Spring naar inhoud

- - - - -

Wat kan/mag ik doen? => 1 kip dood p2/wijkagent p3

• Log in om te reageren
44 reacties op dit onderwerp
Carowlina
Carowlina
  • 8.184 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 19 januari 2013 - 17:41

Hey,

Ik had in het koffiehoekje al een berichtje geplaatst over 3 kippen en een haantje die in de weide naast ons huis zitten. Zonder eten en zonder drinken. Ze hebben een open schuilstal zonder bodembedekking.

Ik ben daarnet al een zak kippenvoer gaan kopen en heb net wat gaan geven.
2 van de 4 beestjes kwamen snel af. Het haantje bleef aan de stal en de 3de kip, die stopte halverwegen de wei.
Ze wou maar niet verder komen. Ik ben toen nog een half bekertje gaan halen en wat gerammeld. Ze bewoog gewoon niet en stond maar op 1 pootje. Na een tijdje draaide ze gewoon terug richting stal en ze liep maar heel voorzichtig.

Wellicht zijn die beestjes hun poten wel half bevrozen ofzo want ik zie ze het vaak doen, zo 1 pootje omhoog.

In mijn ogen dus pure dierenmishandeling! Geen drinken en eten en geen warme schuilplaats. Alleen bevrozen/koude grond om op te liggen.

Wat kan ik doen en wat mag ik doen?
Liefst van al zou ik de kippen weghalen en in mijn eigen tuin zetten. Maar mag ik dat wel?
Of kan ik de dierenbescherming laten langsgaan of bij de politie gaan horen wat ik ermee moet.

En mag ik wat stro in de stal leggen? Maar dan moeten ze nog elke keer door de sneeuw als ik eten ga geef.

Groetjes Caro

Bewerkt door Carowlina, 21 januari 2013 - 11:32.

Jo'ke
Jo'ke
  • 3.488 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 19 januari 2013 - 17:58

Als er niemand naar om kijkt kan je de politie verwittigingen.
Maar ik zou ze ook zeker proberen bij jou in de tuin te zetten waar ze dan een schuilplaats ter beschikking hebben ofzo hé ;)
Er komen nog een paar koude dagen en nachten aan.
| Yesterday Is History Today Is A Gift Tomorrow Is Mystery |

Yossa
Yossa
  • 2.052 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 19 januari 2013 - 18:00

Dierenbescherming en polititie
Zij kunnen dan vaststellingen doen en maatregelen ondernemen

Mauro
Mauro
  • 7.714 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 19 januari 2013 - 18:00

Vind het heel erg dit te lezen... :(

Ocharme...die kipjes... :trance:

Jammer genoeg weet ik ook niet wat mag en niet mag...ken je de eigenaars van de beestjes ?? Anders eens gaan praten met hen over "het lot" van deze diertjes...misschien willen ze er wel "vanaf" ?? :catnoknow ;)
Geplaatste afbeelding

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#5 Geplaatst 19 januari 2013 - 18:02

ik zou contact opnemen met het dichtsbijzijnde vogelopvangcentrum en klacht indienen bij het Fod dierenwelzijn.
Kans is groot dat een vogelopvangcentrum de diertjes komt ophalen. Ik weet niet waar in jou buurt er eentje is maar via google ga je dat zeker te weten komen.
succes

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#6 Geplaatst 19 januari 2013 - 19:43

ik weet dat je paarden en koeien enzo niet onbeschermd buiten mag laten staan in dit weer , hoe het zit met kippen weet ik niet.
Ik zou ook naar de dierenbescherming en de politie bellen en het uitleggen en vragen wat er kan gedaan worden
Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#7 Geplaatst 19 januari 2013 - 20:04

Kunnen die kippen van alleen je tuin ook in?
Dan zou ik ze thuis beschutting geven eerst en eten en drinken en dan de politie verwittigen dat je de dieren hebt opgevangen, omdat eigenaar er niet naar omkijkt.
Heb je het adres van die eigenaar?

Carowlina
Carowlina
  • 8.184 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 19 januari 2013 - 20:08

Bekijk berichtJo, op 19 januari 2013 - 17:58, zei:

Als er niemand naar om kijkt kan je de politie verwittigingen.
Maar ik zou ze ook zeker proberen bij jou in de tuin te zetten waar ze dan een schuilplaats ter beschikking hebben ofzo hé ;)
Er komen nog een paar koude dagen en nachten aan.

Wij hebben ook nog 2 lege en grote compostbakken die nu leeg staan. Je kan daar een deel van het zijpanneel uit halen. Misschien dat we die in de wei kunnen zetten met wat stro in ofzo. Maar heb wat bang dat ALS die dame toch eens zou komen kijken, ik mijn (dure) bakken kwijt ben.

