Spring naar inhoud

- - - - -

Help! Kitten blijft over al kaka doen.

• Log in om te reageren
25 reacties op dit onderwerp
Guest_Socks&Boots_*
Guest_Socks&Boots_*

#1 Geplaatst 12 januari 2013 - 00:41

Hoi,

Vermits ik mijn vorige account (zottelotte) niet meer open kreeg omdat mijn computer gecrasht was, heb ik een nieuw aangemaakt. Voor degene die mij nog niet kennen even een korte situatie schets: Ik heb op 3 augustus een nestje kittens gevonden langs de stoep. De beestjes waren amper een dag oud en al verlaten door de moeder. Ik heb ze proberen groot te brengen met de fles en 2 van de 6 hebben het uiteindelijk overleefd. Een mannetje en een vrouwtje. Eerst was het de bedoeling dat deze 2 kittens een nieuwe thuis gingen krijgen aangezien we ze niet mochten houden op ons appartement (de eigenaar is mijn vader). Na lang zagen mochten we ze uiteindelijk toch houden.

Alles ging goed tot Boots (mannetje) 2 maanden geleden toxoplasmose kreeg. Hij heeft hier medicatie voor gekregen en heeft er nu geen last meer van maar sinds hij toxoplasmose had doet hij zijn grote behoefte overal buiten in de kattenbak.
Het begon met 1 kaka buiten de kattenbak, terwijl hij de rest wel in de kattenbak deed. Maar nu is het al zo ver geëvolueerd dat hij nu al zijn kaka's naast de kattenbak legt, wat nogal tot frustraties lijdt. Hij doet het trouwens wel altijd in de buurt ervan, dus max. 1 meter van de kattenbak. We hebben in het begin toen hij binnen begon zijn behoefte te doen een tweede kattenbak aangekocht omdat we dachten dat het misschien daaraan lag, maar dat heeft jammer genoegmaar 2 dagen geholpen. Ik vraag me trouwens af of het niet zeer veel is voor een kitten om ongeveer 4, soms zelfs 5x per dag kaka te doen?

Ik heb ook al geprobeerd om de kittens meer buiten te laten gaan spelen, aangezien het maar een klein appartement is waar niet zoveel te beleven valt en in de hoop dat hij zijn behoefte dan buiten zou doen in plaats van binnen maar ze durven niet meer buiten gaan omdat ze dan worden aangevallen door de kat van de buren. Bij Tom&Co raadden ze me aan om product te kopen tegen stress, feliway ofzo iets, en dat zou helpen maar daar geloof ik niet echt in.

Is er iemand die mij aub goede raad zou kunnen geven over wat ik kan doen om dit te veranderen?

Groetjes!

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#2 Geplaatst 12 januari 2013 - 00:44

Geen idee, maar ik volg eventjes mee. Feliway helpt bij sommige katten wel, bij andere dan weer niet, maar ik zou het niet onmiddellijk afschrijven. En voor de rest misschien ander zand eens proberen of zo? Lijkt me een heel vervelend probleem.

Guest_Socks&Boots_*
Guest_Socks&Boots_*

#3 Geplaatst 12 januari 2013 - 01:04

Ohja ik ben het vergeten te vermelden maar ik heb al verschillende merken en structuren kattenzand geprobeerd. We gebruiken nu de houtkorrels die ecologisch afbreekbaar zijn van de colruyt. We hebben ook al geprobeerd om de kattenbakken op andere plaatsen te zetten maar dat heeft ook nog niet geholpen. Ik hoop zo hard dat ik iets vind om dit op te lossen want anders mag ik hem niet meer houden van vader. :(

anja1
anja1
  • 1.172 berichten
  • 7 katten

#4 Geplaatst 12 januari 2013 - 08:02

Ik ga dit ook volgen, want onze 2 jongsten doen ook hun kaka buiten de kattenbak, hun pipietje mooi in de kattenbak, we hebben ook die ecologisch afbreeekbare kattenbakvulling van de Colruyt. Ik heb er nu eens met kleinere korrels besteld via zooplus en dat zou maandag aankomen, dus ben benieuwd. Even erbij zeggen dat we 7 katten hebben maar de 5 oudsten gaan buiten hun behoefte doen maar de 2 jongsten gaan niet naar buiten en hebben 2 kattebakken, ze gaan voor hun pipietje wel telkens met hun voorpootjes op de rand zitten, misschien is dat voor hun kakaatje te moeilijk. Ik weet het niet! Als we een oplossing vinden zal ik het hier op kattensite laten weten!

Bewerkt door anja1, 12 januari 2013 - 08:02.

