Spring naar inhoud

- - - - -

Welke auto?

• Log in om te reageren
38 reacties op dit onderwerp
moekeLien
moekeLien
  • 1.409 berichten
  • 5 katten

#16 Geplaatst 17 januari 2013 - 20:48

Bekijk berichtazrael, op 17 januari 2013 - 17:47, zei:

Sowieso eerst testrit maken met elke auto. De ene auto ligt je namelijk beter dan de andere.
Verder moet je een en ander afwegen.

Een VW is niet de goedkoopste. Maar het is zonder twijfel wel de betere van degene die je opsomt...
Vind je de kwaliteit en duurzaamheid belangrijk? Moet je er veel km's mee doen? Dan kan de VW zijn hogere prijs opbrengen door meer comfort en veiligheid te bieden en langer mee te gaan.
Moet je niet veel km's doen of wil je na 3 jaar sowieso toch een nieuwe, dan kan je evengoed een goedkopere variant nemen.

Je moet je niet laten leiden door verhalen over Peugeots, Opels of VW's... Als autoliefhebber kan ik je van elk merk wel een of meerdere verhalen vertellen waarbij je meermaals zal denken; "dit is toch haast niet te geloven"...
Doorgaans kan je echter wel stellen dat franse auto's wat goedkoper zijn en dus ook goedkoper in elkaar steken. Comfort en afwerking is wat minder en ze zullen ook wat minder lang meegaan. Maar zoals hierboven al gezegd, misschien vind je dat helemaal niet erg... Ook bepaalde optiepakketten of kortingen kunnen bij het ene merk veel voordeliger of passend zijn, waardoor het erg interessant wordt. Peugeot Partner en Citroën Berlingo zijn dezelfde auto's, maar de opties en kortingen kunnen danig verschillen. Vergelijk dus om te zien wat voor jou het beste past. Vergelijken kan perfect op het salon (alles mooi bij elkaar, je ziet modellen die je misschien niet kende enz, kopen doe je best bij de dealer. Verkopers daar hebben er meer verstand van dan de interims op het salon en de kortingen bij de dealer zijn doorgaans beter :)

momenteel rijd ik met een VW golf van 13 jaar oud. ben daar heel content van, maar na enkele kleinere ongelukjes, begint hij toch serieus gebreken te vertonen. en het belangrijkste eigenlijk: het is een diesel, maar sinds mijn man een firmawagen heeft, dient de Golf enkel als tweede auto en doet hij dus erg weinig kilometers, wat absoluut nefast is voor de batterij.
bedoeling is om een goede nieuwe auto te kopen die lang meegaat ofwel om een goeie occasie te kopen, waarmee ik toch nog enkele jaren kan rijden. zowizo worden er met die auto niet veel kilometers gedaan, want ik werk op nauwelijks 5 km van mijn huis.

Bekijk berichtcatherine, op 17 januari 2013 - 19:05, zei:

Elke merk van auto heeft voor en nadelen, wij zijn opel fans en willen niks anders.
Dacia zou ik nooit nemen binnen de korste keren rammelt alles eraan wat er maar aan kan rammelen. Je kan mss eens best tot op het autosalon gaan daar heb je alle merken samen.
Testrit maken. Zoek je een nieuwe of occasie?

testrit maken, dus! ok! dat komt bij iedereen terug, dus dat zal wel goed advies zijn!
of we voor een nieuwe of een occasie gaan is nog niet helemaal beslist, beide opties staan nog open.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#17 Geplaatst 17 januari 2013 - 21:00

Als je voor een occasie gaat pak iemand mee die iets van auto's afweet, die kijkt meestal naar dingen waar gewone koper niet naar kijkt.

moekeLien
moekeLien
  • 1.409 berichten
  • 5 katten

#18 Geplaatst 17 januari 2013 - 21:30

Bekijk berichtcatherine, op 17 januari 2013 - 21:00, zei:

Als je voor een occasie gaat pak iemand mee die iets van auto's afweet, die kijkt meestal naar dingen waar gewone koper niet naar kijkt.
ja, was al van plan om mijn broer of buurman mee te nemen

blubje
blubje
  • 1.694 berichten
  • 3 katten

#19 Geplaatst 18 januari 2013 - 00:10

Wij hebben op het werk een peugot partner. Leuk autootje, wordt daar ook alleen gebruikt voor erg korte afstanden. Dus elke keer met koude motor op en neer. Ook zijn er 20 verschillende mensen die er gebruik van maken en dus 20 verschillende rijstijlen. Wij hebben deze nu een jaar en is nog in perfecte staat. Dus voor kleine afstanden zal zo'n peugot wel goed zijn...

