Spring naar inhoud

- - - - -

op citytrip/vakantie

• Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
Jientje
Jientje
  • 1.003 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 16 januari 2013 - 10:31

Hallo,

Sinds ik mijn schatten van poezels heb, geniet ik niet meer van op citytrip of vakantie gaan. De vorige keer dat we op vakantie geweest zijn, is mijn broer 2 weken thuis komen wonen maar gezien het feit dat die nu alleen woont, wil die dat niet meer doen.
Dus heb ik mijn man voorgesteld om in plaats van 1 keer 2 weken, 2 keer 1 week te gaan. Hij was akkoord maar nu stel ik mij de vraag : 2 keer 1 week weg, kan ik dat? Gaan mijn poezen daar niet keihard van afzien? Ik verwen ze namelijk heel hard en bij mij zijn het echte fletskatten maar bij vreemden hebben ze bang.
Nu kan mijn buurvrouw wel 2 keer per dag langskomen en ze in de ren laten en willen mijn ouders 's avonds af en toe thuis tv komen kijken maar dan zijn ze nog altijd alle nachten alleen...Ik maak me er zo'n zorgen om...

En dan nog iets, vroeger liet ik het luikje naar de ren open als ik weg was. Maar Latte heeft een slechte techniek om dat open te doen en heeft er zo eens met zijn poot tussen gekneld gezeten. Ik was toen gelukkig thuis maar anders hadden ze volgens mij zijn poot moeten afzetten. Nu durf ik het al niet meer zo lang op open laten staan maar als ik dan op verlof ben, hoe moet ik dit dan doen?

Aan de andere kant wil ik noch mezelf, noch mijn man, het op vakantie gaan afnemen. We zijn nog jong en hebben nog geen kinderen dus moeten er nu van profiteren.
Wat denken jullie?
My therapist thinks I'm crazy, but Latte en Mokka say I'm ok. :) Geplaatste afbeelding

Yossa
Yossa
  • 2.052 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 16 januari 2013 - 10:38

Kun je de poezels niet naar iemand brengen die er voor kan zorgen?
Als wij op reis gaan dan blijven onze poezels bij mijn mama, zij richt mijn slaapkamer van vroeger dan in als de kattenkamer en dat lukt perfect..

Ik denk dat ze meer zouden afzien van 2 keer 1 week want dan hebben ze 2 keer dat afscheidsgevoel..
Is het niet dat katten na bepaalde tijd niet echt nog besef hebben van hoe lang ze al alleen zijn?

Cat-Alicious
Cat-Alicious
  • 337 berichten

#3 Geplaatst 16 januari 2013 - 10:40

Mag ik je een tip geven?
www.cat-alicious.be
Ik heb nog enkele collega's die andere regio's doen, ik weet niet van waar je juist bent :-)

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#4 Geplaatst 16 januari 2013 - 11:04

Mijn dierenarts zegt ook dat katten geen tijdsbesef hebben , of je nu een uur wegbent of een halve dag of een hele dag, voor hen ben je gewoon weg maar tijd inschatten kunnen ze niet.
Ik denk ook dat je beter ene keer twee weken gaat ipv twee keer één week
Een kat blijft best ook gewoon thuis ipv ze weg te doen naar iemand anders.
Ze zijn heel territorium gebonden.
Als je mensen hebt die regelmatig kunnen binnenspringen bij jou thuis is dat veel beter dan dat je je kat bv naar een familielid zou brengen waar het beestje dan wel de hele tijd gezelschap heeft maar waar het zich in een andere omgeving bevindt.
Als het mogelijk is dat ze blijven vaststeken tussen het luikje naar de ren dan zou ik dat luikje gewoon dichtlaten, beter geen risico nemen denk ik dan en ze gewoon veilig binnen houden, als er iemand langskomt kan die hen misschien even in de ren laten en als die persoon terug weggaat dan de katten terug binnensteken en het luikje terug dichtdoen.
Hopelijk kan je toch van je vakantie genieten.
Wij gaan nergens meer naartoe en ik mis dat toch enorm.
Maar we hebben twee hcm'ers (en twee die verdacht zijn van hcm) en ons hcm'ers kunnen gewoon doodvallen van de ene minuut op de andere en wij zouden toch nooit gerust zijn als we zouden weggaan en we zouden er toch niks aan hebben dus blijven we beter thuis.
Geplaatste afbeelding

Lunake
Lunake
  • 798 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 16 januari 2013 - 11:12

Wij gaan Beau gewoon maken om bij mijn oma te gaan logeren als wij op vakantie gaan. Het zal lastig zijn hem daar achter te laten, maar hij zal er goed verzorgd worden :) We nemen hem nu ook al mee als we daar op bezoek gaan zodat hij de omgeving leert kennen.