Inti Juno, Pipo, Patch, Mushi, Ziggy, Mojito

Steffie_G
Steffie_G
  • 15.829 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 12 januari 2013 - 12:43

Toen we ons Nekko pas hadden (was een kitten van 12 weken) deed ze ook kaka en pipi buiten de kattenbak.
Maar het voordeel bij haar was dat ze altijd luid begon te janken als ze haar behoefte ging doen.
Dus van de moment dat we dat hoorden pakte we ze op en zette we ze zo vlug mogelijk  in de kattenbak.
Heeft maar een dag of 2 geduurd eer ze deftig in de kattenbak ging.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en dat je je kitten toch kan houden!

Time spent with cats is never wasted

Guest_Socks&Boots_*
Guest_Socks&Boots_*

#6 Geplaatst 12 januari 2013 - 15:08

Ik heb al een paar keer geprobeerd als ik hem bezig zie om hem in de kattenbak te zetten, maar hij spreidt zijn poten dan zo open zodat ik hem ni door het deurtje krijg en als hij er dan eindelijk in zit, komt hij er direct terug uit om toch snel ergens anders te gaan.

Weet trouwens iemand of 4 à 5 kaka's per dag niet heel veel is voor een kitten? Het is wel zo dat ze hier de hele dag door brokjes kunnen eten maar dit is omdat ze zo mager zijn. De dierenarts had al verteld dat ze een groei achtersand hebben op andere katten dus ze zijn ook nog vrij klein voor hun leeftijd. Ps: het kan niet door wormen komen dat ze zo mager zijn want ze zijn ontwormd.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#7 Geplaatst 12 januari 2013 - 15:14

Wat eten de katten?
Is het een open of een dichte kattenbak?
Hoe vaak wordt de kattenbak verschoond
Hoeveel kattenbakken, op hoeveel katten?

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Guest_Socks&Boots_*
Guest_Socks&Boots_*

#8 Geplaatst 12 januari 2013 - 15:29

Ze krijgen brokjes voor huiskatten van spinner, die staan dus de hele dag tot hun beschikking. Ik wissel wel regelmatig is af van merk van brokjes en van smaak omdat ik denk dat elke dag hetzelfde eten misschien maar stom is voor de beestjes. Misschien is dit fout van mij? Ze krijgen ook 1x per dag een zakje vlees van Wiskas per kat zodat ze wat dikker zouden worden maar ik heb nog niet echt het gevoel dat dit werkt...

Qua kattenbak hebben we al een open en een dichte gehad. Die open hebben we nu weggedaan aangezien hij er toch niet op ging en het voor ons aangemaner is om een gesloten bak te hebben. Ik had eerst 1 kattenbak voor beide kittens, maar sinds het "kak" probleem heb ik een tweede bijgekocht. Dat hielp wel 2 dagen maar daarna begon hij dus steeds meer zijn behoefte ergens anders te doen. In het begin deed hij dus maar 1 kaka per dag buiten de kattenbak maar nu na 2 maanden is het dus al zo geëvolueerd dat alle kaka's er naast gaan, steeds in een straal van 1 meter.

Elke avond schep ik de kaka's uit de kattenbakken en om de anderhalve dag ongeveer, maximum om de 2 dagen verschoon ik de hele kattenbakken.

Kaprice
Kaprice
  • 4.994 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 12 januari 2013 - 15:35

misschien ook eens een "open" kattebak geven, zonder de kap of t deurtje derin
en
een niet in alle kattebakken t zelfde grid of korrels doen

mijn monsters hebben dus de hemelse schrik van een "gesloten" bak

en ik merk ook wel op dat ze hun voorkeur hebben qua grid

mijn oudste kater gaat dus bv altijd naar de bak met het klonterend fijn grid van de colruyt

terwijl de jongere kater en mijn kattinneke meestal de kleikorrels van de oranje zakken van de delhaize verkiezen

en indien mogelijk ook niet beide bakken naast elkaar zetten, anders zien ze dat als een grote kattenbak waar ze dus mogelijks ook net naast de bak hun behoefte gaan doen

en kzou je ook zeker aanraden die "whiskas" niet meer te geven, het geeft niet alleen meer en stinkende kaka maar is ook een van de ongezondste kattenvoer dat je kunt geven
der is véél natvoer dat kwalitatief veel gezonder is!

Bewerkt door Kaprice, 12 januari 2013 - 15:38.

Guest_Socks&Boots_*
Guest_Socks&Boots_*

#10 Geplaatst 12 januari 2013 - 15:39

Maar als hij schrik zou hebben van de kattenbak, zou hij dan ook niet er niet in gaan om te plassen? Ik zal eens proberen met in elke kattenbak een verschillende soort vulling te doen

Kaprice
Kaprice
  • 4.994 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 12 januari 2013 - 15:40

tkan zijn dat hij ruimte genoeg heeft voor zijn plasje te doen, maar zich te weinig kan draaien en keren om zijn kakje te doen hé

kzou t proberen met een van elks te zetten, en zijn voorkeur te testen

Guest_Socks&Boots_*
Guest_Socks&Boots_*

#12 Geplaatst 12 januari 2013 - 16:07

Ik kan niet meteen de afmetingen terug vinden maar ik heb mijn kattenbakken bij tom&co gekocht en deze waren toen de op 1 na grootste.

Het is misschien een domme vraag maar zou het eventueel iets kunnen te maken hebben met zijn hormonen ofzo omdat het mannetje en een vrouwtje zijn?

Sorry dat ik zo kritisch ben maar ik vind het gewoon zo frustrerend, nu is het al zo erg dat hij zijn kaka wilt ondergraven op de grond en door dat krabben de kaka op de muur smijt. Ik heb al zoveel gedaan voor deze katten om ze een goed leven te geven en ik krijg precies gewoon 'stank voor dank' ;) Ik hoop echt zo hard dat dit opgelost geraakt. Bedankt alvast voor jullie hulp!

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#13 Geplaatst 12 januari 2013 - 16:09

Bekijk berichtSocks&Boots, op 12 januari 2013 - 15:39, zei:

Maar als hij schrik zou hebben van de kattenbak, zou hij dan ook niet er niet in gaan om te plassen? Ik zal eens proberen met in elke kattenbak een verschillende soort vulling te doen

Echter bij ontlasting zit hij in zijn eigen lucht. Juist door het deurtje erin, zit hij helemaal in zijn eigen lucht. Dit schikt veel katten af, waardoor ze juist naast de bak hun ontlasting gaan deponeren.
Het vlees zou ik gaan vervangen voor vers vlees. Of de kat zelfs helemaal gaan overwennen op kvv. bv Carnibest. In dit vleesvoer zit alles wat een dier nodig heeft.
Wisselen van voer is bij een kat niet goed. Met het wisselen gaat de darmflora eraan, waardoor de kat meer ontlasting krijgt. En daarbij de ontlasting wordt ook dun.

Stelregel over het algemeen is het aantal katten plus 1 aan bakken.
Veel katten willen namelijk niet in 1 bak hun ontlasting deponeren en ook nog urineren. Dit zal in verschillende bakken gebeuren.

Bekijk berichtSocks&Boots, op 12 januari 2013 - 16:07, zei:

Ik kan niet meteen de afmetingen terug vinden maar ik heb mijn kattenbakken bij tom&co gekocht en deze waren toen de op 1 na grootste.

Het is misschien een domme vraag maar zou het eventueel iets kunnen te maken hebben met zijn hormonen ofzo omdat het mannetje en een vrouwtje zijn?

Sorry dat ik zo kritisch ben maar ik vind het gewoon zo frustrerend, nu is het al zo erg dat hij zijn kaka wilt ondergraven op de grond en door dat krabben de kaka op de muur smijt. Ik heb al zoveel gedaan voor deze katten om ze een goed leven te geven en ik krijg precies gewoon 'stank voor dank' ;) Ik hoop echt zo hard dat dit opgelost geraakt. Bedankt alvast voor jullie hulp!

Hormoonkwestie dat ruik je vaak in de urine.
Hoe oud zijn ze nu?

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Guest_Socks&Boots_*
Guest_Socks&Boots_*

#14 Geplaatst 12 januari 2013 - 16:22

Ze zijn nu 5 maanden oud. Als ik vers vlees geef, hoeveel mag ik dan geven en laat ik de brokjes dan staan of doe ik die weg? Vind je kvv in elke dierenwinkel zoals tom&co ofzo? Qua geur vind ik dat hun behoeftes ongeloofelijk hard stinken. Ze moeten maar 1x op de kattenbak gaan of heel mijn appartement riekt ernaar, ongeacht de kattenbakvulling. Maar dit kan dan misschien aan de slechte voeding liggen. Ik wist niet dat afwisseling slecht was, maar gelukkig heeft hij er geen echte last van gehad dan want hij heeft geen diarree ofzo. :)

Malou
Malou
  • 1.047 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 12 januari 2013 - 16:27

Het feit dat hij zijn kakjes wil onderkrabben, lijkt me wel normaal. Hij zou dat in de bak veel beter kunnen doen.
Ik stel me twee vragen bij jouw verhaal:

1) Heeft je bak een deurtje?
Ik heb dat eruit gehaald omdat ze daar niet dol op zijn. Ze voelen zich precies niet graag opgesloten terwijl ze bezig zijn en willen kunnen volgen wat er in de omgeving gebeurt. Zonder deurtje gaat dat beter. Zitten ze te kakken met hun kop uit de bak om alles goed te kunnen zien. Een open bak vinden ze dan weer te open en bloot, daar blijven ze af.

2) Leg je de kakjes die je naast de bak vindt in de kattenbak of ruim je ze gewoon op?
In het laatste geval zou ik eens kijken wat er gebeurt als je ze in de bak begraaft. Misschien ziet hij zijn 'kakplek' ruimer dan jij dat ziet en helpt het als je die zelf wat helpt afbakenen?

Bewerkt door Malou, 12 januari 2013 - 16:36.