Spring naar inhoud

- - - - -

Hoest/haarbal?

• Log in om te reageren
7 reacties op dit onderwerp
CiCi
CiCi
  • 70 berichten

#1 Geplaatst 15 januari 2013 - 17:10

Hallo allemaal!

Onze lieve kater Versace is nu volop aan het herstellen van zijn Entropion operatie,
maar nu viel me weer iets anders op...

Deze ochtend toen ik hem van de berging (waar hij slaapt) naar de living haalde begon hij plots te hoesten! Hij liep een paar meter binnen en ging dan laag bij de grond zitten met zijn nek wat uitgestrekt.

Het leek op een droge hoest, geen slijmen te horen en het duurde maar ong. 10 seconden. Dan was het voorbij en ging hij weer vrolijk eten, drinken en spelen...

Ik heb hem dit in het verleden in totaal nog sporadisch 3x horen doen, sinds september. Ik heb hiervoor 2 dierenartsen om raad gevraagd, ze hebben naar zijn hart en longen geluisterd enzoverder (ook voor hij onder narcose mocht) maar er was niks te horen en ze zeiden dat ik me geen zorgen moest maken want dat wij ook al eens hoesten... Entingen heeft hij allemaal gekregen.

Hij is nu ongeveer 6 maand oud en ik heb nog geen enkele haarbal van hem gevonden! (Hij komt niet buiten dus ik kan het niet gemist hebben).

Zou dit een vastzittende haarbal zijn, of is er eerder iets anders aan de hand denken jullie?

mellemeis
mellemeis
  • 1.077 berichten

#2 Geplaatst 15 januari 2013 - 17:45

Bekijk berichtCiCi, op 15 januari 2013 - 17:10, zei:

Hallo allemaal!

Onze lieve kater Versace is nu volop aan het herstellen van zijn Entropion operatie,
maar nu viel me weer iets anders op...

Deze ochtend toen ik hem van de berging (waar hij slaapt) naar de living haalde begon hij plots te hoesten! Hij liep een paar meter binnen en ging dan laag bij de grond zitten met zijn nek wat uitgestrekt.

Het leek op een droge hoest, geen slijmen te horen en het duurde maar ong. 10 seconden. Dan was het voorbij en ging hij weer vrolijk eten, drinken en spelen...

Ik heb hem dit in het verleden in totaal nog sporadisch 3x horen doen, sinds september. Ik heb hiervoor 2 dierenartsen om raad gevraagd, ze hebben naar zijn hart en longen geluisterd enzoverder (ook voor hij onder narcose mocht) maar er was niks te horen en ze zeiden dat ik me geen zorgen moest maken want dat wij ook al eens hoesten... Entingen heeft hij allemaal gekregen.

Hij is nu ongeveer 6 maand oud en ik heb nog geen enkele haarbal van hem gevonden! (Hij komt niet buiten dus ik kan het niet gemist hebben).

Zou dit een vastzittende haarbal zijn, of is er eerder iets anders aan de hand denken jullie?

ik ga dit volgen want onze Ice heeft net hetzelfde probleem xS
Hebben nu wel kattengras staan en merk toch een licht verschil nu ,
ondanks dat ik hem nog nooit haarballen heb zien ophoesten.

Ben ook al bij 2 DA geweest en ze dachten een hele tijd dat het longontstekingen waren,
heeft zo vaak antibioticakuur moeten doen en geen verandering,

SInds een veertien dagen stata dat kattengras en het gaat nu toch lichtjes beter,
ik hoop dat het hier voorbij is ,

misschien ook eens kattengras proberen?
Prutsemieke , I still love and miss you my bbygirl in heaven <3

ROSETTA
ROSETTA
  • 1.251 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 15 januari 2013 - 19:07

Ik heb hier ook altijd een plantje kattegras staan en Xeon eet er bijna ieder dag van maar Tobyn nooit.
Laatst heeft Tobyn 2 worsten haarbal overgeven (ondaks de haarbalpasta die ik 1 x in de week altijd aan  beide geef) maar zij maakte meer een geluid van braken niet hoesten.
Volgens mijn da mag een kat die lang haar heeft en zich veel wast 2x per week die haarbalpasta krijgen.
Het kan wel zijn dat er wat haar in zijn keel zit en hij hoest om dit los te krijgen.
Hou eens in de gaten of het hoesten gebeurt na een wasbeurt

Geplaatste afbeelding

Steffie_G
Steffie_G
  • 15.829 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 15 januari 2013 - 19:39