Bewerkt door Lunake, 16 januari 2013 - 11:13.

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#6 Geplaatst 16 januari 2013 - 12:03

Ik denk ook niet dat katten veel tijdsbesef hebben. En in beide gevallen valt het ook wel mee van tijd en er zijn dan toch mensen die ervoor kunnen zorgen, dus ik zou doen waar je het meest zin in hebt.

Jientje
Jientje
  • 1.003 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 16 januari 2013 - 12:10

En toch denk ik dat ze wel een vorm van tijdsbesef hebben. Dierenartsen zeggen wel veel maar in welke mate kan dat getest worden vraag ik me dan af?
Ik zorg voor de kat van kennissen als ze weg zijn en na een week merk je echt dat ze beginnen te treuren, terwijl ze de eerste week nog blij zijn met de extra verwennerij.
Ze naar ergens anders doen, doe ik omdat je inderdaad overal leest dat je ze beter in hun vertrouwde omgeving laat.
De reden dat ik 1 week wil gaan is omdat ik persoonlijk 2 weken een groter risico vind moest er iets mis gaan.
Het voelt gewoon niet leuk om ze achter te laten maar ik denk dat ik daar teveel vermenselijk en dat het voor hun mss/hopelijk minder erg is als ik denk dat het voor hun is.
My therapist thinks I'm crazy, but Latte en Mokka say I'm ok. :) Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#8 Geplaatst 16 januari 2013 - 12:20

Een kat mist sowieso z'n baasje(s) als dat baasje weg is.
Dat hebben wij ook ondervonden indertijd met een poezel die we hadden binnengenomen
Er werd ons wijsgemaakt dat katten je niet missen, ze hebben alleen maar iemand nodig om hen eten te geven en gelijk wie dat doet daar hangen ze aan maar ze hangen niet aan een bepaalde persoon.
Wij dachten dat diegenen die ons dat vertelden toch verstand hadden van katten en we geloofden dat dus gingen we op reis en zorgden we ervoor dat er alle dagen iemand twee maal langskwam en we dachten dat onze poezel ons niet ging missen.
De poezel kon binnen en buiten wanneer hij dat wou en hij koos ervoor om nooit aanwezig te zijn in huis als mijn schoonmoeder langs kwam voor hem, ze heeft hem 14 dagen niet gezien.
Hij at wel z'n eten uit blijkbaar.
Toen we thuiskwamen na 14 dagen ging ik in de tuin roepen op hem, ik heb paar keer geroepen en  ben dan naar binnen gegaan
Ik was nog geen minuut binnen toen we plots het getrappel van pootjes hoorden, t was alsof er een horde paarden op komst was, onze poezel kwam binnengevolgen en vloog onmiddellijk op mijn lijf en daar is hij een hele nacht ook op blijven liggen, t beestje wou niet meer wijken.
En de dagen/weken nadien hield hij ons nauwlettend in het oog en was van ons niet weg te slaan.
Dus mij maken ze niet meer wijs dat poezels hun mensen niet graag zien en ze ze ook niet missen als ze weg zijn.
Geplaatste afbeelding

#9 Geplaatst 16 januari 2013 - 12:57

Ik durf mijn katjes ook niet alleen te laten. Ik weet niet of ze mij zouden missen, maar ik hen wel in ieder geval.
We maken soms wel plannen om weg te gaan, maar ik heb dan van die doemdenkbeelden en zo. Mijn ouders en broer zouden wel meerdere keren per dag komen kijken, maar toch....als er dan 's nachts iets gebeurd...

