Spring naar inhoud

- - - - -

Wondjes op hoofd

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
I_B
I_B
  • 14 berichten

#1 Geplaatst 16 januari 2013 - 20:39

Twee maand geleden hebben wij een tien jaar oude zwarte kater geadopteerd uit het asiel. We hebben hier lang over nagedacht omdat we beide full time werken en geen katje in huis wilden nemen dat zich eenzaam zou voelen. In het asiel hebben we kennis gemaakt met Clément. Hij kwam niet overeen met andere katten en in het asiel dachten ze dat vaak alleen zitten geen probleem zou vormen.

Toen hij bij ons kwam had hij een wondje boven zijn hoofd maar ze zeiden dat dit van het vechten met andere katten kwam. Dat wondje was dan ook snel verdwenen maar sinds een tweetal weken heeft hij een nieuwe wonde aan de andere kant van zijn hoofd, opnieuw net boven zijn oog. Het genas een beetje, hij krabde het weer open enz. Nu is het een kale plek er grootte van een één euro stuk en krabt nog steeds stukjes ervan open. Het reikt tot aan zijn oor. Voor de rest ziet zijn pels er prachtig uit en zie ik geen andere wondjes.

Maar het ergste is dat we hem niet bij de dierenarts krijgen... We krijgen Clément niet in zijn transportbox (we kunnen hem zelfs niet oppakken). Hij is dan heel bang. Echt ervaring met katten hebben we jammergenoeg ook niet... We hebben foto's laten zien aan de dierenarts en hij heeft ons zalf gegeven die we aan de wonde moeten doen eens ze droog is.

Vandaag zag ik jammergenoeg dat hij de andere kant ook weer aan het openkrabben is, net aan zijn oor :-(  We weten echt helemaal niet waarom hij dit doet. Verveelt hij zich? Hij is tien jaar oud, zo actief is hij niet meer. We spelen er wel mee en hij jaagt graag op aluminium balletjes maar meestal ligt hij op de poef of op de chauffage te slapen.

Mijn grootste schrik was dat we een beestje ongelukkig zouden maken en daarom twijfelden we ook zo hard om eentje te adopteren. En nu zijn er die wondjes en weet ik niet wat ik moet doen... Ik voel me er echt slecht bij...

Heeft iemand ooit iets gelijkaardigs meegemaakt? We gaan trouwens een dierenarts zoeken die wel aan huis kan komen...

Mar-tine
Mar-tine
  • 642 berichten

#2 Geplaatst 16 januari 2013 - 21:14

Jammer genoeg kan ik zelf je niet helpen in verband met de wondjes die je poes heeft.Zelf leer ik hier ook nog veel bij over de poezen ;) .Vroeger liet ik mijn poezen ook altijd spelen met aluminium balletjes,maar tegen mij hebben ze gezegt dat het niet goed is voor katten want aluminium is metaal,en de poezen kunnen dat wel eens naar binnen werken.Hopelijk komt het snel in orde met Clément.Hier op KS zullen misschien wel mensen zijn die je verder kunnen helpen!Veel succes :geluk:
Een kat denkt,deze mensen geven me eten,ontvlooien me,geven me een mand en aaien me.Ik moet wel een god zijn!

Malou
Malou
  • 1.047 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 16 januari 2013 - 21:20

En als je een dekentje waar hij vaak op ligt in de transportbox legt, is hij er dan ook niet in te krijgen? Asterix is ook geen held op dat vlak, maar als dat ding naar hem ruikt, lukt het beter.

I_B
I_B
  • 14 berichten

#4 Geplaatst 16 januari 2013 - 21:32

Zijn box staat in de living en hij kruipt (kroop...) er wel regelmatig in te zien aan het haar dat erin ligt. Maar hij doet dat alleen als wij het niet zien of als we slapen. Hij knuffelt de box ook en als ik een snoepje erin leg dan gaat hij erin tot hij het snoepje kan pakken. Maar vergeet het dat je hem erin opsluit. En mijn schrik is ook... Als we hem bij de dierenarts er moeten uithalen krijgen we er hem nooit meer in denk ik...

Over die alu balletjes: hij rent er graag achterna maar pakt ze nooit vast (of toch niet als ik het zie) maar ik zal erop letten. Misschien vind ik een alternatief dat hij leuk vindt want op speelgoed is hij nogal kieskeurig.....

