Spring naar inhoud

- - - - -

Vanavond in Volt reportage over prijsverschillen bij kattenvoeding

• Log in om te reageren
213 reacties op dit onderwerp
spirou2007
spirou2007
  • 4.009 berichten
  • 5 katten

#106 Geplaatst 17 januari 2013 - 19:10

Bekijk berichtlathyrus, op 17 januari 2013 - 18:59, zei:

bedankt, ik stuur het zeker door

:flower: :thumb: :thumb:
:) :)

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#107 Geplaatst 17 januari 2013 - 21:55

ik heb t volgende opgestuurd naar laatste nieuws en nieuwsblad;

beste

in de uitzending van volt van woensdag jongstleden deed men een kwaliteitsonderzoek van kattenvoeding.
Mijn verwachting was dat men bv een huismerk van de supermarkt ging vergelijken met een topmerk (Royal Canin, hill's, Eukanuba, Almo Nature) en dat vergelijken met iets zoals Sheba of Whiskas
Groot was mijn verbazing toen men al onmiddellijk Sheba en Whiskas bestempelde als zijnde topmerken.
Men heeft duidelijk amper research gedaan.

Een topmerk is een voeding waar weinig of geen kleur - en smaakstoffen en bewaarmiddelen inzitten.
En waar een groot percentage kwaliteitsvlees inzit aangezien een kat een carnivoor is en het belangrijkste bestanddeel in katteneten het vlees is .
Een topmerk is niet een merk waarvoor men uitgebreid reclame maakt op televisie zoals bijvoorbeeld sheba doet , door middel van een duurbetaalde actrice (Eva Longoria uit Desperate Housewives) die met haar kont staat te zwaaien (t is te zeggen, het is een stand-in die dat doet)
Toch neemt men bij Volt klakkeloos over wat de reclame beweerd...

Topmerken zijn bv Hill's, Eukanuba, Royal Canin, Almo Nature...
Maar geen enkele daarvan werd vernoemd, je zag snel een potje almo nature voorbijflitsen in beeld maar meer ook niet.
Vervolgens deed men een vergelijkende studie tussen whiskas, een huismerk van tom&co en nog een gelijkaardig product.
Natuurlijk kwamen er uit het kwaliteitsonderzoek geen grote verschillen tevoorschijn.
Want men had gewoon een Mc Donalds vergeleken met een Quick en met een kraam op de markt dat hamburgers en hotdogs verkoopt.
In plaats van een Mc Donalds te vergelijken met een restaurant waar men met zorg en kwaliteitsproducten een maaltijd bereid en een thuisbereide maaltijd.

Mensen zien de bomen door het bos niet meer wat betreft het aanbod in kattenvoeding.
Maar mensen zogezegd waarheidsgetrouw willen informeren zodat ze een weloverwogen goeie keuze kunnen maken dat is in de uitzending van volt alvast niet gebeurd.
Je hoeft geen hopen geld uit te geven aan kattenvoeding om kwaliteitsvoeding aan je kat te kunnen voorschotelen.
Topmerken zijn niet altijd pokkeduur.
Als je 5 minuten tijd wil uittrekken om verschillende voedingen te vergelijken dan kan je prijs/kwaliteit krijgen en een gezond beestje er nog bovenop.
Het enige wat je moet doen is etiketten lezen (of naar een site gaan die kattenvoeding verkoopt zoals bv zooplus en daar de verschillende voedingen en hun samenstellingen bekijken)
Op enkele minuten kwam ik tot de volgende conclusie:

merk                                 prijs                    inhoud per  100 gram

whiskas :                           4,16 euro/kg       4% vlees en bijproducten (slachtafval niet geschikt voor menselijke consumptie) + 80% water

sheba :                               8,32 euro/kg     4% vlees en bijproducten (idem hierboven) + 78,5 % vocht                        

almo nature daily menu :   4,70 euro/kg     tussen de 61% en 79% vis/vlees (+ tussen de 1% en 5% rijst+24% kooknat)

