Spring naar inhoud

- - - - -

Natuurlijke & gezonde vlooienbestrijders !

• Log in om te reageren
42 reacties op dit onderwerp
Malou
Malou
  • 1.047 berichten
  • 4 katten

#31 Geplaatst 25 januari 2013 - 16:49

Op de tweede website gaat het bovendien om een vlooienmiddel voor honden, en voor zover ik daar informatie over vond, kunnen honden dergelijke oliën beter verdragen dan katten. Ze likken zichzelf ook niet schoon zoals katten dat doen. Citronellaolie wordt ook gebruikt bij paarden met zomerschurft om muggen op afstand te houden. Maar ook die likken zichzelf niet schoon.
Mij lijkt er ook iets mis met de manier waarop deze info werd voorgesteld. Als daar effectief een proefschrift over bestaat, wil ik dat wel eens zien. Autoriteitsargumenten gebruiken zonder meer is niet erg netjes, weet je.
Mijn broer is dierenarts en die heeft gezegd... het zou mooi zijn als we daar allemaal mee zouden zwaaien :)

Bewerkt door Malou, 25 januari 2013 - 16:52.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#32 Geplaatst 25 januari 2013 - 16:57

Malou, op 25 januari 2013 - 16:49, zei:

Op de tweede website gaat het bovendien om een vlooienmiddel voor honden, en voor zover ik daar informatie over vond, kunnen honden dergelijke oliën beter verdragen dan katten. Ze likken zichzelf ook niet schoon zoals katten dat doen. Citronellaolie wordt ook gebruikt bij paarden met zomerschurft om muggen op afstand te houden. Maar ook die likken zichzelf niet schoon.
Mij lijkt er ook iets mis met de manier waarop deze info werd voorgesteld. Als daar effectief een proefschrift over bestaat, wil ik dat wel eens zien. Autoriteitsargumenten gebruiken zonder meer is niet erg netjes, weet je.
Mijn broer is dierenarts en die heeft gezegd... het zou mooi zijn als we daar allemaal mee zouden zwaaien :)

Malou dat bedoel ik eigenlijk niet. Alleen van die natuurlijke vlooienpoeder staat daar pcs eender op. Alleen die site heeft als copyright 2005.
Of we bedoelen het zelfde. Sorry dan alvast.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Guest_DonsSpons_*
Guest_DonsSpons_*

#33 Geplaatst 26 januari 2013 - 12:18

Blijkbaar wel stevige discussies hier over wat al dan niet gebruikt kan worden voor de bestrijding van vlooien.
Wat me vooral opvalt is dat er echter heel zelden naar wetenschappelijk bronnen verwezen wordt. Ik heb zelf even rond geneusd en kwam het volgende tegen:

Wat betreft biergist:
Het wetenschappelijk  artikel "Failure of brewer's yeast as a repellent to fleas on dogs" Baker NF, Farver TB, Journal of the American Veterinary Medical Association [1983, 183(2):212-214], wijst erop dat biergist geen significant effect heeft voor de bestrijding van kattenvlooien. Op mogelijke andere voordelen van biergist ga ik hier niet in, lets stay on topic :).

Wat betreft look zijn er duidelijk verschillen:
Artikelen uit het tijdschrift "VETERINARY MEDICINE" (Aug 1, 2005, R.B. Cope, BSc, BVSc, PhD) wijzen vooral op de stoffen aanwezig in ajuin welke giftig zijn voor katten (zo zou 0.5% van het lichaamsgewicht in ajuin reeds een ajuinvergiftiging met zich meebrengen) maar in mindere mate deze komende uit look.
Studies op katten met look (vb. "Analysis of responses of allicin, a compound from garlic, in the pulmonary vascular bed of the cat and in the rat" van Alan D. Kaye, Bobby D. Nossaman, Ikhlass, Ibrahim, Chang J. Feng, Dennis B. McNamara, Krishna C. Agrawal, Philip J. Kadowitz), alsook pattenten mbt supplementen voor vachtverzorging of tegen slechte adem (https://docs.google....s/US5965153.pdf, https://docs.google....s/US5976549.pdf) voor huisdieren welke look bevatten wijzen er denk ik op dat het idee dat look zeer gevaarlijk wel wat overdreven is en alles natuurlijk in zijn context dient gezien te worden (vb . de toegediende dosis). Het feit dat daarenboven verschillende voedingsproducenten look en biergist aanbieden in kattenprodukten aanbieden en gezien de strenge controles op hen,  wijst dit er naar mijn inziens nogmaals op dat look en biergist in beperkte mate zeker niet zo schadelijk zijn.

