Spring naar inhoud

- - - - -

engagement?

jeugdvereniging engagement

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
Ilona_13
Ilona_13
  • 1.870 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 24 januari 2013 - 09:56

Hoii iedereen!

Ik zit in een jeugdvereniging en wij, als kern, merken dat er weinig engagement is?
Het is echt moeilijk activiteiten, vergaderingen, inzamelacties, ... op poten te zetten door de constante reactie 'dat kan ik nu nog niet zeggen'. (Waar ze eigenlijk mee bedoelen, ik plan nooit op voorhand iets in, ik zie wat er voorbijkomt gedurende de maand en het leukste kies ik uit! Aii is dat alweer niet de jeugdvereniging waar ik me voor inschreef? Jammer, maar wat ik nu ga doen is zoveel fijner!)
Het begint onze groepsdynamiek serieus te verstoren!

Zijn er onder jullie die dit ook meer en meer beginnen op te merken in zijn/haar omgeving?
Ik vind het echt iets gek en kan me niet herinneren dat ik ooit zo'n reactie gaf...
We zien het vooral bij de jongeren leeftijd 12-20, sounds familiar?
Ik wil graag jullie mening horen en horen hoe je hier best mee om kan gaan.

Heel veel groetjes :)

All you need is love...and a cat! :love3:

Poeseline
Poeseline
  • 45 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 24 januari 2013 - 10:13

Ik ben Moni bij kazou en ik heb voor deze zomer ook gezegd "ik weet nog niet of ik kan". Ik studeer af en een job zoeken is dan toch echt wel prioriteit ik ga geen job weigeren omdat ik een kamp gepland heb op het moment dat ze willen dat ik begin natuurlijk.

De meesten doen waarschijnlijk gewoon van alles een beetje en dan is er voor niets echt een volledig engagement.
Geplaatste afbeelding

Ilona_13
Ilona_13
  • 1.870 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 24 januari 2013 - 10:27

Bekijk berichtPoeseline, op 24 januari 2013 - 10:13, zei:

Ik ben Moni bij kazou en ik heb voor deze zomer ook gezegd "ik weet nog niet of ik kan". Ik studeer af en een job zoeken is dan toch echt wel prioriteit ik ga geen job weigeren omdat ik een kamp gepland heb op het moment dat ze willen dat ik begin natuurlijk.

De meesten doen waarschijnlijk gewoon van alles een beetje en dan is er voor niets echt een volledig engagement.

Jij hebt dan tenminste een duidelijke reden! Logisch dat dit prioriteit is :)
Hebben jullie niet gelijkaardige engagementproblemen bij Kazou?

Poeseline
Poeseline
  • 45 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 24 januari 2013 - 10:43

Bekijk berichtIlona_13, op 24 januari 2013 - 10:27, zei:

Jij hebt dan tenminste een duidelijke reden! Logisch dat dit prioriteit is :)
Hebben jullie niet gelijkaardige engagementproblemen bij Kazou?

Je hebt daar wel 2 groepen: de jaarmoni's en de zomermoni's de meesten zijn van het laatste soort, die begeleiden een vakantie maar komen bijvoorbeeld niet naar monibars enzo. Nu op zich is dat niet echt een probleem aangezien dat enkel is voor ons eigen amusement. Er is wel altijd een klein gebrek aan vakantieverantwoordelijken (je moet daar een extra cursus voor doen).
Geplaatste afbeelding

Jo'ke
Jo'ke
  • 3.488 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 24 januari 2013 - 11:11

Ikzelf zetel in de departementsraad van de hoge school als student vertegenwoordiger. Nu ik in mijn laatste jaar zit ging ik dus op zoek naar eventuele opvolgers maar dit is dus een "ramp". Ik ben op de verwelkomingsdagen in alle opleidingen een woordje uitleg gaan doen en daar is wel geteld 1 iemand uitgekomen die "misschien" geïnteresseerd is.
Mooier nog, Ons departement bestaat uit 3 verschillende opleidingen en omvat +-2500 studenten. Ik ben de enige die hen "vertegenwoordigd" normaal zouden we met 3 moeten zijn... Maar niemand heeft er nog tijd/zin voor.