Als je voor jezelf moet kiezen tussen 5 euro per kilo uitgeven aan iets en je krijgt de keuze tussen 1kg die bestaat uit  40 gram nieren en lever en oren en poten en 800 gram water erbij  of 5,50 euro uitgeven aan 610 tot 790 gram visfilet of kipfilet of ander kwaliteitsvol vlees plus 240 gram kookvocht , wat ga je dan kiezen...want daar komt het toch op neer uiteindelijk als je dan sheba en whiskas vergelijkt met bijvoorbeeld Almo nature

In volt heeft men nu mensen wijsgemaakt dat ze de reclame van op tv moeten geloven en dat er absoluut geen enkel kwaliteitsverschil te bespeuren is in kattenvoeding.
Terwijl dat gewoon een flagrante leugen is en een verdraaiing  van de feiten.
Het enige wat mij nog rest te zeggen is t volgende : shame on you Volt, ik geloof nooit nog een woord van wat jullie vertellen...

met vriendelijke groeten
Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#108 Geplaatst 17 januari 2013 - 22:04

Ik hoop dat ik niet teveel dt fouten heb gemaakt, vroeger schreef ik helemaal foutloos maar sedert mijn accident meer dan 20 jaar geleden krijg ik die dt niet meer in mijn hoofd zoals het moet...
Geplaatste afbeelding

Choeke
Choeke
  • 7.121 berichten
  • 4 katten

#109 Geplaatst 17 januari 2013 - 22:06

Het ironische aan de reportage,het gaat allemaal weer om marketing...............

spirou2007
spirou2007
  • 4.009 berichten
  • 5 katten

#110 Geplaatst 17 januari 2013 - 22:09

aan Lathyrus: supergoed geschreven en uitgelegd!!!!!
ik ga uw tekst niet herhalen want  t zou te lang zijn, bravo, je hebt er uw werk van gemaakt! :rub: :flower:

Ga mijn teksten sebiet ook versturen en hopelijk levert het wat op.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#111 Geplaatst 17 januari 2013 - 22:33

Bekijk berichtspirou2007, op 17 januari 2013 - 22:09, zei:

aan Lathyrus: supergoed geschreven en uitgelegd!!!!!
ik ga uw tekst niet herhalen want  t zou te lang zijn, bravo, je hebt er uw werk van gemaakt! :rub: :flower:

Ga mijn teksten sebiet ook versturen en hopelijk levert het wat op.

bij laatste nieuws staat er geen woordbeperking op, ze korten dat zelf ook nog in indien nodig
Hoe het bij die andere krant zit weet ik niet maar die kunnen ook nog zelf inkorten hé
Mensen denken gewoon verkeerdelijk dat kwaliteitsvoeding altijd heel duur moet zijn
En ik wou maar een degelijk voorbeeld geven dat het zo niet hoeft te zijn en hoe je in t zak wordt gezet eigenlijk met whiskas en sheba
Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#112 Geplaatst 17 januari 2013 - 22:47

Ik ben t op de libelle site ook gaan zetten.
Daar verwacht ik dus wel uitgekafferd te worden door bepaalde personen...
Maar ze doen maar hé...
Geplaatste afbeelding

spirou2007
spirou2007
  • 4.009 berichten
  • 5 katten

#113 Geplaatst 17 januari 2013 - 22:51

Bekijk berichtlathyrus, op 17 januari 2013 - 22:47, zei:

Ik ben t op de libelle site ook gaan zetten.
Daar verwacht ik dus wel uitgekafferd te worden door bepaalde personen...
Maar ze doen maar hé...

waarom verwacht je dat? Zijn het zo'n valse?
je hebt dan toch niet uw echte naam gezet? Dan kan het geen kwaad he :lachen:

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#114 Geplaatst 17 januari 2013 - 23:07

