Spring naar inhoud

- - - - -

Graag jullie mening..

• Log in om te reageren
27 reacties op dit onderwerp
lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#16 Geplaatst 14 januari 2013 - 09:07

Waarom moeten jullie je aantrekken wat een ander daar van vindt?
Het is jullie trouwdag en jullie moeten daar iets van maken waar jullie blij mee kunnen zijn.
Je gaat sowieso nooit iedereen kunnen tevreden stellen en er gaan wel altijd mensen zijn die commentaar hebben
Het allerbelangrijkste is dat jij en je toekomstige man jullie goed voelen die dag en dat jullie later kunnen terugdenken aan die dag met een glimlach.

Als je wilt dat jullie gasten zich comfortabel voelen dan zou ik er inderdaad op letten dat er toch genoeg zitgelegenheid is.
Persoonlijk vind ik die walking dinners maar niks, zo een hele tijd moeten rechtstaan is heel vermoeiend en als je slecht te been bent is dat een echte nachtmerrie.
En zoals hier ook al gezegd is, mensen die een hele dag zijn gaan werken die willen ook graag eens kunnen zitten s avonds
Ik zou er ook op letten dat er genoeg hapjes zijn die gegeten kunnen worden door mensen die geen vlees/vis eten, als er tenminste vegetariërs aanwezig zouden zijn.
Persoonlijk zou ik bij mijn uitnodigingen dan een rsvp steken waarop men kan aanduiden of men veggie is of niet zodat ik op voorhand kan inschatten hoeveel veggie hapjes ik zou nodig hebben.
Want er is niks zo irritant dan naar een feest moeten gaan, daar een hele avond moeten zitten/staan en dan niks of nauwelijks iets kunnen eten terwijl iedereen rond jou staat te schransen.
Maar voor de rest zou ik gewoon doen wat ik ermee wil doen en zou ik me geen commentaar van een ander aantrekken.
Het is jullie grote dag, niet die van een ander.

Wij hebben indertijd geen feest gegeven (we hebben een drink gegeven op het gemeentehuis), voor mij zou dat gewoon een echte nachtmerrie geworden zijn omdat ik sowieso fysiek al heel beperkt ben door ziekte en toen we trouwden had ik kanker en mijn borst was toen net een maand geamputeerd en gereconstrueerd en ik was daardoor nog beperkter dan normaal.
Ergens uren en uren moeten zitten terwijl ik daar zelf fysiek ziek van wordt zag ik echt niet zitten dus heb ik dat ook niet gedaan.
Bovendien hadden we er ook gewoon geen geld voor zelfs al zouden we wel een feest  gewild hebben, we waren twee jaar voordien allebei van nul moeten herbeginnen en nu had ik kanker en t spaargeld dat we hadden daar moest mijn reconstructie mee betaald worden (die kosten waren helemaal voor ons eigen rekening, ziekenbond kwam daar niet tussen), er was gewoon geen geld voor een feest.
We kregen daar ook veel commentaar op maar dat trok ik me niet aan, ik wilde gewoon van die avond iets maken waar halve trouwboek en ik mee blij konden zijn en ik wou gewoon dat mensen konden blij zijn voor ons, we trouwden omdat we mekaar graag zagen en omdat we niet wisten of ik het jaar nadien er nog ging zijn en we wilden absoluut man en vrouw zijn moest het toch slecht aflopen met mij (als ik toch zou doodgaan aan die kanker) maar mensen vonden  blijkbaar dat we onzen trouw maar moesten uitstellen tot we een feest konden geven...
Voeten onder tafel kunnen steken was blijkbaar belangrijker dan t geen waar onzen trouw echt om draaide...
Het vertaalde zich natuurlijk ook in t geen dat als cadeau gegeven werd.
Ik was er niet op uit om te krijgen , ik vond het gewoon belangrijk dat mensen die graag wilden komen ook kwamen en dat ze blij waren voor ons.
Maar tegelijkertijd vond ik het dan wel ontzettend onbeleefd dat wij de enige keer dat we iets organiseerden (wij wilden geen kinderen, dus onze trouw was de enige keer dat er ooit iemand een cadeau aan ons zou moeten geven) dan cadeau's kregen zoals een fles wijn (terwijl we allebei niet drinken) of 10 euro terwijl wijzelf altijd heel genereus waren geweest als er bij een ander een feestelijke gelegenheid was geweest en wij toch allebei al diep in de zak hadden getast voor alle anderen.
Zelf zou ik zoiets niet durven omdat ik dat gewoon ontzettend onbeleefd vind.
Maar blijkbaar vonden degenen die naar onzen trouw kwamen dat wel normaal dat ze zelf al meermaals hadden geïncasseerd voor hun heugelijke gebeurtenissen maar dat ze nu voor die ene keer dat er bij ons iets te doen was dan afkwamen met een belachelijke habbekrats of iets waar we gewoon niks mee konden doen gewoon omdat ze hun voeten niet bij ons onder tafel konden steken.
Het ging me echt niet om het geld maar om het principe dat er achter zat (en sedertdien is t bij mij ook gedaan met genereus zijn naar die mensen toe)
Wat ik ook degoutant vond was dat mijn schoonvader en zijn vrouw en mijn schoonmoeder achter onze rug om iets georganiseerd hadden voor hun familie, ze namen ze achteraf op sleeptouw om ergens te gaan eten...
Ze hadden tegen ons gezegd dat ze zelf ook niks hadden gedaan voor hun trouw en dat wij dat ook niet moesten doen als we dat niet wilden , dat was niet nodig zo een feest, maar dan gaan ze na de drink die georganiseerd was toch gaan eten met de familie terwijl bruid en bruidegom niet aanwezig willen zijn...
Dat was zo om te zeggen dat het niet goed genoeg was , een twee uur durende drink waarbij mensen gewoon gezellig een klapke kunnen doen en om te zeggen dat het te min voor hen was, zo kwam dat op mij over en ik vond dat ontzettend onbeleefd en bovendien heel respectloos dat dat gedaan werd.
Wat mij betrof was dat een echte klap in mijn gezicht, niet dat men commentaar had op t feit dat er geen feest gegeven werd, dat trok ik mij niet aan, wel dat er gewoon geen greintje respect werd getoond voor onze wensen ivm hoe onze trouw zou verlopen terwijl men heel goed wist waarom we er  voor kozen om het zo te doen.