Ikzelf vind dat heel jammer, dat zelfs in onze opleiding (leraren) de studenten niet het engagement hebben om mee over het reilen en zeilen een woordje te zeggen. Maar wij zijn niet de enige, het is een 'bekend en algemeen" probleem heb ik al gehoord van andere hoge scholen. Men ziet er het nut niet meer van in.
| Yesterday Is History Today Is A Gift Tomorrow Is Mystery |

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 24 januari 2013 - 11:22

Ik heb jarenlang bij de VKSJ gezeten en mijn ervaring is: als ze het leuk vinden en (vooral!) de groep hangt goed aan elkaar, zal je altijd wel toffe activiteiten hebben. En ik keek de hele week lang uit naar onze vergaderingen, maakt niet uit of we van deur tot deur wafeltjes gingen verkopen om onze kas te spijzen of het een 'gewone' activiteit was met spelletjes e.d., onze groep was heel tof en dat is het belangrijkste. Dus misschien moeten jullie wat meer werken aan teambuilding? Je moet het gevoel hebben dat je afspreekt met vrienden/vriendinnen en dan plan je geen andere dingen in.

Of heb je het meer over de leiding ipv de gasten? Want toen ik leiding werd, heb ik gemerkt dat dat toch niet makkelijk is om alles te combineren. Een hogere studie, een weekendjob, een lief,... Dan heb je niet altijd het enthousiasme om al je vrije momenten daaraan te spenderen. Een goeie leidingsploeg is belangrijk. Onze hoofdleidster had haar sport opgegeven voor de jeugdbeweging en verlangde dan van ons dat we ook alles zouden laten vallen. Vond ik stom. Iedereen moet z'n eigen prioriteiten weten te leggen en geapprecieerd worden voor de momenten dat je er wél staat. Niet die ene keer dat je niet kon komen omdat je weetikveelwat te doen had.

Ilona_13
Ilona_13
  • 1.870 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 24 januari 2013 - 11:57

Bekijk berichtMurron, op 24 januari 2013 - 11:22, zei:

Ik heb jarenlang bij de VKSJ gezeten en mijn ervaring is: als ze het leuk vinden en (vooral!) de groep hangt goed aan elkaar, zal je altijd wel toffe activiteiten hebben. En ik keek de hele week lang uit naar onze vergaderingen, maakt niet uit of we van deur tot deur wafeltjes gingen verkopen om onze kas te spijzen of het een 'gewone' activiteit was met spelletjes e.d., onze groep was heel tof en dat is het belangrijkste. Dus misschien moeten jullie wat meer werken aan teambuilding? Je moet het gevoel hebben dat je afspreekt met vrienden/vriendinnen en dan plan je geen andere dingen in.

Of heb je het meer over de leiding ipv de gasten? Want toen ik leiding werd, heb ik gemerkt dat dat toch niet makkelijk is om alles te combineren. Een hogere studie, een weekendjob, een lief,... Dan heb je niet altijd het enthousiasme om al je vrije momenten daaraan te spenderen. Een goeie leidingsploeg is belangrijk. Onze hoofdleidster had haar sport opgegeven voor de jeugdbeweging en verlangde dan van ons dat we ook alles zouden laten vallen. Vond ik stom. Iedereen moet z'n eigen prioriteiten weten te leggen en geapprecieerd worden voor de momenten dat je er wél staat. Niet die ene keer dat je niet kon komen omdat je weetikveelwat te doen had.

Ik bedoel helaas de leidingploeg ja... Er hebben twee van onze zesledige leidingploeg in september gemeld dat ze op geen enkele activiteit aanwezig zullen zijn.
Elk om hun persoonlijke redenen, maar we merken dat de rest hierdoor motivatie mist en vaak moeten we nu onze activiteiten voorbereiden mbv vrijwilligers omdat er gewoonweg niemand van onze kern kan/WIL gaan :s

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 24 januari 2013 - 13:57

Ook in de leidingsploeg vind ik het een kwestie van genoeg motivatie vinden om af te komen. En da's voornamelijk de verantwoordelijkheid van de hoofdleiding. Stimuleer mensen, zeg dat je't apprecieert wanneer ze er zijn of wanneer ze persoonlijke verplichtingen laten vallen speciaal om toch aanwezig te zijn (ipv alleen te 'zagen' als ze niet kunnen komen). Als ze er eens niet kunnen zijn met een grondige reden, zeg dan dat dat ok is. Ga niemand met de vinger wijzen omdat ze nog een leven hebben buiten de jeugdbeweging. Ga samen uit na een activiteit, ene gaan drinken of naar een fuif of gelijk wat.