Etherische Olieën
Eveneens spreekt men " VETERINARY MEDICINE" (Jun 1, 2006, By Valentina Merola, DVM, DABT, Eric K. Dunayer, MS, VMD, DABT, DABVT) hier over de gevaren voor katten mbt vloeibare potpouri . Vloeibare potpouri bevat namelijk hoge concentraties kationische detergentia, etherische oliën, of een combinatie van beide. Men heeft het hier echter jammer genoeg niet over de hoeveelheid  etherische olie op zich, welke schadelijk zou kunnen zijn voor de kat. Het blijft voor mij dus nog een raadsel of een druppel etherische olie aangebracht in de nek van poeslief al dan niet giftig is. Verder staat er in dit tijdschrift vermeld dat de meeste vlooienbestrijdingsmiddelen welke bestemd zijn voor katten op zich niet gevaarlijk zijn maar wel huidirritaties kunnen veroorzaken, wel wijst men erop dat er nooit vlooienbestrijdingsmiddelen (met Permethrin) bestemd voor honden mogen gebruikt worden op katten daar deze tremoren en toevallen kunnen veroozaken. Zelfs katten welke vaak in contact komen met honden welke behandeld zijn met deze bestrijdingsmiddelen kunnen besmet raken.

Blijkbaar zijn er ook studies aan de gang over het effect van de olie uit de citrusschil op vlooien. Bewezen is dat deze zeer doeltreffend zijn voor de bestrijding van kattenvlooien. En daarmee bedoel  ik niet dat iedereen nu plots naar de keuken moet lopen om citroenen te persen en hiermee je kat in te wrijven. Waar ik vooral op wou wijzen is dat je voor en tegenstanders hebt van verschillende middelen elk met hun persoonlijke argumenten. Respecteer deze keuze en geef opbouwende kritiek en als je dan toch vindt dat je gelijk hebt onderbouw dan je mening met wetenschappelijke argumentatie en niet een of ander tekstje dat je lukraak van een kattenblog plukt :).
Het zou dus wel kunnen dat look en etherische olieën misschien licht toxisch zijn, maar alcohol is dit ook en ik ga er mijn wijntje niet voor laten ;)

Guest_RosselJoke_*
Guest_RosselJoke_*

#34 Geplaatst 26 januari 2013 - 12:27

Bedankt DonsSpons, uit deze tekst kan ik teminste wat bijleren !
Ben benieuwd hoe de andere hierop zullen reageren ;)

Welkom op de KS, je bent een Goede Aanwist :loveshower:

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#35 Geplaatst 26 januari 2013 - 20:50

Ik lees nog steeds dat het schadelijk is. en als ik dan naar de titel van dit topic kijk "natuurlijke & gezonde vlooienbestrijders", dan klopt dit toch niet met wat donsspons verteld.
Dat look gevaarlijk is is overdreven schrijft hij (of zij) maar hij schrijft niet dat het gezond is, wat in mijn ogen toch nog een zeer groot verschil uitmaakt. :)
Hij schrijft dat er strenge controles zijn op de produkten waarin dit is verwerkt, echter als wij dit thuis gaan toepassen is er geen controle en in je bericht staat niets van hoeveelheden vermeld.

Ikzelf zou dus absoluut geen risico durven nemen en dit toedienen aan mijn katjes, tenzij jij ons kan vertellen welke hoeveelheden veilig zijn en geen risico lopen voor de gezondheid van onze diertjes?

