Spring naar inhoud

- - - - -

Vraagje over WIFI

• Log in om te reageren
16 reacties op dit onderwerp
Grietv
Grietv
  • 634 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 30 januari 2013 - 20:06

Ik heb sinds enkele weken een smartphone.  Ik begin er al aardig mee overweg te kunnen maar ik heb toch nog een vraagje ivm WIFI.
Af en toe stuur ik via mijn smartphone ook mailtjes en nu heb ik me laten vertellen dat ik dan beter die WIFI verbinding kan opzetten, dan zou het verbruik niet van mijn surfvolume afgaan.

Nu had ik toch eens graag geweten hoe dat allemaal precies in zijn werk gaat want hier snap ik dus nog niks van.

Groetjes Griet en knufs van Treesje, Mientje, Balthazar en Broertje...

Ik kwam, ik spon en overwon... :catwalk

Jo'ke
Jo'ke
  • 3.488 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 30 januari 2013 - 20:11

Dat hangt uiteraard van je merk af?
Als je weet welk merk en model je hebt kan je opzoeken hoe je dit opzet.

Zo kan je dan als je thuis wifi hebt, met je telefoon ook daar op wifi, je verbruikt dan inderdaad minder mobiel internet (wat hier in België nog heel duur is)
Moest je het niet vinden hoe je het moet opzetten wil ik gerust voor jou wat opzoekwerk verrichten ;)
| Yesterday Is History Today Is A Gift Tomorrow Is Mystery |

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#3 Geplaatst 30 januari 2013 - 20:13

Wifi is draadloos internet bv belgacom of telenet.
Je hebt zo van die spots zoals bij belgacom fon. Daar kan je met je belgacom account op inloggen en kan je gratis surfen.

Als jij met je gsm gewoon surft dan gaat het idd van je surfvolume af. Met wifi dus niet.

Bewerkt door catherine, 30 januari 2013 - 20:14.

Grietv
Grietv
  • 634 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 30 januari 2013 - 20:16

Opzetten lukt me wel hoor.  Heb het wel eens geprobeerd en dan krijg ik een lijstje van beveiligde en niet beveiligde verbindingen.  Kan je dan gewoon je gsm inschakelen op die niet beveiligde verbindingen en zo dan mailen?

Bekijk berichtcatherine, op 30 januari 2013 - 20:13, zei:

Wifi is draadloos internet bv belgacom of telenet.
Je hebt zo van die spots zoals bij belgacom fon. Daar kan je met je belgacom account op inloggen en kan je gratis surfen.

Als jij met je gsm gewoon surft dan gaat het idd van je surfvolume af. Met wifi dus niet.

Vandaag kreeg ik dus melding van zo'n telenethomespot of zoiets...  Dat kan je dan gewoon inschakelen?

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#5 Geplaatst 30 januari 2013 - 20:16

Bekijk berichtGrietv, op 30 januari 2013 - 20:15, zei:

Opzetten lukt me wel hoor.  Heb het wel eens geprobeerd en dan krijg ik een lijstje van beveiligde en niet beveiligde verbindingen.  Kan je dan gewoon je gsm inschakelen op die niet beveiligde verbindingen en zo dan mailen?

Je mag eigenlijk niet op onbeveiligde wifi surfen van mensen dat is strafbaar.
Maar bij belgacom heb je fon en daar mag je als je belgacom klant zijt wel gratis op.
Telenet heeft ook zoiets maar ken de naam niet.

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 30 januari 2013 - 20:18

Ja je kunt gewoon op een onbeveiligt netwerk gaan. Moet je wel even kijken of je genoeg bereik hebt, anders doet ie het dus niet. Hier in Nederland zijn er bijna geen onbeveiligde netwerken meer, volgens mij hebben de meeste mensen zich beveiligt...wat ook wel slim is.
Geplaatste afbeelding

Jo'ke
Jo'ke
  • 3.488 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 30 januari 2013 - 20:18

Een niet beveiligde is iemand zijn wifi verbinding die je mee inpikt, zij betalen er voor en jij dan niet :)
Dus is eigenlijk dan niet zo netjes ;)

Ik weet niet bij welke netwerkleverancier je bent, maar je kan via telenet op de homespots en via belgacom via de Fon_belgacom. Hiervoor heb je u wachtwoord nodig waarmee je op uw pc ook in het begin hebt moeten inloggen bij de installatie. Zo surf je dan op u 'thuisnetwerk'.

Moest je die wachtwoorden niet vinden kan je dit altijd terug aanvragen.
Hopelijk is het niet te ingewikkeld uitgelegd hé :)
| Yesterday Is History Today Is A Gift Tomorrow Is Mystery |

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#8 Geplaatst 30 januari 2013 - 20:20

Bekijk berichtJo, op 30 januari 2013 - 20:18, zei:

Een niet beveiligde is iemand zijn wifi verbinding die je mee inpikt, zij betalen er voor en jij dan niet :)

En strafbaar, heb verleden jaar nog gelezen dat iemand dit deed en gevangenis straf ervoor gehad had.

Bij welke provider ben je met je internet thuis?

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 30 januari 2013 - 20:20

Ik weet niet bij welke netwerkleverancier je bent, maar je kan via telenet op de homespots en via belgacom via de Fon_belgacom. Hiervoor heb je u wachtwoord nodig waarmee je op uw pc ook in het begin hebt moeten inloggen bij de installatie. Zo surf je dan op u 'thuisnetwerk'.

