Spring naar inhoud

- - - - -

Vanavond in Volt reportage over prijsverschillen bij kattenvoeding

• Log in om te reageren
213 reacties op dit onderwerp
spirou2007
spirou2007
  • 4.009 berichten
  • 5 katten

#121 Geplaatst 18 januari 2013 - 19:26

Bekijk berichtXoco, op 18 januari 2013 - 19:12, zei:

Kijk dan eens naar orrijen en accana. Rond de % 80 vlees, vlees dat geschikt is voor menselijke consumptie.

En als het toch allemaal hetzelfde is, zet je kat dan eens op een goede graanvrije brok zoals accana, orrijen , taste of the wild, porta 21, ..... Zachtere en meer blinkende vachten,, meer actief  en gewoon op het zicht al een gezondere kat.

en waar vind je deze merken? Want dat interesseert me wel :)
:) :)

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#122 Geplaatst 18 januari 2013 - 20:15

hey spirou.... bij zooplus kan je die online kopen (zie link op dit forum)

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#123 Geplaatst 18 januari 2013 - 22:09

Bekijk berichtEibhlin, op 18 januari 2013 - 08:38, zei:

Mij lijkt toch sowieso niet dat er in die bruine brokken even veel vlees zou zitten dan in vb almo zoals ik geef. Als daar even veel vlees in zou zitten zou het geen bruine brokken zijn lijkt me?

trouwens, als er in sheba en whiskas ook tussen de 60 en 80% vlees zou inzitten dan zouden ze er heus wel mee uitpakken op het etiket.
En niet er opzetten minstens 4%
Ocharme, minstens 4% ...
Kom hé zeg...
Om nog maar te zwijgen van kleur -en smaakstoffen en bewaarmiddelen die er inzitten.
Als je voor 50 cent meer per kg voeding kan krijgen waar wel degelijk veel meer vlees inzit  dan hoef je daar toch geen twee keer over na te denken...
Maar als ze natuurlijk op tv die merken niet aan aanbod laten komen en van sheba en whiskas een topmerk maken dan gaan veel mensen gewoon niet kijken naar de samenstelling en gewoon geloven wat er gezegd wordt.
Ik vind dat echt erg dat Volt het zo gedaan heeft en ik vind dat hun research maar belabberd is

Bewerkt door lathyrus, 18 januari 2013 - 22:12.

Geplaatste afbeelding

Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#124 Geplaatst 18 januari 2013 - 22:41

Sheba en Whiskas geven veel geld uit aan marketing en dus bezuinigen ze op kwaliteit.  Als de kopers kieskeuriger en kwaliteitsbewuster zouden worden zouden ze wel moeten volgen met kwaliteitsvoer.  Als je naar de prijs van een blik Whiskas en de prijs van een blik Animonda kijkt en dan naar de ingrediënten dan is de keuze toch vlug gemaakt.

Bewerkt door Roosje, 18 januari 2013 - 22:41.

Geplaatste afbeelding

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.108 berichten
  • 2 katten

#125 Geplaatst 19 januari 2013 - 00:08

Bekijk berichtXoco, op 18 januari 2013 - 19:12, zei:

Kijk dan eens naar orrijen en accana. Rond de % 80 vlees, vlees dat geschikt is voor menselijke consumptie.

En als het toch allemaal hetzelfde is, zet je kat dan eens op een goede graanvrije brok zoals accana, orrijen , taste of the wild, porta 21, ..... Zachtere en meer blinkende vachten,, meer actief  en gewoon op het zicht al een gezondere kat.
Ik kan niet vergelijken met die merken die je opsomt : ken ze niet en heb ze dus ook nooit gebruikt voor onze katten.
Wel moet ik toegeven dat nadat we voor ons Lucky van blikvoeding moesten overschakelen naar enkel droge brokjes we in het begin enkel duurdere merker kochten (Iams, Rc, e.d.) omdat wij ook van mening waren : "Ocharme, vroeger kreeg ze haar blikvoeding en heel de dag door kon ze ook aan haar brokjes, nu schieten enkel die nog over --> dus zeker naar de duurdere merken gaan".
Later ooit besproken met dierenarts die vertelde dat het grootste verschil tussen de verschillende merken vooral de hoeveelheid is dat ze er zullen van eten.
M.a.w. meestal sneller verzadigd bij duurdere voeding (waaronder hij wss merken als RC & Hills bedoelde die hij zelf trouwens ook verkocht).
Toen hebben we vaker minder dure merken gekocht, want die zouden volgens hem niet slechter zijn en aangezien het prijsverschil mocht ze dan gerust ook meer eten.
Nu, zoals reeds vernoemd, krijgt ze een merk (Premiere van Maxizoo) zonder kleurstoffen en als hoofdingrediënt vlees omdat we haar senior willen geven en in seniorvoeding meer verschil zou zitten qua kwaliteit.

Maar om eerlijk te zijn in de periode dat we vaker goedkope voeding kochten (Aldi, Lidl, Friskies,enz..) hebben we dan nooit enig verschil gezien qua vacht, activiteit, gedrag, ontlasting of gezondheid.
Om een idee te geven : in die periode is ze ook tijdens de winter meer dan 5 weken vermist geweest, uitgemergeld en gedehydrateerd thuis gekomen en daar totaal van hersteld.
Had het één week langer geduurd had ze het wss niet overleefd volgens de dierenarts : dus zo slecht of ongezond stond ze er niet voor de periode voor ze vermist was, ondanks ze minder dure voeding kreeg.

Alsnog herinner ik me in een topic over voeding op KS dat een bepaald merk van Lidl (of was het Aldi) kwalitatief niet zo slecht zou zijn (afgaande van de lijst ingrediënten).

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 19 januari 2013 - 00:09.

spirou2007
spirou2007
  • 4.009 berichten
  • 5 katten

#126 Geplaatst 19 januari 2013 - 00:44

Bekijk berichtwendyv123, op 18 januari 2013 - 20:15, zei:

hey spirou.... bij zooplus kan je die online kopen (zie link op dit forum)

Danku zeer!  :)

spirou2007
spirou2007
  • 4.009 berichten
  • 5 katten

#127 Geplaatst 19 januari 2013 - 00:51

Moesten we nu eens naar Test Aankoop schrijven, zouden die dat willen uitzoeken?

Ik ga eens uitzoeken of dat een mogelijkheid is :bleh:

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.108 berichten
  • 2 katten

#128 Geplaatst 19 januari 2013 - 01:24

Bekijk berichtspirou2007, op 19 januari 2013 - 00:51, zei:

Moesten we nu eens naar Test Aankoop schrijven, zouden die dat willen uitzoeken?

Ik ga eens uitzoeken of dat een mogelijkheid is :bleh:
Zo'n gek gezichtje hoefde je er niet bij te zetten ;)
Eigenlijk is dat nog niet zo'n gek idee!
Enkel vraag ik me af op welke criteria ze zich zouden baseren...
Gaan ze o.a. ook de smaak erbij betrekken? Wat op zich wel meetelt in de mate dat je liefst je kat iets voert dat ze lusten, anderzijds is wat zij lekker vinden niet persé gezond.
Gaan ze ervan uit dat er vooral vlees in verwerkt moet zijn?
Een kat is een carnivoor, maar mensen ook en ondertussen is al gebleken uit verschillende onderzoeken dat veel vlees eten om verschillende reden niet zo gezond is voor ons.
We zijn geen jagers meer zoals in de oertijd, net zoals onze huiskatten ook niet meer hoeven te jagen om zich te voeden.
Dus zou het wel van belang zijn dat ze een basis hebben (wetenschappelijke onderzoeken) wat onze katten het meest nodig hebben in hun voeding en wat niet gezond is voor hen.
Ik heb me (voordat dit topic geopend werd) al vaak afgevraagd of er op dit gebied al betrouwbare wetenschappelijke studies plaatsvonden en waar men die kan terugvinden.

Xoco
Xoco
  • 332 berichten
  • 5 katten

#129 Geplaatst 19 januari 2013 - 01:27

Ik spreek dan ook niet over royal canin en Iams maar over graanvrije brokken . Het verschil tussen graanvrij en brokken met graan waaronder ook  de merken die jij opnoemt is groot. Ook wij wisten vroeger niet beter en gaven dingen zoals felix en Hills. Pas toen wij ons door de kweker van onze latere poezen hierop gewezen werden, zijn wij ons hier in gaan verdiepen en overgeschakeld op een graanvrije brok. Wel het verschil was groot. Glanzende en zachtere vachten, actievere katten en zelfs onze oude 16 jarige heilige birmaan waar wij moeite hadden om wat vlees op zijn ribben te krijgen , is weer bijgekomen.
Ik zou je aanraden van het gewoon eens te proberen en zelf te kijken. Sanabelle graan vrij, taste of the wild, porta 21 sensible, accana, orrijen , applaws zijn allemaal goede graanvrije brokken. Prijs varieert van  rond de 5 euro/kg tot 9 euro/kg en zijn gemakkelijk te verkrijgen op zooplus. nl.
Katten zijn vleeseters, hebben helemaal geen granen nodig.

Bewerkt door Xoco, 19 januari 2013 - 01:27.

"Who would believe such pleasure from a wee ball o' fur?" - Old irish saying

spirou2007
spirou2007
  • 4.009 berichten
  • 5 katten

#130 Geplaatst 19 januari 2013 - 01:50

en weet je wat ik ook toepas, zowel bij ons eigen eten als bij de voeding van mijn katten: het vergif verdelen.

Ik wissel voortdurend af van merk, zodat ze van alles iets hebben, is er dan een minder goeie bij, is het tijdelijk.

Mijn katten lusten geen friskies of whiskas of warenhuismerken, dus....
Bij ons is het ook: Royal Canin, Hills, maar ook Purina One Sensitive en Purina Cat Chow Sensitive, van RC neem ik verschillende variaties.

Het enige dat mijn katten lusten van whiskas is de kattemelk,
en mijn katjes zijn actief ze :)
en hun pelske blinkt, dus denk wel dat ze gezond zijn :)

Ik wil hier voor niks reclame maken, ik schrijf gewoon neer wat ik ervaren heb :)

Bewerkt door spirou2007, 19 januari 2013 - 01:51.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.108 berichten
  • 2 katten

#131 Geplaatst 19 januari 2013 - 02:17

Bekijk berichtXoco, op 19 januari 2013 - 01:27, zei:

Ik spreek dan ook niet over royal canin en Iams maar over graanvrije brokken . Het verschil tussen graanvrij en brokken met graan waaronder ook  de merken die jij opnoemt is groot. Ook wij wisten vroeger niet beter en gaven dingen zoals felix en Hills. Pas toen wij ons door de kweker van onze latere poezen hierop gewezen werden, zijn wij ons hier in gaan verdiepen en overgeschakeld op een graanvrije brok. Wel het verschil was groot. Glanzende en zachtere vachten, actievere katten en zelfs onze oude 16 jarige heilige birmaan waar wij moeite hadden om wat vlees op zijn ribben te krijgen , is weer bijgekomen.
Ik zou je aanraden van het gewoon eens te proberen en zelf te kijken. Sanabelle graan vrij, taste of the wild, porta 21 sensible, accana, orrijen , applaws zijn allemaal goede graanvrije brokken. Prijs varieert van  rond de 5 euro/kg tot 9 euro/kg en zijn gemakkelijk te verkrijgen op zooplus. nl.
Ik begrijp het verschil tussen de merken die je opnoemde en deze die ik opnoemde wel nu, daar niet van.
Weet ook dat je het goed bedoelt, maar onze katten hebben zachte en glanzende vachten.
Ook ons Lucky is op haar 11 jaar nog heel actief. Nu minder met het koude weer uiteraard.
Qua gewicht ook oké...niet te mager niet dik...
Nog geen jaar geleden kregen ze een uitgebreide check-up en de DA stond zelfs versteld van ons Lucky's nog mooie gebit.
Ook was ze een paar maanden geleden ziekjes : exact een paar weken na onze Miloh = wss een infectie van hem overgenomen (hij loopt veel buiten ook buiten de tuin), en de DA die haar toen voor het eerst onderzocht stond ervan versteld dat ze al 11jaar was, afgaande op uiterlijke kenmerken zoals vacht, gebit, enz...