Bekijk berichtYossa, op 19 januari 2013 - 18:00, zei:

Dierenbescherming en polititie
Zij kunnen dan vaststellingen doen en maatregelen ondernemen

Kan je wel dienst doen op de DB als je geen lid bent?
Heb daar laatst nog zoiets van gelezen.

Bekijk berichtMauro, op 19 januari 2013 - 18:00, zei:

Vind het heel erg dit te lezen... :(

Ocharme...die kipjes... :trance:

Jammer genoeg weet ik ook niet wat mag en niet mag...ken je de eigenaars van de beestjes ?? Anders eens gaan praten met hen over "het lot" van deze diertjes...misschien willen ze er wel "vanaf" ?? :catnoknow ;)

Ik ken de eigenares niet, maar de keren dat ik ze zag (door het raam) zat ze vaak te roepen tegen haar dieren.
En 1 van de weidepalen is stuk en er staat een steen tegen. Die was omgevallen en ze is toen zomaar op ons terras komen staan en da tegoei gezet enzo.

Bekijk berichthilleke, op 19 januari 2013 - 18:02, zei:

ik zou contact opnemen met het dichtsbijzijnde vogelopvangcentrum en klacht indienen bij het Fod dierenwelzijn.
Kans is groot dat een vogelopvangcentrum de diertjes komt ophalen. Ik weet niet waar in jou buurt er eentje is maar via google ga je dat zeker te weten komen.
succes

Zou ik dan ook kunnen vragen of de diertjes naar mij mogen komen? Want wij zouden ze graag opvangen dan. We hebben een veel te grote tuin, dus plaats genoeg.

Bekijk berichtlathyrus, op 19 januari 2013 - 19:43, zei:

ik weet dat je paarden en koeien enzo niet onbeschermd buiten mag laten staan in dit weer , hoe het zit met kippen weet ik niet.
Ik zou ook naar de dierenbescherming en de politie bellen en het uitleggen en vragen wat er kan gedaan worden

Sjah, onbeschermd zitten ze niet. Ze kunnen schuilen tegen de regen en wind.
Maar ze hebben geen bodembedekking. Dus ze liggen op de koude grond.

Ergens heb ik wel wat bang om klacht in te dienen, omdat ik vrees dat het een lastige dame is.

Ventteke
Ventteke
  • 2.256 berichten
  • 5 katten

#9 Geplaatst 19 januari 2013 - 20:08

Zeker eens bellen voor meer info
Kijk hier eens , wat het dichtste bij jouw streek ligt http://www.chitta-friends.be/opvang , en vraag wat je moet doen. Succes
Je kan hier ook ineens naar het formulier voor klacht in dienen bij FOD dierenwelzijn.

KS2015

Carowlina
Carowlina
  • 8.184 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 19 januari 2013 - 20:09

Bekijk berichtcatherine, op 19 januari 2013 - 20:04, zei:

Kunnen die kippen van alleen je tuin ook in?
Dan zou ik ze thuis beschutting geven eerst en eten en drinken en dan de politie verwittigen dat je de dieren hebt opgevangen, omdat eigenaar er niet naar omkijkt.
Heb je het adres van die eigenaar?

Er heeft ooit eens een kip in de tuin gezeten, maar de hond is er toen achter gegaan. Sinds toen nooit nog een kip gezien.
Volgens mij was ze toen over de omheining gevlogen ofzo.
Heb geen gegevens van de eigenaar.

Bekijk berichtVentteke, op 19 januari 2013 - 20:08, zei:

Zeker eens bellen voor meer info
Kijk hier eens , wat het dichtste bij jouw streek ligt http://www.chitta-friends.be/opvang , en vraag wat je moet doen. Succes
Je kan hier ook ineens naar het formulier voor klacht in dienen bij FOD dierenwelzijn.

Bedankt! Ik ga eens lezen!

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 19 januari 2013 - 20:39

Dat van die schuilplaats lijkt me niet perse zo'n probleem. Bij onze kippen en ganzen hadden we schuilhokken met stro (dus niet alleen een afdak met stro, maar een echt houten huisje waar ze binnen konden), maar de kippen en ganzen kwamen daar gewoon nooit. Die sliepen liever buiten. De kippen in de lage bomen en de ganzen tussen de struiken. Maar ik denk dus dat kippen niet zo heel veel last hebben van het feit dat ze geen echt schuilhok hebben, zeker als ze al wel een schuildak hebben. .

Natuurlijk is het wel erg dat ze geen eten en drinken krijgen, dus dat zou ik wel zeker ook voorzien. Eventueel gewoon wat water in een klein plastic potje en wat graan strooien elke dag.

