Spring naar inhoud

- - - - -

stoelgang accidentje

• Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
blubje
blubje
  • 1.694 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 29 januari 2013 - 16:35

Ik had eens een vraagje,

Vlak voor ik naar het werk moest vertrekken hoorde ik dat Bubbels met haar pootje over de grond aan het schrapen was.
Dit gebeurt wel eens meer, vooral in de buurt van haar etensbakje (Beats doet dit eigenlijk meer dan Bubbels), dus ik vond er niks verdachts aan.
Tot ik terug de woonkamer in kwam en bruine strepen op de grond zag... :trance:

Bubbels was over mijn parket aan het schrapen om te proberen haar 'accidentje' onder te graven.
Ik heb de vuiligheid snel opgekuist en achter de hoek lag er een hoopje, dat ook opgeruimd en mijn grootste bezorgdheid ging daarna uit naar Bubbels...
Ze had zich achter de zetel verstopt en was zich tussen haar benen aan het likken,
Ik heb haar kunnen vastnemen omdat ik wilde kijken of ze in orde was, maar ze worstelde zich uit mijn armen en vloog gelijk een kip zonder kop heel de woonkamer door!
Ik de achtervolging ingezet, heb ze nog eens te pakken gekregen en ze neep haar staart tussen haar achterpoten. Toen ik de staart naar omhoog trok zag ik in flits dat er nog vanalles aan haar poepje hing, dus heb ik haar terug in de kattenbak gezet.
Daar heeft ze eventjes naar mij zitten kijken, maar ze deed niets...
Heb dan een papiertje beetje vochtig gemaakt met de intentie haar poep af te kuisen, maar ze zag me komen en racete weer de kamer door en liet zich niet meer pakken.
Ben dan maar even in de zetel gaan zitten, en ze kalmeerde wel wat, want ze liep naar haar etensbakje en begon te eten alsof er niets aan de hand was. :louche:
Achteraf is ze gaan drinken en ben ik dichterbij geslopen, en heb snel dat vochtig papiertje over haar poep gewreven en nu is het wel (eindelijk) proper.
Ze leek niet ziek, ze at en dronk goed, ze deed alleen raar (dat rondcrossen door de kamer).
Maar ik moest dan echt wel naar het werk, dus ik hoop maar dat het een accidentje was...
Wat ik eigenlijk het meest bizarre vond, is dat ze toen ik de bruine strepen ontdekte, met haar poep over de grond aan het schuiven was. Met haar achterpoten wijd gespreid en staart gestrekt achter haar aan, en dan zo met de poep vooruit aan het schuiven...

Herkennen jullie dit gedrag? Ik maak me een beetje zorgen omdat ik nu hier op het werk zit, en ik ze niet in het oog kan houden, uiteindelijk hoop ik dat het maar een accidentje was, maar wat als er meer aan de hand is?
Mijn 2 poezels eten al maanden hetzelfde voer, en ze kunnen niet in de kasten dus ze hebben zeker niets verkeerd gegeten...

:help:

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#2 Geplaatst 29 januari 2013 - 16:48

Hier gaan ze soms gewoon op de bak kaka doen, en vooral de langharigen hebben dit probleem af en toe, dan blijft er soms een drolleke hangen aan de haren.
Die nemen ze dan mee uit de bak en gaan zonder het eerst in de gaten te hebben zitten erop. Met bruine vegen tot gevolg.
Ik moet soms het mals drolleke er echt uit knippen want met een nat doekje is geen doen dan smeer ik dat nog meer uit in de vacht.

Zolang het geen diarree was zou ik me niet al te veel zorgen maken.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#3 Geplaatst 29 januari 2013 - 18:29

zo op hun poep vooruitschuiven over de grond is typisch gedrag voor een kat/hond wiens anaalklieren verstopt zitten.
Die klieren zitten naast het poepgaatje langs weerszijden.
Onze yoshi en diddl hadden toen ze van bij de fokker kwamen ook verstopte anaalklieren (kittens kunnen dat krijgen van de moedermelk), onzen diddl piepte dan steevast als hij een grote boodschap moest doen (dat doet pijn natuurlijk) en onze yoshi deed dat soms, de fokker had ons wijsgemaakt dat ze stonden te piepen op de bak omdat ze plots beseften dat ze alleen stonden maar ik vond dat maar een flutverhaal en heb dat toch maar verteld tegen de dierenarts en die kwam dan tot de constatatie dat hun anaalklieren verstopt zaten en hij heeft ze uitgeknepen (en de fokker durfde daarna nog beweren dat een kat geen verstopte anaalklieren kan hebben, hoe stom kan je zo zijn...)
Als mijn hond indertijd verstopte klieren had daar dan sleepte ze ook met haar poep vooruit over de grond.
Dat is echt typisch gedrag voor verstopte anaalklieren dat schuiven over de grond met de poep...
Geplaatste afbeelding