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 24 januari 2013 - 14:33

Ik moet eerlmijk zeggen dat ik dat ook regelmatig wel zeg. Vooral dan wanneer we met onze grote vriendengroep afspreken. Meestal is dat allemaal zo moeilijk op voorhand te regelen door schoolwerk en afspraken met andere mensen. Het probleem is ook dat ik tijdens het jaar weinig tijd heb om dingen te doen, zeker met mensen die niet in Leuven studeren omdat ik tijdens de week altijd in Leuven ben. Dan wordt al de rest uitgesteld naar bvb de lesvrije week na de examens (die ik eigenlijk moet gebruiken om eindelijk mijn achterstand voor mijn thesis bij te werken). En het resultaat is dan dat die week vakantie propvol staat zonder nog enige tijd voor mijzelf. Of om gewoon een srustig een dagje thuis te zitten. En dan durf ik ook nog wel een shet 'excuus' te gebruiken van 'ik weet nog niet of het gaat' en dan afhankelijk van hoe druk ik het heb, ga ik wel of niet. Want soms ben ik al diue drukte dan zo beu dat ik ook wel even gewoon rustig niets wil doen.
Maar dat is dan ook wel een van de redenen dat ik niet bij zo'n verenigingen ga, omdat ik weet dat ik het voor de rest zo druk heb, dat ik toch geen zin meer heb om me daar nog voor in te zetten. Want ik vind wel dat als je je dan voor zoiets inschrijft dat je er dan tijd en moeite moet insteken...

Ilona_13
Ilona_13
  • 1.870 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 24 januari 2013 - 16:20

Mmm mja we proberen er geen punt van te maken als iemand niet kan en geven uitgebreid complimentjes aan diegenen die wel komen maar het begint te wegen op die die wel komen...
We krijgen van hen uit echt  berichten en reacties dat ze het niet meer zien zitten, want dat de helft nooit komt en 'geen excuus' heeft.
Ik kan ze helaas geen ongelijk geven.
bedankt voor alle antwoorden al :)

ik snap heel goed dat een studie op kot combineren met een vereniging moeilijk is, maar ikzelf studeer in Gent, heb veel les door de weg en toch zet ik steevast eerst de activiteiten in mijn agenda, de rest is tweederang.
ik vind dat als je je ergens toe engageert, je ook moet gaan, maar dan ben ik helaas één van de weinigen in bij ons :p

Lunake
Lunake
  • 798 berichten
  • 1 katten

#11 Geplaatst 24 januari 2013 - 17:42

Ik ben steeds in de Chiro geweest en ook daar merkte je dat wel. Vanaf 12 jaar vielen er héél wat leden af doordat ze met andere zaken bezig gaan. Wat overblijft, vormt meestal wel een hechte vriendengroep en dat stimuleert ook wel weer om te blijven komen. Teambuilding en samen leuke dingen doen helpt wel om de groep samen te houden.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 24 januari 2013 - 17:49

Ik ben ook ooit in de chiro geweest, 2 jaar ongeveer. Het eerste jaar ging ik regelmatig, het 2de jaar ben ik misschien 1 of 2x geweest. Dan naar de kaj gegaan omdat er enkele vrienden bij zaten maar dat is ook gebleven bij enkele keren en 1 kamp. Het bleek echt niets voor mij gewoonweg. Ik vond het vervelend naar anderen te moeten luisteren en iets te moeten doen wat ik soms niet eens wilde of zin in had en dat tijdens mijn eigen vrije tijd. Dus er uiteindelijk gewoon met gekapt :p