Carowlina
Carowlina
  • 8.184 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 19 januari 2013 - 20:47

Bekijk berichtSyntara, op 19 januari 2013 - 20:39, zei:

Dat van die schuilplaats lijkt me niet perse zo'n probleem. Bij onze kippen en ganzen hadden we schuilhokken met stro (dus niet alleen een afdak met stro, maar een echt houten huisje waar ze binnen konden), maar de kippen en ganzen kwamen daar gewoon nooit. Die sliepen liever buiten. De kippen in de lage bomen en de ganzen tussen de struiken. Maar ik denk dus dat kippen niet zo heel veel last hebben van het feit dat ze geen echt schuilhok hebben, zeker als ze al wel een schuildak hebben. .

Natuurlijk is het wel erg dat ze geen eten en drinken krijgen, dus dat zou ik wel zeker ook voorzien. Eventueel gewoon wat water in een klein plastic potje en wat graan strooien elke dag.

Ik kan mij toch zeer moeilijk voorstellen dat met al die sneeuw die beesten liever in de sneeuw of op de koude grond slapen. De sneeuw hangt gewoon vast aan hun pootjes :(
De schuilstal is wel langs 3 kanten toe. Daarvoor zelfs 4 kanten met de breedte van een deuropening. Maar om 1 of andere reden hebben ze die rij planken eruit gedaan.
Ze krijgen nu van ons eten. Maar ik vind het wel niet fair dat ze wellicht tegen dat de schapen er terug zijn, ze wel weer gevoerd worden door de eigenaar.

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 19 januari 2013 - 20:58

Bekijk berichtCarowlina, op 19 januari 2013 - 20:47, zei:

Ik kan mij toch zeer moeilijk voorstellen dat met al die sneeuw die beesten liever in de sneeuw of op de koude grond slapen. De sneeuw hangt gewoon vast aan hun pootjes :(
De schuilstal is wel langs 3 kanten toe. Daarvoor zelfs 4 kanten met de breedte van een deuropening. Maar om 1 of andere reden hebben ze die rij planken eruit gedaan.
Bij ons was het toch zo. Er staan wel bomen waaronder dus ook geen of weinig sneeuw terechtkomt. En ze sliepen 's nachts in de lage bomen waar de sneeuw ook meestal maar dun was en al snel smolt. Maar we hebben heel lang veel kippen gehad en nooit wouden die in dat hok met stro slapen.

Bij de kippen bij mijn vader is het ook grotendeels hetzelfde. Die kunnen kiezen uit een stenen hok (wat vroeger tuinhuis was) met hooi nesten, uit een houten typisch kippenhok dat hoog staat en mij dus ook warm lijkt en een afdakje dat er nog staat en wat helemaal niet voor hen bedoeld is en waar dus ook geen hooi of iets anders ligt. En net onder dat laatste afdakje zonder vloer slapen ze.
En als er een afdak is, lijkt mij ook dat ze niet in de sneeuw staan, want daaronder sneeuwt het dan toch niet of bijna niet.
Dus ik denk nog steeds dat kippen dat niet zo erg vinden van geen volledig afgesloten hok met bodembedekking te hebben. Want hier kiezen ze er allemaal voor o net niet op die plekken te slapen.

Bewerkt door Syntara, 19 januari 2013 - 20:59.

Carowlina
Carowlina
  • 8.184 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 19 januari 2013 - 21:10

Hier kunnen ze niet in bomen/struiken slapen. Volgens mij zijn die beestjes ook geknipt ofzo, want de omheining is super laag en ze gaan er niet over.
Heb ze ook als eens zien moeite doen om te vliegen, maar ze komen praktisch niet van de grond.

En ze staan wellicht in de sneeuw omdat ze op zoek zijn naar eten.
Dat deden ze voordat het sneeuwde ook al. Heel de tijd zoeken naar iets om te eten.
Maar dat ze constant met hun pootjes omhoog staan is toch ook niet normaal? Tis de eerste keer dat ik ze dat zie doen.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#15 Geplaatst 19 januari 2013 - 21:19

HIer een paar huizen verder waren ook altijd kippen die vrij rond liepen en ze hadden ook geen hok, die kwamen bij mijn zus (die woont een huis verder dan ik) in de dennebomen slapen. Want ze moesten er altijd om lachen dat er boomkiekens in de tuin zaten.
Kippen slapen altijd op een stok of op hoogte, op de grond met deze vrieskoude is gevaarlijk voor ze vooral omdat er geen dik pak stro ligt.
Ik zou gewoon de politie morgen bellen en vragen wat je best kan doen, zo sta je altijd recht in je schoenen.