Spring naar inhoud

- - - - -

Vakantie & huisdieren

• Log in om te reageren
56 reacties op dit onderwerp

Poll: Vakantieperiode & huisdieren (91 leden hebben gestemd)

Als je kan/mag kiezen, hoe zou jij je kat het liefst laten verzorgen in een periode dat je zelf van huis bent? (bv. door werk, vakantie,ziekenhuisopname,...)

1. Buren (12 stemmen [10.08%])

Percentage van stemmen: 10.08%

2. Gestemd Familie en/of vrienden (65 stemmen [54.62%])

Percentage van stemmen: 54.62%

3. Kattenhotel/kattenpension (7 stemmen [5.88%])

Percentage van stemmen: 5.88%

4. Professionele kattenoppas aan huis (4 stemmen [3.36%])

Percentage van stemmen: 3.36%

5. Kat laten logeren bij ouders/familie (14 stemmen [11.76%])

Percentage van stemmen: 11.76%

6. Ik ga niet op vakantie en blijf meestal thuis voor de kat (17 stemmen [14.29%])

Percentage van stemmen: 14.29%

Mensen die bij vraag 1 hebben gekozen voor optie 1-2-5-6: wat is de reden dat jullie niet kiezen voor professionele opvang?

1. Te duur (27 stemmen [29.67%])

Percentage van stemmen: 29.67%

2. Te ver weg van mijn woonplaats (5 stemmen [5.49%])

Percentage van stemmen: 5.49%

3. Te veel moeite/beslommering (18 stemmen [19.78%])

Percentage van stemmen: 19.78%

4. Geen vertrouwen in (33 stemmen [36.26%])

Percentage van stemmen: 36.26%

5. Gestemd Negatieve ervaringen/verhalen (8 stemmen [8.79%])

Percentage van stemmen: 8.79%

Stem Gasten kunnen niet stemmen
Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#31 Geplaatst 10 februari 2013 - 20:16

Mijn antwoord staat er niet bij. Ik zou niet meteen kiezen voor een professionele oppas, omdat ik onze Snoopy geen plezier doe met een vreemde in huis. Zelfs van mensen die al een aantal keren op bezoek geweest zijn, gaat hij lopen en verstopt hij zich tot ze weg zijn.
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.750 berichten
  • 3 katten

#32 Geplaatst 10 februari 2013 - 20:26

Hier is het normaal een vriendin al zal die niet meer voor mn dieren zorgen (ruzie). Vanaf nu dus mijn pa en/of stiefma die er een oogje in het zeil komen houden. Ze wonen binnenkort vlakbij dus dat is handig. Al moet ik zeggen dat ik eigenlijk niet vaak op reis ben en als ik weg ben het max een week is. Ik zou ook voor een bekende kiezen voor de zelfde reden als hier voor mij. Mijn kat is enorm bang van vreemden en laat zelfs qua bekenden niet veel toe. Dus om angst te beperken...

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#33 Geplaatst 10 februari 2013 - 23:08

Tussen 2005 en 2010 gingen we 1 tot 2 keer per jaar op reis, toen hadden we nog geen dieren (die zijn er pas eind 2009 gekomen)
Sedert we ons poezels hebben zijn we niet meer op reis gegaan, we waren het wel nog van plan en wilden het ook heel graag blijven doen (voor mij is dat iets waar ik me een heel jaar op rechthou, het weten dat ik 14 dagen eens zon en frisse lucht kan krijgen terwijl ik de rest van t jaar constant  binnenzit tussen dezelfde vier muren en het idee dat ik me dan eens 14 dagen niet schuldig moet voelen omdat ik niet kan koken of kuisen want op reis wordt je eten voor je neus gezet en word er voor je gekuist) maar 2 van de 4 poezels hebben hcm (hartziekte) en kunnen een klonter krijgen in hun achterpoten waardoor ze verlamd geraken dan of kunnen zomaar dood neervallen van de ene op de andere minuut en we kunnen hen gewoon niet achterlaten terwijl er hen zoiets kan overkomen, het idee dat er zoiets kan gebeuren terwijl je er zelf niet bijbent en dat er mogelijk iemand doodgaat zorgt er voor dat we niet meer op reis gaan, we zouden het onszelf nooit vergeven als er zoiets zou gebeuren terwijl we weg zouden zijn.
Bovendien gaat ook ons volledig reisbudget naar de poezels (meer dan het reisbudget voor een jaar gaat per jaar naar de poezels hun verzorging, dierenartskosten, enz...)
En ik zou niet kunnen genieten van een reis die eigenlijk niet in ons budget past.

