

#79 Geplaatst 15 januari 2013 - 13:26

Ik weet dat ze bij de eerste test ook gekeken hebben naar de vertering, maar dat was een test van 20 €, dus denk niet dat het een bloktest was.

Daarna hebben ze nog ns 3 keer op Giardia getest en nu 2 keer op Tritrichomonas.

Het was gewoon een potje met diarree in. Het was vers, maar weet natuurlijk niet hoe laat het naar het labo is gegaan.

De facturen van het labo komen altijd van een adres in Antwerpen, dus misschien is dat een labo in Antwerpen? Onze dierenartspraktijk waar we eerst gingen en de dierenkliniek waar we nu gaan, werken met hetzelfde labo. De tritrichomonas test samen met Giardia was wel 60 €.

De mevrouw van de cattery heeft het ook al over die Gerda gehad. Misschien toch ns gaan dan. Probleem is dat ik momenteel zonder auto zit :-(

Ik snap niet waarom het zo moeilijk is om een parasiet aan te tonen! En wat is nu die coccodiose?

Randa
Randa
  • 6.208 berichten
  • 7 katten

#80 Geplaatst 15 januari 2013 - 13:33

Bekijk berichtjubikelcats, op 15 januari 2013 - 13:12, zei:

Bedoel je niet vals negatief? :)
inderdaad een beetje te snel en niet nagelezen gelukken ben je er om te verbeteren :d
Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Maicis, Storm, Trouble, Winter, Party, Kiri, Quecha, Quirina, Umika, Tessa, Lotje, Mira, Ziva and Sadie

Guest_Tinepiene_*
Guest_Tinepiene_*

#81 Geplaatst 15 januari 2013 - 13:37

Maar hoe komt het dat ik hier vanalles lees waar de 3 dierenartsen waar we zijn geweest het nooit over gehad hebben? Diarree bloktest? Coccodiose? Ingevroren diarreestaal?
Mijn man zegt dat we nu die flagyl moeten doorgeven en zien wat dat geeft en pas daarna opnieuw laten testen...
Ik weet het niet meer...

Randa
Randa
  • 6.208 berichten
  • 7 katten

#82 Geplaatst 15 januari 2013 - 13:42

coccidiose zijn als ik mij niet vergis Coccidiose is een parasitaire aandoening die veroorzaakt wordt door eencellige parasieten die behoren tot het geslacht Eimeria en in de darmwand van de kat leven. Maar niet alle soorten zijn ziekteverwekkend.
Coccidia worden vooral bij kittens gevonden maar ook volwassen dieren kunnen zich infecteren.
Coccidieën komen vrijwel altijd binnen via de bek van de kat.

Voor kittens kan dit dodelijk zijn en de medicatie die hiervoor gebruikt wordt is gewoonlijk 3 weken synulox en vanaf de laaste week wordt er een probiotica bijgegeven.

Taptrut
Taptrut
  • 1.223 berichten
  • 5 katten

#83 Geplaatst 15 januari 2013 - 13:46

De Prijs voor de testen valt wel heel goed mee, had het veel duurder verwacht.

Randa
Randa
  • 6.208 berichten
  • 7 katten

#84 Geplaatst 15 januari 2013 - 13:49

De Flagyl is metronidazol wat ook werkzaam is tegen Giaria.  Dus je DA gaat er vanuit dat je katje Giardia heeft.  waarom hebben de DA over deze zaken niet gesproken omdat ze altijd uit gaan van de gewone zaken die gekend zijn die diaree veroorzaken.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#85 Geplaatst 15 januari 2013 - 13:50

Bekijk berichtTinepiene, op 15 januari 2013 - 13:26, zei:

Het was gewoon een potje met diarree in. Het was vers, maar weet natuurlijk niet hoe laat het naar het labo is gegaan.

De facturen van het labo komen altijd van een adres in Antwerpen, dus misschien is dat een labo in Antwerpen? Onze dierenartspraktijk waar we eerst gingen en de dierenkliniek waar we nu gaan, werken met hetzelfde labo. De tritrichomonas test samen met Giardia was wel 60 €.

