Spring naar inhoud

- - - - -

Welk voer voor kippen?

• Log in om te reageren
22 reacties op dit onderwerp
Carowlina
Carowlina
  • 8.184 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 18 januari 2013 - 14:44

Hey,

In de weide naast ons leven 3 kippen en 1 haan.
In de lente/zomer staan er schapen bij, maar die zijn nu weg (wellicht ergens overwinteren ofzo).

Sinds de schapen weg zijn, hebben wij eigenlijk nog niemand de kippen zien voederen.
Wij hebben regelmatig schillen van fruit of gedroogd brood voor hun en daar vliegen ze op als gekken.

Maar nu het zo koud is zouden wij graag de kippen voederen met kippeneten.
Waar en welk kippeneten (liefst niet te duur, gezien het onze kippen niet zijn), kan ik het beste geven aan hun?
Ik denk niet dat het legkippen zijn, heb nog nooit eitjes gezien.

Groetjes en alvast een bedankje van de kipjes voor de info ;)

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 18 januari 2013 - 15:13

De kipjes van mijn ouders krijgen in deze periode voer waar extra mais en gerst in zit. Ook zonnebloempitten mag je bij voeren, kan zeker geen kwaad.
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Casper-Cartouche
Casper-Cartouche
  • 5.282 berichten

#3 Geplaatst 18 januari 2013 - 15:18

Je kunt een zakje graan voor kippen van de Colruyt ofzo meebrengen , van de Tom en co in bulk ( is goedkoper ) is ook goed ,
Je kunt ook overschotjes van spagetti of boterhammetje met smeerkaas geven , boterhammetjes met paté geven , mijn kippen zijn dol op spagetti ,
Zijn het haantjes ? maar ja dat kan bijna niet want die hoor je fel kraaien hé , ze zullen de eitjes in de zomer overal zo een beetje leggen denk ik, en egels en vogels zijn er dol op !!!
Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#4 Geplaatst 18 januari 2013 - 15:23

http://www.levendeha...ding-van-kippen
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Casper-Cartouche
Casper-Cartouche
  • 5.282 berichten

#5 Geplaatst 18 januari 2013 - 15:55

Ook niet vergeten de kippen elke dag vers drinkwater te geven , en als het vriest meerdere keren per dag verversen , de drinkkom niet te groot nemen nu met het vriesweer , ze kunnen erin vallen als de kom te groot is , en dan bevriezen , of andere vogels die komen drinken en erin zouden vallen !!!
Geplaatste afbeelding

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#6 Geplaatst 18 januari 2013 - 16:05

wij halen ons kippeneten bij Aveve, ze hebben daar veel verschillende soorten (dus ook verschillende prijzen), grote en kleine verpakkingen. Wel mooi van jullie dat jullie ze voederen :duim:

Carowlina
Carowlina
  • 8.184 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 18 januari 2013 - 18:35

Bedankt voor de reacties allemaal.

Het zijn 3 kippen en een haantje.
Zelfs in de zomer heb ik de dame in kwestie geen eieren zien rapen.

En bedankt Hilleke. Vind het echt erg da die beestjes niks krijgen nu de schapen er niet meer zijn.
Ze hebben niet eens water :(  Dus dat geven wij ook.

Lea
Lea
  • 133 berichten

#8 Geplaatst 18 januari 2013 - 19:01

veel kippen hebben een legstop in de winter..de mijne zijn in de rui gegaan 2 maand geleden en toen zijn ze ook gestopt. ondertussen zien ze er weer aanvaardbaar uit maar de leg is nog niet herstart.
hebben ze iets om te kruipen of slapen ze in de boom? misschien als je ze een schuine plank geeft in de buurt van de voerplaats met daaronder wat stro dat ze wel beginnen leggen eens het warmer wordt.

Mar-tine
Mar-tine
  • 642 berichten

#9 Geplaatst 18 januari 2013 - 19:33

Zoals Hilleke zegt,bij Aveve hebt ge verschillende soorten aan verschillende prijzen.Ik heb vroeger ook kippen gehad,en mijn ex man gaf hen voeder met legkorrels in.Maar ik zou dat zeker niet geven,want alles wordt bij die beestjes geforceerd,en ze gaan daar kapot aan.Het zou wel best kunnen dat ze in legstop zijn nu.In hun water een beetje zout doen tegen het vervriezen;En soms kookte ik eens een zakje rijst,en daar waren ze ook dol op.Verder kunnen ze veel restjes van de keuken eten;en van mais worden de dooiers van de eitjes mooi geel.Leuk dat jullie zich ontfermen over de kippen :duim:
Een kat denkt,deze mensen geven me eten,ontvlooien me,geven me een mand en aaien me.Ik moet wel een god zijn!