Maar als we wel op reis zouden gaan (als ons zorgenkindje zou komen te overlijden waardoor er financieel terug meer ruimte zou komen en als we geen poezels meer zouden hebben die plots kunnen doodvallen zouden we wel terug op reis willen gaan) zou ik het allerliefste hebben dat ze thuis bij een professioneel iemand zouden opgevangen worden.
Iemand die een opleiding heeft gehad om voor dieren te zorgen en die weet wat te doen in een nood/ziekte geval.
Iemand die bij haar/hem thuis dieren opvangt in een huiselijke omgeving en niet in een kooi maar dus in één of meerdere kamers (dat er dan geen vreemde dieren bij zitten maar alleen de dieren van jouw eigen gezin) met mogelijkheid om buiten te gaan in een ren of volledig veilig afgemaakt en dichtgemaakt stuk tuin.
Daar willen we gerust flink voor betalen.
Ik heb zo het idee dat de persoon die de opvang doet toch een bepaalde routine heeft bij zichzelf thuis en ze bij zichzelf thuis geen fouten gaan maken waardoor er 1 van mijn poezels zou kunnen ontsnappen, en dat laatste zou wel kunnen gebeuren denk ik als er iemand bij ons thuis de poezels komt verzorgen en ze geen bepaalde routine hebben opgebouwd in ons huis waardoor ze sneller dingen gaan tegenkomen zoals bv een deur laten openstaan ofzo...
En die persoon is ook een groot deel van de tijd bij de poezels en kan onmiddellijk een dierenarts verwittigen indien nodig en kan de poezels ook de nodige zorg geven indien nodig.
Volgens mij was het de veiligste optie om de poezels bij zo een profesioneel persoon thuis te laten opvangen
Ik had zo iemand gevonden maar kreeg dan van de dierenarts te horen dat het geen goed idee was om zoiets te doen omdat katten heel territorium gebonden zijn en ze dan niet alleen met vreemde personen te maken zouden krijgen maar ook in een volledig vreemde omgeving zouden zitten en dat zou voor hen voor enorm veel stress zorgen.
Volgens de dierenarts was het beter om de poezels gewoon in hun thuisomgeving te laten, in hun eigen territorium.
En dan iemand naar ons thuis laten komen om de nodige dingen te doen.
Omdat het het beste zou zijn voor de poezels zou ik bereid zijn om het dan zo te doen en zou ik nog willen proberen om mijn eigen ongerustigheid opzij te zetten.
Maar ik zou dan wel graag hebben dat er iemand bij ons komt inwonen gedurende de tijd dat wij weg zijn en niet dat iemand 1 of 2x per dag gewoon eens langskomt.
Omdat de poezels nu eenmaal gewoon zijn dat ik er constant ben en ze niet  gewoon zijn om uren aan een stuk alleen te zitten.
Vooral s nachts willen ze graag samen met mij slapen en kruipen bij mij op bed of in de zetel om te knuffelen of te slapen.
Als ze dat plots niet meer zouden hebben zouden ze volgens mij toch wel serieus gestressed raken.
Maar vind maar ne keer zo iemand die (betaald) 14 dagen bij je wil komen inwonen en die je kan vertrouwen...
Er is een organisatie die dogsitters en catsitters regelt en die het doen zoals ik het zou willen maar mensen die een heel mooi huis hebben met speciale voorzieningen zoals sauna of zwembad ofzo en mensen die ergens in een toeristische regio wonen waar iets te zien is die vinden heel makkelijk iemand om te komen catsitten.
Mensen zoals ons, die in een klein rijhuisje wonen zonder speciale voorzieningen en in een boerengat waar niks te zien en niks te beleven is vinden niet zo gauw iemand bereid om te komen inwonen...
Helaas pindakaas...
Dus als we nog op reis zouden kunnen gaan dan weet ik niet hoe we het zouden moeten oplossen voor de poezels, dus zal t thuisblijven worden zekers...
Maar ik geef sowieso de voorkeur aan een professioneel persoon dan aan een familielid (de familie die wij hebben zou overal in zitten neuzen en daar ben ik niet op gesteld dat iemand dat doet plus dat een professioneel catsitter beter geschikt is volgens mij om voor de poezels te zorgen in geval van ziekte)
Geplaatste afbeelding

