Spring naar inhoud

- - - - -

Frustratie en boosheid?

• Log in om te reageren
7 reacties op dit onderwerp
chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 28 januari 2013 - 21:54

Sinds vandaag ga ik met Taco wandelen aan een tuigje, zodat hij toch buiten zijn behoefte kan doen...zonder dat ik bang ben dat hij er vandoor gaat. Opzich lijkt hij niet heel erg veel problemen te hebben met het tuigje...hij gaat niet plat liggen of iets dergelijk. Ik loop rustig achter hem aan, maar soms gaat hij naar plekken toe waar hij niet mag, bijv in de bosjes (ik kan daar niet bij komen en de leiband kan tussen de takken vast komen te zitten)...dus dan trek ik heel zachtjes aan de lijn, alleen gaat hij miauwen, een soort grommend gemiauwt. Hij deed die van de week ook toen ik hem optilde om weer mee naar binnen te nemen (en beet me toen ook, wel zachtjes). Ik dacht eerst dat hij pijn had ofzo, maar binnen als ik hem optil doet hij het niet....net ook weer even met hem buiten, maja hij liep iemand anders zijn tuin in, dus ik voorzichtig trekken...dat hij terug moest komen, en weer dat gemiauw...en hij ging toen maar gewoon zitten, dus ik hem opgetild uit de tuin, en ja hoor weer dat gemiauw. Doet hij dit nu uit frustratie en boosheid? Hij is natuurlijk geen tuigje gewend en loopt normaal gewoon los...en kiest zelf wanneer hij naar binnen wilt. Net ging hij overigens uit zichzelf na een paar minuten alweer naar binnen, het regende ook een beetje en ik denk dat hij de lijband zat was. Helaas heeft hij niet geplast, dus ja of vanaaf laat nog eens proberen, of hij moet het echt op de bak gaan doen.

Ik geef hem wel steeds een snoepje of iets anders lekker als we weer binnen zijn, in de hoop dat hij het met iets positiefs gaat associeren.
Iemand anders nog tips?

Vind het wel heel zielig voor hem, maja moet nu even dat opzij zetten en denken aan zijn gezondheid.

Bewerkt door chanatas, 28 januari 2013 - 22:36.

Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#2 Geplaatst 29 januari 2013 - 00:27

Het is normaal dat hij wat gromt en mss eens bijt als je hem wil oppakken als hij buiten is.
Ergens is hij momenteel van zijn vrijheid beroofd. Katten verstaan niet dat het voor hun eigen goed is.
Blijven volhouden en als je ziet dat hij richting bosjes wil gaan hou je de lijn wat strakker dat hij niet tot daar geraakt.
Eens hij goed genezen is kan hij weer lekker van zijn buiten vrijheid genieten.

Lea
Lea
  • 133 berichten

#3 Geplaatst 29 januari 2013 - 08:09

azo, het is dus een kat die binnen en buiten mag, maar nu dus eventjes niet? je kan hem anders gewoon volledig binnenhouden tot hij genezen is? dan komen die negatieve gevoelens ook niet naar boven en is de kans kleiner dat hij die onthoudt.

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 29 januari 2013 - 09:49

@Catherine Dank je. Ik probeerde inderdaad de lijn al straks te houden zodra hij richting de bosjes liep...maar soms lette ik even niet op, en ja dan moest ik toch zachtjes terugtrekken tot ongenoege van hem. Hij snapt inderdaad niet dat het voor zijn eigen bestwil is. Ga morgen even de dierenarts bellen en vragen wanneer hun denken dat hij weer los mag lopen buiten. Uiteraard in het begin alleen als ik thuis ben, dus niet meteen de hele dag...wil het  voor mezelf ook langszaam weer opbouwen...tis weer alsof ik hem voor het eerst naar buiten laat haha.

@Lea. Ja normaal kan hij zelf kiezen of hij binnen of naar buiten gaat. Behalve snachts. Maar hij is heel ziek geweest, en heeft een lage weerstand, dus nu even niet. Binnen houden wilden ik doen, maar hij houdt zijn plas en poep gewoon heel erg lang op (poepen heeft hij sowieso niet op de bak gedaan). Gisteravond rond 5 uur geplast en vanmorgen toen ik wakker werd om 9 uur had hij het nog steeds niet op de bak gedaan. Ik ben toen maar met hem naar buiten gegaan. Heb hem even niet aan het tuigje gedaan, het was heel rustig buiten. Op een afstandje hield ik hem in de gaten, en hij bleef rustig door de bosjes struinen. (eerder liep hij steeds snel weg, waarschijnlijk omdat ik angstvallig achter hem aan liep). Heeft een hele grote plas gedaan(hij zat ook heel erg lang). En ook gepoept. Hij heeft een half uurtje buiten gelopen, toen ik terug richting huis liep...liep hij me ook gewoon achterna. Hij ging op het afdakje bij de buren zitten. Ik ging mijn voordeur open doen, en ja hoor meneer liep uit zichzelf weer naar binnen!!!