Carowlina
Carowlina
  • 8.184 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 18 januari 2013 - 22:08

Lea: Zoals in de bovenstaande post staat denk ik niet dat ze leggen ofzo. De keren dat ik de eigenaares zag heeft ze nooit eieren gaan rapen ofzo.
Ze hebben ook niet echt een kippenhok. Ze leven daar samen met de schapen in een schuilstal. En daar leggen ze die zeker al niet.
Helaas hebben we niet de mogelijkheid om ze een lekker warm bedje te geven. Wij komen niet in de weide, gezien ze niet van ons is.

Mar-tine: Ik heb op de website van aveve gekeken en zag dat ze een gewone onderhoudskorrel hebben. Ik denk dat die misschien wel het beste gaat voldoen?

Morgen gaan we dus achter eten :)
Ik wou nog even snel vragen hoeveel ze mogen eten per dag en of dat eten gewoon in een bakje mag of moet dat echt in zo'n speciaal ding om kippen te voeren.

Mar-tine
Mar-tine
  • 642 berichten

#11 Geplaatst 18 januari 2013 - 22:42

Bekijk berichtCarowlina, op 18 januari 2013 - 22:08, zei:

Lea: Zoals in de bovenstaande post staat denk ik niet dat ze leggen ofzo. De keren dat ik de eigenaares zag heeft ze nooit eieren gaan rapen ofzo.
Ze hebben ook niet echt een kippenhok. Ze leven daar samen met de schapen in een schuilstal. En daar leggen ze die zeker al niet.
Helaas hebben we niet de mogelijkheid om ze een lekker warm bedje te geven. Wij komen niet in de weide, gezien ze niet van ons is.

Mar-tine: Ik heb op de website van aveve gekeken en zag dat ze een gewone onderhoudskorrel hebben. Ik denk dat die misschien wel het beste gaat voldoen?

Morgen gaan we dus achter eten :)
Ik wou nog even snel vragen hoeveel ze mogen eten per dag en of dat eten gewoon in een bakje mag of moet dat echt in zo'n speciaal ding om kippen te voeren.
Een gewone onderhoudskorrel is voldoende hoor.Zeker als je ze de restjes van de keuken geeft.Ik deed de korrels in een gewoon bakje,maar zette het wel een beetje beschermt tegen de regen.1 keer per dag korrels geven is normaal genoeg+de gewone restjes van eten,maar die gooide ik gewoon bij hen.kippen zijn geen moeilijke eters hé. ;)
Een kat denkt,deze mensen geven me eten,ontvlooien me,geven me een mand en aaien me.Ik moet wel een god zijn!

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#12 Geplaatst 18 januari 2013 - 22:53

Je kan het eten ook gewoon in de wei gooien ze zullen dit zeker en vast wel oppikken hoor ;)

Alleen met dit weer misschien een plekje sneeuwvrij maken (of goed platstampen) en het daar strooien

Carowlina
Carowlina
  • 8.184 berichten
  • 3 katten

#13 Geplaatst 19 januari 2013 - 09:37

Mar-tine: had ik al ondervonden, dat ze geen moeilijke eters zijn :)  Maar het is toch niet gemakkelijk om erachter te komen wat ze allemaal mogen van keukenrestjes.
De ene keer lees je dat het niet goed is, de andere keer lees je dat het geen kwaad kan. Daarom dat ik het dus eens kwam vragen :)
Dus 1 maal per dag korrels.En hoeveel is dat? Een hand? 2 handen?
Hihi, vele vragen, maar zou de kippen nie willen overvoeden ook niet :)

Hilleke: dan maken we een plekje sneeuwvrij aan de  draad :)  Dan moeten ze niet op elkaar gepropt eten :)

Lea
Lea
  • 133 berichten

#14 Geplaatst 19 januari 2013 - 17:53

Het zou kunnen dat ze niet afkomen omdat ze helemaal niet graag door de sneeuw lopen. Ik vermoed dat als ze echt uitgehongerd zouden zijn ze wel zouden afkomen + bij kippen is het kwestie van wennen. Als je paar keer gooit komen ze op de duur wel af.

Is die stal tocht en regenvrij?
Kippen zouden wel tegen wat vorst kunnen hoor.

Wel belangrijk: volgens natuurpunt is niet goed om zout in het water te doen, beter suiker.

Carowlina
Carowlina
  • 8.184 berichten
  • 3 katten

#15 Geplaatst 20 januari 2013 - 01:24

De dagen ervoor kwamen ze altijd af, ook al ging ik alleen met de hond in de tuin.
Ze krijgen nu al anderhalve week onze tafelrestjes, dus ze kennen het al goed.
Daarstraks voor het eerst korrel. En de 2 die afgekomen zijn hebben dat super gretig opgegeten.

De stal zal niet tochtvrij zijn gezien er 1 deel volledig open is. en sjah, als de regen slecht staat regent het er zo in natuurlijk.
Maar regenen doet het niet hé.

En wat je ook in het water doet, het bevriest toch hoor.
Ik kijk ernaar en ververs het.