Het zou dus kunnen dat als jullie iets doen dat niet overeenkomt met de gebruikelijke manier van feesten op een trouw dat dat zich bij jullie ook gaat vertalen in t geen jullie dan als cadeau gaan krijgen.
Ik zeg het maar omdat mijn halve trouwboek altijd zegt dat als je naar een trouwfeest gaat dat je dan eigenlijk moet betalen voor je eten en je daarbovenop dan nog extra geeft en omdat ik al gemerkt heb in mijn omgeving bij trouwers dat zij zich er ook op vertrouwen dat ze t geld dat ze uitgeven aan eten en drank gaan terug recupereren achteraf.
En voor sommigen is dat financieel dan nogal een ramp als dat niet gebeurd uiteindelijk...
Doe dus niks dat je je niet kan veroorloven met het idee erachter dat je het wel zal recupereren achteraf.
Zorg ervoor dat je achteraf niet met een financiële kater blijft zitten en doe iets wat je financieel wel kan dragen ongeacht wat je achteraf recupereert of niet...

Ik wens jullie alvast allebei een prachtige dag toe die jullie kunnen invullen op de manier die jullie graag willen.
Geniet ervan en trek je de eventuele  commentaar van anderen niet aan
Het is jullie dag !
Geplaatste afbeelding

Yossa
Yossa
  • 2.052 berichten
  • 3 katten

#17 Geplaatst 14 januari 2013 - 10:34

We zouden sowieso voldoende zitplaatsen nemen..

Hoe ik het voor me zie zou ik drie hoeken in de zaal willen indelen..
Een hoek met hoge receptietafels.. een knusse zithoek en tafels :)

Er zijn er in de familie die echt niet kijken achter geld, maar aan mijn kant van de familie vooral zijn er toch veel die van mening zijn dat je het zo duur maakt als je zelf wilt..
De familie van mijn vriend zal denk ik moeilijk worden.. Zijn ouders zijn gescheiden en ik weet niet in hoever we iedereen samen kunnen vragen..
Maar de familie aan zijn mama's kant is alvast niet zo bemoeierig dus dat is ook goed :)

We zullen gewoon eens een hele dag samen moeten bespreken wat we willen :)

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#18 Geplaatst 14 januari 2013 - 11:31

Ik zou ook gewoon doen wat jullie graag doen. Maar ik zou in geval van een walking dinner dit wel in de uitnodiging zetten omdat er toch mensen zijn die met zulke hapjes niet echt gegeten hebben, en dan hebben ze de keuze om vooraf toch alvast iets te eten.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#19 Geplaatst 14 januari 2013 - 11:48

Bekijk berichtEvyke81, op 14 januari 2013 - 09:00, zei:

Wij hadden een BBQ gedaan en na afloop kwam er een ijskarretje, waar iedereen zich eens mocht laten gaan.
Op zich hadden we geluk met het weer, het was toen 30° en de discobar heeft heel de nacht buiten gestaan.
Was zalig.  Ook buiten gegeten.

Maar de kans dat dit nog eens lukt, is vrij klein natuurlijk :)

Mijn pa had ook commentaar omdat we zo geen typische oplijning hadden om te groeten, iedereen liep overal rond.
Wij hebben ons geamuseerd en dat was het belangrijkste

Zo willen wij het ook doen! Moet alleen vrij lastig zijn als het slecht weer is, en die kans is wel redelijk groot in België.

Iedereen doet wat ie wil met z'n trouw hé, je mag een ander niet laten dicteren hoe je die dag wil doorbrengen. Mijn vriend en ik willen wel trouwen maar we willen er heel dat gedoe niet rond, dus voor ons ook geen poepchique trouwfeest waar je zelf niet van kan genieten.

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#20 Geplaatst 14 januari 2013 - 11:52

Ik sluit me bij de anderen aan, lekker doen wat jullie zelf willen!!
Dat traditionele zou ook niets voor mij/ons zijn. Wat een ander ervan denkt te moeten vinden, jammer dan. Die dag draait natuurlijk om jullie en niet zozeer om de gasten.

Succes met het maken van een beslissing!!

"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

miranda
miranda
  • 7.838 berichten
  • 1 katten

#21 Geplaatst 14 januari 2013 - 11:52

Bekijk berichtcatherine, op 13 januari 2013 - 23:03, zei:

Je moet het doen zoals jij en je ventje dat willen, ik heb 23j geleden niet veel keuze gehad, om 11u op gemeentehuis, om 12u in de kerk daarna receptie en foto's tss door, warm eten rond 15u daarna weer receptie voor de genodigden van de avond en dan een koud buffet met achteraf een dessert buffet.
Dit was de keuze van mijn ma, ik had liever gewoon een leuk avond feest gehad met het koud buffet en samen gezellig met vrienden en familie. Maar nee mijn ma wou absoluut een warm buffet voor de familie. Eerlijk gezegd is die dag aan ons voorbij gegaan en waren we stikop.
Als je ventje het anders ziet dan jij zoek dan een middenweg, de tijd van het ordinaire en gewone zoals vroeger is voorbij. ;)

tja dat was zo in onze tijd.. here the same... ouders en schoonouders betaalden trouwfeest en stelden hun wetten... menukeuze deden zij dan.. voormiddag stadhuis daarna kerk.. dan eten voor suiteleden... daarna de foto's... s avonds vanaf 6 tot half 8 receptie voor genodigden en dan aan tafel voor degenen die niet alleen naar recpetie moesten komen 98 man in totaal .. waren alleen 2 vrienden van ons de rest waren door de ouders uitgenodigd waarvan ik helft niet kende... als trouwpaar hadden we eigenlijk weinig of niks aan...

Cat-Alicious
Cat-Alicious
  • 337 berichten

#22 Geplaatst 14 januari 2013 - 13:57

Amai toffe vooruitzichten! Hebben jullie al een datum vastiggen?

Zolang er voldoende zitplaatsen zijn zodat je af en toe eens kan gaan zitten is je idee wel ok denk ik.
Een soort van hapjesbuffet kost jullie een pak minder dan een x-aantal-gangen menu, en voorkomt ook dat iedereen met een opgeblazen stoel op zijn/haar stoel hangt na het menu. Want dan moeten ze een eventueel dansfeest erna extra op gang trekken omdat iedereen moe en volgegeten is.

Wat anderen zeggen zou ik me niet te veel aantrekken. Je kan nooit voor iedereen goed doen, en de oudere garde is nu eenmaal een traditioneel avondfeest gewoon, terwijl jongere mensen het liever wat 'losser' hebben.
Je kan er iets eenvoudigs van maken met bv frietjes, soep, warme hapjes, of je kan er iets speciaals van maken met bv sushi, oosterse hapjes enzov.

Ik had geen last van menu-kopzorgen, wij zijn getrouwd in het buitenland alleen met ons tweetjes en de getuigen :d

Veel plan-genot!

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#23 Geplaatst 14 januari 2013 - 14:40

Bekijk berichtCat-Alicious, op 14 januari 2013 - 13:57, zei:

Ik had geen last van menu-kopzorgen, wij zijn getrouwd in het buitenland alleen met ons tweetjes en de getuigen :d

gelukzak, ik wou dat ook graag zo doen maar er was geen tijd om de nodige papierenwinkel in orde te maken
Geplaatste afbeelding

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#24 Geplaatst 14 januari 2013 - 15:45

Haha, dat doe ik t.z.t ook het liefste zo!!
"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

Yossa
Yossa
  • 2.052 berichten
  • 3 katten

#25 Geplaatst 14 januari 2013 - 16:18

Amai toffe vooruitzichten! Hebben jullie al een datum vastiggen?

Zolang er voldoende zitplaatsen zijn zodat je af en toe eens kan gaan zitten is je idee wel ok denk ik.
Een soort van hapjesbuffet kost jullie een pak minder dan een x-aantal-gangen menu, en voorkomt ook dat iedereen met een opgeblazen stoel op zijn/haar stoel hangt na het menu. Want dan moeten ze een eventueel dansfeest erna extra op gang trekken omdat iedereen moe en volgegeten is.

Wat anderen zeggen zou ik me niet te veel aantrekken. Je kan nooit voor iedereen goed doen, en de oudere garde is nu eenmaal een traditioneel avondfeest gewoon, terwijl jongere mensen het liever wat 'losser' hebben.
Je kan er iets eenvoudigs van maken met bv frietjes, soep, warme hapjes, of je kan er iets speciaals van maken met bv sushi, oosterse hapjes enzov.

Veel plan-genot!

Wij zouden ook graag in het buitenland trouwen maar ja..
Ik had er aan gedacht om misschien als we al getrouwd zijn, dan nog eens een ceremonie te herdoen in Finland, Rovaniemi (zou echt mijn droom zijn!)

Datum ligt nog niet officieel vast aangezien je maar vanaf 6 maand op voorhand kan vastleggen maar we gaan kijken om 13 juni 2014 vast te leggen :)

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#26 Geplaatst 14 januari 2013 - 17:17

Als ik ooit trouw, wil ik het ook niet op de traditionele manier en zeker niet met een hoop volk erbij. Ten eerste zie ik het merendeel van mijn familie amper, dus waarom moeten die er per se bij zijn. Ten tweede wil ik op de grote dag echt kunnen genieten. Dat gaat beter met goede vrienden en naaste familie. Een grote receptie of iets dergelijks kan dan achteraf nog.

Zo'n walking dinner lijkt me wel tof!

Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

prikwatertje
prikwatertje
  • 10 berichten
  • 3 katten

#27 Geplaatst 19 januari 2013 - 00:42

Ach ja, op een trouw is er denk ik altijd wel commentaar... In dit geval lijkt het mij dat jonge mensen het de max zullen vinden, de oudjes zullen vinden dat het in de goeie oude tijd toch wel beter was :-) Maar je kan nooit voor iedereen goed doen, dus moet je vooral aan jezelf denken!
En dat is met alles op een trouw zo, zowel met de gasten die je uitnodigd als met de manier waarop je trouwt.
Ik weet niet hoeveel oudjes je in de familie hebt, maar ik zou voor hen een gezellig babbelhoekske met tafeltjes maken waar ze vertellen over de goeie oude tijd :-D

En het is inderdaad niet eenvoudig om een dergelijk feest te geven met gescheiden ouders. Als ik ooit trouw zie ik daar ook nog grote problemen :-) Mijn 2 families konden het op mijn doop zelfs al niet samen een feest organiseren, laat staan vieren. Zoveel jaar later zijn de gemoederen misschien wel een beetje bedaard, maar of ik ze samen in 1 zaal wil hebben? En het lijkt mij nooit eenvoudig, eigenlijk wil je ze er allebei bij op zo'n dag en langs de andere kant wil je op je trouw genieten van je man en het feest en niet de hele tijd tussen 2 vuren staan en 2 families die elkaar doodzien en de hele tijd roddelen over elkaar...
Ik hoop dat je een oplossing vindt! En dat de familie van je vriend begrijpt dat het om jullie draait en niet om een oude vete van een mislukt huwelijk waar jullie absoluut niets aan kunnen doen!

En wat het ook wordt, genieten ervan! Dat is toch het enige wat telt :-)

Sanqu
Sanqu
  • 209 berichten

#28 Geplaatst 19 januari 2013 - 08:57

In onze vriendenkring is een "walking dinner" de meest voorkomende vorm van eten tijdens het huwelijksfeest.  Meestal staan er dan idd wel enkele tafels om de oudere generatie aan neer te zetten ;-)
Zelf vind ik dit ook een fijne manier van feesten omdat de hapjes meestal bijna de hele avond blijven staan, en je dus na enkele glaasjes wijn, terug iets kunt eten om te bekomen  ;-)

Het laatste feest dat ik meemaakte had de hapjes onderverdeeld op verschillende plaatsen aan de zaal, met telkens een ander thema : zo was er een italiaans kraamje met minipizza's ed, een ouwerwets "vettige hap" kraapje, een luxe(re) kraampje met kaviaar ed..  Er zat voor iedereen wel iets lekkers tussen.

Doe het zoals je zelf wilt!!  Dat is denk ik, toch het belangrijkste.  Tot bijna middernacht aan tafel moeten doorbrengen doet afbreuk aan de sfeer van het dansfeest (is mijn mening)

Ik wens je in ieder geval een superfijne dag toe!