Ik geloof wel dat die graanvrije voeding voor jou katten een verbetering was, maar eigenlijk hoe onze katten nu zijn is er geen reden om van voeding te veranderen omwille van hun vacht/gedrag/activiteit of andere...

Een vraag die ik me verder ook stel is waarom ze die graanvrije voeding niet verkopen in dierenzaken en enkel via internet.
Of worden er daar ook zulke merken verkocht? En indien niet, hoe komt dat?

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 19 januari 2013 - 02:36.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.108 berichten
  • 2 katten

#132 Geplaatst 19 januari 2013 - 02:24

Bekijk berichtspirou2007, op 19 januari 2013 - 01:50, zei:

en weet je wat ik ook toepas, zowel bij ons eigen eten als bij de voeding van mijn katten: het vergif verdelen.

Ik wissel voortdurend af van merk, zodat ze van alles iets hebben, is er dan een minder goeie bij, is het tijdelijk.

Mijn katten lusten geen friskies of whiskas of warenhuismerken, dus....
Bij ons is het ook: Royal Canin, Hills, maar ook Purina One Sensitive en Purina Cat Chow Sensitive, van RC neem ik verschillende variaties.

Het enige dat mijn katten lusten van whiskas is de kattemelk,
en mijn katjes zijn actief ze :)
en hun pelske blinkt, dus denk wel dat ze gezond zijn :)

Ik wil hier voor niks reclame maken, ik schrijf gewoon neer wat ik ervaren heb :)
Dat doen we bij Lucky ook ;)
Buiten die seniorvoeding van Premiere eens afwisselen met andere merken.
Enkel met Purina heb ik minder goede ervaring : ze lust het té graag :trance:
Ooit mochten we deelnemen aan de actie van The Insiders en kregen veel Purina voor haar :jump:
Dat is de enige voeding waar ze echt heel lastig van werd wanneer we niet snel genoeg bij schepten ; als een kat blijft miauwen en aandringen doe je het wel op de duur :cat
Toen alle Purina op was moet ik zeggen dat ik deels blij was, want het had niet veel gescheeld of ze mocht op dieet.
Bij Miloh wisselen we niet af doordat hij op speciale voeding staat voor zijn blaasgruis (die hij niet meer heeft ;)  ).
Maar af en toe "valt" er wel eens iets van tafel :d

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 19 januari 2013 - 02:25.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#133 Geplaatst 19 januari 2013 - 08:24

Bekijk berichtlathyrus, op 18 januari 2013 - 22:09, zei:

trouwens, als er in sheba en whiskas ook tussen de 60 en 80% vlees zou inzitten dan zouden ze er heus wel mee uitpakken op het etiket.
En niet er opzetten minstens 4%
Ocharme, minstens 4% ...
Kom hé zeg...
Om nog maar te zwijgen van kleur -en smaakstoffen en bewaarmiddelen die er inzitten.
Als je voor 50 cent meer per kg voeding kan krijgen waar wel degelijk veel meer vlees inzit  dan hoef je daar toch geen twee keer over na te denken...
Maar als ze natuurlijk op tv die merken niet aan aanbod laten komen en van sheba en whiskas een topmerk maken dan gaan veel mensen gewoon niet kijken naar de samenstelling en gewoon geloven wat er gezegd wordt.
Ik vind dat echt erg dat Volt het zo gedaan heeft en ik vind dat hun research maar belabberd is
Jah maar dat is dan ook net wat ze doen he met hun nep reclame. Kijk eens naar die dozen van de verszakjes van whiskas. Wat staat daar op? Altijd een zinnetje als "rijk aan vis" of "rijk aan vlees". Dusja, je ziet dat staan, denkt oh goed! dat koop ik, dat klinkt gezond, er zit veel vlees/vis in! Dan gaan de mensen inderdaad niet naar de ingrediënten kijken want er staat immers in koeien van letters op dat er veeeeeel vlees in zit. Ik maakte ook die fout hoor voor ik iets kende van voeding of voor ik de info hier gelezen had, geef ik gerust toe. Ik had nog nooit van mn leven gehoord over merken als almo en anderen. En als je de blikken ziet staan of de zakjes en je kent niets beter dan die bruine brokken, dan denk je dat dat het enige kattenvoer is dat er bestaat. Toen ik dan zo een blik almo kocht en het open deed dacht ik wow, dit ziet er gewoonweg smakelijk uit (als ik kip en dergelijke zou eten). Het kost inderdaad wat meer en mn vriend kan er soms eens over zagen maar ik vind als wij kwaliteit eten, waarom dan op je katten besparen?