joyce87
joyce87
  • 1.386 berichten
  • 1 katten

#20 Geplaatst 18 januari 2013 - 00:16

Ik heb binnenkort een citroen Berlingo... Twijfel beetje of ik m hou of verkoop. Ben dol op deze auto, maar omdat mijn vriend en ik samenwonen, altijd overal samen heen gaan EN we op 1km van elkaar werken... Vind ik het wat dom...
Maar ik HOU net van het zicht in deze wagen! Overal ZIE je de wagens ipv door je spiegels. M'n vriend heeft een Opel Astra coupé, en dat vind ik zo benauwd!! Daarbij, zie ons niet samen met een maxi-cosy en buggy in de koffer naar de winkel gaan daarmee :)

azrael
azrael
  • 445 berichten
  • 1 katten

#21 Geplaatst 18 januari 2013 - 11:01

Weinig kms zijn sowieso nefast voor batterij, zowel bij diesel als bij benzine.

Bij een koude start is de verbranding echter niet optimaal, waardoor je meer roetneerslag hebt in de cilinders en dat heb je bij een diesel meer dan bij een benzine (meer roet + warmt minder snel op). Een diesel kost ook meer in aankoop. Vandaar dat men wel eens zegt dat een diesel enkel goed is wanneer je veel kms en lange afstanden doet. In feite is dat wat een verkeerde redenering. Een diesel is even goed in korte afstanden dan een benzine, alleen haal je er geen winst uit wanneer je weinig kms/korte afstanden doet. De motor zal teveel slijten door de vele koude starts in verhouding met de afgelegde kms en zal zijn duurdere aankoop niet kunnen goedkmaken door langer (meer kms) mee te gaan.

Ik kies sowieso voor een diesel, ook voor korte afstanden. Ik hou van de manier van rijden met een diesel. Ze draaien rustig en rijden kalm, maar kunnen evengoed eens goed doortrekken. Ze hebben veel koppel en trekkracht. Maar dat is natuurlijk een persoonlijke voorkeur. Ik zou enkel een benzine kopen wanneer ik een sportautootje zou kopen zoals een Audi TT ofzo.

Stijn_Poezenpaleis:-)
Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
  • 6 katten

#22 Geplaatst 18 januari 2013 - 11:25

diesel voor korte afstanden is miserie...
het verbruik van een diesel en benzine op korte afstanden is heel gelijkaardig dus daar zie je ook geen verschil in.
Het verschil is vooral door de constructie van de motor (dieselmotor is veel zwaarder) en het gebruikte proces (ontbranding ipv ontploffing) is het opwarmen van een dieselmotor trager dan die van een benzine.
Doordat deze trager opwarmt, gaat bij korte afstanden niet alle condensatievocht uit de motor en kan je problemen krijgen met bv roestvorming aan de klepsteeltjes (Volvo UK heeft hier ongeveer een 8000 klachten lopen door mensen in UK die de verkeerde keuze gemaakt hebben)

De batterij bij vele korte afstanden ziet sowieso af maar bij een benzine minder dan een diesel. Een benzinemotor starten kost door de lichtere constructie minder energie.

Als je diesel koopt met roetfiler die vaak korte afstanden heeft gedaan, maak je dan maar na een jaar of 5 klaar voor die te vervangen en is een kostelijk grapje.

Wat de keuze van auto betreft, dat is altijd heel persoonlijk, de ene vind dat model goed rijden, de andere dat model,...
Mijn advies: lange testrit (minstens een half uur) mee maken, zorgen dat je er zelf mee mag rijden, onderhoudsboekje nakijken of dit goed is nageleefd of niet en of dit consequent was bij dezelfde garage of niet.
Veel succes met de zoektocht!

