Spring naar inhoud

- - - - -

Nieuw samengesteld (katten)gezin

• Log in om te reageren
3 reacties op dit onderwerp
Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 10 januari 2013 - 21:42

In de loop van dit jaar zouden mijn vriend en ik graag gaan samen wonen.  (ik heb, denk ik, eindelijk mijn dekseltje gevonden...) :dance:
We beginnen nu stilletjes aan te zoeken naar een huis voor ons tweetjes, mijn drie katten en zijn katje.
Maar dat brengt mij tot volgende bedenkingen vwb de katten...
Hoe breng je in godsnaam drie katten, waarvan er twee al 3 jaar mee in mijn appartement wonen, samen met een katje dat niet direct andere katten gewend is en dit dan nog eens op een vreemde locatie voor hen... ?
We weten ook niet hoe Pixie (katje van vriendlief) zou reageren op andere katten.  Ze komt soms buiten en is dan erg nieuwsgierig naar andere katten toe en wil met hen spelen.  Maar ja, da's nog iets anders dan je territorium te moeten delen met drie andere katten natuurlijk...   En Pixie is er eentje met karakter hoor...  Zo heb ik er nog niet veel gezien...
En ik weet dat mijn katten, zoals alle andere katten, de eerste weken zeer terughoudend reageren op een nieuw soortgenootje, maar als ze dit meemaken op een voor hen vreemde locatie...  Ik heb eigenlijk nu al compassie met hen...  En Lies is al zo'n stresskip... :8  
Hebben jullie een idee hoe we dit in goede banen kunnen leiden ?

En stiekem ben ik ook wel een beetje bang dat mijn katten zouden ontsnappen aangezien ik dan niet meer het alleenrecht heb op de deuren...  Om de week zijn mijn vriend zijn dochters van 9 en 11 een weekje bij ons en die zijn (logischerwijs) niet zo paranoia als ik, als het op deuren sluiten aankomt...

Veel om over na te denken dus... :onzeker:
Groetjes van Marjan en pootje van Lies, Bas, Minne en  Pixie.
  Duizenden jaren geleden werden katten aanbeden als goden. Katten zijn dit nooit vergeten...

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#2 Geplaatst 11 januari 2013 - 10:51

Mss kan je al eens dekentjes uitwisselen zo leren ze mekaars geur toch al wat kennen.
Mag de kat van je vriend in het nieuwe huis buiten? En hoe ga je vermijden dat de uwe binnen moeten blijven?
Je kan dan mss best een luik zetten met chipnr en kinderen van 9 en 11j kan je perfect vragen om buiten deuren toe te laten als ze in of uit gaan, al zal het heel moeilijk zijn.
Kan je de tuin niet beveiligen zodat iedereen in de tuin blijft? Denk anders dat het heel moeilijk gaat zijn.

Taptrut
Taptrut
  • 1.223 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 11 januari 2013 - 11:25

Als de zoon bij ons komt, weet hij heel goed dat er moet opgepast worden met de deuren. Vooral omdat ik heel erg paranoia :trance: ben en hem dikwijls hierop wijs, of 10x op een dag vraag: Waar is Max, waar is Loki. Hij heeft dat dan maar een beetje overgepakt van mij en geeft nu zijn pa al eens onder zijn voeten als hij zijn deuren niet rap genoeg of slecht sluit. :x. Dus denk ik dat de meisjes hier wel rap voorzichtig zullen zijn ook meisjes zijn sowiezo al een beetje aandachtiger dan jongens op dat gebied vind ik :engel: .  De luikjes met chip zijn handig, maar als je er zoals mij hebt rondlopen zijn ze eigenlijk een beetje nutteloos. Onze Duvel doet het luikje open voor een ander :catlick :catscratchhead

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 20 januari 2013 - 20:56

Er is ondertussen het één en ander veranderd...  We hebben beslist dat ik voorlopig bij mijn vriend intrek.  Dit houdt in dat Pixie op haar vertrouwde plaats blijft.  Ook is er een gemeenschappelijke gang + extra deur tussen onze eigen gang en buiten. Al wel een geruststelling.  
De tuin is erg lang een twijfelgeval geweest.  Pixie wordt enkele keren per dag in de tuin gelaten en zit dan enkel bij de buren in de tuin, ze gaat niet naar de straat. Na ongeveer een uurtje wordt ze terug binnengeroepen en binnen de 20 seconden komt ze dan aangelopen.  
Ik dacht eerst van dit met mijn katten ook zo te doen als we daar wonen maar Bas en Minneke zijn erg nieuwsgierig en vol zelfvertrouwen en zouden volgens mij wel de straat op durven.  Enkele jaren geleden heb ik mijn lieverd Tuur moeten afgeven aan koning auto en ik wil dit niet nog eens mee maken.  Dus ik heb beslist van aan de huisbaas te vragen of ik de huidige lage omheining op mijn eigen kosten mag laten vervangen door eentje van 2 meter hoog.  Als verhuurder moet dat toch als muziek in de oren klinken, niet ? :d  Alleen nog iets verzinnen op de boom waarvan de katten recht op het dak van de garages achter ons kunnen springen...
We moeten ook nog wel aan die huisbaas verkocht krijgen dat ik er met drie katten bij kom... :catscratchhead
Dan is het "alleen" nog de stress van mijn drie schatjes in een nieuw gezin te introduceren...

Bewerkt door Marjananas, 20 januari 2013 - 21:03.

Groetjes van Marjan en pootje van Lies, Bas, Minne en  Pixie.
  Duizenden jaren geleden werden katten aanbeden als goden. Katten zijn dit nooit vergeten...