Ik was trouwens ook mn best aan het doen enkele mensen te overtuigen om beter voer te geven dan whiskas en friskies en sheba enzo maarja, na deze reportage ben ik vast terug bij af...

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#134 Geplaatst 19 januari 2013 - 09:35

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 19 januari 2013 - 01:24, zei:

Zo'n gek gezichtje hoefde je er niet bij te zetten ;)
Eigenlijk is dat nog niet zo'n gek idee!
Enkel vraag ik me af op welke criteria ze zich zouden baseren...
Gaan ze o.a. ook de smaak erbij betrekken? Wat op zich wel meetelt in de mate dat je liefst je kat iets voert dat ze lusten, anderzijds is wat zij lekker vinden niet persé gezond.
Gaan ze ervan uit dat er vooral vlees in verwerkt moet zijn?
Een kat is een carnivoor, maar mensen ook en ondertussen is al gebleken uit verschillende onderzoeken dat veel vlees eten om verschillende reden niet zo gezond is voor ons.
We zijn geen jagers meer zoals in de oertijd, net zoals onze huiskatten ook niet meer hoeven te jagen om zich te voeden.
Dus zou het wel van belang zijn dat ze een basis hebben (wetenschappelijke onderzoeken) wat onze katten het meest nodig hebben in hun voeding en wat niet gezond is voor hen.
Ik heb me (voordat dit topic geopend werd) al vaak afgevraagd of er op dit gebied al betrouwbare wetenschappelijke studies plaatsvonden en waar men die kan terugvinden.

Mensen zijn omnivoren, geen carnivoren

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 19 januari 2013 - 02:24, zei:

Dat doen we bij Lucky ook ;)
Buiten die seniorvoeding van Premiere eens afwisselen met andere merken.
Enkel met Purina heb ik minder goede ervaring : ze lust het té graag :trance:
Ooit mochten we deelnemen aan de actie van The Insiders en kregen veel Purina voor haar :jump:
Dat is de enige voeding waar ze echt heel lastig van werd wanneer we niet snel genoeg bij schepten ; als een kat blijft miauwen en aandringen doe je het wel op de duur :cat
Toen alle Purina op was moet ik zeggen dat ik deels blij was, want het had niet veel gescheeld of ze mocht op dieet.
:d

Je kan toch niet zeggen dat je een minder goeie ervaring hebt gehad met een bepaald soort katteneten gewoon omdat je kat het zo graag lustte?
Dat is net goed dat je kat het graag lust
En dan scheelt er toch niks aan die kattenvoeding...
Geplaatste afbeelding

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#135 Geplaatst 19 januari 2013 - 09:51

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 19 januari 2013 - 01:24, zei:

Correctie. Een kat is idd een carnivoor zijn kiezen zijn ook scheurkiezen om het vlees van bitten af te scheuren. Echter de mens is geen carnivoor maar een omnivoor. Wij mensen zijn plant en vleeseters wij hebben dan ook knipkiezen, dus om vlees te kunnen knippen met onze kiezen.

Bekijk berichtXoco, op 19 januari 2013 - 01:27, zei:

Ook animonda heeft graanvrij in zijn assortiment van droogvoer

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 19 januari 2013 - 02:17, zei:

Ik geloof wel dat die graanvrije voeding voor jou katten een verbetering was, maar eigenlijk hoe onze katten nu zijn is er geen reden om van voeding te veranderen omwille van hun vacht/gedrag/activiteit of andere...

Een vraag die ik me verder ook stel is waarom ze die graanvrije voeding niet verkopen in dierenzaken en enkel via internet.
Of worden er daar ook zulke merken verkocht? En indien niet, hoe komt dat?
In Duitsland ligt ditt graanvrij wel degelijk in de winkel. Een dierenwinkel bepaalt zijn eigen assortiment. Heeft te maken met commercie. Het zelfde als de supermarkten.
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!