Samen getest? Dit is vreemd. De TTF test is een compleet andere test dan Giardia
Voor TTF wordt de ontlasting geprepareerd, waarop de DNA van die flagiaat gezocht wordt. Dit is dus via de PCR test. De PCR en Giardia kan niet samen getest worden.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Guest_Tinepiene_*
Guest_Tinepiene_*

#86 Geplaatst 15 januari 2013 - 14:35

Bekijk berichtjubikelcats, op 15 januari 2013 - 13:50, zei:

Samen getest? Dit is vreemd. De TTF test is een compleet andere test dan Giardia
Voor TTF wordt de ontlasting geprepareerd, waarop de DNA van die flagiaat gezocht wordt. Dit is dus via de PCR test. De PCR en Giardia kan niet samen getest worden.

Nee niet samen, want de Giardia uitslag kreeg ik heel snel, De Trichomonas uitslag 1 dag later. Dus waarschijnlijk hebben ze het staal gesplist. Dat was de vorige keer ook zo. Uitslag van Giardia test heel snel, die van TTF pas de dag erna.

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#87 Geplaatst 16 januari 2013 - 11:46

Coccidiose is ook een parasiet zoals giardia, maar komt minder voor. Het is erg schadelijk voor de darmpjes en kan dus dodelijk zijn bij kittens. Komt vaker bij vogels voor. Onze Sam kreeg dan ook een medicijn voor vogels dat ze speciaal hadden gedoseerd. Ik heb opvangkittens gehad, 2 jaar geleden, en die hadden ook coccidiose. Ze hebben elk 2x een pil gekregen daarvoor. Met enkele weken ertussen. Het medicijn is een pil die je 1 keer geeft, en dan een tijdje later herhalen. Maar hoe heette dat ook alweer...

Mijn eigen Sam had giardia en later werd coccidiose gevonden. Hij heeft gekregen: panacur een aantal keer. Later flagyl. En dan nog dat ene vogelmedicijn voor coccidiose. Hij kreeg ook probiotica, een poeder voor over zijn eten. Dat heeft zijn darmpjes terug in orde gemaakt.
Ik zou de probiotica blijven geven bij jouw George.

Onze Sam was na 1,5 jaar pas genezen van zijn parasieten. Had te maken met een dierenarts die fouten heeft gemaakt, maar ook met zijn gevoeligheid voor dit soort parasieten. Daarna waren nog veel andere problemen: hij kreeg o.a. voedselallergie. Ik heb altijd vermoed dat dit komt door de parasieten, maar zijn ontlasting is perfect, de allergie slaat op zijn huid en oren. Toch denk ik dat het een met het ander te maken heeft. Hij zou slechter eiwitten verteren volgens de DA. De hypoallergene voeding biedt dan eiwitten die al makkelijker te verteren zijn.
Maar het goeie nieuws is: Sam raakte na 1,5 jaar toch nog van zijn diarree af!

Succes!

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#88 Geplaatst 16 januari 2013 - 12:18

Een goede TF test moet je doen doormiddel van een darm flush, en alleen een PCR kan dan een aardige uitslag geven de inpouche test is niet geheel betrouwbaar.

Er heeft een artikel in mundikat magazine gestaan over TF ik zal kijken waar ik dat blad heb en het even inscannen

Door alles zijn de darmen echt behoorlijk aangetast vrees ik
misschien is de hele flora en fauna aan gort :( hoemeer medicatie eringaat hoemeer er kapot gaat

ADvies wat te doen heb ik niet  want ik ben een van de tig zoveel mensen met een mening.

Maar de darmen rust geven alleen probiotica en licht verteerbaar voedsel en dan langzaam richting rauw voer gaan, lamshart kan de darmflora helpen herstellen.

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#89 Geplaatst 16 januari 2013 - 12:32

hier zijn de artikelen

Bijgevoegde thumbnails

• HP0021.jpg
  • HP0022.jpg
  • HP0023.jpg

Guest_Tinepiene_*
Guest_Tinepiene_*

#90 Geplaatst 16 januari 2013 - 14:01

Oh vreselijk! Ik hoop echt dat het geen TCF is! :-(
George krijgt nu Flagyl en probiotica, na een medicijn ruststop van 2 weken.
Pff wat een akelig medicijn :-(