Spring naar inhoud

- - - - -

Wat kan/mag ik doen? => 1 kip dood p2/wijkagent p3

• Log in om te reageren
44 reacties op dit onderwerp
Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#16 Geplaatst 20 januari 2013 - 08:13

Kippen kunnen over het algemeen goed tegen de koude mits elke dag vers water en voer. Ze moeten wel een beschut hok hebben tegen de koude. Ook een pad sneeuwvrij maken. Geen metalen drinkbak gebruiken want ze kunnen vastvriezen. Het beste is een plastieken drinkbak. Lief dat je voor deze dieren wilt zorgen. :flower: Ik zou mij niet ergeren aan de eigenaar en gewoon zorgen dat ze tochtvrij zitten met wat stro tegen de koude. Tegenwoordig zijn de wetten al veranderd tegenover de dieren in nood. Je kan altijd een melding doen bij de politie en vragen om anoniem te blijven.
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

Carowlina
Carowlina
  • 8.184 berichten
  • 3 katten

#17 Geplaatst 20 januari 2013 - 12:13

Ik heb besloten om vandaag eerst eens langs de buren aan de andere kant van de weide te gaan horen of zij enige gegevens hebben over de eigenares.
Zij wonen hier wellicht al een heel stuk langer, dusjah.

Carowlina
Carowlina
  • 8.184 berichten
  • 3 katten

#18 Geplaatst 20 januari 2013 - 13:17

Ik ben dus naar mijn buren geweest aan de andere kant van de wei. Die hebben haar blijkbaar ook al een tijd niet meer gezien.
Ze hebben haar naam, maar niet meer. Wellicht hebben de overburen wel info van haar.

MAAR! Het blijkt dus inderdaad echt geen gemakkelijke vrouw te zijn.
De buren hadden ooit eens restjes van koolbladen aan de kippen gegeven en 't schijnt kwam die eigenares den hof op gevlogen en had ze gezegd 'als er 1 van mijn beesten dood is kunde het betalen'. Ze hebben die vrouw ook al vaak horen roepen tegen haar beesten.

Dus, wat nu?
Ik heb geen zin in een hele heisa van dat mens. Zeker nie alst zo'n moeilijke is.

Kaprice
Kaprice
  • 4.994 berichten
  • 2 katten

#19 Geplaatst 20 januari 2013 - 14:05

ik zou toch proberen dat die kippen vorstvrij water en eten hebben
indien mogelijk ook wat stro, of een stuk oude palet ofzo, dat ze toch van de vervroren grond kunnen, in hun beschutting (kippen slapen liever op stok of in een struik, ipv op de grond, zeker als die bevroren is)

kippen zijn een sterk ras, overleven goed de kou, maar zonder eten en drinken en een beetje beschutting kan helaas niemand overleven

en misschien effe in de gaten houden, hoe vaak en wanneer de eigenares komt controleren, en noteren!
als je niemand ziet zou ik toch verdere stappen ondernemen naar politie en dierenbescherming
krijg je langs die kant geen hulp, zou ik de kippen ontvoeren :p
natuurlijk wel niet in je eigen tuin te logeren nemen, anders zit de eigenares rap op jouw kap he,
maar als ze weg zijn zijn ze weg hé :p

alles voor t welzijn van die kippen!

Carowlina
Carowlina
  • 8.184 berichten
  • 3 katten

#20 Geplaatst 20 januari 2013 - 14:14

Ik had net al met mijn mama gebeld om eens raad te vragen.

Ze zei dat ik best even naar de politie kon bellen om te vragen wat ik mag doen.
Kan ik vragen of ik de weide mag betreden om de dieren te voederen, water te geven en een warme slaapplek.
En dan ga ik ook ineens vragen of ik na geruime tijd van zelf voederen die diertjes niet mag toeëigenen (zo gaat dat vaak met andere dieren ook).

Dus nu hopen dat ik de weide mag betreden en dan zorg ik ervoor dat ik regelmatig proper water en eten geef in hun stal. Dan moeten ze niet meer door de sneeuw om te komen eten en drinken  :)

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#21 Geplaatst 20 januari 2013 - 14:36

Als je politie eerst belt kan je uitleggen dat ze de kippen verwaarloosd dan kunnen ze een pv ervan opmaken. Want geen eten en drinken brengen en vers stro en een gesloten ruimte is verwaarlozing. Je kan de 101 bellen op zondag die zullen een interventie team wel langs sturen, daarvoor zijn ze er.

Carowlina
Carowlina
  • 8.184 berichten
  • 3 katten

#22 Geplaatst 20 januari 2013 - 16:10

Ik heb net 101 gebeld.
De dame aan de telefoon ging het doorgeven en ALS er een interventieploeg zou gaan is het vandaag nog.
Maar eerlijk gezegd heb ik daar niet al te veel hoop op. Ze vond het niet zo belangrijk bljkbaar, want ze zei dat het een noodnummer was enzo.
Zucht!

Als er vandaag niemand komt bel ik morgen wel even naar de lokale politie.