Guest_DonsSpons_*
Guest_DonsSpons_*

#36 Geplaatst 27 januari 2013 - 13:07

Welja zoals afgeleid uit die enkele onderzoeken die ik heb gevonden blijkt dat look wel degelijk ook positieve effecten heeft op katten: positief effect op de bloedsomloop (cfr. de mens), de pels en de adem (vandaar hun gebruik in sommige kattenkorrels en supplementen. Wat de exacte hoeveelheden echter zijn die je mag toedienen heb ik enkel die van ajuin gevonden: minder dan 0.5% van het lichaamsgewicht, dus voor een kat van 10kg zou 50gr ajuin een schadelijk effect kunnen hebben. Ik weet niet wat jullie ervan denken maar je moet eens 50gr ajuin snijden, dat is al heel wat :). Ik zou nooit zo een hoeveelheid (van look dan) aan mijn poes geven. Ik vraag mij zelf af hoe ik ze dit zou kunnen laten opeten :d. Maar dus wat look betreft was de toxische hoeveelheid kleiner maar daar heb ik de exacte hoeveelheden nog niet van gevonden.
Als ik eens de tijd heb zoek ik wel eens uit wat de hoeveelheden juist zijn, maar ik vrees dat ik daarvoor richting bibliotheek van de faculteit moet want jammer genoeg kan ik van thuis uit die wetenschappelijke bronnen niet ontsluiten (merendeel betalend).

Wat betreft biergist heb ik eveneens niet veel onderzoek kunnen doen naar de positieve effecten, wel heb ik reeds gehoord van kwekers dat het schijnt ook goed voor de tanden zou zijn, maar bon das maar van horen zeggen. Zelfde voor etherische olieën, jammer genoeg te druk om dit allemaal op te zoeken, wel had ik dat wetenschappelijk gefundeerd artikel over potpourri gevonden waar ze spraken over hoge concentraties etherische oliën en detergenten. Maar bon dat sluit natuurlijk niet uit dat bepaalde etherische oliën al dan niet een heilzame werking zouden kunnen hebben in bepaalde concentraties. Meer onderzoek is daarvoor nodig!
Nuja zoals ik reeds zei, sommige van de door Joke aangehaalde natuurlijke middelen (bv look) zou ik persoonlijk wel aan mijn poes geven, maar voor de mensen die hier sceptisch tegenover staan denk ik dan misschien vooral aan kattensupplementen waar deze reeds in verwerkt zitten en niet onder de pure vorm.

Misschien interessant moesten er studenten diergeneeskunde aanwezig zijn op dit forum om hieromtrent verder onderzoek te doen?

Malou
Malou
  • 1.047 berichten
  • 4 katten

#37 Geplaatst 27 januari 2013 - 16:15

Grappig dat een pas aangemelde opstartster ineens ter hulp snelt en zij daarop ook nog eens binnen de paar minuten reageert. Lijkt me meer een verongelijkte pubermanier om gelijk te halen dan wat anders.
Een extra profieltje aangemaakt? Je broer ter hulp geroepen? Dan zou ik nog steeds graag zijn scriptie willen zien, want daar ging de discussie uiteinelijk ook om :)

Guest_RosselJoke_*
Guest_RosselJoke_*

#38 Geplaatst 28 januari 2013 - 11:34

Malou wat is nu eigenlijk jouw probleem, jaloers omdat SonsSpons zijn brein wel op de juiste plaats zit?
Ik ken DonsSpons van haar noch pluim.. Dus welke insinuaties zijn hier puberaal?
Deze discussie ging alles behalve over de scriptie van mijn broer, maar over de al dan niet schadelijke effecten van de middelen die ik aangaf.
Wat betreft de scriptie, die krijgt u niet te zien.
Niet akkoord?
Back Off!

Shadow
Shadow
  • 3.068 berichten

#39 Geplaatst 28 januari 2013 - 11:50

*Popcorn*

:hart: Meeting you was fate, becoming your friend was a choice, but falling in love with you I had no control over. :hart:

:blackcat What  part of 'Miauw' don't you understand!? :blackcat

Pixel
Pixel
  • 17.046 berichten

#40 Geplaatst 28 januari 2013 - 15:02

En nu on-topic en beleefd graag.

