Spring naar inhoud

- - - - -

Petshirt bij sterilisatie of niet ?

• Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
Louis&Ella
Louis&Ella
  • 473 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 15 januari 2013 - 12:27

Ik heb deze ochtendmijn kleine meid afgezet bij de da voor een sterilisatie. Ik had gevraagd of ze ook de medical petshirts verkochten, en toen lachte die man me vierkantig uit. Hij zei dat ze deze wel hadden, maar al 10 jaar niet meer gebruiken. Ik vertelde over mijn buurvrouw haar kat, die een jaar geleden gesteriliseerd werd, er aan had gelikt, en er een absces en ontsteking op gekomen was.
Hij zei dat het dan een slechte da was.
Gebruiken jullie een petshirt ? Of heeft hij gelijk ?

mellemeis
mellemeis
  • 1.077 berichten

#2 Geplaatst 15 januari 2013 - 12:33

geen petshirts hier ;) en heb al heel wat sterilisaties en castraties achter der rug ;)
1 keer problemen gehad, maar dta lag idd aan de DA toen,
onze 2 oudste meiden kwamen toen thuis met hun draden al helemaal open (waren nog half in slaap dus hadden zelf niet gedaan)
dan bij onze huidige DA laten opnieuw dichtmaken,
sindsdien gaan ze allemaal bij deze nieuwe DA en heb dus
bij de anderen geen enkel probleem gehad ;)
Prutsemieke , I still love and miss you my bbygirl in heaven <3

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 15 januari 2013 - 13:15

hier ook geen petshirt na de operatie. De DA had het heel netjes geschoren en genaaid, onderhuids zoals een plastisch chirurg dat ook doet, er was alleen een klein knoopje te zien onder aan het litteken. Ik moest de wonde wel in de gaten houden en zien dat ze er niet te veel aan zat te prutsen en te likken, maar dat is normaal denk ik. De poes van mijn nicht had vorig jaar nog van die 'ouderwetse' hechtingen met veel draadjes, maar die gaat naar een andere DA.

Choeke
Choeke
  • 7.121 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 15 januari 2013 - 13:51

Dit hangt van geval tot geval af.
Sommige poezen blijven ervan en andere beginnen aan de wonde te likken op te prutsen.

Louis&Ella
Louis&Ella
  • 473 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 15 januari 2013 - 13:53

Bekijk berichtChoeke, op 15 januari 2013 - 13:51, zei:

Dit hangt van geval tot geval af.
Sommige poezen blijven ervan en andere beginnen aan de wonde te likken op te prutsen.

Ella kennende zal ze er wel aan prutsen. Voor de zekerheid er dan toch maar eentje aandoen ?

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#6 Geplaatst 15 januari 2013 - 14:04

Hier nooit een petshirt gebruikt. Ik moet wel toegeven dat Mira zo fel aan haar wonde had gelikt dat het helemaal ontstoken was en het vlees begon af te sterven. We zijn toen alle 2 dagen bij de da langs moeten gaan en moesten er speciale ab zalf op doen. Het vlees dat afstierf moest in zakken en dan kon hij het operatief verwijderen wat idd ook goed gelukt is.
Bij de andere dames heb ik hier nooit problemen gehad na hun sterilisatie.
Zie hoe het verloopt het is normaal dat ze er wat gaat aan likken, maar hou het in het oog dat het niet rood wordt of dat ze er extreem veel aan gaat likken dan zal het binnen een paar dagen wel goed komen. Het geneest redelijk snel.

Louis&Ella
Louis&Ella
  • 473 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 15 januari 2013 - 14:26

Het probleem is, morgen ben ik nog thuis, maar daarna moet ik weer met stukken gaan studeren, en kan ik haar niet in't oog houden...

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#8 Geplaatst 15 januari 2013 - 14:36

Hier een petshirt geprobeerd na de sterilisatie, maar Lilly was continu zodanig aan het prutsen aan dat ding dat ze hem afkreeg. Dan zonder petshirt verder gedaan en dat ging zonder problemen. joe dan ook maar zonder petshirt en dat ging ook perfect. Mijn dierenarts zei trouwens zelf toen ik hem kocht voor Lilly dat er veel kans was dat zonder ook zou gaan. En ze had dus gelijk ;)

Louis&Ella
Louis&Ella
  • 473 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 15 januari 2013 - 15:21

Dus de petshirt word nog wel gebruikt maar niet aangeraden ?

fieke0509
fieke0509
  • 1.122 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 15 januari 2013 - 16:25

Bij mijn schoonouders hebben ze ook de petshirt gebruikt bij de sterilisatie van hun katting maar zij kreeg hem steeds uit.  Daarna het zo maar geprobeerd, maar ze heeft zodanig zitten likken dat ze een abces had.  Ze is daar dan na een tijd ook aan gestorven omdat het onmogelijk was haar van de wonde af te laten blijven en de DA was eigenlijk ook niet echt een hulp.

Katje_72
Katje_72
  • 273 berichten

#11 Geplaatst 15 januari 2013 - 16:27

Hier al zes steriisaties achter de rug en nog nooit een petshirt nodig gehad.

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#12 Geplaatst 15 januari 2013 - 18:45

Bekijk berichtLouis&Ella, op 15 januari 2013 - 15:21, zei:

Dus de petshirt word nog wel gebruikt maar niet aangeraden ?

Mijn dierenarts zei toen dat het meestal overbodig is, zij raadde aan van eerst zonder te proberen. Ze zegt dat ze daar zelden problemen mee heeft gehad. Maar ik heb hem toch gekocht en in dat geval alleszins had ze gelijk ;)

Taptrut
Taptrut
  • 1.223 berichten
  • 5 katten

#13 Geplaatst 15 januari 2013 - 18:52

Iedere dag leer ik bij! Ik wist totaal niet dat zoiets werd gebruikt :oops:

Louis&Ella
Louis&Ella
  • 473 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 15 januari 2013 - 18:58

Zo, ik heb het toch maar aangeschaft, en aangedaan. Ik zou bang zijn het aan te doen. Ze ziet er zo vanaf. Ze kan niet wandelen. Nu weet ik niet, is dit van de verdoving en pijn, of van het vestje ?

Louis&Ella
Louis&Ella
  • 473 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 15 januari 2013 - 19:17

De petshirt is uit. Ze is direct beginnen likken en trekken. Maw, ik heb geen idee wat te doen...