Update: kreeg net telefoon van de dipatching van de 101 en ze sturen natuurlijk geen interventieploeg voor zoiets.
Hij ging dat van de week nog doorgeven aan de wijkagent/lokale politie. :wall:
En ik weet ondertussen nog steeds niet wat ik mag doen. ZUCHT!

Bewerkt door Carowlina, 20 januari 2013 - 16:15.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#23 Geplaatst 20 januari 2013 - 16:19

Bel morgen dan maar zelf naar lokale politie.
101 is niet alleen een noodnr heb ze al regelmatig gebeld in weekends voor andere dingen die ook geen nood waren. Ze zijn elke keer langsgekomen en altijd even vriendelijk.
Ze zullen geen patrouille sturen omdat ze daar papierwerk achteraf van hebben. Teken toch weer dat voor sommige dieren niet belangrijk zijn.
Geef ze eten als je kan van sneeuw kunnen ze drinken.

Carowlina
Carowlina
  • 8.184 berichten
  • 3 katten

#24 Geplaatst 20 januari 2013 - 16:22

Ja, gemakkelijk zal het niet zijn als ze de stal niet uit willen. En die staat net aan de overkant van de weide.
Maarjah, ik zal wel effe over de draaaad springen (of vriendlief).

Lea
Lea
  • 133 berichten

#25 Geplaatst 20 januari 2013 - 17:23

Dit vond ik op de site van de federale overheid..

(http://www.health.be...htm?fodnlang=nl)

- Om uw klacht te kunnen behandelen, hebben we een aantal gegevens nodig over de situatie en de eigenaar van de dieren. Als u een verplicht veld van het formulier niet kunt invullen omdat u niet over de nodige gegevens beschikt, neemt u best contact op met de lokale politie.

Wetgeving die hier van toepassing is: (http://www.health.be...16448573_nl.pdf)

-  Art. 4. § 1. Ieder persoon die een dier houdt,
verzorgt of te verzorgen heeft, moet de nodige
maatregelen nemen om het dier een in
overeenstemming met zijn aard, zijn
fysiologische en ethologische behoeften, zijn
gezondheidstoestand en zijn graad van
ontwikkeling, aanpassing of domesticatie,
aangepaste voeding, verzorging en huisvesting
te verschaffen.

In geval je de kippen zou willen houden:

Art. 9. § 1. Ieder persoon die een zwervend,

verloren of achtergelaten dier opvangt, is

verplicht dit binnen de vier dagen toe te

vertrouwen aan het gemeentebestuur van de

plaats waar hij het dier heeft opgevangen of dat

van zijn woonplaats.

Het gemeentebestuur vertrouwt het dier zonder

verwijl en naargelang van het geval, toe aan een

persoon die het een behoorlijke verzorging en

huisvesting verzekert, aan een dierenasiel of

dierentuin.(3)

Het gemeentebestuur kan een dierenasiel

aanwijzen, waaraan de dieren rechtstreeks

kunnen worden toevertrouwd door hen die ze

hebben opgevangen. Aan de in het eerste lid

gestelde verplichting is voldaan wanneer het dier

aan een door het gemeentebestuur aangewezen

dierenasiel wordt toevertrouwd. Dat asiel stelt

onmiddellijk het gemeentebestuur in kennis van

de ontvangst van het dier.

Carowlina
Carowlina
  • 8.184 berichten
  • 3 katten

#26 Geplaatst 20 januari 2013 - 17:25

Ik ben woest!!!
We hebben dernet 2 potjes voer naar de stal gebracht en mijn vriend vond een dode kip!!!

Stomme politie!!!!

Lea
Lea
  • 133 berichten

#27 Geplaatst 20 januari 2013 - 17:31

:( Och hoe erg is dat.

Hoe gaat het met de andere??

Ga je ze nu opvangen? Bij duister laten kippen zich makkelijker vangen!

Carowlina
Carowlina
  • 8.184 berichten
  • 3 katten

#28 Geplaatst 20 januari 2013 - 17:34

Geen idee hoe het met de anderen is. Mijn vriend is het eten gaan geven.

Ik heb voorlopig zelf geen warme plaats voor hen, dus ik kan ze niet vangen.

Casper-Cartouche
Casper-Cartouche
  • 5.282 berichten

#29 Geplaatst 20 januari 2013 - 17:36

Erg hé , ik vind het zo spijtig van de kip , er word weinig gedaan aan verwaarloosde kippen hoor , heb al gehoord dat de gemeentes die zwerfkippen komen ophalen , de kippen later de nek omdraaien als ze er geen thuis voor vinden !!!! :censored:
Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#30 Geplaatst 20 januari 2013 - 20:17

Ik zou al rap die kippen zijn gaan halen, als ze er niet naar omkijkt weet ze ook niet wat ermee gebeurd is.
Kan ze bewijzen dat het haar kippen zijn? Indien nee, ga ze vangen met een groot laken of een vissers schupnet en breng ze onder in een kot of garage.