Spring naar inhoud

- - - - -

Mutualiteiten

• Log in om te reageren
19 reacties op dit onderwerp
joyce87
joyce87
  • 1.386 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 13 januari 2013 - 00:04

Zoals in een andere topic ben ik aan het proberen mijn papierwerk op orde te krijgen. Nu moet ik wegens officieel te gaan samenwonen met mijn vriend een eigen hospitalisatieverzekering nemen. Ik hoorde onlangs dat mutualiteiten enorm verschillen qua terugbetalingen en voordelen. Tot nu was ik bij CM als mutualiteit en Ethias voor hospitalisatieplan. Maar hoe zit dit precies qua voordelen bij de verschillende mutualiteiten?

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.105 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 13 januari 2013 - 00:24

Qua hospitalisatieverzekering denk ik dat de formules niet zo heel veel verschillen van mutualiteit tot mutualiteit.
Maar wat de andere vergoedingen betreft zitten er soms enorme verschillen tussen.
Om je een voorbeeld te geven : de vergoedingen voor een bril of contactlenzen.
Mijn vrouw zit bij de CM en sinds begin dit jaar wordt hiervoor 30 euro elk jaar terug betaald.
Bij de Liberale Mutualiteit is dat nog steeds om de drie jaar.
Bij andere mutualiteiten verschillen deze vergoedingen ook nog.

Dit is maar één voorbeeld waar ikzelf op de hoogte van ben als bijziende, maar er zijn nog veel meer verschillen.
Spijtig genoeg is er naar mijn weten geen site waar je volgens je eigen behoeftes op zoek kan gaan naar de mutualiteit die voor jou het interessants is.
Het enige die je kan doen is van de verschillende opzoeken in wat ze in welke mate tegemoet komen, alsook het lidgeld vergelijken.

Misschien een tip : zorg ervoor dat je de eerste drie maanden na de aanvraag bij je nieuwe mutualiteit voor je hospitalisatieverzekering nog verzekerd blijft bij je vorige.
Bij de meeste duurt het na aanvraag en opstarten van het contract 3 maanden voor je kan genieten van de verzekering indien je gehospitaliseerd moest worden.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 13 januari 2013 - 08:37

Ook hangt het af (voor je hospitalisatie toch) hoe je medisch 'in elkaar zit' :-). Bv. heb je al problemen, ed.
Dit wordt meer in rekening gehouden.
Zo ben ik (te laat) zo'n verzekering aangegaan (was vroeger niet echt zo dat dit verteld werd). Toen ik er dan voor ging, werd ik de eerste 4 jaar niet uitbetaald voor iets, wanneer het betrekking kon hebben om mijn medisch 'probleem'.

Goed overal info vragen en vgl.

Christel70
Christel70
  • 1.515 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 13 januari 2013 - 08:38

Ik ben al 20j bij de CM, ook met mijn hospitalisatieverzekering en ben heel tevreden. (kost +-105€ per jaar)
Heb nog niet veel aan de hand gehad (wijsheidstanden laten trekken, hernia operatie, maagverkleining) maar die keren dat ik in het ziekenhuis gelegen heb, heb ik bijna alles teruggekregen van mijn hospitalisatieverzekering. Ik heb een gastric bypass (maagverkleining) laten doen. Daar heb ik (op een paar cent na) alles van teruggekregen. Terwijl ik op fora's lees dat bv DKV daar nog al eens moeilijk over durft te doen.
Mijn ouders zijn ook al jaren tevreden van de CM. Mijn moeder heeft al heel dikwijls in het ziekenhuis gelegen (wegens kanker).
Zij krijgt zelfs verplaatsingsvergoeding om naar het ziekenhuis te rijden, het grootste deel van haar pruik wordt terugbetaald. Ik kan zo direct geen andere voorbeelden aanhalen maar ik weet dat zij zeer tevreden zijn.

Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 13 januari 2013 - 08:43

Christel70, op 13 januari 2013 - 08:38, zei:

Ik ben al 20j bij de CM, ook met mijn hospitalisatieverzekering en ben heel tevreden. (kost +-105€ per jaar)
Heb nog niet veel aan de hand gehad (wijsheidstanden laten trekken, hernia operatie, maagverkleining) maar die keren dat ik in het ziekenhuis gelegen heb, heb ik bijna alles teruggekregen van mijn hospitalisatieverzekering. Ik heb een gastric bypass (maagverkleining) laten doen. Daar heb ik (op een paar cent na) alles van teruggekregen. Terwijl ik op fora's lees dat bv DKV daar nog al eens moeilijk over durft te doen.
Mijn ouders zijn ook al jaren tevreden van de CM. Mijn moeder heeft al heel dikwijls in het ziekenhuis gelegen (wegens kanker).
Zij krijgt zelfs verplaatsingsvergoeding om naar het ziekenhuis te rijden, het grootste deel van haar pruik wordt terugbetaald. Ik kan zo direct geen andere voorbeelden aanhalen maar ik weet dat zij zeer tevreden zijn.

Dit is zo, zolang je je maar VOOR alles aansluit. Dit was bij mij niet het geval (wist toen helemaal niet dat je dit kon hebben en was me nooit verteld) en ik heb 4 of 5 jaar geen cent ervan gekregen. Alles wat ik aan de hand was, ging men uitpluizen of dat dit toch niet van dat kon komen.

Begrijpelijk dat je het ervoor moet aansluiten en niet tijdens, maar ze mochten dit vroeger wel eens gezegd hebben. Toen ik dit zei, zeiden ze me dat dit inderdaad vroeger (en spreek ik van 10 j terug ofzo) niet deden, maar nu wel.
Dus ja... ik pech he.

Carowlina
Carowlina
  • 8.184 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 13 januari 2013 - 09:29

Ik ben ook bij de CM, ook met hospitalisatie. Ik ben net geen 25 nu en betaal ook nog niet zoveel aan die verzekering.
Heb ze tot nu toe nog wel niet nodig gehad, maar ik ben er zeker van dat dat allemaal goed zal verlopen.

Yossa
Yossa
  • 2.052 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 13 januari 2013 - 10:22

Je moet ook niet altijd een eigen verzekering hebben..

Bij ons zit het zo: mijn vriend heeft een verzekering via het werk, en alle gezinsleden vallen daar onder..
Maar dan moet je natuurlijk wel Wettelijk Samenwonen :)

Wij waren nog bezig met al die papieren in orde te brengen voor wettelijke samenwoning toen ik in spoed moest geopereerd worden en ik kan zeggen dat is geen lachertje nu al de kosten voor mij zijn..

miranda
miranda
  • 7.838 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 13 januari 2013 - 10:22

DKV vind ik niet zo goed ... wij hadden vroeger winterthur en die was beter maar spijtig genoeg besliste mijn mans werk (via twerk een hospitalisatieverzekering) om over te schakelen naar DKV...

Was wel blij dat we de verzekering hadden want toen we net uit wachttijd kwamen moest men man geopereerd worden aan de rug hernia...amper een jaar later terug van hernia een week later ik aan men darmen(4 gezwellen weggehaald)... 3 maand later mijn man terug aan een hernia... dan was het weer mijn beurt na enkele jaren met een borstoperatie gehad.... en in november 2011 ik opnieuw ziekenhuis in door een hartinfarct... dus tja op de franchise na kostte ons dat bijna niks .. voordeel is dat ik kan kiezen voor een éénpersoonskamer... dus nu staat er nog een knieoperatie (protheseknie) voor ons te wachten...

Bewerkt door miranda, 13 januari 2013 - 10:28.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#9 Geplaatst 13 januari 2013 - 10:31

Yossa, op 13 januari 2013 - 10:22, zei:

Je moet ook niet altijd een eigen verzekering hebben..

Bij ons zit het zo: mijn vriend heeft een verzekering via het werk, en alle gezinsleden vallen daar onder..
Maar dan moet je natuurlijk wel Wettelijk Samenwonen :)

Wij waren nog bezig met al die papieren in orde te brengen voor wettelijke samenwoning toen ik in spoed moest geopereerd worden en ik kan zeggen dat is geen lachertje nu al de kosten voor mij zijn..