Guest_DonsSpons_*
Guest_DonsSpons_*

#41 Geplaatst 28 januari 2013 - 18:03

Malou, op 27 januari 2013 - 16:15, zei:

Grappig dat een pas aangemelde opstartster ineens ter hulp snelt en zij daarop ook nog eens binnen de paar minuten reageert. Lijkt me meer een verongelijkte pubermanier om gelijk te halen dan wat anders.
Een extra profieltje aangemaakt? Je broer ter hulp geroepen? Dan zou ik nog steeds graag zijn scriptie willen zien, want daar ging de discussie uiteinelijk ook om :)

Extra profiel, broer, scriptie? Ik ben niet mee, maar dat zal wel aan mij liggen :) Popcorn zie ik dan wel weer zitten, straks even naar de nachtwinkel lopen! *zoekt hongerige smiley*

Pixel
Pixel
  • 17.046 berichten

#42 Geplaatst 28 januari 2013 - 19:10

DonsSpons, op 28 januari 2013 - 18:03, zei:

Extra profiel, broer, scriptie? Ik ben niet mee, maar dat zal wel aan mij liggen :) Popcorn zie ik dan wel weer zitten, straks even naar de nachtwinkel lopen! *zoekt hongerige smiley*

Dat is nu toch wel heel speciaal seg. Twee mensen die elkaar niet kennen, maar komen posten hier met hetzelfde IP-adres.  *zoekt de ban-knop*

En kunnen we dan nu serieus verder praten over het onderwerp a.u.b.

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 7 katten

#43 Geplaatst 28 januari 2013 - 21:09

Waarom zou men look gaan toedienen in tabletten als het niet productief is...(bij mensen idd maar toch niet bij katten of honden -_-) Ook al is het "niet echt" schadelijk.Wat is het nu dan ervan. Dat uien gevaarlijk zijn weet toch haast iedereen. Ook voor honden trouwens.

Inderdaad, mensen denken maar al te vaak dat natuurlijk middeltjes geen kwaad kunnen. Dat is gevaarlijk.
Zelfs bij de mens kan een foute mix van kruiden(of kruiden met andere producten) erg gevaarlijk tot dodelijk zijn. Lees je maar eens in over bv Sint janskruid.
Ook bij dieren zullen er dingen zijn die niet goed zijn, ook al is het natuurlijk.

Van etherische olien heb ik geen weet, maar bepaalde dingen worden gewoon achterhaald. Om diezelfde reden heb je voor en tegenstanders bij dierenartsen voor bepaalde dingen. Niet elke DA heeft dezelfde kennis. De ene zegt het is goed, de andere zegt nee. Is bij alle dokters zo ;) Je moet altijd voor jezelf denken zoals eerder aangehaald. Als er ook maar de kleinste twijfel zou zijn bij mij dat die olie slecht zou zijn, zou ik het niet gebruiken tot ik meerdere studies hierover heb gelezen welke het bevestigen of ontkrachten.
Ik denk dat de topic startster het goed bedoeld, maar het is niet omdat het in boeken staat dat het altijd correct is. Er zijn soms latere studies die bepaalde dingen ontkrachten. In dit geval zou het toch iets zijn dat ik zou onderzoeken alvorens zomaar toe te dienen.

Ik zie in dit geval niet meer meerwaarde in de voorstellen. Integendeel. Een product verspreid over de hele vacht zal een kat zeker afwassen. Het zijn hele ijdele dieren.
En ik ben wel iemand die bv voorstander is van bach bloesems, dus geen extreme voorstander van klassieke geneeskunde hier.
Men moet gewoon steeds goed dingen afwegen en realistisch denken.

Zoals eerder aangehaald is bv stronghold quasie onschadelijk. Men doet het tussen de schouderbladen(kat kan er niet aan lekken).
Bovendien moet er bv van stronghold al ferm veel meer gebruikt worden om gevaarlijk te kunnen zijn. Het werkt tegen vlooien en tegen wormen.
2 vliegen in 1 klap. Men zou immers nog durven vergeten dat men door vlooien OOK wormen kan krijgen ! Bij vlooien dient men dus ook steeds te ontwormen.  In geval val vlooien(zeker in een cattery of bij mensen met meerdere katten) raad ik tenzeerste aan om het deftig aan te pakken met bv zoiets als stronghold, het kan een echte plaag worden. De voordelen zijn veel beter dan die van de "natuurlijk" alternatieven, waar sowieso de meeste niet eens onder een alternatief vallen :p

Geplaatste afbeelding