Het gevolg is dat we dan onze plannen afblazen en zo zijn we dus al sinds we ons eerste kat hebben niet meer op reis geweest. Erg, ik weet het. Maar ik zou mij gewoon niet kunnen ontspannen.
(gelukkig heeft mijn ventje er begrip voor)

Blijf jezelf.... er zijn al anderen genoeg  Geplaatste afbeeldingGeplaatste afbeelding

Jientje
Jientje
  • 1.003 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 16 januari 2013 - 15:05

Bekijk berichtSeabert, op 16 januari 2013 - 12:57, zei:

Ik durf mijn katjes ook niet alleen te laten. Ik weet niet of ze mij zouden missen, maar ik hen wel in ieder geval.
We maken soms wel plannen om weg te gaan, maar ik heb dan van die doemdenkbeelden en zo. Mijn ouders en broer zouden wel meerdere keren per dag komen kijken, maar toch....als er dan 's nachts iets gebeurd...

Het gevolg is dat we dan onze plannen afblazen en zo zijn we dus al sinds we ons eerste kat hebben niet meer op reis geweest. Erg, ik weet het. Maar ik zou mij gewoon niet kunnen ontspannen.
(gelukkig heeft mijn ventje er begrip voor)

Zo voelt het bij mij ook maar ik wil niet alles opgeven. Klinkt dat egoïstisch? Ik ga enorm graag op vakantie en mijn man werkt keihard dus hij heeft dat ook nodig. Ik wil alleen weten wat ik het beste kan doen om het voor hen zo draaglijk mogelijk te maken.

Tineb
Tineb
  • 101 berichten
  • 1 katten

#11 Geplaatst 16 januari 2013 - 15:30

Hier net hetzelfde. We zijn vorig jaar ongeveer 3 keer een week weggeweest en iedere keer kwam de zus van mijn vriend in ons appartement wonen. Ze was er natuurlijk niet 24 uur op 24, maar Grommy kreeg toch veel aandacht. Pas na die derde vakantie viel ons op dat Grommy altijd een blaasontsteking krijgt net voor we vertrekken, hij ziet onze koffers, krijgt stress (voelt misschien ook onze stress) en hij heeft het zitten. Als mijn vriend nu op zakenreis moet, verstop ik angstvallig zijn koffer om een nieuwe crisis te vermijden. Ik heb nu dus al extra stress voor onze volgende vakantie en vrees dat we dit jaar ook maar 1 weekje zullen gaan.

#12 Geplaatst 16 januari 2013 - 16:15

Bekijk berichtJientje, op 16 januari 2013 - 15:05, zei:

Zo voelt het bij mij ook maar ik wil niet alles opgeven. Klinkt dat egoïstisch? Ik ga enorm graag op vakantie en mijn man werkt keihard dus hij heeft dat ook nodig. Ik wil alleen weten wat ik het beste kan doen om het voor hen zo draaglijk mogelijk te maken.

Tuurlijk is dat niet egoîstisch!
Als je graag op vakantie gaat, u daar kunt ontspannen en de batterijen weer opladen enzo, dan moet je dat doen. Als je dan fris en monter terugkomt zullen de katjes er wel bij varen denk ik.

Maar ik zou slecht slapen, niet kunnen eten, hele dagen lopen janken, dus ik zou volledig gestresseerd terugkomen vrees ik :oops: .
Nochtans zijn er genoeg die willen catsitten. Mijn ma, mijn zus, broer vriendin, buurman (is mijn DA), maar toch .....Ik durf niet....

Blijf jezelf.... er zijn al anderen genoeg  Geplaatste afbeeldingGeplaatste afbeelding

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 17 januari 2013 - 10:24

Heb je geen vrienden/vriendinnen/familieleden die nog thuis wonen en maar al te graag eens willen logeren bij jullie? Mijn beste vriend woont nog thuis en is erg goed met katten én ons appartement (stofzuigt tegen dat we thuiskomen etc.) dus wij laten onze poezels en ons eigendom met een gerust hart achter. Al moet ik wel zeggen dat een week toch genoeg is voor ons, tegen dan mis ik onze katten echt wel hard. Ze naar iemand/ergens anders brengen doe ik niet, da's te veel stress voor die beestjes voor zo'n korte periode.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 17 januari 2013 - 16:22

Ik kan je niet echt gerust stellen wat op vakantie gaan betrefd, want mij krijgen ze voor geen geld mee op vakantie, ik laat de poezen niet alleen.