blubje
blubje
  • 1.694 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 29 januari 2013 - 18:36

dank je wel Lathyrus,
Zal morgen met haar langs de DA gaan voor de zekerheid.
Maar ze scheen geen pijn te hebben hoor, heb ze niet horen miauwen of piepen of iets anders
en eigenlijk drinkt Bubbels wel echt veel :catnoknow

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#5 Geplaatst 29 januari 2013 - 18:52

Was ze met haar poep over de vloer aan het wrijven of met het pootje om het te verstoppen?

kiki
kiki
  • 8.951 berichten
  • 7 katten

#6 Geplaatst 29 januari 2013 - 19:02

Daarnet hier hetzelfde scenario, Mini vloog gelijk zot door de kamer en ging toen al schuivend en schurend met z'n derrière over de grond wrijven.
Heb hem opgepakt, staart omhoog en tadaaaaaa: drolleke tussen de haren.
Heb het er echt moeten uittrekken en hij krijste zo, ocharme.
Ik heb het allemaal niet goed kunnen zien tussen die bos haar maar ik denk dat er nog wat inhangt, krijg hem alleen niet meer vast, zit onder mama's bed te mokken.
Trouwens het was een héle klus om 8 kg kat in toom te houden.
Als ik het er niet uitkrijg zal ik dan maar naar de trimster gaan? Daar laat hij zich gewillig onder handen nemen of hij is verstijfd van de schrik.

Geplaatste afbeelding

blubje
blubje
  • 1.694 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 29 januari 2013 - 20:05

het probleem is eigenlijk dat het niet echt tussen haar haren plakte,
het hing echt te bengelen aan het poepgaatje en kwam maar moeilijk los.

@ Catherine,
Ze was echt met de poep over de vloer aan het schuiven en schuren zoals Kiki het ook beschreef :)

Nu is het nog wel is voorgevallen dat er eens een klein beetje is blijven hangen, maar dat was toen zeer miniem en gaf niet af op de grond of zo
deze keer een hoop bruine strepen en zelfs een hoopje iets verder :o

Achja, morgen langs de DA om zeker te zijn, want Lathyrus had misschien wel een punt met die verstopte klieren en ik wil geen risico's nemen...

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#8 Geplaatst 29 januari 2013 - 21:14

Bekijk berichtblubje, op 29 januari 2013 - 20:05, zei:

@ Catherine,
Ze was echt met de poep over de vloer aan het schuiven en schuren zoals Kiki het ook beschreef :)

Nu is het nog wel is voorgevallen dat er eens een klein beetje is blijven hangen, maar dat was toen zeer miniem en gaf niet af op de grond of zo

Achja, morgen langs de DA om zeker te zijn, want Lathyrus had misschien wel een punt met die verstopte klieren en ik wil geen risico's nemen...

Ha oke had ik het effe mis begrepen.

NiennaTasartir
NiennaTasartir
  • 438 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 29 januari 2013 - 22:01

Hier doen ze dat ook wel is, als er iets in hun haar is blijven plakken, ofwel een drolletje, ofwel een beetje kattenbakvulling dat aan nat haar blijven plakken is.
Lola heeft ook de neiging om dan heel demonstratief met haar kont voor uw gezicht te komen draaien, da's meestal een vrij duidelijke hint :louche:
Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#10 Geplaatst 29 januari 2013 - 23:05

Bekijk berichtblubje, op 29 januari 2013 - 20:05, zei:

