Spring naar inhoud

- - - - -

Natuurlijke & gezonde vlooienbestrijders !

• Log in om te reageren
42 reacties op dit onderwerp
Guest_RosselJoke_*
Guest_RosselJoke_*

#1 Geplaatst 24 januari 2013 - 13:57

Natuurlijke & gezonde vlooienbestrijders

Vlooienbestrijdingsproducten zijn er in vele soorten: bandjes, sprays, poeders, druppels en tabletten. De meeste van deze middelen zijn echter toxisch voor uw hond of kat en kunnen dus het best vermeden worden. Met de volgende natuurlijke vlooienbestrijders verjaagt u ongedierte zonder de gezondheid van uw huisdier te schaden. Ze zijn geschikt voor alle soorten dieren, dus ook konijnen en cavia’s.

Plantaardige vlooienbestrijder

Neem een grote kruidenpot en doe er gelijke hoeveelheden eucalyptus, salie (of rozemarijn), venkel en krulzuring in. Zorg ervoor dat u de kruiden in poedervorm koopt of vermaal ze.

Kam de pels van uw huisdier omhoog en strooi er een ruime hoeveelheid van deze plantaardige vlooienbestrijder op. Zorg ervoor dat het product goed aan de basis van de pels terechtkomt en besteed vooral aandacht aan de nek, de rug en de buik van uw huisdier. U hebt genoeg product gebruikt als de pels een geur afgeeft.

Een behandeling van één tot drie keer per week is voldoende om vlooien te voorkomen. Gebruik het product dagelijks als de vlooien al aanwezig zijn.

Eventueel kunt u aan dit plantaardige vlooienmiddel ook enkele druppels etherische olie van lavendel of tea tree toevoegen.

Vlooienvrij katten- en hondenkussen

Een katten- of hondenkussen is gemakkelijk zelf te maken. Door er één of meerdere van de volgende kruiden in te stoppen, blijft het kussen vrij van vlooien:
  • Lavendel
  • Korianderzaad
  • Salie
  • Rozemarijn
  • Kamille
De kruiden kunnen het beste in hun geheel gebruikt worden. Het kussen kan verschillende keren gewassen worden zonder dat de kruiden hun werkzaamheid verliezen, maar nog beter is het een honden- of kattenkussen met klittenbandsluiting of rits te kiezen zodat u de inhoud geregeld kunt verversen.

Als u bovendien een kussen van anorganisch materiaal kiest, bent u zeker dat vlooien er niet op kunnen overleven.

Tip: Wist u dat de geur van de Aloë Vera-plant vlooien verjaagt terwijl katten er net dol op zijn? Gebruik daarom altijd waspoeder dat met Aloë Vera werd verrijkt. Het is ook een goed idee om kussens en tapijten (en zelfs de vacht van uw huisdier) met puur Aloë Vera sap te besprenkelen.

Vlooien verdrinken

Neem een diep bord en doe er water en olie in. Zet het bord vervolgens naast de slaapmand van uw huisdier of op het tapijt. De vlooien worden aangetrokken door de glans van de olie en worden vervolgens door het water gevangen gehouden.

Vergeet niet dagelijks te stofzuigen (besteed vooral aandacht aan tapijten en de slaapplaats van het dier) en doe een beetje vlooienpoeder in de stofzuigerzak om de opgezogen vlooien te doden.

Luchtbevochtiger met lavendel en eucalyptus

Doe enkele druppels etherische olie van lavendel en / of eucalyptus in een luchtbevochtiger. De geur van de olie zal vlooien helpen verdrijven.

Biergist en knoflook tegen vlooien

Voeg dagelijks een beetje biergist en knoflookpoeder toe aan de voeding van uw hond of kat. Hierdoor krijgt het bloed van uw huisdier een vieze smaak voor de vlooien. Biergist en knoflook bestrijden bovendien parasieten en wormen in de darmen (meestal veroorzaakt door vlooien).

In de dierenspeciaalzaak kunt u zowel biergist als knoflookcapsules (bijvoorbeeld Darmzuiver van Beaphar) voor huisdieren kopen. Hoewel knoflook ook voor katten verkrijgbaar is, is het beter hen hiervan niet te veel te geven omdat dit voor hen giftig kan zijn. Bovendien houden de meeste katten niet van de smaak van look.

Vlooienplaag

Bovengenoemde middeltjes zorgen ervoor dat uw huisdier en zijn omgeving niet aantrekkelijk meer zijn voor vlooien zodat ze geneigd zijn een andere woonplaats op te zoeken. Ze verjagen dus vlooien, maar zullen ze niet doden en vermijden evenmin de groei en voortplanting ervan. Hebt u een ware vlooienplaag in huis, dan zijn deze middeltjes niet efficiënt genoeg en zult u moeten overschakelen op de producten van de apotheker.

Bewerkt door Pixel, 25 januari 2013 - 15:34.
Reden van bewerken: Tekst teruggeplaatst

Sabine2
Sabine2
  • 8.896 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 24 januari 2013 - 15:06

Fijne tips!