Bekijk berichtJientje, op 16 januari 2013 - 10:31, zei:

En dan nog iets, vroeger liet ik het luikje naar de ren open als ik weg was. Maar Latte heeft een slechte techniek om dat open te doen en heeft er zo eens met zijn poot tussen gekneld gezeten. Ik was toen gelukkig thuis maar anders hadden ze volgens mij zijn poot moeten afzetten. Nu durf ik het al niet meer zo lang op open laten staan maar als ik dan op verlof ben, hoe moet ik dit dan doen?

Wat je luikje betrefd, kan ik je misschien wel helpen. Ons Angel heeft ook een verkeerde techniek om het luikje te openen en ze hebben er hier dus ook al eens met hun pootje tussen gezeten, gelukkig was ik dus ook thuis die moment. Ik ben toen op zoek gegaan naar een veiliger luikje. Ik weet niet welk luikje je momenteel hebt, maar hier was het een luikje met 2 klepjes waar ze met hun ppotje gekenld tussen zaten. Daarna had ik een luikje met 1 klepje waarover ik zeer tevreden was, dit is echter onlangs afgebroken, door mijn schuld :oops: . Het luikje dat we hadden kon ik in de dierenwinkel niet meer verkrijgen en dus kocht ik weer een ander luikje, maar helaas ben ik hierover niet tevreden zoals verwacht :( . Ik heb dus heel internet beginnen afzoeken op zoek naar het vorige luikje en ik heb het terug gevonden in een webwinkel, het gaat om een kattenluikje van Karlie met 4-wegs sluiting.
karliekattenluik4wegsgrijs246x212x28mm2st_15_007.jpg
Hiermee heb ik nog nooit problemen gehad en dit luikje doet ook Angel juist open.

Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Jientje
Jientje
  • 1.003 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 18 januari 2013 - 09:09

Bekijk berichtPeggyJ, op 17 januari 2013 - 16:22, zei:

Ik kan je niet echt gerust stellen wat op vakantie gaan betrefd, want mij krijgen ze voor geen geld mee op vakantie, ik laat de poezen niet alleen.

Wat je luikje betrefd, kan ik je misschien wel helpen. Ons Angel heeft ook een verkeerde techniek om het luikje te openen en ze hebben er hier dus ook al eens met hun pootje tussen gezeten, gelukkig was ik dus ook thuis die moment. Ik ben toen op zoek gegaan naar een veiliger luikje. Ik weet niet welk luikje je momenteel hebt, maar hier was het een luikje met 2 klepjes waar ze met hun ppotje gekenld tussen zaten. Daarna had ik een luikje met 1 klepje waarover ik zeer tevreden was, dit is echter onlangs afgebroken, door mijn schuld :oops: . Het luikje dat we hadden kon ik in de dierenwinkel niet meer verkrijgen en dus kocht ik weer een ander luikje, maar helaas ben ik hierover niet tevreden zoals verwacht :( . Ik heb dus heel internet beginnen afzoeken op zoek naar het vorige luikje en ik heb het terug gevonden in een webwinkel, het gaat om een kattenluikje van Karlie met 4-wegs sluiting.
Bijlage karliekattenluik4wegsgrijs246x212x28mm2st_15_007.jpg
Hiermee heb ik nog nooit problemen gehad en dit luikje doet ook Angel juist open.

Hey,

dank je. Ik heb een gelijkaardig luikje maar het probleem is dat latte met zijn poot duwt maar als hij zich dan bedenkt en achteruit gaat dan steekt zijn poot tussen het luikje. Probleem is dat als hij er dan aan trekt, het alleen maar meer spant en pijn doet. Ik heb mijn vinger er vorige keer ( met opzet) tussen gestoken om te voelen of het pijn deed en dat deed echt wel veel pijn.
De enige oplossing die ik zie is een flexibel luikje waar je dan 's avonds wel een aluminium plaat kan voorzetten maar het nadeel hier is dan wel weer dat ik het niet op ' alleen binnen ' kan zetten als ik vertrek/
Even doorzoeken dus... :)
Toch bedankt.