Ik blijf dit ook volgen, want onze Léon heeft hetzelfde.
Ik dacht eerst aan astma, maar nu ik een echte astma aanval gehoord heb (op youtube vind je dus de gekste dingen terug) weet ik dat het dat niet is.
Wij zitten nu wel in een heel stoffige appartement (je mag kuisen wat je wilt, 2 dagen later is hier precies weer een stof wind door gewaaid)

Time spent with cats is never wasted

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 15 januari 2013 - 20:31

Hier doet Kiara dat ook wel geregeld hoor. Een haarbal dat vastzit. Heb op die 4 jaar tijd ook nog maar eentje gevonden (en heb 5 katten).
Kan zijn dat het uiteindelijk gewoon met de stoelgang meekomt he, dat ze door het eten van kattengras ed toch de haarbal terug zakt (of hoe moet ik dat omschrijven)

CiCi
CiCi
  • 70 berichten

#6 Geplaatst 15 januari 2013 - 21:17

Hm, toch wel vreemd dat zo veel mensen het zelfde probleem hebben met hun kat!

Ja, ik heb het inderdaad ook opgezocht op youtube en een astma aanval leek me heel anders... bij Versace is het echt een droog hoestje van maar 10 seconden tot een halve minuut maximum! Geen enkel slijmpje te horen... Ook raar, want dan had de DA dit toch moeten merken denk ik dan?

Versace is kortharig en verliest eigenlijk tot hiertoe heeeel erg weinig haar! (misschien omdat hij nog maar 6 maand oud is? )
Hij had zich ook zeker nog niet gewassen voor hij begon te hoesten, de andere keren heb ik er niet op gelet of ben ik het vergeten ^^

Langs een kant zou het mij dus verwonderen als het een haarbal zou zijn, langs de andere kant kan ik niet echt iets anders bedenken?
Kan het misschien ook zijn dat hij een haarbal heeft en dat die door het hoesten los komt en hij die weer kan inslikken zodat hij verder verteert?? (Zo lijkt het wel een beetje)

Kattengras zal ik in elk geval zeker proberen!!

Bedankt voor de hulp en tips jullie allemaal!

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 15 januari 2013 - 21:23

Bekijk berichtCiCi, op 15 januari 2013 - 21:17, zei:

Hm, toch wel vreemd dat zo veel mensen het zelfde probleem hebben met hun kat!

Ja, ik heb het inderdaad ook opgezocht op youtube en een astma aanval leek me heel anders... bij Versace is het echt een droog hoestje van maar 10 seconden tot een halve minuut maximum! Geen enkel slijmpje te horen... Ook raar, want dan had de DA dit toch moeten merken denk ik dan?

Versace is kortharig en verliest eigenlijk tot hiertoe heeeel erg weinig haar! (misschien omdat hij nog maar 6 maand oud is? )
Hij had zich ook zeker nog niet gewassen voor hij begon te hoesten, de andere keren heb ik er niet op gelet of ben ik het vergeten ^^

Langs een kant zou het mij dus verwonderen als het een haarbal zou zijn, langs de andere kant kan ik niet echt iets anders bedenken?
Kan het misschien ook zijn dat hij een haarbal heeft en dat die door het hoesten los komt en hij die weer kan inslikken zodat hij verder verteert?? (Zo lijkt het wel een beetje)

Kattengras zal ik in elk geval zeker proberen!!

Bedankt voor de hulp en tips jullie allemaal!

Hier hebben de kortharigen meer last van hun haren dan ons Kiara hoor (langharig). Ze heeft -zeker nu met haar mooie winterpels- meer tijd nodig om te wassen.

Astma is echt vies om te zien hoor. Een haarbal is echt zoals een droge hoest, bij astma happen ze echt naar adem.
(Ze denken dat Tijger astma heeft, maar het is met periodes.)
Xanti had dit wel eens na het drinken. Reden? Geen idee :-).

Ik geef geen kattengras aangezien mijn katten buitenkomen. Wel die anti-haarbal snoepjes van Whiskas.

NiennaTasartir
NiennaTasartir
  • 438 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 16 januari 2013 - 13:42

Dat lijkt inderdaad op een haarbal.
Mijn twee langharigen krijgen beiden 2 à 3 x in de week moutpasta, dit helpt bij het "verwerken" van de haarballen. Ook staat er steeds kattengras ter beschikking en krijgen ze ook Hair & Skin korrels van Sanabelle, voor een gezonde vacht.

Ze krijgen de moutpasta van Miamor: http://www.zooplus.n...ps/pasta/212220
Geplaatste afbeelding