Spring naar inhoud

- - - - -

niemand zonder afgeschermde tuin/terras/....?

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
Calendula
Calendula
  • 31 berichten

#1 Geplaatst 10 januari 2013 - 18:27

hallo,

ben ik hier de enige die haar katten vrij laat rondlopen waar ze willen?
wij wonen vlak aan het bos, bij open velden,.... één grote speeltuin voor onze poezels vol met muisjes en andere dieren om op te jagen voor onze beestjes. Ik zou het erg vinden om hen dat te ontzeggen.

Onze kattin blijft netjes achteraan, en loopt enkel in het veld. Onze kater durft al eens de straat over te steken om in het bos te gaan rondlopen. Kattin is al eens thuisgekomen met een klein konijntje waarvan ze de kop had afgebeten....  :Ooops: Verder veel muisjes, af en toe een vogeltje (vind ik niet leuk) er zitten ook regelmatig kikkers in de tuin,, daar blijven ze af :)  en af en toe een egeltje dat van hun eten komt snoepen, heel erg grappig want dat vinden ze niet leuk maar ze kunnen het ook niet wegjagen :blackcat hahaha

De kater zit ook elke dag op mij te wachten als ik thuiskom, meestal op het dak van de garage van de buren  :loveshower:

zo'n heerlijk leven, dat wil ik hen niet ontzeggen

Taptrut
Taptrut
  • 1.223 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 10 januari 2013 - 18:44

Ik heb er twee die buiten mogen wanneer ze er zin in hebben en twee die ik helemaal niet buiten laat tot de buitenren klaar is. De twee grote zijn katten die buiten zijn geboren en die waren gewoon niet binnen te houden, breken anders heel het huis af. Max is langharig en heb echt geen zin om iedere dag de vuiligheid uit zijn haar te halen, hij kan hier binnen al een nestje van zijn pels maken bij het eten dus bespaar mij wat er zou gebeuren als die buiten mag. Dan hebben we nog Loki, die is nog niet zo lang bij ons, maar dat is een Bengaaltje dus die laat ik al zeker niet los lopen. :catwalk

Bewerkt door Taptrut, 10 januari 2013 - 18:45.

anja1
anja1
  • 1.172 berichten
  • 7 katten

#3 Geplaatst 10 januari 2013 - 18:45

Hier lopen er tot nu toe 5 van de 7 vrij rond. Hier achter en naast ons is er een veld van 40 ha groot! Maar ze gaan eigenlijk alleen maar in de tuin en een klein stukje het veld op! De straat is niet zo een drukke en er mag eigenlijk maar 50 km/uur gereden worden maar daar wordt geen rekening mee gehouden. Maar volgens de overburen (een ouder koppel dat de hele dag de straat in het oog houdt) komen ze niet over de straat! Maar toch zijn we van plan een stuk van onze tuin (16a) katvrij af te sluiten!
Inti Juno, Pipo, Patch, Mushi, Ziggy, Mojito

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 10 januari 2013 - 19:06

Hier lopen ze ook vrij rond. Hier ook een fijne wildernis waar ze naar hartelust kunnen ravotten, jagen, klimmen,...
Heel fijn voor hen!!
En ja, zeer vaak krijg ik cadeautjes. Zelf met dit toch terug koudere weer lag er deze morgen een fijn cadeau (aheum) op mijn mat binnen.

Vroeger moesten ze allemaal binnen zijn 's nachts, maar nu mogen ze kiezen. Is gekomen doordat Sloeber perse altijd rond 4u een plaske wilde doen (en weigerde de kattenbakken --> al zeer veel soorten kattenvulling geprobeerd). Hij deed het dan maar op mijn was. Eerst vuile, dan propere.
Toen gaven we toe :s.
Ze kunnen nu altijd binnen en buiten wanneer ze willen, maar ze zitten 's avonds/ 's nachts toch binnen hoor. Enkel voor een plaske/kakse te doen gaan ze even naar buiten.
En Kiara tegen de morgen om te gaan jagen en baasje te verwelkomen 's morgens met een cadeautje.

Er staan nochtans kattenbakken binnen, maar enkel Snoes maakt er gebruik van. En Kiara als echt zeer slecht weer is of sneeuwt.

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 10 januari 2013 - 19:48

Ik zou heel graag mijn katten de vrijheid geven om vrij rond te lopen buiten maar dan weet ik dat ik binnen dit en een half jaar één van mijn lieverds dood van straat mag rapen.
Eén keer heb ik het meegemaakt hier en ik wens het nooit of te nooit meer mee te maken op die manier...
Groetjes van Marjan en pootje van Lies, Bas, Minne en  Pixie.
  Duizenden jaren geleden werden katten aanbeden als goden. Katten zijn dit nooit vergeten...

Calendula
Calendula
  • 31 berichten

#6 Geplaatst 10 januari 2013 - 22:14

wat een leuke reacties :catwalk2

de onze zouden binnen ook nogal het kot afbreken :catattackball  Hoewel, ons kattinejte is intussen een rustige dame en als het heel erg koud is mag ze 's nachts binnenblijven en ze vindt het heerlijk :cat
De kater kan je geen 2 minuttjes alleen laten, laat staan een hele nacht, hahaha. Maar hij kan in het tuinhuis als het koud is of veel regent. Hij heeft ook lang haar, dus ja, soms hangt er nogal wat in. Op een keer hingen er 7 van die vieze naaktslakken in , bweeeeikes, en die plakten zo aan zijn haar. Wat een werk om die er uit te halen,was ook wel lachen. Vaak hangt er kleefkruid in. Maar hij is nog zo'n jong en energiek beest, die moet buiten met zoveel energie, die zou echt ongelukkig worden hier binnen :catwalk

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#7 Geplaatst 17 januari 2013 - 19:56

Hier mag alleen Tigri uit de tuin via een luik dat we open en toe doen voor hem, de andere 14 blijven in de tuin die is afgezet met schrikdraad.
Wij wonen ook heel landelijk met allemaal velden achteraan. Ik kan hem niet in de tuin houden omdat hij vroeger als kitten constant buiten zat totdat ik ze geadopteerd heb, die buren wouden die kittens niet.
Als ik hem inhoud of in de tuin dan wordt die echt doodziek van verdriet. Dus geven we hem de vrijheid die hij wil.

