Spring naar inhoud

- - - - -

Nierdieet + glucosamine

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
Kims
Kims
  • 340 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 22 januari 2013 - 21:25

Misty (kater 16 jaar) kreeg de voorbije 2 jaar natvoer Hills k/d voor zijn nieren en droogvoer Hills j/d voor zijn artrose, dit op aanraden van de DA.Sinds we verhuisd zijn, kan ik beter in het oog houden wat hij effectief eet en drinkt omdat hij ook niet meer naar buiten gaat.

Wat me al een tijdje opviel is dat hij bij zijn natvoer gewoon de saus eraf likt en de stukjes vlees dan laat staan.
Ik had toen een mail naar medpets gestuurd en zij zeiden van eens pate als natvoer te geven (dan kan hij niet enkel de saus eraf likken) en ze wisten me ook te vertellen dat Hills j/d een hoog eiwitgehalte heeft, wat niet zo goed is voor nierpatiënten. Ik heb dit nagekeken en het klopt inderdaad! Eigenlijk wel jammer, want nu heb ik het gevoel dat hij eigenlijk niet de juiste voeding voor zijn situatie heeft gekregen de laatste jaren... Ondanks dat het op aanraden van de DA was.

Ik heb nu dus besloten om mijn voer bij Zooplus te bestellen en dan enkel voor de nieren.
Het resultaat is droge brokken van Happycat voor de nieren en natvoer Integra voor de nieren.
Daarbij heb ik bij Medpets Glucosamine Puur besteld, een poeder voor zijn artrose.
Ipaktine had ik al en dat blijf ik mengen onder zijn natvoer.

Maar het verloopt niet van een leien dakje. Het droogvoer vindt hij lekker, maar het natvoer daar trekt hij nogal zijn neus voor op. Nuja, de ene keer eet hij het, de andere keer niet, het wordt dus nog even afwachten...

Het grote probleem is eigenlijk dat glucosamine poeder, hij ruikt het meteen als dat ergens onder zit. Heb het al gemengd zijn droogvoer, gemengd met zijn natvoer, hij wil het niet... Hoe ga ik het hem dan geven?

Verder drinkt hij nog veel, beter teveel als te weinig als nierpatiënt denk ik dan. Maar stel dat hij geen natvoer wil, zou ik dan ook enkel droogvoer kunnen geven omdat hij toch genoeg drinkt? Want die dierenarts bij Medpets zei dat natvoer belangrijk is omdat het vocht van water niet hetzelfde is, sneller terug uitgeplast wordt, weet iemand of dat waar is?

Sorry voor het hele verhaal, alle info is welkom :eat2

Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 25 januari 2013 - 20:09

Ik kan je niet echt tips geven, maar aangezien een nierpatiënt zeker baat heeft bij extra vocht, zou ik toch op zoek gaan naar een natvoer dat hij wel graag eet, ook al drinkt hij voldoende.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#3 Geplaatst 25 januari 2013 - 21:59

Bestaan er geen superlekkere snoepjes met glucosamine ?  Mijn hond krijgt deze nu en is er zot van.

Kims
Kims
  • 340 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 30 januari 2013 - 17:29

Zou kunnen maar aangezien dat poeder een aardige duit gekost heeft, zou het wel fijn zijn om een manier te vinden om hem het te laten eten...
Geplaatste afbeelding

Taptrut
Taptrut
  • 1.223 berichten
  • 5 katten

#5 Geplaatst 30 januari 2013 - 17:35

Collega is momenteel ziek thuis maar zal maandag aan haar eens vragen wat zij met haar nierpatiëntje doet. Haar poezel is denk ik ook reeds 10jaar, als het al niet ouder is.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#6 Geplaatst 30 januari 2013 - 17:52

Is er bij de nierpatiënt ook op eiwit geprikt.
Er zijn namelijk nierpatiënten die eiwit lekken, dit betekend dat de eiwit of in de urine verloren gaat, of in het lichaam zelf.

Daarbij is het voor een nierpatiënt belangrijker dat het eet ( welk voer dan ook) en idd het liefst natvoer, dan niet eten. Bij niet eten gaat het lichaam sneller achteruit. Door de slechte nierfunctie, gaat het lichaam zich vergiftigen met als gevolg de dood.
In dit geval is het kiezen uit 2 slechte.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Kims
Kims
  • 340 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 01 februari 2013 - 22:55

Ik heb hem nu wel zover dat hij het natvoer eet, maar zodra ik het kleinste beetje poeder van die glucosamine eronder doe laat hij het staan... Dus voor zijn nieren eet hij nu wel goed, maar voor zijn artrose krijgt hij niets binnen. Heb de glucosamine ookal in zijn water gedaan, maar dan raakt hij dat ook niet aan. Ik denk dat het een veel te sterke geur heeft, wel zonde want zo'n pot kost 30 euro! :louche:

Bekijk bericht*bonnie*, op 25 januari 2013 - 21:59, zei:

Bestaan er geen superlekkere snoepjes met glucosamine ?  Mijn hond krijgt deze nu en is er zot van.

Welke snoepjes zijn dat eigenlijk? En dan moet je die toch iedere dag geven of niet?