Ben wel van plan savonds als het donker wordt hem aan het tuigje te doen, want rond 5 uur/half 6 wordt het wat drukker in de buurt met alle mensen die weer thuis komen van werk.
Geplaatste afbeelding

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#5 Geplaatst 29 januari 2013 - 10:22

misschien kan je een bak vullen met buitengrond? Misschien vind hij die kattebakvulling maar  niets gezien hij normaal zijn behoefte buiten doet.

Het proberen waard zou ik zeggen, hier heb ik hetzelfde meegemaakt met Neo, een week lang grond van buiten in een bak, dan geleidelijk aan er meer en meer kattebakvulling onder en nu gaat hij gewoon op de bak ;)

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 29 januari 2013 - 10:34

Bekijk berichthilleke, op 29 januari 2013 - 10:22, zei:

misschien kan je een bak vullen met buitengrond? Misschien vind hij die kattebakvulling maar  niets gezien hij normaal zijn behoefte buiten doet.

Het proberen waard zou ik zeggen, hier heb ik hetzelfde meegemaakt met Neo, een week lang grond van buiten in een bak, dan geleidelijk aan er meer en meer kattebakvulling onder en nu gaat hij gewoon op de bak ;)

Ja daar dacht ik ook al aan, van de week kon dat natuurlijk niet vanwege de sneeuw en harde grond. Moet het echt aarde van buiten zijn, of is potgrond ook goed denk je?  Overdag kan ik wel met hem naar buiten toe, maar snachts zit er natuurlijk een tijd tussen voordat hij weer naar buiten mag...
Moet ik dan eerst alleen aarde doen? of meteen al een beetje kattenbakvulling erbij?
Vind het trouwens wel raar dat hij het niet op de bak wilt doen, als ik een weekendje weg ben moet hij het ook op de bak doen...maja misschien houdt hij het dan ook wel heel lang op voordat hij een keertje gaat. Of weet hij dat hij echt niet naar buiten kan, omdat ik er niet ben...
Geplaatste afbeelding

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#7 Geplaatst 29 januari 2013 - 10:43

Bekijk berichtchanatas, op 29 januari 2013 - 10:34, zei:

Ja daar dacht ik ook al aan, van de week kon dat natuurlijk niet vanwege de sneeuw en harde grond. Moet het echt aarde van buiten zijn, of is potgrond ook goed denk je?  Overdag kan ik wel met hem naar buiten toe, maar snachts zit er natuurlijk een tijd tussen voordat hij weer naar buiten mag...
Moet ik dan eerst alleen aarde doen? of meteen al een beetje kattenbakvulling erbij?
Vind het trouwens wel raar dat hij het niet op de bak wilt doen, als ik een weekendje weg ben moet hij het ook op de bak doen...maja misschien houdt hij het dan ook wel heel lang op voordat hij een keertje gaat. Of weet hij dat hij echt niet naar buiten kan, omdat ik er niet ben...

Wij hebben hier toen ook potgrond gebruikt, omdat hij overal in huis begon te plassen. Wij hebben eerst volledig met grond gevuld, en na enkele dagen beetje kattebakvulling erbij, het is een heel gedoe, maar lang zijn plasjes ophouden is ook niet goed he.
Proberen maar zou ik zeggen, baadt het niet, dan schaadt het niet he ;)
Als je merkt dat hij erop gaat, is het wel belangrijk om de 2 dagen zeker alles te vernieuwen.

succes

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 29 januari 2013 - 10:49

Bekijk berichthilleke, op 29 januari 2013 - 10:43, zei:

Wij hebben hier toen ook potgrond gebruikt, omdat hij overal in huis begon te plassen. Wij hebben eerst volledig met grond gevuld, en na enkele dagen beetje kattebakvulling erbij, het is een heel gedoe, maar lang zijn plasjes ophouden is ook niet goed he.
Proberen maar zou ik zeggen, baadt het niet, dan schaadt het niet he ;)
Als je merkt dat hij erop gaat, is het wel belangrijk om de 2 dagen zeker alles te vernieuwen.

succes

Oke, dan ga ik inderdaad gewoon potgrond gebruiken, dat heb ik hier nog staan....Nu even de bak kattengrind legen dan maar...en dan kijk ik het even 2 dagen aan, hopelijk gaat hij er in iedergeval snachts op, of als ik niet thuis ben...want zolang ophouden is inderaad niet goed. Het is het proberen waard in iedergeval, want nu heeft die bak kattengrind ook weinig zin he...
Geplaatste afbeelding