nee natuurlijk zet ik op een publiek forum niet mijn volledige naam
Hier kennen de mensen me bij voornaam en daar zit ik niet mee in maar ik ga hier ook niet op een topic mijn naam en adres gaan geven, er zit soms raar volk met niet zo goeie bedoelingen op fora.
De reden dat ik verwacht uitgekafferd te worden op het libelle forum is dat ik er al eens uitgekafferd ben geweest door een bepaald persoon, zij geeft dus whiskas aan haar poezel en was heel hard in haar gat gebeten toen ik gewoon op een vriendelijke en beleefde manier zei dat er in whiskas vooral water zit en dat er toch veel betere voeding dan dat bestaat.
Ik had er bijgezegd dat ik absoluut niet neerkijk op mensen die whiskas geven, dat ik best snap dat niet iedereen hopen geld aan kattenvoeding kan uitgeven maar dat er nu eenmaal voor je centen wat beters te verkrijgen is.
En ik kreeg dus een heel valse repliek terug waarbij ik ne keer goed gekleineerd en aangevallen werd.
Er zitten er daar een paar die niet liever doen dan mensen kleineren en aanvallen (ze komen hun eigen frustraties uitwerken op dat forum, er zijn zoveel mensen die iets gelijkaardigs doen, in t echte leven wordt er niet naar geluisterd dus gaan ze dan wat vuil gaan spuien op een anonieme manier op een anoniem forum waar geen consequenties voor hun daden zijn/volgen) en ik word daar al enkele jaren geviseerd door een groepje ongeregeld  die de lelijkste dingen naar mijne kop smijten (het irriteert hen blijkbaar dat ik op topics van mensen met problemen ga antwoorden en ik probeer te helpen, raar maar waar) en ze kunnen dat doen omdat daar niet gemodereerd wordt.
Dus ik verwacht dat daar nu weer maar ne keer t zelfde gaat gebeuren.
Maar ik trek me dat gewoon niet aan.
Laat ze maar doen
Geplaatste afbeelding

Malou
Malou
  • 1.047 berichten
  • 4 katten

#115 Geplaatst 18 januari 2013 - 00:05

Hm... bestaat vlees niet uit 80% water? En slaat die 4% in merken zoals Whiskas niet op het % specifiek benoemd vlees (zoals kip of tonijn of konijn)? Het gaat meestal om vlees en dierlijke bijproducten WAARVAN min. 4% ... De rest zal een mix zijn van allerlei vleesafval, en voor alle 'smaken' ongeveer hetzelfde zijn. De totaalpercentages vlees en dierlijke bijproducten worden nooit vermeld. Ook niet op de zakken met RC brokken. Moet je volgens mij toch eens nakijken ;)

Als op een everydayvlootje van Colruyt staat: vlees en dierlijke bijproducten, vis en bijproducten van vis (min 5% zalm), mineralen en vetten, dan is het eerstvernoemde ingrediënt normaal dat wat er het meeste inzit.
Meer 'vlees en dierlijke bijproducten' dus dan 'vis en bijproducten van vis', en van die vis en bijproducten van vis is minstens 5% afkomstig van zalm. De rest zal ander uit ander visafval bestaan.
Mineralen en vetten zijn de laatste ingrediënten, en dus in verhouding het minst aanwezig. En die vetten zijn vermoedelijk plantaardig want anders zouden ze bij de dierlijke bijproducten worden gerekend (een deel van het vet in dit product zal ook dierlijk zijn, slachtafval is niet het magerste vlees, veel olie zal er dus niet aan toegevoegd worden).
Kortom: daar zit vooral allerhande slachtafval in, waarvan minstens 5% zalm, en een beetje mineralen (anorganische stoffen) en plantaardige vetten.

Je mag uit een vermelding genre 'min. 5% zalm' niet besluiten dat er maar 5% vis inzit en voor de rest niets van vlees of vis. En ook niet dat dit product bestaat uit 5% vis en 80% water.

Vlees en vis bestaan voor 80% uit water, voor een deel uit eiwitten en vetten en nog wat andere stofjes.
Logisch dus dat de voedingsanalyse van natvoer dat grotendeels uit gekookte vleesresten ongeveer 10% eiwit, ongeveer 5% vet, een beetje ruwe celstof en ruwe as, en 80% water weergeeft ;)

Bewerkt door Malou, 18 januari 2013 - 00:10.

Malou
Malou
  • 1.047 berichten
  • 4 katten

#116 Geplaatst 18 januari 2013 - 00:32

Ik heb het even nagekeken wat die RC brokken betreft: de ingrediëntenlijst is als volgt: gedehydreerd gevogeltevlees (en neen, dat zullen geen schone kipfiletjes zijn, maar slachtafval van kippen), rijst, maïs, maïsgluten, gedehydreerd varkenseiwit, dierlijke vetten, plantaardige vezels, hydrolysaat van dierlijke eiwitten, tarwe, tarwemeel, bietenpulp (bevat dat nog suikers als dat om pulp van suikerbieten gaat?), gist, mineralen, sojaolie, visolie, eipoeder, hydrolysaat van gist, tagetesextract (en toevoegmiddelen, die ook in dat goedkope natvoer zitten, genre taurine en vitamines - de verhoudingen heb ik hier niet vergeleken - en toch ook wel een deel bewaarmiddelen om die droge beschuitjes na opening van de zak te bewaren).