Hier nog een tip: als er dan toch vlooien binnen zitten, poets dan alles met water met een ferme scheut azijn erin (niet alleen vloeren maar ook matrassen, zetels, matten en kussens).

En ook iets wat ik ooit nog op TV hoorde van een kruidendame: als je een venkelknol legt op een plaats waar je vermoedt dat er vlooien zitten (vb. in de hondenmand), gaan de vlooien op die venkel springen en kan je ze op die manier in grote getale vangen. Dat heb ik wel nog niet geprobeerd ;)

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Malou
Malou
  • 1.047 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 24 januari 2013 - 19:27

Mag je eucalyptus wel gebruiken voor katten? Bij baby's wordt het gebruik daarvan absoluut ontraden omdat het allergische reacties en bronchiale spasmen kan geven, astma aanvallen kan uitlokken en levensbedreigende ademnood kan geven. Het is niet omdat iets 'plantaardig' is dat het 'ongevaarlijk' zou moeten zijn, laat staan 'gezond'.

Bewerkt door Malou, 24 januari 2013 - 19:29.

Guest_RosselJoke_*
Guest_RosselJoke_*

#4 Geplaatst 24 januari 2013 - 19:30

Bekijk berichtMalou, op 24 januari 2013 - 19:27, zei:

Mag eucalyptus wel gebruikt voor katten? Bij baby's wordt het gebruik daarvan absoluut ontraden omdat hetallergische reacties en bronchiale spasmen kan geven, astma aanvallen kan uitlokken en ademnood kan geven. Het is niet omdat iets 'plantaardig' is dat het 'ongevaarlijk' zou moeten zijn, laat staan 'gezond'.

Alles wat hier staat is wetenschappelijk gestaafd.
& niet vergeten; Overdaad schaad ;)

Malou
Malou
  • 1.047 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 24 januari 2013 - 20:05

En waar zijn de wetenschappelijke studies waarop je je baseert? Eucalyptusolie is giftig voor katten en wordt voor baby's effectief afgeraden, het is zeker niet ongevaarlijk! Vraag maar eens na bij je huisarts.

Bewerkt door Malou, 24 januari 2013 - 20:20.

Guest_RosselJoke_*
Guest_RosselJoke_*

#6 Geplaatst 24 januari 2013 - 20:35

Natuurlijk vlooien poeder
Een poeder gemaakt van diatomiet en eucalyptus-, citronella-, en lavendelolie is een natuurlijk middel tegen vlooien. Diatomiet, een poeder dat is gemaakt van skeletten van zeealgen, snijdt in de vlooien en dood ze. Koop het in een tuincentrum maar let op: het type dat wordt verkocht voor zwembaden, is een fijn poeder dat de longen van uw kat kan beschadigen.

225 gr Diatomiet
2 eetlepels eucalyptusolie
2 eetlepels citronellaolie
2 eetlepels lavendelolie

Roer de olie in het diatomiet en dek af met een doek wanneer het poeder droog is bewaart u het in een luchtdichte pot. Wrijf het zo vaak als nodig op de vacht.
Aan deze hoeveelheden, is het volledig onschadelijk.  Het is echter ook niet de bedoeling dat je de volledige bereiding in 1 keer over de vacht giet.

Malou
Malou
  • 1.047 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 24 januari 2013 - 22:13

In studies naar de behandeling van luizen bij mensen met etherische oliën hebben die laatste geen bewezen effect. Katten likken hun pels dan nog eens schoon en krijgen die oliën ook binnen als je hen ermee inwrijft. Ik vind dat je met bovenstaande recepten dus een gevaarlijk advies geeft want de producten die je erin gebruikt zijn niet ongevaarlijk. Ik krijg behoorlijk de kriebels van mensen die natuurproducten promoten als gezond omdat NATUURLIJK in hun naïeve visie gelijk staat aan GEZOND, heilzaam en werkzaam. Niets is minder waar.

Bewerkt door Malou, 24 januari 2013 - 22:15.

Guest_RosselJoke_*
Guest_RosselJoke_*

#8 Geplaatst 24 januari 2013 - 22:19

Ja, want die toxisxhe rommel van in dierenspeciaalzaken of de apotheek, zijn veel beter als de kat deze oplikt ?
En die uithaal die u maakt over Naïviteit, pik ik niet.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#9 Geplaatst 24 januari 2013 - 23:02

Bekijk berichtRosselJoke, op 24 januari 2013 - 13:57, zei:

Natuurlijke & gezonde vlooienbestrijders

Eventueel kunt u aan dit plantaardige vlooienmiddel ook enkele druppels etherische olie van lavendel of tea tree toevoegen.

.

http://www.bewustgoe...herische-olien/
Er is een uitzondering. De kat

De kat heeft een andere stofwisseling dan andere zoogdieren en mist het belangrijke enzym Glucuronyl Transferase. Glucuronyl Transferase is een lever-enzym welke belangrijk is voor het afvoeren van stoffen, zoals de terpenen die in etherische olie voorkomen.

