Spring naar inhoud


- - - - -

Vanavond in Volt reportage over prijsverschillen bij kattenvoeding


  • Log in om te reageren
213 reacties op dit onderwerp
ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#151 Geplaatst 19 januari 2013 - 15:54

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 19 januari 2013 - 15:27, zei:


Inderdaad : mensen zijn geen carnivoren, was om te testen of jullie allemaal nog goed aan het opletten waren :x .
Het principe van de commercie snap ik eigenlijk helemaal niet zo goed.
Als die graanvrije producten zoveel beter zouden zijn voor katten, waarom brengt niet ieder merk zo'n graanvrije versie op de markt?
Waarom sluiten dierenzaken, waar er van Whiskas tot Royal Canin verkocht wordt deze merken dan uit?
Hoe komt het dat deze enkel via internet (buiten Duitsland) verkrijgbaar zijn, terwijl menige kattenbaasjes duidelijk bereid zijn om meer geld uit te geven aan hun voeding?
Als 9/10 katten actiever, meer glanzende vacht, betere ontlasting, enz... zou krijgen door zulke voeding dan is dat toch een gat in de markt waar elke producent zou op springen...
In het ergste geval volstaat het om via The Insiders een campagne te voeren zoals ze deden met Purina, en na een maand tijd kopen de meeste mensen enkel nog graanvrije voeding voor hun katten.
Simple as that :goofy:

Pfff, ik blijf wel op mijn honger zitten naar wetenschappelijk onderzoek en bewijs wat dit betreft (gezonde kattenvoeding algemeen).


Simpel: vraag en aanbod
Als dit soort dingen lang in de winkel blijven liggen kosten ze geld. En mensen kiezen voor goedkoop. Of voor dat waar veel reclame voor wordt gemaakt.
En dan is het niet zo moeilijk dat winkels het niet hebben.

Nu gaan mensen zich meer en meer verdiepen in voeding van hun huisdier. En dan komen ze er achter dat graan misschien niet zo handig is om te geven. Mensen gaan meer en meer leren om de verpakking (goed) te lezen. en komen er achter dat er veel granen in de voeding zitten en gaan dan op zoek naar een alternatief.
Er komt vraag naar graanvrij voedsel en voila, je ziet het meer en meer in de verschillende winkels verschijnen.

Marktwerking dus ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

lathyrus
lathyrus
    • Locatie: oost-vlaanderen
  • 1 katten
OFFLINE

#152 Geplaatst 19 januari 2013 - 15:54

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 19 januari 2013 - 15:34, zei:


Ja, zo blijkt het toch : bij andere merken die ze ook lust propt ze zich niet vol (lees zaagt ze geen 10x/dag om haar potje bij te vullen).
Hier blijft het bakje niet staan doordat onze Miloh op speciale voeding staat ; dus op "aanvraag" worden ze bediend :goofy:
Verder denk ik zo : je schreef "natvoederverslaafde", wie weet zit er in Purina geen ingrediënt die verslavend werkt :trance:
Lijkt vergezocht, maar uiteindelijk bij kauwgom zoals Stimorol is dat ook het geval :louche:

Misschien heeft dat toch niks te maken met verzadiging maar gewoon moet goesting...
Als ik iets graag eet dan ga ik daar ook meer van eten dan van iets dat ik niet zo graag eet...
Geplaatste afbeelding

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.108 berichten
  • 2 katten
OFFLINE

#153 Geplaatst 19 januari 2013 - 15:59

Bekijk berichtlathyrus, op 19 januari 2013 - 15:54, zei:

Misschien heeft dat toch niks te maken met verzadiging maar gewoon moet goesting...
Als ik iets graag eet dan ga ik daar ook meer van eten dan van iets dat ik niet zo graag eet...
Misschien, maar niet handig voor het baasje en ook niet gezond voor de kat als ze er snel dik van wordt.
Ik neig eerder naar de verzadiging doordat ze bij andere voeding die ze ook graag eet minder om vraagt, of in gezondere mate 8)

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.108 berichten
  • 2 katten
OFFLINE

#154 Geplaatst 19 januari 2013 - 16:14

Bekijk berichtginnie, op 19 januari 2013 - 15:54, zei:


Simpel: vraag en aanbod
Als dit soort dingen lang in de winkel blijven liggen kosten ze geld. En mensen kiezen voor goedkoop. Of voor dat waar veel reclame voor wordt gemaakt.
En dan is het niet zo moeilijk dat winkels het niet hebben.

Nu gaan mensen zich meer en meer verdiepen in voeding van hun huisdier. En dan komen ze er achter dat graan misschien niet zo handig is om te geven. Mensen gaan meer en meer leren om de verpakking (goed) te lezen. en komen er achter dat er veel granen in de voeding zitten en gaan dan op zoek naar een alternatief.
Er komt vraag naar graanvrij voedsel en voila, je ziet het meer en meer in de verschillende winkels verschijnen.

Marktwerking dus ;)

Maar als je merkt hoe sommige mensen zich laten leiden door reclame/ervan uitgaan dat duurdere voeding persé beter is voor hun kat dan is het toch poepsimpel om de vraag te laten stijgen?
Als het genoeg verkocht wordt via internet moet dat toch ook lukken via de winkels...en dan toch enkel te koop in winkels in Duitsland :catnoknow .
Terwijl merken als RC, Hills, Iams, en andere niet zo goedkope toch wel verkopen.

Zou men de vraag ook kunnen omkeren : is graan echt ongezond voor een kat?
Is het mogelijk dat katten die er gezonder uitzien sinds ze graanvrij eten eigenlijk een soort allergie hebben aan graanproducten?
Net zoals een mens allergisch kan zijn aan melkproducten of andere maar melk (of andere) op zich niet ongezond is.

Ik ga niet beweren dat katten granen nodig hebben (weet te weinig hieromtrent) maar sommige lijken er toch niet vies van.
Onze Miloh die durfde vroeger een hap uit een boterham te nemen als we niet opletten, uit chips, koeken e.d.
Nu met de winter smult hij geregeld wat van het brood die we in de tuin leggen voor de vogels :trance:

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#155 Geplaatst 19 januari 2013 - 16:26

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 19 januari 2013 - 16:14, zei:


Maar als je merkt hoe sommige mensen zich laten leiden door reclame/ervan uitgaan dat duurdere voeding persé beter is voor hun kat dan is het toch poepsimpel om de vraag te laten stijgen?
Als het genoeg verkocht wordt via internet moet dat toch ook lukken via de winkels...en dan toch enkel te koop in winkels in Duitsland :catnoknow .
Terwijl merken als RC, Hills, Iams, en andere niet zo goedkope toch wel verkopen.

Zou men de vraag ook kunnen omkeren : is graan echt ongezond voor een kat?
Is het mogelijk dat katten die er gezonder uitzien sinds ze graanvrij eten eigenlijk een soort allergie hebben aan graanproducten?
Net zoals een mens allergisch kan zijn aan melkproducten of andere maar melk (of andere) op zich niet ongezond is.

Ik ga niet beweren dat katten granen nodig hebben (weet te weinig hieromtrent) maar sommige lijken er toch niet vies van.
Onze Miloh die durfde vroeger een hap uit een boterham te nemen als we niet opletten, uit chips, koeken e.d.
Nu met de winter smult hij geregeld wat van het brood die we in de tuin leggen voor de vogels :trance:


meer reclame = kostbaar = prijsstijging voor het voer. En dan gaat de economische crisis weer gelden.
terwijl ze nu veel gebruik maken van mond tot mond reclame en dat is gratis. Mensen gaan steeds meer kopen van dit voer omdat het ook betaalbaar blijft. gezonde(re) betaalbare voeding, helpt altijd :)

Katten zijn van nature carnivoren. Het gebit en maag/darmsysteem is ingesteld op het eten en verteren van vlees. Het hele maag/darm stelsel is korter dan bij graaneters of omnivoren.

Maar, in de brokken en het natvoer dat ze krijgen zijn vaak middelen verwerkt die verslavend werken voor de kat. Dat is ook de reden dat ze het vaak blijven eten. al zijn er altijd een paar dombo's bij die denken dat brood lekker is (heb er hier ook een paar rondlopen die dat denken, zucht, mijn broodjes zijn niet veilig voor ze)

Toch kan een kat niets met graan. Dat gaat ongebruikt zo de kattenbak in. Dat merk je al snel. Veel ontlasting die je , ehm, 'goed' ruikt. En vaak zie je het ook aan de vacht.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.108 berichten
  • 2 katten
OFFLINE

#156 Geplaatst 19 januari 2013 - 16:44

Bekijk berichtginnie, op 19 januari 2013 - 16:26, zei:


meer reclame = kostbaar = prijsstijging voor het voer. En dan gaat de economische crisis weer gelden.
terwijl ze nu veel gebruik maken van mond tot mond reclame en dat is gratis. Mensen gaan steeds meer kopen van dit voer omdat het ook betaalbaar blijft. gezonde(re) betaalbare voeding, helpt altijd :)

Katten zijn van nature carnivoren. Het gebit en maag/darmsysteem is ingesteld op het eten en verteren van vlees. Het hele maag/darm stelsel is korter dan bij graaneters of omnivoren.

Maar, in de brokken en het natvoer dat ze krijgen zijn vaak middelen verwerkt die verslavend werken voor de kat. Dat is ook de reden dat ze het vaak blijven eten. al zijn er altijd een paar dombo's bij die denken dat brood lekker is (heb er hier ook een paar rondlopen die dat denken, zucht, mijn broodjes zijn niet veilig voor ze)

Toch kan een kat niets met graan. Dat gaat ongebruikt zo de kattenbak in. Dat merk je al snel. Veel ontlasting die je , ehm, 'goed' ruikt. En vaak zie je het ook aan de vacht.

Mmmmm, maken zij dan geen reclame vraag ik me af (buiten mond aan mond reclame).
Niet op Tv/in tijdschriften maar door bepaalde websites te sponseren ofzo?
Slimme reclame dus :rolleyes:

Gezonde betaalbare voeding + goede mond aan mond reclame is toch ook voldoende om deze merken verkocht te krijgen in winkels dan...

De uitleg van vertering en ontlasting is echter wel een interessant argument.
Op gebied van ontlasting hebben we door de jaren heen wel al verschillen gemerkt.
Met Lucky dus die diarree had van natte voeding en verder met Twix die op Hill's stond ook voor blaasgruis en het laatste jaar echt opvallend stinkende ontlasting had, maar wss had dat te maken met het feit dat hij een tumor had op z'n darmen.
Miloh eet hetzelfde en zijn ontlasting ruikt niet zo.

Vachtjes zien er ook bij beiden mooi uit en er wordt 1x/dag naar het groot toilet gegaan ongeveer.

Quote

Maar, in de brokken en het natvoer dat ze krijgen zijn vaak middelen verwerkt die verslavend werken voor de kat.
Volgens mij dus exact wat er gebeurde met die Purina :louche:

Malou
Malou
  • 1.047 berichten
    • Locatie: Gent
  • 4 katten
OFFLINE

#157 Geplaatst 19 januari 2013 - 20:07

Bekijk berichtXoco, op 19 januari 2013 - 01:27, zei:

Ik spreek dan ook niet over royal canin en Iams maar over graanvrije brokken . Het verschil tussen graanvrij en brokken met graan waaronder ook  de merken die jij opnoemt is groot. Ook wij wisten vroeger niet beter en gaven dingen zoals felix en Hills. Pas toen wij ons door de kweker van onze latere poezen hierop gewezen werden, zijn wij ons hier in gaan verdiepen en overgeschakeld op een graanvrije brok. Wel het verschil was groot. Glanzende en zachtere vachten, actievere katten en zelfs onze oude 16 jarige heilige birmaan waar wij moeite hadden om wat vlees op zijn ribben te krijgen , is weer bijgekomen.
Ik zou je aanraden van het gewoon eens te proberen en zelf te kijken. Sanabelle graan vrij, taste of the wild, porta 21 sensible, accana, orrijen , applaws zijn allemaal goede graanvrije brokken. Prijs varieert van  rond de 5 euro/kg tot 9 euro/kg en zijn gemakkelijk te verkrijgen op zooplus. nl.
Katten zijn vleeseters, hebben helemaal geen granen nodig.
Ik denk dat katten in de natuur wel granen en plantaardige elementen binnenkrijgen via de prooidieren die ze vangen. En ook door zelf aan het een en ander te knabbelen. Of dat goed voor ze is, is nog een andere kwestie. Maar ik heb nog geen enkele kat de ingewanden uit zijn muis zien halen voor die op te eten.

spirou2007
spirou2007
  • 4.009 berichten
    • Locatie: Vlaanderen
  • 5 katten
OFFLINE

#158 Geplaatst 19 januari 2013 - 20:19

Zoals mensen verschillende smaken en goestingen hebben, hebben katten ook verschillende smaken.

Spookske (tijgerkatje) lust bv heel graag yohurt (hij mag dan eens een lepeltje hebben) en Spiroutje (zwartje) lust bv graag wortelsoep (ook daarvan in beperkte mate).... :lachen:

Ons katten hebben gelukkig discipline, als hun buikje rond is, stoppen ze met eten en ze eten met mate :) .
Ze zijn goed gevoed maar niet dik. En hun pelske blinkt :)

Daar ik full time werk, zorg ik ervoor dat ze de ganse dag hun korreltjes kunnen eten en water. Vers water hebben ze ook altijd, en heb er nog nooit problemen mee gehad (gelukkig).

Naast Royal Canin (alle versies) en Hill's wissel ik af met Purina (sensitive) en Purina (kittentjes), dit laatste omdat ik denk dat er ietsje meer vitaminen inzitten. Iams durf ik ook wle eens kopen,maar zoals ik zei, wissel ik continu af, kwestie van het goede en het slechte af te wisselen, mocht er ergens iets minder goed zijn.


Elk kent zijn eigen katten het best en ieder van ons wil ook het beste voor zijn katten volgens mij.
Elke kat is anders, zo ook zijn goestingskes en zijn gezondheid of allergieën :rub:

Bewerkt door spirou2007, 19 januari 2013 - 20:22.