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#5 Geplaatst 16 januari 2013 - 22:02

Jinx hier heeft een paar weken geleden ook zijn snoet kapot gekrabd, wat de reden was hebben we het raden naar.
op den duur had hij echt open vlees wonden, vlooien had hij niet en ergens anders krabde hij ook niet. Eigenlijk zag je geen reden.
Heb hem 3 weken een kapje aan moeten doen zodat hij er niet meer aan kon krabben, het geneesde zonder kapje ook maar doordat die krab uitdroogde begon dat weer te jeuken en zat hij in een straatje zonder einde. Met het kapke kon hij er niet aan. Het was heel zielig hem zo te zien maar het is genezen en nu doet hij het niet meer.
We hebben ons ook zot gezocht wat het zou geweest zijn maar weten het niet.
Kan je de da niet aan huis doen komen, zo blijft hij in eigen omgeving en mss wat rustiger voor hem.

prittje
prittje
  • 4.655 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 16 januari 2013 - 22:32

Poema had vorige week ook een wondje dat ze steeds terug open krabt
ik heb ook geen idee wat het zou kunnen zijn :catscratchhead  misschien nageltjes die te lang aan het worden zijn?

:hart:Het geluk ligt in een klein mandje :hart:
Geplaatste afbeelding

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 17 januari 2013 - 09:35

Onze Trixie zat onlangs ook met wondjes met korsten erop boven haar beide ogen. Mijn eerste reactie was: oh nee, ze heeft stress van of gevochten met een van onze katers! Gelukkig was dat niet zo, de kans dat het stress/verveling is is miniem.

De eerste plaats waar katten jeuk krijgen is boven de ogen. Heel misschien zit Clément met oormijt, dus daar kan je al voor behandelen. Gaat het daarna nog niet weg of komt het steeds terug, dan kan Clément (net als Trixie) een voedselallergie hebben. De oplossing hiervoor is speciaalvoer geven.

Als het echt zo stresserend is om met hem naar de dierenarts te gaan, laat je er toch gewoon een aan huis komen? Kost je iets meer, maar bespaart je veel moeite. Trixie heeft van de dierenarts een cortisonespuit gekregen waardoor de wondjes nu weg zijn (ze heeft wel nog een kaal plekje maar dat groeit wel weer), dus als je dierenarts weet van het probleem kan ie dat alvast meenemen hé.

Sabine2
Sabine2
  • 8.898 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 17 januari 2013 - 16:06

Ocharme. Hopelijk wordt hij snel weer beter.
Is hij altijd zo nerveus of enkel voor de transportbak? Heb je al eens geprobeerd om er Feliway in te spuiten (de spray) of anders een zakje met Valeriaan in te leggen?

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

I_B
I_B
  • 14 berichten

#9 Geplaatst 17 januari 2013 - 16:19

We gaan sowieso een dierenarts laten komen maar aangezien die franstalig is laat ik het telefoontje over aan mijn vriend vanavond ;-)
Sprays en valeriaan, daar heeft Clément het niet echt voor. Heb wel daarnet nog iets anders gevonden ipv catnip maar dat was nogal duur vond ik. Misschien later...

Voor de rest is hij eigenlijk heel kalm hoor Sabine. Enkel als die transportbak eraan te pas komt breekt de hel los.

De suggestie van de oormijt zou misschien wel kunnen kloppen maar dat is wachten op de dierenarts.

I_B
I_B
  • 14 berichten

#10 Geplaatst 17 januari 2013 - 20:38

De dierenarts kon vanavond al langs komen! Clément is jammergenoeg wel een trauma rijker omdat we een doek over hem moesten gooien om hem te pakken te krijgen...

De dierenarts zag niets speciaal, ook niet in zijn oren. Ze heeft hem twee spuitjes gegeven met antibiotica en ontstekingsremmer. We moeten hem ook medicatie geven.

Duimen dat het beter gaat!

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 25 januari 2013 - 19:30

:duim: :duim: :duim: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Kaprice
Kaprice
  • 4.994 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 26 januari 2013 - 14:15

@I_B

jammerlijk genoeg lees ik jullie verhaal nu pas !

Mijn witje heeft een goedaardige tumor in de schildklier (vastgesteld eind november 2012) waardoor hij elke dag pilletjes moet slikken.
Maar hij is zo een eigenwijs koppig manneke dat zich niet zomaar laat doen omdat pilleke binnen te krijgen. Dus nam ik elke morgen een half koffielepeltje van smeerpaté om er zo zijn pilletjes in te verstoppen, en die at hij dan onbewust op.

Maar na een maandje krabte hij meer en meer zijn kopke open. Inderdaad ook rond zijn oortjes en op zijn snoetje!
Uit onderzoek van biopsen is gebleken dat hij een voedselallergie had van die smeerpaté! Dus die paté kon niet verwerkt worden door zijn kleine lichaampje.

Nu geven we al anderhalve maand geen paté meer en wonderbovenwonder de wondjes op zijn kopje zijn genezen, en der komen geen nieuwe wondjes meer.

Volgens mij moet je eens zijn voeding aanpassen, anders snoepjes, ander brokjes of natvoer...

Problemen met de spijsvertering komen meestal tot uiting in overmatig krabben op hun kopje!