Spring naar inhoud

- - - - -

Spiegels en ramen en dergelijke kuisen

• Log in om te reageren
13 reacties op dit onderwerp
LittleDIAMOND
LittleDIAMOND
  • 422 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 22 januari 2013 - 13:04

Hoi Hoi!

Het is weer eens zo lang geleden :oops:
Om het kort te houden, we wonen nu op een appartementje (nieuwbouw, nog niemand heeft hier in gewoond) waar geen huisdieren mogen. Dus met spijt in het hart zitten mijn katjes dus bij mijn moeder. :( Ik zie ze natuurlijk nog wel dagelijks.
Nu heb ik dus ondervonden, dat niet alleen mijn katten ruiven, maar ook ik. :roll:

Ons appartementje is op het zuiden gericht, dus als de zon schijnt, Hallo stof! Wel lekker zuinig natuurlijk met de chauffage en zo. :d
In onze andere woonst was het zo donker dat je het vuil nog niet eens zag!

Nu heb ik dus ook vingers ontdekt op onze Plasma tv. Iemand enig idee hoe je die eraf krijgt zonder vegen? (ik maak vegen)
Hoe was je ramen en spiegels zonder vegen achter te laten?
Hoe doe je de vloer (in dit geval keramiek) zonder vegen achter te laten en voetstappen de dag erna?

In onze vorige woonst hadden we constant schimmel in onze badkamer. Iemand enig idee hoe je die eraf krijgt zonder producten? (er moet nog gekuist worden, en dan kunnen we de sleutel terug aan de huisbaas geven)

Alvast bedankt!
Geplaatste afbeelding

Yossa
Yossa
  • 2.052 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 22 januari 2013 - 13:12

Schimmel krijg je enkel weg met producten.. (HG schimmel vlekverwijderaar)

Ramen was ik met azijn en een druppel afwasmiddel (vrij warm water)

spiegels met Instanet en een microvezel doek (geen keukenrol dit laat strepen en schreven na!)
Zorg ook dat er geen rechtstreeks licht brand op de spiegel als je die kuist..

Voetsporen en strepen op de vloer.. Tja dat is te zien van vloer tot vloer maar bepaalde vloeren zijn nu eenmaal zo..

Sabine2
Sabine2
  • 8.898 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 22 januari 2013 - 13:20

Plasma TV: ik gebruik doekjes die ik voor het scherm van de laptop ook mag gebruiken
Ruiten streeploos: best niet als de zon erop schijnt ;) Beste is water met een goeie scheut azijn erin, of gewoon dreft voor de afwas
Spiegels: daar gebruik ik een spuitbus met van dat blauw spul
Keramische vloer: daar zijn verschillende types in en moet je zien of die met zeep gedaan mag worden. Bij de mijne is een porcellanato gres en daar mogen geen produkten op gebruikt worden met zeep erin, want dan heb ik gegarandeerd strepen en zie je overal voetsporen en afdrukken van kattenpootjes. 'k Heb in een speciaalzaak produkten gekocht en de volgende zijn mij goed bevallen:
- HG quick
- Cerasol
beide voor volkeramisch maar gres
Cerasol is tamelijk duur (10€ voor 1 liter) maar ongelooflijk zuinig in gebruik.
Schimmel in de badkamer: HG schimmelverwijderaar, maar als je het liefst geen speciale producten koopt, dan kan je misschien zelf een mengeling maken van javel en water. Hoewel dat niet altijd een echt groot succes is. Na de winter ga ik in de hoeken eens rond met HG en sinds ik dat produkt ken, experimenteer ik niet meer met zelfgemaakte middeltjes die maar half helpen.

Nog ivm je vloer: je schrijft dat het een nieuwbouw appartement is, misschien is dat nog cementsluier? Dat had ik ook nadat mijn vloer gelegd was en daarvoor heb ik cementsluierverwijderaar gehaald wat heel goed geholpen heeft. Maar daar moet je wel mee opletten, het vraagt wel wat werk (en voor zover ik me herinner, is poetsen niet je favoriete tijdsverdrijf). Anders kan je gewoon de geschikte "gewone" producten gebruiken en na een aantal poetsbeurten is die cementsluier ook verdwenen.

Succes!

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#4 Geplaatst 22 januari 2013 - 13:55

Ik was mijn ramen met een scheut amoniak in het water, dat ontvet perfect en streepvrij. Als ik zonder amoniak zit een goei scheut azijn in de plaats.
Spiegels hetzelfde als de ramen.
Schimmel kan je weg krijgen met javel, beetje puur op de tegels wrijven wat laten inwerken en afspoelen, mss achteraf nog eens nawrijven met een spons en zeemleer. Doe wel oude kleren aan want javel doet kleur op je kleren weggaan.
De hg producten zijn idd heel goed maar duur.
De vloer kuis ik met purozon, een dopje in een emmer water, het ontsmet, ontvet en is niet gevaarlijk voor dieren.

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#5 Geplaatst 22 januari 2013 - 14:20

Ivm die schimmelverwijderaan van HG: dat is echt suuuuper duur. Je kan het evengoed met water en bleekwater doen (de helft van elks). Gewoon in een spuitbus en spuiten maar. Let idd op voor je kledij. De kamer dan goed verluchten en naspoelen met water. Werkt evengoed en spotgoedkoop. ;)
Geplaatste afbeelding

LittleDIAMOND
LittleDIAMOND
  • 422 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 22 januari 2013 - 14:24

In het andere huis poetste ik inderdaad echt niet graag. Maar nu, in het appartementje, doe ik het wel graag. Klein en makkelijk. En ergens waar je graag woont, doe je meer in huis. Zegt mijn moeder altijd.