Ventteke
Ventteke
  • 2.256 berichten
  • 5 katten

#34 Geplaatst 07 april 2013 - 22:13

Bij ons gingen de 2 poezen steeds op hotel! Elk apart in een slaapgedeelte , omdat slapen samen niet zo goed ging Maar nu met vijf poezen wordt dit een te dure grap, omdat je per poes moet betalen, moest je maar per slaapplaats moeten betalen dan zou ik er nu maar twee hoeven, want nu kunnen er wel enkele samen! Zijn nog niet weg geweest sinds de vijf er zijn, zijn nu meer dan een jaar bij ons!
KS2015

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#35 Geplaatst 08 april 2013 - 06:58

Bekijk berichtVentteke, op 07 april 2013 - 22:13, zei:

Bij ons gingen de 2 poezen steeds op hotel! Elk apart in een slaapgedeelte , omdat slapen samen niet zo goed ging Maar nu met vijf poezen wordt dit een te dure grap, omdat je per poes moet betalen, moest je maar per slaapplaats moeten betalen dan zou ik er nu maar twee hoeven, want nu kunnen er wel enkele samen! Zijn nog niet weg geweest sinds de vijf er zijn, zijn nu meer dan een jaar bij ons!

Hier idem. 5 poezen wordt te duur (voor ons).

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#36 Geplaatst 08 april 2013 - 13:18

Wij kunnen niet 'zomaar' even op vakantie. Niet erg, want het is tenslotte onze eigen keuze om katten en honden te houden. Het liefst zou ik nog gewoon naar de Ardennen trekken of zo mét de honden. En de katten dan thuis laten verzorgen door een vriend als dat mogelijk is. Zodanig dat ze in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven.
Geplaatste afbeelding

citroengeel
citroengeel
  • 445 berichten
  • 4 katten

#37 Geplaatst 16 april 2013 - 17:49

Ik laat ze liever in vertrouwde omgeving en laat ze thuis.Me ouders,vrienden en buren willen de zorg op hun nemen terwijl ik er niet ben.
Maar ja ik ga niet op vakantie zo dat ik er ben voor hun als er iets zou zijn.Heb zelf me werk aangepast zodat ze geen ganse dag alleen zijn.

Een hotel vertrouw ik niet vrienden van mij hebben hun hond die kerngezond was op hotel gedaan terwijl ze drie weken op reis waren,en helaas ze waren pas 2 dagen op reis en de eigenaars troffen s'morgens de hond dood aan.De kinderen hebben de hond laten onderzoeken en blijkbaar heeft die hem zodanig opgejaagd in die kleine ruimte dat hij iets gekregen heeft.Dus zeg ik nu al nee dank u blijf dan liever thuis.

Lunake
Lunake
  • 798 berichten
  • 1 katten

#38 Geplaatst 17 april 2013 - 21:17

Beau gaat bij mijn oma logeren als wij op reis gaan. Dat heeft hij ondertussen al een weekendje gedaan en ging goed :) Het is natuurlijk altijd even aanpassen in een nieuwe omgeving, maar na een dagje was meneer daar al volledig thuis. Er zal vast wat stress bij komen kijken, maar dat valt volgens mij toch niet te vergelijken zoals in een kattenhotel. Hij heeft daar ruimte om te crossen, spelen en zoveel aandacht hij maar wil :) Hem thuis laten zou hem de stress van de verhuis niet geven, maar hier zit hij dan natuurlijk dagenlang alleen... Dat is dan ook weer triestig voor een ragdoll.

Maline
Maline
  • 404 berichten
  • 3 katten

#39 Geplaatst 17 april 2013 - 22:06

Ik heb nu al een paar hotels bekeken online - voor moest het ooit nodig zijn - maar mij lijkt die ruimte altijd zo klein.

Onze katten lopen hier hele dagen door heel het huis (drie verdiepen) rond en dan nog buiten ook.
Het lijkt mij dat ze echt wel gek worden als ze een week of langer in zo'n klein kamertje worden gestoken.

