Spring naar inhoud

- - - - -

CVA thuisstudie: Dierenartsassistent

• Log in om te reageren
18 reacties op dit onderwerp
Kate
Kate
  • 3.919 berichten

#16 Geplaatst 25 januari 2013 - 21:08

Ik ben idd dierenartsassistente maar zonder opleiding. Ik heb een heel unieke kans gekregen, om te mogen beginnen werken bij een dierenarts.
Het is geen gemakkelijke job, en leer je zeker niet in zo'n cursus. Ik heb deze cursussen ook al voorgesteld aan mijn bazin, voor mezelf dan om die te volgen.. maar ze vond der niets goed aan.
Maar in de praktijk leer je wel heel veel bij, maar ook weer niet alles.

Daarom ga ik ook nog gaan studeren in de toekomst.. omdat ik ten eerste het diploma wil hebben, en ook omdat het me allemaal interesseert.
Maar dit is wel hogeschool niveau. Met begeleide stages en dergelijke. De opleiding duurt 3 jaar.. en gebeurt via afstandsonderwijs, waarvan 1 dag in de week naar school en dit is op vrijdag.
Ik kan deze opleiding volgen en nog blijven werken.
Hieronder vinden jullie die link van die opleiding..
http://www.katho.be/....aspx?smid=1272

Als DA assistente moet je organisatorisch heel sterk zijn, je moet bijna een hele praktijk overeind houden. Jij bent de lopende agende van de dierenarts(en). Je moet naast papierwerk (bestellingen, stock, herinneringen, facturen,...) ook de consulten en afspraken bijstaan.. (dit is niet altijd even gemakkelijk.. o.a. euthanasies...) Je moet telefoons aannemen, en mensen ook al dan ter antwoord kunnen staan enz.
Je moet de DA assisteren bij operaties.. en ik kan jullie zeggen dat ik vooral de eerste maand een paar keer op de grond heb gelegen. ;) Nu valt het wel al mee.. maar wat je ziet en ruikt enz... vergeet je nooit.
En naast dit alles moet je ook nog eens de praktijk proper houden enz.

Waarom ik die kans heb gekregen, kwam vooral door de cursussen rond kattengedrag die ik al had gevolgd en nu nog ga bijvolgen. Ik voel een kat (volgens mijn bazin) heel goed aan..

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#17 Geplaatst 25 januari 2013 - 21:13

Kheb ook wel handige dingen geleerd met die opleiding dierenzorg. Sommigen vinden het een verlies nu ik stop maar ik vind van niet. Een hele boel dingen zijn sowieso bruikbaar als je zelf dieren hebt.

Kate
Kate
  • 3.919 berichten

#18 Geplaatst 25 januari 2013 - 21:35

Bekijk berichtEibhlin, op 25 januari 2013 - 21:13, zei:

Kheb ook wel handige dingen geleerd met die opleiding dierenzorg. Sommigen vinden het een verlies nu ik stop maar ik vind van niet. Een hele boel dingen zijn sowieso bruikbaar als je zelf dieren hebt.

Dat vind ik ook. Zowiezo kan je alle kennis gebruiken voor je eigen katten en andere huisdieren.

Tinuwyn
Tinuwyn
  • 951 berichten
  • 4 katten

#19 Geplaatst 28 januari 2013 - 11:01

Bekijk berichtMaylun, op 25 januari 2013 - 21:08, zei:

Ik ben idd dierenartsassistente maar zonder opleiding. Ik heb een heel unieke kans gekregen, om te mogen beginnen werken bij een dierenarts.
Het is geen gemakkelijke job, en leer je zeker niet in zo'n cursus. Ik heb deze cursussen ook al voorgesteld aan mijn bazin, voor mezelf dan om die te volgen.. maar ze vond der niets goed aan.
Maar in de praktijk leer je wel heel veel bij, maar ook weer niet alles.

Daarom ga ik ook nog gaan studeren in de toekomst.. omdat ik ten eerste het diploma wil hebben, en ook omdat het me allemaal interesseert.
Maar dit is wel hogeschool niveau. Met begeleide stages en dergelijke. De opleiding duurt 3 jaar.. en gebeurt via afstandsonderwijs, waarvan 1 dag in de week naar school en dit is op vrijdag.
Ik kan deze opleiding volgen en nog blijven werken.
Hieronder vinden jullie die link van die opleiding..
http://www.katho.be/....aspx?smid=1272

Als DA assistente moet je organisatorisch heel sterk zijn, je moet bijna een hele praktijk overeind houden. Jij bent de lopende agende van de dierenarts(en). Je moet naast papierwerk (bestellingen, stock, herinneringen, facturen,...) ook de consulten en afspraken bijstaan.. (dit is niet altijd even gemakkelijk.. o.a. euthanasies...) Je moet telefoons aannemen, en mensen ook al dan ter antwoord kunnen staan enz.
Je moet de DA assisteren bij operaties.. en ik kan jullie zeggen dat ik vooral de eerste maand een paar keer op de grond heb gelegen. ;) Nu valt het wel al mee.. maar wat je ziet en ruikt enz... vergeet je nooit.
En naast dit alles moet je ook nog eens de praktijk proper houden enz.

Waarom ik die kans heb gekregen, kwam vooral door de cursussen rond kattengedrag die ik al had gevolgd en nu nog ga bijvolgen. Ik voel een kat (volgens mijn bazin) heel goed aan..

Super dat jij de kans hebt gekregen om dierenartsassistente te worden zonder dat je er een diploma voor hebt. Ik besef maar al te goed dat het een niet te onderschatten job is en dat zo'n cursus niet genoeg zal zijn. Maar het is volgens mij wel al een begin. Om praktijkervaring op te kunnen doen moet iemand je die kans geven en met niks te doen krijgt niemand zo'n kans. Als ik de komende jaren een aantal verschillende cursussen/opleidingen volg kan ik tenminste wel al aantonen dat het me echt interesseert en dat ik bereid ben om bij te leren. Als het mogelijk zou zijn, zou ik graag zo'n opleiding gaan volgen zoals die wat jij gaat volgen maar denk niet dat ze daar hier op het werk blij mee zouden zijn.

Het lijkt mij alleszins een hele leuke gevarieerde job die ik met heel wat meer passie zou doen dan mijn huidige job. En de zwaarste aspecten van de job zoals de euthanasies en de operaties...daar leer je met de tijd wel mee omgaan zeker? Dat je in het begin al eens tegen de grond gaat of het zelf emotioneel moeilijk krijgt, lijkt me vrij normaal...

Ach ja, we zullen wel zien en als de kans zich nooit voordoet dan is de kennis idd toch nooit verloren.