En er liggen inderdaad nog een paar stukjes cement ook op de vloer.. :roll:
En cilicone op de wc pot en daar op de vloer die je er ook niet makkelijk afkrijgt.

Bedankt voor de tips!

En mijn schoonmoeder heeft al javel klaargezet in de badkamer van het andere huis. Ik vroeg me maar af waarom dat er stond :mrgreen:
Geplaatste afbeelding

Yossa
Yossa
  • 2.052 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 22 januari 2013 - 17:32

Bekijk berichtelixeryen, op 22 januari 2013 - 14:20, zei:

Ivm die schimmelverwijderaan van HG: dat is echt suuuuper duur. Je kan het evengoed met water en bleekwater doen (de helft van elks). Gewoon in een spuitbus en spuiten maar. Let idd op voor je kledij. De kamer dan goed verluchten en naspoelen met water. Werkt evengoed en spotgoedkoop. ;)

Bij ons helpt enkel die HG...
In de slaapkamer met die schimmel hebben we besloten het nog 1x weg te halen met die HG (na ze opnieuw gekomen zijn voor te bekijken hoe en wat) en voor er kandidaat huurders komen kijken..
Wij betalen 9 euro voor de HG en we doen nu al sinds september met de fles :)

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#8 Geplaatst 23 januari 2013 - 10:35

Ik heb destijds een aantal flessen van HG moeten kopen want dat vloog er hier door voor 1 kamer. :catnoknow
Bij mij werkt bleekmiddel en water even goed en dat kost 2x niks. Wat raar.

Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 23 januari 2013 - 11:20

Ik heb dan ook nog een vraagje :)
Ik kuis elke week de vloer volledig en dan is die mooi, blinkt enzo, geen vlekken. Echter sinds ik dus 3 katten heb is die na 1 dag al weer praktisch vuil. Als je tegen het licht in kijkt zie je allemaal pootjes, vlekken en wat nog allemaal van als ze rond crossen door het huis. Ik vind dat vrij irritant omdat al dat werk direct compleet onzichtbaar is. Iemand enig idee met wat ik af en toe eens zou kunnen rond gaan om die vlekken weg te halen? Kan toch moeilijk elke dag met een natte dweil rond crossen?

Kyetje
Kyetje
  • 741 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 23 januari 2013 - 12:13

Bekijk berichtYossa, op 22 januari 2013 - 13:12, zei:

Schimmel krijg je enkel weg met producten.. (HG schimmel vlekverwijderaar)

Ramen was ik met azijn en een druppel afwasmiddel (vrij warm water)

spiegels met Instanet en een microvezel doek (geen keukenrol dit laat strepen en schreven na!)
Zorg ook dat er geen rechtstreeks licht brand op de spiegel als je die kuist..

Voetsporen en strepen op de vloer.. Tja dat is te zien van vloer tot vloer maar bepaalde vloeren zijn nu eenmaal zo..

Kon het niet beter verwoorden :)

Bekijk berichtEibhlin, op 23 januari 2013 - 11:20, zei:

Ik heb dan ook nog een vraagje :)
Ik kuis elke week de vloer volledig en dan is die mooi, blinkt enzo, geen vlekken. Echter sinds ik dus 3 katten heb is die na 1 dag al weer praktisch vuil. Als je tegen het licht in kijkt zie je allemaal pootjes, vlekken en wat nog allemaal van als ze rond crossen door het huis. Ik vind dat vrij irritant omdat al dat werk direct compleet onzichtbaar is. Iemand enig idee met wat ik af en toe eens zou kunnen rond gaan om die vlekken weg te halen? Kan toch moeilijk elke dag met een natte dweil rond crossen?

Met welke producten poets jij die vloer? En welke vloer heb je?

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 23 januari 2013 - 12:14

Bekijk berichtKyetje, op 23 januari 2013 - 12:13, zei:

Kon het niet beter verwoorden :)

Met welke producten poets jij die vloer? En welke vloer heb je?
Zo een gewone lichtkleurige tegelvloer, ik gebruik kuismiddel van ecover momenteel.

Kyetje
Kyetje
  • 741 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 23 januari 2013 - 12:33

Kan het niet zijn dat er een vetlaagje op je vloer ligt? Kan zijn dat ik mis ben hoor, maar meestal krijg je dat door vloeren en tegels te kuisen met allesreinigers en vloerzepen...

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#13 Geplaatst 23 januari 2013 - 12:41

Bekijk berichtKyetje, op 23 januari 2013 - 12:33, zei:

Kan het niet zijn dat er een vetlaagje op je vloer ligt? Kan zijn dat ik mis ben hoor, maar meestal krijg je dat door vloeren en tegels te kuisen met allesreinigers en vloerzepen...
Goh geen idee, de dag zelf is de vloer heel mooi, blinkt, geen vlekken. Eens de katten hier dan eens gaan rond crossen en in/uit die kattenbakken is het om zeep :( Vroeger gebruikte ik een ander kuisproduct waar ik wel tevreden van was, misschien dat eens halen dan. Mn vriend heeft ook soms last van zweetvoeten en als hij op zn sokken loopt zie je dat ook :o

Kyetje
Kyetje
  • 741 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 23 januari 2013 - 12:46

Dan zijn het echt wel vlekken dat je hebt en geen vet. Misschien terug naar je oude vertrouwde product gaan, ofwel producten die een beschermlaagje leggen tegen vuil en vlekken telkens je gepoetst hebt.. Denk dat dit bestaat, maar ben het niet zeker.

Bewerkt door Kyetje, 23 januari 2013 - 12:47.