Het totaalpercentage vleesbestanddelen is niet vermeld.

De voedingsanalyse is als volgt: 32% eiwit (waarvan een groot deel volgens mij plantaardig zal zijn), 15% vet, ongeveer 5% ruwe as en 5% ruwe celstof, een deel mineralen en toevoegmiddelen,  en - niet vermeld maar logischerwijze wel aanwezig - nog een beetje vocht. Het advies is dan ook dat de kat daarnaast voldoende moet drinken, en als ze dat doet, zal ze in verhouding evenveel eiwitten, vetten en vocht binnen hebben als een kat die goedkoop natvoer krijgt, maar minder vlees (want in dat droogvoer zitten ook eiwitten van plantaardige origine).

Ik denk dat er over kattenvoer veel desinformatie is, dat de verpakkingen weinig accurate info geven, en dat veel producenten er alles aan doen om de kopers de indruk te geven dat het beter is dan de rest, terwijl er net zoals bij waspoeder weinig verschillen zullen zijn. Alle waspoeder is voor 95% gelijk, de basis wordt gemengd in grote silo's, de geurtjes (resterende 5%) maken het verschil...

En de miserie is: als je kat geen jager is die zelf een deel van zijn eten vangt, moet je hem wel van dat industrieel vervaardigd voer geven he... en hopen dat dit echt de nodige voedingsstoffen bevat.

Bewerkt door Malou, 18 januari 2013 - 00:32.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#117 Geplaatst 18 januari 2013 - 00:33

Ik  ben niet direct van plan om op een zak royal canin te gaan kijken of gelijk welke andere voeding om die ook nog eens te zitten vergelijken met whiskas of sheba of wat dan ook.
Ik doe geen zogezegd kwaliteitsonderzoek waarbij men gemakshalve een groot deel van het aanbod vergeet te onderzoeken.
Ik ben het gewoon niet eens met wat gisteren in volt is gezegd en ik vind dat mensen gewoon misleid en verkeerd geïnformeerd zijn.
Als ik etiketten zou verkeerd interpreteren dan kunnen ze me misschien eens terechtwijzen nadat ze een beter vergelijkend onderzoek gedaan hebben ;)
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#118 Geplaatst 18 januari 2013 - 08:38

Mij lijkt toch sowieso niet dat er in die bruine brokken even veel vlees zou zitten dan in vb almo zoals ik geef. Als daar even veel vlees in zou zitten zou het geen bruine brokken zijn lijkt me?

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#119 Geplaatst 18 januari 2013 - 17:46

Ik heb ook een 'mooi' mailtje gestuurd.... het trekt op niks vind ik. Ons ma was weer van 'zie je wel, da van de Aldi is even goed'.... en zo zullen veel mensen zijn nu.

Xoco
Xoco
  • 332 berichten
  • 5 katten

#120 Geplaatst 18 januari 2013 - 19:12

Ik denk dat er over kattenvoer veel desinformatie is, dat de verpakkingen weinig accurate info geven, en dat veel producenten er alles aan doen om de kopers de indruk te geven dat het beter is dan de rest, terwijl er net zoals bij waspoeder weinig verschillen zullen zijn. Alle waspoeder is voor 95% gelijk, de basis wordt gemengd in grote silo's, de geurtjes (resterende 5%) maken het verschil...
Kijk dan eens naar orrijen en accana. Rond de % 80 vlees, vlees dat geschikt is voor menselijke consumptie.

En als het toch allemaal hetzelfde is, zet je kat dan eens op een goede graanvrije brok zoals accana, orrijen , taste of the wild, porta 21, ..... Zachtere en meer blinkende vachten,, meer actief  en gewoon op het zicht al een gezondere kat.
"Who would believe such pleasure from a wee ball o' fur?" - Old irish saying