Voorlopig hebben we mijn schoonmoeder, maar als die ooit wegvalt (en ze wordt eind dit jaar 80) ...

Mijn "droomhotel" zou dus echt wel een plek zijn waar ze indoor vrijelijk kunnen rondlopen, klimmen, liggen... en eventueel ook buiten kunnen (afgeschermd of in een ren of dergelijke). Mag met andere katten tesamen zijn wat mij betreft.
Maar zonder dat ze dus elk in een "kamertje" (cel) apart gestoken worden en daar een week moeten zitten.

Bij mijn schoonouders zijn wij ooit gaan inwonen voor 10 dagen als cat-sit (en voordat vriend mij kende deed hij dat elk jaar).
Maar toen hadden zij nog 2 katten en wij geen.

socks
socks
  • 58 berichten

#40 Geplaatst 10 juni 2013 - 11:25

hallo,
mijn idee is dat je best je poes naar een heel goed hotel kan doen,
als iemand je poezen thuis komt verzorgen en ze (de poezen) lopen snel buiten, komen ze misschien niet onmiddellijk opnieuw binnen en moeten ze buiten blijven tot de oppas er terug is, met alle gevolgen van dien.
als eigenaar moet je heel goed kijken,Er zijn hotels echt voor de kat maar er zijn er  ook snel snel een gedeelte ( vb garage, veranda) van het huis aangepast om wat vakantiepoezen te verzorgen. Die doen het misschien ook wel goed maar toch liever een ECHT hotel. Als je naar de hotels kijkt zie je heel veel verschil, maar daar waar de kamertjes groot zijn met een overdekte buitenruimte, het regent hier immers heel vaak en dan kan je poezel niet buiten en heeft hij alleen het kamertje,lijkt mij wel heel goed haalbaar. Niet elke poes is gediend om samen met andere poezen zijn vakantie door te brengen, andere dan weer wel. Hangt van de kat af.
mijn idee is heel goed kijken en een bezoekje brengen aan het pension,(als de uitbaters het goed menen dan kan dit altijd) als er heel veel gedaan wordt voor de poezels  vind ik het wel ok, .meestal zijn die hotels er op voorzien dat er geen poezen kunnen ontsnappen.
ja, per slaapplaats betalen, dat gaat niet hoor, als ik even na denk, iedere poes heeft verzorging nodig en eten en drinken en ook de kattenbak niet vergeten. Als je alles bij elkaar telt zie je dat het niet alleen het mandje is dat je betaald..Thuis kopen we toch ook eten voor elke kat afzonderlijk en elke kat eet ook zijn bakje leeg elke kat zijn slaapmandje, zijn borstel enz. En dan ga ik het niet hebben over de kattenbak................

ik zou kiezen voor een heel goed luxueus kattenpension.

voor een kattenhotel dat het goed wil doen zou ik wel kiezen als wij op reis zouden gaan.

Anathema
Anathema
  • 1.245 berichten
  • 3 katten

#41 Geplaatst 10 juni 2013 - 14:07

Terug van vakantie en Gismo was weer op en top Gismo bij familie. Enkel de avond als we hem brengen is hij wat onwennig en angstig. Maar dan zet ik hem snel in zijn huisje van zijn krabpaal en ja, telkens opnieuw verhuizen we zijn paleis mee. En de ochtend nadien kregen we al berichtje dat hij op zijn gemak rondliep en die avond al tussen zijn vakantie-baasjes lag.
Hij went heel snel.

En toen we hem terug haalden en terug naar huis brachten was hij onmiddellijk de oude zelve. Hij mokt niet tegen ons zoals me andere poezen thuis

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#42 Geplaatst 10 juni 2013 - 17:43

Nu met onze herplaatser (hond) erbij sinds enkele maandjes, ben ik helemaal niet meer geneigd om voor pension te kiezen. De 4 honden gaan dus mee op vakantie of worden naar vrienden gebracht indien ze écht niet mee kunnen. De katten laat ik het liefst in hun vertrouwde omgeving door vrienden uit de buurt verzorgen.

Ik zou de honden trouwens te erg missen, dus als de mogelijkheid er is om ze mee te nemen dan doe ik dat ook. De katten mis ik evenzeer maar die doe ik geen plezier met reizen als ik maar enkele daagjes of een weekje weg zou gaan.