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#23 Geplaatst 18 januari 2013 - 14:38

Stijn@ Als je regelmatig korte afstanden doet met een diesel moet je een paar keer per maand eens doorrijden op de autostrade dat kuist het heel systeem. Die van op de autocontrole en garage hebben ons dit gezegd. We hebben hier 2 auto's en allebei diesels.
Mijne man doet dagelijks 80 km met zijne insignia, de corsa wordt af en toe gebruikt voor boodschapjes als mijn man er niet is en 1x per week gaat de zoon er mee naar school. Hebben nooit problemen gehad, de corsa staat buiten want we hebben maar 1 garage maar die start direkt zonder problemen nu met die vrieskou.

moekeLien
moekeLien
  • 1.409 berichten
  • 5 katten

#24 Geplaatst 20 januari 2013 - 20:23

gisteren bij Cardoen gaan kijken, maar niks! alle "ludospace" (zo worden ze genoemd) waren verkocht en er stond geen enkele benzine.
nadien zijn we nog een prijsofferte gaan laten maken bij Peugeot. het verschil tussen diesel en benzine was een 600-700 €. de man van de Peugeot-garage raadde me toch eerder een diesel aan.
nog steeds niks beslist dus!

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 7 katten

#25 Geplaatst 20 januari 2013 - 21:12

Ik ben een groote voorstander van duitse wagens welke in het algemeen veel beter en steviger in elkaar zitten/langer meegaan. (Merken zoals Opel, BMW, Skoda(zelfde fabriek als BMW maar basic auto's), Audi, volkswagen enz).Veel miserie gezien met Franse auto's (citroen, peugeot, renault e.d.). Ik geef daar nooit mijn geld aan. Bovendien vindt ik veel van die auto's lelijk.
Mijn moeder haar volkswagen is 16 jaar en rijdt nog vlotjes rond :-) Mijn vader heeft een opel vectra en mijn vriend een opel astra.(toeval)

Momenteel rijd ik met een Alfa Romeo, haha. Ben er ook wel tevreden van. Maar mijn voorkeur blijft ^^

Als ik een nieuwe auto koop zou het zeker 1 van bovenstaande merken zijn.

Succes met je keuze hé !

Bewerkt door Serenity, 20 januari 2013 - 21:15.

Geplaatste afbeelding

moekeLien
moekeLien
  • 1.409 berichten
  • 5 katten

#26 Geplaatst 21 januari 2013 - 15:17

wat nu ook nog een mogelijkheid is, dat ik de Citroên Berlingo (9 jaar oud) van mijn zus overkoop en daar nog een aantal jaren mee rijdt. tegen dan zijn onze zonnepanelen misschien afbetaald en kunnen we een nieuwe lening nemen voor de auto. de auto van mijn zus is nog in redelijke staat (voor zover ik er iets van ken), de airco was na twee jaar kapot en onlangs is de klink van één van de schuifdeuren gesneuveld (kost dit veel om te herstellen?)

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#27 Geplaatst 21 januari 2013 - 15:34

Bekijk berichtSerenity, op 20 januari 2013 - 21:12, zei:

Skoda(zelfde fabriek als BMW maar basic auto's),

Is Skoda niet van Volkswagen?

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#28 Geplaatst 21 januari 2013 - 15:57

Bekijk berichtmoekeLien, op 21 januari 2013 - 15:17, zei:

wat nu ook nog een mogelijkheid is, dat ik de Citroên Berlingo (9 jaar oud) van mijn zus overkoop en daar nog een aantal jaren mee rijdt. tegen dan zijn onze zonnepanelen misschien afbetaald en kunnen we een nieuwe lening nemen voor de auto. de auto van mijn zus is nog in redelijke staat (voor zover ik er iets van ken), de airco was na twee jaar kapot en onlangs is de klink van één van de schuifdeuren gesneuveld (kost dit veel om te herstellen?)
Ik zou nooit een wagen overkopen die al zo oud is van familie. Na 8j beginnen dikwijls de problemen.
Je kan mss beter iets meer betalen en een jongere wagen nemen. Je hebt nog andere modellen van auto's met een grote koffer, moet dit echt type berlingo zijn? (wij noemen die type auto's de paus mobielen :lachen: )

Kyetje
Kyetje
  • 741 berichten
  • 2 katten

#29 Geplaatst 22 januari 2013 - 21:31

Bekijk berichtcatherine, op 17 januari 2013 - 21:00, zei:

Helemaal akkoord!

Bekijk berichtMurron, op 21 januari 2013 - 15:34, zei:

Is Skoda niet van Volkswagen?

Dacht ook dat Skoda van VW was?

Al 4e jaar dat ik met Ford rijd, en mijn 2e Ford in die 4jaar.
Ik ben heel tevreden van Ford! :)

Bewerkt door Kyetje, 22 januari 2013 - 21:32.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#30 Geplaatst 23 januari 2013 - 09:22

Skoda is idd van volkswagen en seat ook.