Spring naar inhoud

- - - - -

makelaars

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 16 januari 2013 - 15:58

Waar moet je op letten als je je huis te koop wil zetten via een makelaar? Bv. deze 2:

Vast & Goed - Immo VL

Cat-Alicious
Cat-Alicious
  • 337 berichten

#2 Geplaatst 16 januari 2013 - 16:00

Dolfje wat bedoel je juist? Ik ben niet helemaal mee?

Bedoel je waar je op moet letten als je gebruik maakt van een makelaar ipv je huis zelf te verkopen?

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 16 januari 2013 - 16:06

Beide :-). We willen ons huis verkopen en zijn op zoek naar een goede makelaar die ons huis snel kan verkopen :-).
Deze 2 hebben we reeds laten komen (ik was er niet bij).

Maar weten niet welke kiezen!

Cat-Alicious
Cat-Alicious
  • 337 berichten

#4 Geplaatst 16 januari 2013 - 16:12

Ik zou volgende zaken afwegen:

- Hoe bekend zijn ze regionaal?
- Hebben ze een overzichtelijke website?
- Welke kanalen gebruiken ze om jouw woning te promoten?
- Kostprijs (ook niet onbelangrijk....)
- Het contact met jouw makelaar-> klikt het?
- Stellen ze de zaken niet mooier voor dan ze zijn? (bv. ze zeggen dat je woning 300.000 waard is en ze dat er zeker voor zullen krijgen, je krijgt dan geen respons en na een maand komen ze af met 'de prijs is te hoog'

Waarom probeer je het niet eerst eens zelf? Je zou er een mooie spaarcent mee kunnen uitsparen als je het huis zelf kan verkopen. ;-)

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 16 januari 2013 - 16:24

Omdat we er niets van af weten :-).

Cat-Alicious
Cat-Alicious
  • 337 berichten

#6 Geplaatst 16 januari 2013 - 16:31

Bekijk berichtdolfjeweerwolfje, op 16 januari 2013 - 16:24, zei:

Je kan altijd een paar immokantoren vragen om een schattig te komen geven. De meeste doen dit gratis. Zo heb je een idee van de waarde van je woning.
Hou er rekening mee dat wij belgen graag afbieden, dus zet je prijs iets hoger zodat je er makkelijk er weer iets van kan afdoen.

Verder heb je ls verkoper nog nodig:
- EPC attest
- keuring elektriciteit

De overige documenten (stedenbouw enzov) daar zorgt de notaris voor.

Ik dacht dat de meeste immo's tussen de 2 en de 3% vragen voor een verkoop.
Ze adverteren gewoon op Immoweb wat je zelf ook kan. Enkele mooie fotootjes trekken en klaar!
Foto's doen enorm veel. Een mens koopt wat hij ziet.
Neem nu dat je verkoopt voor 250.000 €, dan gaat er al snel tussen de 5000 en de 7500 € naar het immokantoor, toch wel veel hé...

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#7 Geplaatst 16 januari 2013 - 17:03

wij (mijn vriend eigenlijk) zijn er ook mee bezig nu en wat heel belangrijk is welke kanalen het immokantoor gebruikt om jou huis te promoten.

Alsook het percentage dat ze vragen na verkoop.

Dus goed alle kleine lettertjes lezen en vergelijken alvorens te ondertekenen ;)

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#8 Geplaatst 16 januari 2013 - 17:12

Bekijk berichtCat-Alicious, op 16 januari 2013 - 16:12, zei:

Waarom probeer je het niet eerst eens zelf? Je zou er een mooie spaarcent mee kunnen uitsparen als je het huis zelf kan verkopen. ;-)

je hebt groot gelijk dat je er een schone cent mee uitspaart als je het zelf doet.
Maar voordeel aan zo een immo is dat als er bezichtigingen zijn dat er dan iemand van die immo meekomt.
Indertijd toen mijn huis verkocht werd deed ik het eerst via de notaris.
Die stelde bepaalde kijkdagen en uren in maar er kwam niemand mee van het kantoor op bezichtigingen.
En ik kreeg nogal wat aan mijn deur zunne.
Ik had indertijd nogal wat aantrok van het mannelijk geslacht en raar maar waar vooral bij de Turkse populatie...
Ik werd toen zelfs door bepaalde mensen achtervolgd als ik van thuis uit vertrok naar de kine of ergens anders, dan reden die in hunnen auto achter mij (ik was te voet) en op een gegeven moment heeft er zelfs iemand geprobeerd om mij in zijn auto te trekken
Ik weet nog altijd niet wat er toen aan de hand was maar dat was echt heel raar.
In ieder geval, toen mijn huis te koop stond kreeg ik op den duur hele troepen Turkse mannen aan mijn deur die duidelijk meer belangstelling hadden in mij dan in mijn woning en ik voelde me helemaal niet meer op mijn gemak en helemaal niet meer veilig.
Ik ben toen overgeschakeld naar een immo en gelukkig kwam er toen altijd iemand mee
Uiteindelijk heb ik mijn huis eigenlijk zelf verkocht aan iemand die afgewimpeld was door de Immo omdat ze de voorschot niet helemaal konden betalen onmiddellijk
Ik stond er op om toch verkoopsovereenkomst met die mensen te tekenen en de verkoop is ook doorgegaan.
Maar de Immo had dus niks met die verkoop te maken.
Ze incasseerden wel een fraaie som geld...
Ik vond het enerzijds zuur maar anderzijds godweet wat was ik nog tegengekomen als ik alleen die bezichtigingen had moeten doen...
Geplaatste afbeelding

snoopy
snoopy
  • 6.261 berichten
  • 5 katten

#9 Geplaatst 16 januari 2013 - 17:45

Bekijk berichtdolfjeweerwolfje, op 16 januari 2013 - 16:24, zei:

Je kan ook de schatting laten gebeuren door een notaris, die de woning dan promoot in de "notariskrant" of hoe dat ook precies mag heten (online). Hij hangt dan ook een bordje aan je huis of zet dat in je tuin. Je ontvangt zelf de potentiële kopers op de uren dat het jou uitkomt, en je hebt als sterk argument dat een notaris de schatting gedaan heeft. Een notaris verdient zijn boterham met de uiteindelijke verkoopsakte, maar pakt in tegenstelling tot een immo kantoor, geen commissie. Dus er hoeft niet onderhandeld te worden over kortingen want de prijs die je vraagt, is de correcte prijs. :thumb:      Ik heb zelf op die manier mijn eigendom verkocht en zou dat opnieuw op die manier doen, mocht ik weer wat te verkopen hebben...

Geplaatste afbeelding