Maar als je gewoon op wifi via je thuisnetwerk gaat, dan kun je toch net zo goed vanaf je laptop/computer een mail versturen...want dat gaat nog altijd veel sneller...zie het nut er dan niet van in eigenlijk.
Geplaatste afbeelding

Taptrut
Taptrut
  • 1.223 berichten
  • 5 katten

#10 Geplaatst 30 januari 2013 - 21:02

Als je bv telenet hebt een en laptop die er draadloos mee verbindt heb je sowieso wifi in huis. Normaal moet je dit beveiligen zodat andere in de buurt niet op jouw netwerk kunnen. Je selecteert de wifi in je tel uit het lijstje dat je ziet. Bij ons is dat gewoon "default beveiligd" maar je kan er ook een eigen naam aan gegeven hebben*. Via hotspot (komt tevoorschijn als naam hotspot op je tel) kan je inloggen met je provider login. Je login (meestal is dit het email adress toegewezen door jouw provider bv jan.janssens@telenet.be) en daarbij heb je ook van de provider een paswoord gekregen, dan zit je via een hotspot, pas hiermee op iedereen kan jouw stappen nagaan op deze manier. *Heb je werkelijk draadloos (bij ons default beveiligd bv.)met een zelf ingesteld wachtwoord, is het gemakkelijker en moet je gewoon dat netwerk kiezen en dan vraagt hij automatisch het wachtwoord. Klinkt misschien chinees, maar eens ik weet dat je draadloos internet thuis hebt kan ik je verder helpen zonder dat ik jouw wachtwoord nodig heb, kan je dan meer op weg helpen qua exacte uitleg. Ik gebruik vaak de wifi van thuis om railtime te consulteren, ik stap op, op het perron recht op ons deur dus kan ik tot daar met mijn wifi. Ook met de Wii zitten wij op de wifi, wij kopen de spelletjes online via de site van Wii zelf dit is veel goedkoper dan in de winkel.

Bewerkt door Taptrut, 30 januari 2013 - 21:04.

Grietv
Grietv
  • 634 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 30 januari 2013 - 21:22

Onze netwerkleverancier is Telenet, moet ik dus eens op zoek gaan naar het wachtwoord.

Grietv
Grietv
  • 634 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 30 januari 2013 - 21:27

Bekijk berichtchanatas, op 30 januari 2013 - 20:20, zei:

Maar als je gewoon op wifi via je thuisnetwerk gaat, dan kun je toch net zo goed vanaf je laptop/computer een mail versturen...want dat gaat nog altijd veel sneller...zie het nut er dan niet van in eigenlijk.

Ik heb het niet enkel over mailen.  De zoon wil ook graag een aantal spelletjes en apps downloaden op de smartphone en dat kost volgens mij ook heel wat aan surfvolume.

Grietv
Grietv
  • 634 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 30 januari 2013 - 21:32

Bekijk berichtTaptrut, op 30 januari 2013 - 21:02, zei:

Als je bv telenet hebt een en laptop die er draadloos mee verbindt heb je sowieso wifi in huis. Normaal moet je dit beveiligen zodat andere in de buurt niet op jouw netwerk kunnen. Je selecteert de wifi in je tel uit het lijstje dat je ziet. Bij ons is dat gewoon "default beveiligd" maar je kan er ook een eigen naam aan gegeven hebben*. Via hotspot (komt tevoorschijn als naam hotspot op je tel) kan je inloggen met je provider login. Je login (meestal is dit het email adress toegewezen door jouw provider bv jan.janssens@telenet.be) en daarbij heb je ook van de provider een paswoord gekregen, dan zit je via een hotspot, pas hiermee op iedereen kan jouw stappen nagaan op deze manier. *Heb je werkelijk draadloos (bij ons default beveiligd bv.)met een zelf ingesteld wachtwoord, is het gemakkelijker en moet je gewoon dat netwerk kiezen en dan vraagt hij automatisch het wachtwoord. Klinkt misschien chinees, maar eens ik weet dat je draadloos internet thuis hebt kan ik je verder helpen zonder dat ik jouw wachtwoord nodig heb, kan je dan meer op weg helpen qua exacte uitleg. Ik gebruik vaak de wifi van thuis om railtime te consulteren, ik stap op, op het perron recht op ons deur dus kan ik tot daar met mijn wifi. Ook met de Wii zitten wij op de wifi, wij kopen de spelletjes online via de site van Wii zelf dit is veel goedkoper dan in de winkel.

Wij hebben idd ook draadloos internet thuis...

Taptrut
Taptrut
  • 1.223 berichten
  • 5 katten

#14 Geplaatst 30 januari 2013 - 21:36

Sommige apps kan je gratis downloaden op je gsm. Hier weet de zoon goed als hij mijn gsm neemt, dat hij goed moet opletten dat er gratis bijstaat. En wat betreft het volume dat valt best mee hoor.

Alicia
Alicia
  • 2.222 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 30 januari 2013 - 23:42

Bekijk berichtGrietv, op 30 januari 2013 - 21:32, zei:

Wij hebben idd ook draadloos internet thuis...

dan zie je in het lijstje van draadloze netwerken, allicht ook het jouwe staan?
als je eens je documenten van telenet opsnort, dan zal je daarop de naam van je netwerk en het paswoord wel terugvinden.

op die manier kan je connecteren op je wifi thuis, waardoor alles wat je thuis doet, alvast niet van je surfvolume afgaat.