mijn halve trouwboek heeft dat ook en wij hebben een bijkomende verzekering afgesloten ergens anders, voor wanneer halve trouwboek met pensioen gaat, dan kan hij immers van die verzekering van t werk niet meer genieten en als je dan op voorhand op jonge leeftijd niet al bent aangesloten voor een bijkomende verzekering dan mag je serieus beginnen ophoesten want je begint dan op pensioenleeftijd zo een verzekering en de premies zijn torenhoog voor iemand die pensioengerechtigd is.
Het is belangrijk dat je al aansluit op jonge leeftijd zodat je dan minder hoge premies moet betalen.
Die van t werk betaalt ook maar een gedeelte van de kosten uit, de bijkomende verzekering betaalt alles terug (met franchise van 500 euro)
Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 13 januari 2013 - 11:22

Ik zit bij mijn man ook onder zijn verzekering op het werk. Maar daar ben ik enkel verzekerd voor de opname, niets anders.
Aangezien ik in de toekomst nog wel wat ga moeten laten doen, is dat niet voldoende...

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#11 Geplaatst 13 januari 2013 - 11:26

dolfjeweerwolfje, op 13 januari 2013 - 11:22, zei:

Ik zit bij mijn man ook onder zijn verzekering op het werk. Maar daar ben ik enkel verzekerd voor de opname, niets anders.
Aangezien ik in de toekomst nog wel wat ga moeten laten doen, is dat niet voldoende...

oei, je trekt niks terug van medicatie die je zonder opname moet nemen ofzo?
Dat zit wel bij de verzekering van mijn man zijn werk inbegrepen gelukkig, want ik heb nogal wat medicatie nodig...
Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 13 januari 2013 - 13:22

lathyrus, op 13 januari 2013 - 11:26, zei:

oei, je trekt niks terug van medicatie die je zonder opname moet nemen ofzo?
Dat zit wel bij de verzekering van mijn man zijn werk inbegrepen gelukkig, want ik heb nogal wat medicatie nodig...

Nee, niet dus.
Ik heb er eigenlijk 2 dus. Bij mijn man en eentje bij de CM. Eens kijken of daar medicatie bij zit! Zal het eens beter uitpluizen!

Aangezien 'enkel opname' voor mij niet voldoende is, heb ik dus nog eentje bij de CM.

joyce87
joyce87
  • 1.386 berichten
  • 1 katten

#13 Geplaatst 14 januari 2013 - 00:20

Bedankt allemaal! Echt dit is een serieuze hulp!

Maline
Maline
  • 405 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 14 januari 2013 - 00:42

Ik zit al jaren bij OZ en heb via hen Hospitalia als hospitalisatieverzekering.
Betalen ook behoorlijk goed terug.

Aangezien ik een serieus medisch dossier heb, verkas ik niet meer.
Bij Hospitalia betaal ik de gewone prijs, maar bij een ander zou ik door mijn lijvig medisch dossier nauwelijks in aanmerking komen of mij blauw betalen en dan nog een wachtperiode door moeten ook.

Mijn mama is een tijd naar DKV verkast, maar na haar eerste serieus incident (pols gebroken en geopereerd) zat ze snel terug bij Hospitalia ... Ze moest serieus wat franchise zelf ophoesten bij DKV, terwijl bij Hospitalia de franchise nooit zo hoog lag.

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#15 Geplaatst 14 januari 2013 - 18:03

Ik was op zoek naar een nieuwe hospitalisatieverzekering, die via mijn vader was nl. afgelopen zonder dat we dat wisten, omdat ik 25 was. Dus bij de verzekeringsmakelaar geweest in augustus. Pas in november kreeg ik na aandringen antwoord! Moest dus medische vragenlijsten invullen, heel wat brieven heen en terug. En nu pas weet ik dat ik bij DKV en AG Insurance voor zoveel dingen word uitgesloten... Door ziektes die ik al heb. Ze willen me wel verzekeren, maar met een hoop uitsluitingen dus. Eigenlijk kunnen ze dan alle problemen daaraan gaan proberen linken. Ik dacht: ik wil een goeie (privé) verzekering door mijn ziektes, zodat ik bijv. ook op een eenpersoonskamer kan om beter te rusten etc. Maar ik ga het niet doen, ga wel naar de CM... Ik geloof dat zij die uitsluitingen niet kunnen doen? Er is een wachttijd van 3 maanden bij de CM. Bij DKV en AG Insurance was dat nu wel niet.

Deze week naar de CM en eindelijk terug verzekerd :o  Als ik nu tegen een boom rij, hebben we pech :s