Spring naar inhoud

- - - - -

Kat urineert langs de kattenbak

• Log in om te reageren
12 reacties op dit onderwerp
Guest_stijnb_*
Guest_stijnb_*

#1 Geplaatst 25 januari 2013 - 18:04

Allen,

We hebben een katertje sinds vorige week zondag van 11 weken oud.
Een super lief beestje, maar hij heeft een probleempje.
Hij urineert altijd LANGS de kattenbak...zijn stoelgang doet hij wel in het bakje.
Het is een dichte bak met een deurtje, ik heb al gehoord dat ze hier schrik van kunnen hebben.
Ik heb om het te proberen het luikje er toch maar even af gehaald en hoop dat hij het nu wel in de bak doet!
Ook heb ik zijn urine opgedept met een doekje en dit in de bak bij zijn korrels gelegd zodat hij de link kan leggen?
Heb ik goed gedaan door deze 2 dingen te doen?
En indien het inderdaad de schrik van het luikje is (wat me ergens vreemd lijkt omdat ze haar stoelgang wel correct achterlaat) kan ik hem uiteindelijk toch leren in de bak te laten gaan terwijl het deurtje er aan hangt?
Het is namelijk zo dat de bak nu nogal een verschrikkelijke geur achterlaat, hetgeen minder is met deurtje natuurlijk.

mellemeis
mellemeis
  • 1.077 berichten

#2 Geplaatst 25 januari 2013 - 18:13

sommigen gaan in de ene bak pipi doen en in de andere kaka,
dus misschien is het ene optie nog ene bak te zetten?
en hij is nog jong ook he, kan nog verbeteren h e;)

hier hebben ze het telkens geleerd van mijn oudere katten dus geen idee hoe je het hem kan leren ;)
wij hebben slechts 1 bak zonder klep de anderen met xD
Prutsemieke , I still love and miss you my bbygirl in heaven <3

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#3 Geplaatst 25 januari 2013 - 18:16

Hoe bedoel je dat de bak nogal een geur afgeeft?
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

prittje
prittje
  • 4.655 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 25 januari 2013 - 18:18

Poema heeft dit eerst geleerd met een open bak,toen ze door had waar ze moest gaan heb ik een gesloten bak gezet.
:hart:Het geluk ligt in een klein mandje :hart:
Geplaatste afbeelding

Guest_stijnb_*
Guest_stijnb_*

#5 Geplaatst 25 januari 2013 - 18:27

Ok, dus best nog even wachten :-)
Ik heb momenteel een doekje met urine in de bak, aluminium folie waar ze ander gaat, het luikje er af...
Da zijn toch al 3 serieuze stappen ondernomen lijkt me :-)
Hopen dat ze het nu in de bak doet en dan stilletjes alles afbouwen.

De bak stinkt als ze er net naar toe is geweest...
Ik schep er nochtans dagelijks zijn grote behoefte uit.

Sabine2
Sabine2
  • 8.898 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 25 januari 2013 - 18:40

Als ze net kaka gedaan hebben, ruikt het niet echt naar bloemekes neen. Maar dat kan ook aan de voeding liggen. Ik vond zelf dat mijn zwartjes, toen ze nog heel klein waren, hun kakjes ook giga stonken gedurende de eerste minuut of zo en die kregen Hills, dus da's ook gene rommel hé.

De plaats waar ze een plasje gedaan heeft buiten de bak kan je best als volgt reinigen:
- plasje opkuisen met keukendoekje
- plaats poetsen met een mengeling van 1 deel biologisch wasmiddel (Biotex, Ecover,...) op 10 delen water
- drogen met nieuw koekendoekje
- afspoelen met water - opdeppen met nieuw keukendoekje
- ontsmettingsalcohol van 70° (gewone die je bij de pleisters vindt in de supermarkt - geen rode hé ;) ) en terug met een vers keukendoekje.
Zo is de geur weg en zal ze daar niet meer plassen omdat het al naar een plasje ruikt.

Als ze toch nog naast de bak blijft plassen, kan je er misschien voor te proberen eens de kap afhalen?

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#7 Geplaatst 25 januari 2013 - 18:48

Kan ook aan het grit liggen. Hoe goedkoper het grit des te meer het ruikt.
Wanneer ik hier de zooi ontworm, dan doe ik ook goedkope grit erin. Meur me huis bijna uit. Ben blij dat ze klaar zijn met de ontworming dan krijgen ze het duurdere er weer in.

Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#8 Geplaatst 25 januari 2013 - 18:57

Bekijk berichtstijnb, op 25 januari 2013 - 18:27, zei:

Ok, dus best nog even wachten :-)
Ik heb momenteel een doekje met urine in de bak, aluminium folie waar ze ander gaat, het luikje er af...
Da zijn toch al 3 serieuze stappen ondernomen lijkt me :-)
Hopen dat ze het nu in de bak doet en dan stilletjes alles afbouwen.

De bak stinkt als ze er net naar toe is geweest...
Ik schep er nochtans dagelijks zijn grote behoefte uit.

Je schreef eerder dat ze langs de kattenbak urineert. Maar nu ook dat je alufolie neerlegt waar ze anders gaat, dus bij de kattenbak? Niet doen hoor. Als je het bij de kattenbak legt, omdat ze daar urineert, dan heb je kans dat ze juist niet meer op de bak wil.
Folie is eng en plakt aan de pootjes. Dus kattenbak is ook eng.

Deurtje er uit, desnoods kap eraf en evt een 2e bak. Sommige katten doen idd de urine in de ene bak en ontlasting in de andere bak.

Malou
Malou
  • 1.047 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 25 januari 2013 - 19:06

Ja hoor, ik denk dat dit hem al flink zou kunnen helpen om ook in de bak te gaan plassen.
Ook goed in de gaten houden wat hij doet en hem telkens wanneer hij wakker wordt of na het eten even in de bak gaan plaatsen. Het is zoals met kleine kindjes: vaak moeten ze op dat moment naar het toilet en mijn ervaring is dat het helpt om hen net dan even te zetten waar dat hoort.

Bekijk berichtmellemeis, op 25 januari 2013 - 18:13, zei:

sommigen gaan in de ene bak pipi doen en in de andere kaka,

Ja, hier is dat het geval, maar ze delen de bakken wel met zijn drietjes. Asterix gaat meestal wel buiten, maar soit: de ene bak is een plasbak en de andere eentje voor de drolletjes. En het is de plaats van de bak die voor hen het verschil blijkt te maken...

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 25 januari 2013 - 19:33

Je kan ook altijd de kattenbak reinigen met bleekwater, deze geur vinden ze aantrekkelijk om er te gaan plassen. De andere plaatsen dus niet reinigen met bleekwater ;) , anders blijven ze ook op die plaatsen plassen.

Bewerkt door PeggyJ, 25 januari 2013 - 19:34.

Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

moekeLien
moekeLien
  • 1.409 berichten
  • 5 katten

#11 Geplaatst 25 januari 2013 - 19:50

Onze Naia zet zich in de bak, maar haar poepje hangt ze er half uit. Resultaat: pipi all over the place! Met kaka heeft ze dit nooit voor

Bewerkt door moekeLien, 25 januari 2013 - 19:57.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#12 Geplaatst 25 januari 2013 - 22:55

Ik zou gewoon een tweede bak bijzetten op een andere plaats in huis. Als de kat de drolletjes wel in de bak legt met deurke of zonder deurke dan is dat het probleem niet. Je hebt van die katten die liever een bak hebben om pipi te doen en een andere om kaka te doen.

Je zegt dat de drollen fel ruiken, welke voeding geef je?

En welk grind gebruikten ze vanwaar ze komt?
Normaal heeft ze daar toch al leren in de bak te gaan.

Guest_RosselJoke_*
Guest_RosselJoke_*

#13 Geplaatst 26 januari 2013 - 10:16

Die van ons is blijkbaar een droompoes, al 3x van grind gewisseld en ze blijft proper in de bak gaan :)
Reinigen doe ik met een bereiding van de apotheek.. Op die geur is ook dol.