Ilona_13
Ilona_13
  • 1.870 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 18 januari 2013 - 11:31

De kat van mijn mama mag ook gewoon buitenlopen hoor :)
Ik denk dat het er heel erg van afhangt waar je woont, als je echt heel rustig woont zal je meer geneigd zijn je kat vrij buiten te laten.
Maar als je in de buurt van een drukke straat woont of in een straat met veel dierenhaters, dan zal je dit eerder niet doen.
Wij zullen Luca ook nooit los buiten laten lopen, maar dit omdat hij, met zijn vacht, zonder dagelijkse verzorging een grote klittenbal zou worden en heb ik liever dat ik zeker weet dat ik hem iedere dag kan kammen... (hij krijgt ook sneller klitten wanneer hij door natte plassen, zand en tussen struiken door huppelt, dus dat speelt ook wel een rol ;) )

All you need is love...and a cat! :love3:

carooootje
carooootje
  • 1.722 berichten
  • 1 katten

#9 Geplaatst 17 februari 2013 - 22:21

tini heeft een héél grote tuin waar ze zich kan uitleven

tot oktober stond er hier nog een heus bos achterin onze tuin
maar we hebben alle bomen moeten omhakken omdat er een park komt achter onze tuin
daar is nu een weide en dat wordt straks een heel mooi park
onze omheining moest weg, we konden niet anders
er is nog héél veel werk, alle hout moet nog weg, gehakseld , een bulldozer om wortels uit te halen enz

dus heb ik voorlopig een deel van de tuin héél goed afgezet
zodat mijn schat toch naar buiten kan als het mooi weer wordt
ze heeft nog een héél groot stuk tuin hoor met vijvertje en al
maar geen bosjes meer
ik heb alles extra afgezet omdat ik het risico niet wil lopen dat ze straks in die weide loopt enzo
ze is dat niet gewoon en zou bang zijn dat ze ergens vast zou zitten ..

dus kan mijn Tini straks terug naar buiten en op alles jagen dat ze tegenkomt
ook muisjes ,want die zitten er nog in die afgezette tuin :)
Geplaatste afbeelding
Katten laten pootafdrukken achter op je hart.

Jacqje
Jacqje
  • 850 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 17 februari 2013 - 22:29

Van de drie mag er één los buiten lopen, dit ivm zijn verleden. Hij komt ook niet van de stoep af en loopt een rondje om het blok. Buiten is hij ook bang voor vreemde mensen/kinderen.
Van mijn ragdolls komt er één buiten aan een tuig en ik wil voor hem een fietsmand aanschaffen zodat we lekker een frisse neus kunnen halen.
Voor de jongste zit er niets anders op dan binnen blijven, buiten is niet veilig voor hem en kans op diefstal is groot. Hij kan niet aan een tuigje lopen. Hij lijkt het ook niet te missen.
Geplaatste afbeelding

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 18 februari 2013 - 00:22

Hier lopen ze ook vrij buiten. En ik zie dat ze daar heel erg van genieten, dus dat wil ik ze ook niet ontnemen...hoewel ik wel bang ben dat ze iets zal overkomen...zeker omdat ik dat al een keer meegemaakt hebt.  Het is een groot risico, om ze vrij buiten te laten, maar die vrijheid wil en kan ik ze nu niet meer afnemen, zeker niet omdat ik geen groot huis heb en ook niet zo;n grote tuin. Had ik een groot huis en met een grote tuin dan zou ik nog overwegen om de tuin af te zetten, maar op dit moment echt niet. Denk dat mijn katten doodongelukkig worden, en dat wil ik ook niet. Ik vind het wel heel lastig, want aan de ene kant wil ik ze laten genieten van de vrijheid buiten...aan de andere kant zijn er zoveel risico aan die vrijheid. Maar tot nu toe ga ik nog voor die vrijheid...wie weet veranderd dat in de toekomst.
Geplaatste afbeelding

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 24 februari 2013 - 12:57

Snoet loopt vrij buiten. Was een zwervertje, na een jaar of 4-5 is ze bij ons terecht gekomen. Hou je niet meer binnen dan. Ze mag, als het licht is, buiten wanneer ze wil. Niet in het donker. Mijn eerste kater is overreden hier in de straat, toen het donker was.  Daarom gaan mijn 2 katers ook niet buiten. Ze rijden hier wel snel. Woon op het platteland, dat wel. Voor Snoet is het altijd maar hopen dat er niks gebeurt. Ze wordt nu een dagje ouder en is steeds meer binnen. Deze winter is die nog moeilijk buiten te krijgen. In de lente en zomer kan ze weer genieten van mooie dagen buiten :)
Is toch fijn, zo'n buitenkat. Je ziet haar genieten en ze loopt lekker mee buiten als je zelf in de tuin bent.