:) :)

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#159 Geplaatst 19 januari 2013 - 22:52

Bekijk berichtMalou, op 19 januari 2013 - 20:07, zei:


Ik denk dat katten in de natuur wel granen en plantaardige elementen binnenkrijgen via de prooidieren die ze vangen. En ook door zelf aan het een en ander te knabbelen. Of dat goed voor ze is, is nog een andere kwestie. Maar ik heb nog geen enkele kat de ingewanden uit zijn muis zien halen voor die op te eten.

Ik wel. Nu ja, in zoverre, ze krijgen hier ook prooi. Maar er zijn er echt bij die dus het maagdarmsysteem laten liggen. Ik heb wel eens staan kijken hoor, om te ontcijferen wat er nou lag. Maar het was echt een maag met een heel stuk darm. Vond ik niet direct prettig om op te ruimen, dus ik ben blij dat ze dat nu ook gewoon opeten.

Maar je moet het wel in proportie zien. Zelfs als ze de maag en de darmen opeten, hoeveel graan denk je dat er in de maag van een muis zit? Dat is echt verwaarloosbaar hoor ;) Dat hele maagdarm systeem is niet zo groot.

Ze zullen in de natuur niet zo heel snel aan een stuk graan gaan knabbelen. Dat is tijdverspilling omdat ze er niets voor terug krijgen. ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.108 berichten
  • 2 katten
OFFLINE

#160 Geplaatst 19 januari 2013 - 22:57

Bekijk berichtspirou2007, op 19 januari 2013 - 20:19, zei:

Naast Royal Canin (alle versies) en Hill's wissel ik af met Purina (sensitive) en Purina (kittentjes), dit laatste omdat ik denk dat er ietsje meer vitaminen inzitten.

Elke kat is anders, zo ook zijn goestingskes en zijn gezondheid of allergieën :rub:
Ik weet ook niet precies wat er meer zit in kittevoeding maar toen Lucky moest aansterken nadat ze 5 weken vermist was heeft de dierenarts ook ons aangeraden om een tijd kittevoeding te geven  (naast het spuitje met vitaminen en ijzer die ze gekregen had). Ze lustte het nog steeds en is mooi terug op gewicht gekomen en hersteld.

Joepie, dan is onze Miloh toch gene dombo : ik wist het :goofy:

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 19 januari 2013 - 22:59.


spirou2007
spirou2007
  • 4.009 berichten
    • Locatie: Vlaanderen
  • 5 katten
OFFLINE

#161 Geplaatst 20 januari 2013 - 00:20

Hoi, ben hier nog eens :bleh:

Hebben de schrijvers naar verschillende weekbladen of gazetten al antwoord gehad?
Ikke niet! [-(  , niks, nada Geplaatste afbeelding


Dus heb ik maar ook een mail gestuurd naar het FAVV  

FAVV (Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen)


Hopelijk krijg ik van deze mensen wel antwoord, ik hou jullie op de hoogte :wave:
:) :)

lathyrus
lathyrus
    • Locatie: oost-vlaanderen
  • 1 katten
OFFLINE

#162 Geplaatst 23 januari 2013 - 17:23

Onderstaande vond ik daarnet terug in mijn mailbox



Beste,



Hartelijk bedankt voor uw reactie op het item over kattenvoeding vorige week in Volt.

We hebben uw opmerkingen met volle aandacht gelezen.



Waarom we in de vergelijking kozen voor de goedkopere en duurdere merken natte voeding die in de supermarkt te koop zijn, heeft te maken met de vraag van de kijker zelf die dat te weten wilde komen. Een volledige vergelijking van alles wat op de markt te verkrijgen is, is erg moeilijk. Het was dus een evenwicht zoeken, dat helaas niet voor elke kijker voldoening kon geven.



We hopen dat u in de toekomst bij andere onderwerpen wel tevreden kan zijn met de uitkomst van onze reportages.

Met vriendelijke groet,



De Volt-ploeg
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#163 Geplaatst 23 januari 2013 - 17:47

Hmm volgens mij was de vraag toch vrij algemeen, "wat is het verschil tussen duur en goedkoop voer"? En dan nog is tom&co toch ook ergens soort van supermarkt maar dan voor dierspullen, valt toch onder de delhaize groep. Konden ze toch prima huismerk, whiskas en vb almo met elkaar getest hebben...

Chilli
Chilli
  • 9 berichten
OFFLINE

#164 Geplaatst 23 januari 2013 - 17:49

Ik heb hetzelfde antwoord gekregen op mijn mail.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#165 Geplaatst 23 januari 2013 - 17:53

Bekijk berichtChilli, op 23 januari 2013 - 17:49, zei:

Ik heb hetzelfde antwoord gekregen op mijn mail.
Tot zo ver dan hun grondig lezen waarschijnlijk...