Spring naar inhoud

- - - - -

Tweede kat?

• Log in om te reageren
6 reacties op dit onderwerp
Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 16 januari 2013 - 11:34

Wanneer ik ben afgestudeerd, wat dus normaal in juni of september zou moeten gebeuren, wil ik gaan samenwwonen met mijn vriend. Mijn kat zou dan sowieso meegaan. Maar nu vraag ik me af of ik er dan een tweede katje zou bijnemen of niet.
Het probleem is dat ik niet weet of Rakker goed om zou kunnen met andere katten; In het verleden is dat nooit helemaal goed uitgedraaid. Ik heb haar in huis genomen samen met haar broertje als klein kitten. Haar broertje was een echte aandachtsvrager en zij was heel bang. Ze kon op zich wel erg goed om met haar broertje, hoor. Maar ze wou vaak ook ergens aandacht van mij, maar dan durfde ze zo toch maar niet. En haar broertje eiste mij dan altijd op waardoor ze nooit aandacht durfde vragen. Op een dag was haar broertje plots vermist en vanaf die dag was ze echt heel aanhankelijk. Ze leek hem eerlijk gezegd ook niet te missen. Maar toen was ze dus ook gewoon nog een heel bang kitten. Dat is nu ook wel weg.

Toen ze ongeveer een jaar was, heeft ze kittens gekregen (ik weet het, dat had niet mogen gebeuren, maar ik was 12 en had Rakker en haar broertje gevonden en in huis gehaald zodat ze niet naar het asiel zouden moeten, dus het was niet echt een doordachte beslissing). Voor de kittens van Rakker hadden we dan allemaal een huisje gezocht behalve voor eentje. Tussen Rakker en dat kitten is het een tijdje goed blijven gaan, maar toen het kitten wat ouder werd, hadden ze vaak ruzie. Uteindelijk is zij ook vermist geraakt na onverwacht vuurwerk (ik haaat vuurwerk). Maar dus tussen dat kitten en Rakker ging het niet super en was het vaak ruzie. Maar je hoort dan ook dat moeders vaak hun kittens leren zelfstandig zijn op een bepaalde leeftijd en ze dan wat 'afstoten'. Dus ik weet ook niet of het daardoor kwam.

Dus ik weet niet of ik uit deze situaties kan afleiden dat ze niet met andere katten kan.

Ik ben bang als ik er een ander katje bijneem dat ze er ongelukkiger van wordt en dat wil ik ook niet. Zelfs al is het leefbaar voor allebei, dat wil ik niet. Ik wil echt dat Rakker volledig gelukkig is en niet dat ze er min of meer mee kan leven. Maar ik weet ook dat het niet zo makkelijk is om dat katje dan gewoon terug weg te doen als het echt niet gaat.

Op zich willen ik en mijn vriend wel graag een katje erbij. Vooral mijn vriend omdat Rakker toch 8 jaar bij mij alleen gewoond heeft en we haar allebei toch wel meer beschouwen als mijn kat. Dus hij wil ook graag een kat van ons samen die dan evenveel van hem is om het zo te zeggen.
En daar komt dan nog bij dat we in augustus gaan testen zijn op allergie voor siberen voor mij. En dat we daar zo'n geweldig kitten zagen bij die cattery. Een prachtig black smoke poesje dat super lief, grappig, aanhankelijk en slim was. We waren echt allebei meteen verliefd. Ze was al wat ouder en een beetje een overblijvertje uit dat nestje. En op de catterysite staat dat ze nog steeds beschikbaar is. Natuurlijk wil dat niet zeggen dat ze tegen dan nog beschikbaar is.
Maar mijn vraag is dus ook of het niet beter zou zijn om dan een klein kitten te nemen. Dat Rakker dat sneller accepteert of zou een volwassen kat ook kunnen lukken. Ik weet niet of ik het risico durf nemen om er een katje bij te nemen en als we dat zouden doen om dan een volwassen kat te nemen (van ongeveer een jaar dan).

Cat-Alicious
Cat-Alicious
  • 337 berichten

#2 Geplaatst 16 januari 2013 - 11:37

Als je er een katje bij zou nemen, zou ik opteren voor een kitten.
Een kitten aanvaarden ze veel sneller, een oudere kat: dan zou er het probleem van territorium-drang kunnen verschijnen.

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#3 Geplaatst 16 januari 2013 - 11:55

Ik zit met net hetzelfde probleem dus ik blijf ff volgen. Wat mij wel is aangerdaden is om een kitten te nemen omdat die sneller aanvaard worden. En ik denk dat de enige manier om het zeker te weten jammer genoeg is om het gewoon te proberen.

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 19 januari 2013 - 10:55

Oké, dankjulliewel :d
Dus toch beter een kitten nemen dan..En ja, proberen is waarschijnlijk de enige manier, maar ik ben zo bang dat het toch misloopt. IK heb gelukkig nog veel tijd, dus ik moet er nog eens goed over nadenken.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#5 Geplaatst 19 januari 2013 - 11:01

De volwassen kat kan het kitten overtroeven, hij zal de eerste op rangorde zijn en het kitten onder hem of haar,daarmee dat ze het meestal sneller aanvaarden.
Natuurlijk zijn er altijd katten die liever alleen zijn.

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 19 januari 2013 - 11:47

Bekijk berichtcatherine, op 19 januari 2013 - 11:01, zei:

De volwassen kat kan het kitten overtroeven, hij zal de eerste op rangorde zijn en het kitten onder hem of haar,daarmee dat ze het meestal sneller aanvaarden.
In het begin dan wel, maar een kitten wordt toch ook groter en komen er dan later geen conflicten als het kitten volwassen wordt en de eerste in de rangorde wil zijn?

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 20 januari 2013 - 17:22

Katten kennen geen rangorde zoals honden, wel status. Dat betekent dat van 2 katten bijvoorbeeld de ene een hogere status heeft binnenshuis, en de andere dan weer buitenshuis. Dat kan ook verschillen per kamer. Hoe katten dit onderling regelen hangt van verschillende factoren af. Zelf kan je hier weinig aan doen.

Het is goed mogelijk dat een kitten bij het ouder worden een andere status krijgt in de groep. Of juist niet. Zoiets kan je niet voorspellen... wel kan je op het karakter letten wanneer je een kitten kiest.

Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.