Het gebruik van etherische olie als natuurlijke geneeswijze bij katten wordt dan ook sterk afgeraden. Ook het gebruik van een etherische olie in huis is het advies om de onderstaande maatregelen streng aan te houden.
Bij veel voorkomende blootstelling aan het gebruik van etherische olie kan de opbouw van de stoffen zorgen voor overlast en de kat kan hier echt ziek van worden. 

Over de tree tea olie
http://www.paradijsv....nl/teatree.htm

Bekijk berichtRosselJoke, op 24 januari 2013 - 22:19, zei:

Ja, want die toxisxhe rommel van in dierenspeciaalzaken of de apotheek, zijn veel beter als de kat deze oplikt ?
En die uithaal die u maakt over Naïviteit, pik ik niet.

Wanneer de druppels van de dierenarts juist wordt gebruikt en dus tussen de schouderbladen dan is het niet giftig voor de kat en kan die dit niet oplikken.
Alleen deze troep die je voorsteld en dan ook nog mengen met etherische oliën of tea three dan stel je je kat juist bloot aan het gif. Wanneer een kat wat voelt in zijn vacht dan gaat ze poetsen althans de mijne wel.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#10 Geplaatst 24 januari 2013 - 23:16

Bekijk berichtRosselJoke, op 24 januari 2013 - 13:57, zei:

Biergist en knoflook tegen vlooien

Voeg dagelijks een beetje biergist en knoflookpoeder toe aan de voeding van uw hond of kat. Hierdoor krijgt het bloed van uw huisdier een vieze smaak voor de vlooien. Biergist en knoflook bestrijden bovendien parasieten en wormen in de darmen (meestal veroorzaakt door vlooien).

In de dierenspeciaalzaak kunt u zowel biergist als knoflookcapsules (bijvoorbeeld Darmzuiver van Beaphar) voor huisdieren kopen. Hoewel knoflook ook voor katten verkrijgbaar is, is het beter hen hiervan niet te veel te geven omdat dit voor hen giftig kan zijn. Bovendien houden de meeste katten niet van de smaak van look.

Absurd!!!

Knoflook en uien: Zowel vers, gekookt of in poedervorm zijn knoflook en uien vaak benodigdheden bij het voorbereiden van maaltijden, ook bij babyvoedsel. Knoflook en uien zijn giftig voor honden en katten omdat ze sulfoxide en disulfide bevatten. Deze stoffen zorgen ervoor dat rode bloedcellen worden beschadigd, wat weer kan leiden tot anemie. Uien zijn gevaarlijker dan knoflook, maar beiden moeten worden gemeden. 

http://www.artikeltj...nden/Page1.html

Knoflook is zeer giftig voor een kat.
De vlooien zijn misschien dood alleen mogelijk uw kat ook. Of wanneer je er op tijd bij ben heb je door het uitsparen van het geld op de vlooien middelen dit dubbel en dwars nodig bij de dierenarts.

Misschien is het handiger om zaken eerst te verifiëren voordat je zoiets op een kattenforum zet.

Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Shadow
Shadow
  • 3.068 berichten

#11 Geplaatst 24 januari 2013 - 23:26

Dus de knoflooktabletten voor honden (die je kan kopen op zooplus) zijn slecht?

:hart: Meeting you was fate, becoming your friend was a choice, but falling in love with you I had no control over. :hart:

:blackcat What  part of 'Miauw' don't you understand!? :blackcat

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#12 Geplaatst 24 januari 2013 - 23:43

Bekijk berichtShadow, op 24 januari 2013 - 23:26, zei:

Dus de knoflooktabletten voor honden (die je kan kopen op zooplus) zijn slecht?

Weet ik niet. Heb hier nog een andere link van een dierenkliniek.
http://www.dierenkli...ergif_hond.html

Het zou natuurlijk kunnen dat de knoflook in die tabletten niet zuiver is en er bijproducten bij inzitten. En dat dus de knoflookpercentage erg klein is. Maar dat weet ik niet. Ik weet wel dat knoflook giftig is en dat dan zoiets wordt voorgesteld vind ik ook absoluut niet kloppen.

Biergist is wel een veilig produkt. Biergist is vit b en goed voor de vacht.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#13 Geplaatst 24 januari 2013 - 23:50

Wat werkt NIET tegen vlooien:

-knoflook

-biergist

-kruiden

-vlooienbanden

-vlooienshampoos

http://www.dierenkliniek-roerdalen.nl/HONDEN/De-waarheid-over-vlooien.htm

Shadow
Shadow
  • 3.068 berichten

#14 Geplaatst 25 januari 2013 - 03:15

Ik ga hier niet verder op in, ik weet beter. ;) :p

:hart: Meeting you was fate, becoming your friend was a choice, but falling in love with you I had no control over. :hart:

:blackcat What  part of 'Miauw' don't you understand!? :blackcat

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#15 Geplaatst 25 januari 2013 - 10:35

Wat Karin aangeeft is helemaal waar. vanuit de natuur wil niet zeggen dat het helemaal veilig is. Er zijn vele dingen in de natuur die giftig zijn. Voor alleen mens, voor alleen dier, voor beiden. Goed oppassen dus met dit soort goedbedoelde adviezen!
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende