Spring naar inhoud

- - - - -

Pensioensparen

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
joyce87
joyce87
  • 1.386 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 13 januari 2013 - 00:02

Nu ben ik alles aan het in orde maken van papierwerk, begin ik ineens te twijfelen aan mijn "pensioensparen". Ik ben 25 en dikke 2 jaar geleden heeft Fortis me een "home investment plan" aangeraden. Wat nu als ik nooit wat wil kopen? Is dat geld overzetbaar? Wie weet er welke vorm van pensioensparen het beste is?
Bedankt allemaal!!

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#2 Geplaatst 13 januari 2013 - 00:06

Mss eens bellen naar fortis en uitleg vragen daar kunnen ze exact zeggen wat je ermee kan en wat niet.
Mijn man en ik hebben daar ook elk een pensioensparen, 1 is een pensioen invest plan en het 2de is het klassieke pensioensparen.

Alicia
Alicia
  • 2.222 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 13 januari 2013 - 11:10

hm, veel ken ik er niet van, maar pensioensparen heeft twee belangrijke kenmerken volgens mij

- interessant omdat wat je spaart tot een bepaald bedrag fiscaal aftrekbaar is (dat is echt de moeite om te doen, want zo laat je eigenlijk de staat je spaarboek voor een deel sponsoren :x )

- maar, als je het gespaarde kapitaal opneemt voor je 65ste is dat niet interessant, want je wordt veel zwaarder belast voor je 65ste dan na je 65ste (33% in plaats van 10%, dat is dus gigantisch veel meer hé!)

dus deze formule is m.i. interessant voor geld dat je echt opzij zet voor je 'oude dag'

ik heb even dat home investment plan opgezocht, en ze bieden daar de mogelijkheid om het om te zetten naar een schuldsaldoverzekering.

op zich niks mis mee, maar hoe zit het dan met de belasting op je bijeen gespaarde kapitaal?
dat zou ik toch eens navragen als ik jou was!
als je dan ook aan dat hoogste tarief belast wordt, dan vind ik het niet interessant.

Carowlina
Carowlina
  • 8.184 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 13 januari 2013 - 12:03

Ik doe aan pensioensparen bij Ergo.
Véél beter dan bij de banken.

En Alicia: ivm dat home investment plan, dat je dat naar de schuldsaldo kan zetten is dus het slechtste wat je kan doen.
Ik heb dit bij mijn bank ook zo laten doen en later vertelde ze mij op Ergo dat dat echt geen goed idee was.
Zowel van je schuldsaldo als je pensioensparen zou je kunnen terugvorderen. En nu heb ik alleen dat pensioensparen.
Of zo was het toch in die trent. Zou het nog eens degelijk moeten opzoeken.

Alicia
Alicia
  • 2.222 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 13 januari 2013 - 12:38

ah, ok, bedoel je dat je zowel pensioensparen als schuldsaldo normaal gezien kan aftrekken van je belastingen?
maar als je je pensioensparen omzet in schuldsaldo, dan niet?
nog iets om na te vragen, joyce!

maar carowlina, het is allicht wel zo, dat als je dat NIET had gedaan, je het geld voor de schuldsaldo elders had moeten hebben of halen hé, als je je home invest daar niet voor gebruikt had?

ik moet zeggen, ik begrijp de formule niet helemaal; in mijn ogen is pensioensparen iets dat je doet echt voor latere leeftijd, dus met geld dat je nu echt niet nodig hebt.
deze formule zit zo ergens tussenin; het is sparen voor later, maar als op een moment geld nodig hebt voor een woning, dan kan je dit gebruiken voor je schuldsaldo verzekering... ik vraag me toch af of je daar dan niet teveel verlies mee doet op dat moment, qua belastingen dan - zeker te bevragen!

Carowlina
Carowlina
  • 8.184 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 13 januari 2013 - 14:03

Ik ga dat nog eens degelijk navragen aan vriendlief. Die kan mij dat beter uitleggen.

Ik mag mijn schuldsaldo maandelijks afbetalen. Of dat nu onder pensioensparen viel of niet.

joyce87
joyce87
  • 1.386 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 14 januari 2013 - 00:19

Man man wat een gedoe... Gauw eens checken allemaal. Tips blijven welkom

Stijn_Poezenpaleis:-)
Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
  • 6 katten

#8 Geplaatst 14 januari 2013 - 08:27

ik doe pensioensparen ook bij Ergo en heb er zeker geen klagen over ze...
BNP Paribas Fortis is heel agressief met dat home investment plan, mijn vrouw kreeg daar zelfs 4 weken geleden nog telefoon over...
Zij: madam het interesseert mij niet, wij zijn een huis aan het bouwen en jullie konden niet mee met jullie leningen dus hebben we bij iemand anders alles vastgelegd...
Vorige week belde zo een secretaresse van dezelfde bank met dezelfde vraag...
resultaat: eens ons huurcontract gedaan gaan we alles weg halen bij BNP Paribas Fortis wegens veel te veel gezaag en gezever...

Guest_RosselJoke_*
Guest_RosselJoke_*

#9 Geplaatst 14 januari 2013 - 18:07

Bekijk berichtjoyce87, op 13 januari 2013 - 00:02, zei:

Nu ben ik alles aan het in orde maken van papierwerk, begin ik ineens te twijfelen aan mijn "pensioensparen". Ik ben 25 en dikke 2 jaar geleden heeft Fortis me een "home investment plan" aangeraden. Wat nu als ik nooit wat wil kopen? Is dat geld overzetbaar? Wie weet er welke vorm van pensioensparen het beste is?
Bedankt allemaal!!

Hey Joyce,

Mijn vriend had vroeger ook een home invest plan, een kat in een zak gekocht! ;).
Nu werkt hij reeds een tijd bij een onafhankelijk verzekeringsmakelaar in de buurt en heeft zelf zijn pensioensparen gewijzigd.
Als je wil kan je altijd met hem contact opnemen, hij zal met plezier alle verschillende mogelijkheden op de markt met je doornemen en je de beste keuze helpen maken en bekijken hoe je je home investplan kan omzetten. Je mag mij altijd een privé bericht sturen voor meer info.

Groetjes,

Joke