Geplaatste afbeelding

pipje
pipje
  • 1 berichten

#43 Geplaatst 11 juni 2013 - 23:10

Ik gebruik een professionele kattenoppas aan huis. Ik heb geen vertrouwing in familie of vrienden. Ze zijn goede mensen maar heb andere ideen over katten dan ik (bijv. katten uitlaten etc.). Verder wil ik hen niet belasten want elke dag voor 4 weken lang is best wel veel. Een kattenoppas is inderdaad duurder maar valt best wel mee (vakantie kost altijd geld).

carooootje
carooootje
  • 1.722 berichten
  • 1 katten

#44 Geplaatst 11 juni 2013 - 23:36

wij gaan altijd een tiental dagen  in mei op reis en een kleine drie weken in het najaar

en geloof me, mijn grootste zorg is altijd Tini geweest ..

toen ze hier al enkele maandjes was en we een weekje weg gingen, had ik besloten om , in samenspraak met de cattery waarvan ze kwam , ze terug naar hen te brengen..ze was daar opgegroeid en ik dacht dat dit ideaal was
ze kreeg daar haar eigen kamer met krabpaal enz, echt het was allemaal heel mooi
dat was ongeveer twee jaar terug

maar het ging niet goed en diezelfde dag nog belden die mensen om te zeggen dat tini onhandelbaar was
wij direct twee uur rijden naar die cattery om tini te gaan halen
toen ze mij hoorde was ze zo blij dat ik huilde
ze kroop in mijn armen en we reden naar huis
mijn tini  dolgelukkig ...en nog gelukkiger toen ze terug thuis was
ze rende als een gekkie rond
wij dan heel snel onze dochter en poetsvrouw gebeld om voor tini te zorgen want s'anderdaags zouden we vertrekken

sinds dit weet ik: laat een poes in haar eigen vertrouwde omgeving

ik heb sinds mei een heel lieve oppas gevonden die echt alles doet voor tini
die ook de kippetjes eten geeft enz

tini deed wel terug pipi in de zetels ( die ik gelukkig heel goed had beveiligd) maar voor de rest ging het goed
ze speelde goed, want de oppas zag telkens haar speeltjes rond liggen :) en ze at goed
veel toenadering wilde tini niet en daar heeft mijn oppas heel goed op ingespeeld door iedere keer het zelfde deuntje te zingen als ze kwam

tini mist mij heel veel als we weg zijn, maar mijn man en ik moeten er eens uit
voor de rest van het jaar zijn we heel veel thuis, iedere avond en we gaan nooit uit :)

we gaan steeds naar de zelfde plaats op reis
maar ik heb alles nog eens goed bekeken
het zou stress zijn
en ik weet wel, ze zou bij mij zijn, maar in zo een onbekende omgeving? zou niet goed zijn denk ik

moesten we ooit iets kopen daar in het zuiden
ja dan zou ik een plaatsje inrichten voor tini en haar meenemen

maar ik denk dat voor dit moment nu, voor tini het beste is om haar thuis te laten met een een heel goede oppas

in een kattenhotel zie ik echt niet zitten
te klein, want mijn meid heeft heel veel ruimte nodig en is het ook zo gewoon

spijtig, hier aan de westkust is er niet veel voorzien ivm oppas
gelukkig heb ik toch iemand gevonden
en in vertrouwen , want dat is heel belangrijk !!
Geplaatste afbeelding
Katten laten pootafdrukken achter op je hart.

t07037
t07037
  • 1.717 berichten
  • 5 katten

#45 Geplaatst 29 juni 2013 - 21:31

Gelukkig heb ik voor de katten mijn oudste dochter of mijn moeder.

We hebben een keer Gizmo voor een verbouwing naar een hotel gebracht. Verzorging en contact prima maar Gizmo trok het niet daar, moest alleen in ruimte en kon niet naar buiten. gefrustreerd kwam hij terug! Nooit meer.

We hebben lange tijd op een seizoenplaats gestaan met een caravan en toen gingen de katten voor het weekend of langere tijd
lekker mee aan de riem en in de bench(zo'n grote hondenformaat) Prima, wij blij en katjes ook!

Geplaatste afbeelding
Always look at the bright side of life !