Geplaatste afbeelding

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#8 Geplaatst 02 februari 2013 - 11:10

Bekijk berichtKims, op 01 februari 2013 - 22:55, zei:

Ik heb hem nu wel zover dat hij het natvoer eet, maar zodra ik het kleinste beetje poeder van die glucosamine eronder doe laat hij het staan... Dus voor zijn nieren eet hij nu wel goed, maar voor zijn artrose krijgt hij niets binnen. Heb de glucosamine ookal in zijn water gedaan, maar dan raakt hij dat ook niet aan. Ik denk dat het een veel te sterke geur heeft, wel zonde want zo'n pot kost 30 euro! :louche:

Bekijk berichtjubikelcats, op 30 januari 2013 - 17:52, zei:

Is er bij de nierpatiënt ook op eiwit geprikt.
Er zijn namelijk nierpatiënten die eiwit lekken, dit betekend dat de eiwit of in de urine verloren gaat, of in het lichaam zelf.

Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Kims
Kims
  • 340 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 03 februari 2013 - 16:44

Nee daarop is hij nog niet geprikt denk ik.
Geplaatste afbeelding

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#10 Geplaatst 03 februari 2013 - 17:32

Bekijk berichtKims, op 03 februari 2013 - 16:44, zei:

Nee daarop is hij nog niet geprikt denk ik.
Dan zou ik daarop laten prikken en laat de da dan ook schone urine prikken. Schone urine wordt rechtstreeks uit de blaas geprikt.
Wanneer de kat dus eiwit lekt dan kan het andere droogvoer geen kwaad.

Kims
Kims
  • 340 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 30 maart 2013 - 12:02

Goed nieuws! Ik heb bloed laten trekken en alles was heel goed gezien zijn ouderdom. Hij lekt geen eiwitten, zijn elektrolieten (wat is dat eigenlijk?) waren goed, zijn lever was goed, zijn fosfor was goed (ik mag dus stoppen met Ipaketine) enkel zijn creatine is nog wat verhoogd maar niet dramatisch. Het enige wat ik dus nog moet doen is zijn niervoeding doorgeven. Het was nu 1,5 jaar geleden dat ik bloed had laten trekken en hij is er dus zeker niet op achteruit gegaan. Heel blij dus dat ik mijn 16 jarig oudje nog wat langer bij me mag houden! :cat Hij was wel afgevallen maar dat zou de ouderdom zijn.
Geplaatste afbeelding

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#12 Geplaatst 30 maart 2013 - 13:03

Elektrolyten dat zijn na, k,... Dat is voor belang bij de hartfunctie. Bij erg slechte nieren lekt dat ook teveel in de urine. Creatinine wijst toch op een licht nier probleem, maar licht verhoogd is niet dramatisch.

Hier heb ik het specific nierdieet en ik ken het dat de kat doller was op de brokjes ipv nat voer. Terwijl natvoer beter is vanwege meer vocht. Tot ik de brokjes van specific gaf. Nu is de voorkeur naar nat voer. Ik wissel af met Bills en specific natvoer. Trouwens in een test kwam specific er uit als beste nierdieet. Katten in het eind stadium leefden langer op specific.

Voor de artrose, er zijn ook pilletjes en ik moet zeggen, dat lijn kat die pilletjes als snoepjes ziet. Seraquin cat.

Oh en op verschillende plaatsen ook water zetten. Hoe meer een kat water tegen komt, hoe meer ze drinkt, hoe beter voor de nieren
There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Kims
Kims
  • 340 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 30 maart 2013 - 16:59

Oh maar drinken doet hij genoeg, 1 bakje per 2 dagen dus dat is geen probleem! Voor die glucosamine snoepjes ga ik eens kijken!
Geplaatste afbeelding

Ventteke
Ventteke
  • 2.256 berichten
  • 5 katten

#14 Geplaatst 07 april 2013 - 19:54

Ons Charlieke bijna 3 jaar oud is nierpatientje. Is de oudste en de kleinste van de vijf.
Heeft door zijn ziekte steeds vuile oogjes en vuil neusje.
Zijn waardes waren heel slecht een dik jaar terug.
Moest ook K/d eten van de dierenarts maar hij lustte het niet. En vermagerde waar je bij stond. Ik heb de K/D buiten gegooid.
Hij eet nu royal canin renal voor de niertje + dat hij mag mee snoepen (als er nog over is) van het gewone eten (sanabellen, royal canin 33 ) van de anderen.
Als natvoer krijgt hij kattovit van bij zooplus en dat lust hij heel graag!  Geplaatste afbeelding   Kattovit Nierendiëet (Low Protein) 12 x 85 g  Geplaatste afbeelding   
Dit kattenvoer van Kattovit is speciaal voor nierenschades, leverziektes (bij normale vetwaardes) en de vorming van urinestenen
Plus dat hij weer mag bijsnoepen van de andere hun eten (feline porta vis en kip en animonda carny)
Zijn waardes waren stukken verbetert, de dieren arts vroeg wat ik hem te eten gaf, zeker geen hill's k/d, dat is zeker!
Volgende maand weer bloedcontrole , dit om de 6 maanden nu!
Krijgt ook elke dag zijn melkske lactose vrije.
Hij is dat jaar ook niet meer vermagert, zelfs bijgekomen.
Ik ben benieuwd naar zijn waardes volgende maand???

IMG_0013.jpg

KS2015

Alicia
Alicia
  • 2.222 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 07 april 2013 - 20:23

eerlijk gezegd, van glucosamine is het nog altijd niet bewezen dat het effectief iets doet voor de gewrichten...
dus of het zo erg is dat hij dat niet binnenkrijgt..?