@ Catherine,

zou het dan toch niet geweest zijn omwille van de drol die niet uit haar poep wou komen dat ze zo met haar poep over de grond schoof?
Wij hebben geen beestjes met haar dus ik heb geen ervaring met drollen die aan haar blijven kleven, ik heb ook geen ervaring eigenlijk met drollen die niet uit de poep willen komen...
Dat geschuif deed me gewoon onmiddellijk denken aan verstopte anaalklieren maar als ze verstopte klieren zou hebben zou ze dat dus meerdere malen doen hé, dat schuiven over de grond, dan doen ze dat niet ene keer maar echt geregeld...
Geplaatste afbeelding

blubje
blubje
  • 1.694 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 29 januari 2013 - 23:47

goh moet zeggen dat het niet meer is voorgevallen sinds ik thuis ben, maar de fut is er wel uit
ze keek amper op toen ik thuis kwam en normaal rent ze me als een raket voorbij richting de slaapkamer om daar haar staart achterna te gaan, en dan terug naar mij te komen om te flodderen en me welkom thuis te wensen...
Nu niet, in dat hangmandje aan de verwarming lag ze, keek even op en heeft haar hoofdje weer op haar pootjes gelegd...

Raar want heel de straat stond vol brandweer om onze (en nog andere) kelders te komen leegpompen...
en normaal is zo nieuwsgierig en zit ze vol belangstelling voor de raam naar buiten te kijken :(

Is ze nu gewoon moe van al de heisa met die brandweer? Naar het schijnt waren die al van 17u bij ons in de straat bezig, en stonden ze er nog nadat ik thuis kwam van de late.
Ik hoop het zo dat ze gewoon moe is,
zoals gezegd, morgen naar de DA dan ben ik zeker dat er niets aan de hand is...

Dit zijn mijn eerste huisdieren en weet absoluut niet wat normaal is en wat niet, maar kan u verzekeren dat als Bubbels niet actief is, er toch iets moet gebeurd zijn... maar een controle kan uiteindelijk toch geen kwaad denk ik dan of ben ik nu overbezorgd? :catnoknow

kiki
kiki
  • 8.951 berichten
  • 7 katten

#12 Geplaatst 30 januari 2013 - 09:43

Als je bezorgd bent kan je idd beter gewoon naar de DA gaan.
Is een pak beter voor je gemoedsrust.
En zoals je zegt, een controle kan nooit kwaad hè.

Geplaatste afbeelding

blubje
blubje
  • 1.694 berichten
  • 3 katten

#13 Geplaatst 30 januari 2013 - 16:19

Ik heb blijkbaar een perfect gezonde poes in huis :eDance:

Na controle zei de DA dat ze niks vond dat kan wijzen op een ziekte, toen ze de buik controleerde zei ze wel dat het een beetje hard aanvoelde, en ze mijmerde iets van dat Bubbels misschien geconstipeerd was...
Bubbels vond het duwen op haar buik maar niets en heeft als protest een mooi drolletje gedraaid op de DA haar tafel :lachen:
Ik kon niet meer van het lachen eigenlijk, en heb gevraagd of het probleem nu misschien was opgelost :slach:
Bubbels is terug haar vervoersbox in gekropen en zat me aan te kijken van: zijn we nu weg alstublieft??? :knuppel:

Wat deed ik eigenlijk een jaar geleden zo zonder beestjes?? ze maken uw leven zo veel aangenamer :d ;)

Toen de DA vroeg welke brokken ik gaf, en ik Sannabelle antwoordde, keek ze me wel vragend en zei ze dat ze het niet kende...
Vreemd vond ik dat wel maar heb haar gezegd dat het prijs kwaliteit een super merk was en veel gezonder dan de supermarkt voeders. Daarop repliceerde ze wel dat het goed was om haar geen whiskas te geven en dat ze die Sannabelle eens ging opzoeken via google... :duim:

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 30 januari 2013 - 16:39

Hahaha onze Bruce heeft dat ook eens gedaan de sloeber! Maar die had mijn haar zitten 'wassen' en blijkbaar dus ook opeten en daardoor kon z'n drolletje er niet volledig uit. Ik heb me kapotgelachen die dag :ha omdat hij voelde dat er nog iets aan hing, schuurde hij heel het appartement rond op z'n gat, heel onze parket vol met een bruine streep! Toen ik erachter liep schuurde hij gewoon sneller over de parket :ha niks om je zorgen te maken als dat maar 1 keer voorvalt hoor. Na de opkuis is het gewoon nog een grappige gebeurtenis ;)

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#15 Geplaatst 30 januari 2013 - 22:45

Ik ben heel blij te lezen dat Bubbles gezond is verklaard :cheer: :dancer: :jump: :cattailwag :loveshower:

Hoe is het ondertussen met jou trouwens?
Geplaatste afbeelding