Spring naar inhoud

- - - - -

Help! Kater plast op tapijt.

• Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
Guest_marisj2_*
Guest_marisj2_*

#1 Geplaatst 02 februari 2013 - 08:25

Hoi iedereen!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want we zitten met een vervelend probleem.
Onze (ex-)kater Kaloo plast sinds +-1,5 maand op het tapijt en we hebben geen idee waarom hij dit doet  :trance: . Voor zover wij het merken doet hij het alleen 's nachts als wij slapen, dan horen we hem krabben (ons tapijt wordt door de nagels omhoog gehaald en valt vervolgens weer op de grond, wat behoorlijk lawaaiig is). Wanneer we er bij zijn doet hij dit niet.
Als het plasje is opgedroogd sprayen we wat 'HG alle nare geurtjes weg' en laten we dat goed drogen. Ondanks dat ruikt onze kater dit alsnog en vervalt hij weer in zijn oude patroon. Het product werkt blijkbaar dus niet voor dit probleem.
We zijn nu zover dat we op de plekken waar hij plast (is een bepaald gedeelte op het tapijt) de benches en handdoeken hebben neergelegd, zodat hij er niet bij komt. Dit helpt af en toe, aangezien de handdoeken ook wel eens verschuiven als de katten spelen en hij dan alsnog op die plek plast. Het is natuurlijk ook geen echte oplossing, want ik wil niet de komende jaren de benches en handdoeken midden op het tapijt hebben liggen :ha .
Onze poes Luna ruikt wel eens aan de plekken en wrijft er dan met haar kopje overheen om haar geur achter te laten, verder doet ze gelukkig niks. Luna is trouwens gesteriliseerd.

Wat kunnen we doen zodat Kaloo de plekken niet meer aantrekkelijk vindt om op te plassen? Hoe krijgen we de geur eruit? Is het aangeleerd gedrag?
Ik word er een beetje moedeloos van. De kat wegdoen is niet in vrage, want ik hou zielsveel van het beestje! Ik hoop dat jullie mede kattenliefhebbers mij kunnen helpen. :goofy:

marieke v. Damme
marieke v. Damme
  • 1.588 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 02 februari 2013 - 09:28

Mijn bescheiden mening .... ik vermoed dat de geur er toch in blijft, desondanks het reiningen met HG. Ik zou eens proberen met azijn, eerst reinigen met azijnsopje en dan pure azijn op sprenkelen.Maar ik ben er zeker van dat je hier een pak tips gaat krijgen :jump:

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 02 februari 2013 - 11:25

Biotex zou ook wel helpen om de geur weg te krijgen.
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

Kimporters
Kimporters
  • 465 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 02 februari 2013 - 11:44

Is ie gecastreerd ?
Liefdevolle pootjes van Gin*, Latté en Lou

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#5 Geplaatst 02 februari 2013 - 12:06

is zijn urine al onderzocht door een dierenarts?
De meeste gevallen van wildplassen komt door een lichamelijk probleem. Eerst dat laten onderzoeken dus (als het nog niet is gebeurd)

Mocht dat al zijn gebeurd (recentelijk) en er is niets gevonden, dan ga je kijken naar de kattenbakken. Hoeveel heb je er staan? Zijn ze dicht of open? Waar staan ze? heb je ze recentelijk verplaatst? Welk grit zit er in? Heb je het grit recentelijk veranderd?

de plasplekken wassen met groene zeep, stalfris of ecodor. sopje biotex werkt ook (allemaal gebaseerd op groene zeep, dat breekt de geur af)

Op welke plekken vind je plas? is het echt maar 1 plek in huis of zijn er meerdere plekken?

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

marieke v. Damme
marieke v. Damme
  • 1.588 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 02 februari 2013 - 13:29

Bekijk berichtginnie, op 02 februari 2013 - 12:06, zei:

is zijn urine al onderzocht door een dierenarts?
De meeste gevallen van wildplassen komt door een lichamelijk probleem. Eerst dat laten onderzoeken dus (als het nog niet is gebeurd)

Mocht dat al zijn gebeurd (recentelijk) en er is niets gevonden, dan ga je kijken naar de kattenbakken. Hoeveel heb je er staan? Zijn ze dicht of open? Waar staan ze? heb je ze recentelijk verplaatst? Welk grit zit er in? Heb je het grit recentelijk veranderd?

de plasplekken wassen met groene zeep, stalfris of ecodor. sopje biotex werkt ook (allemaal gebaseerd op groene zeep, dat breekt de geur af)

Op welke plekken vind je plas? is het echt maar 1 plek in huis of zijn er meerdere plekken?

Handige tips hier! Ik steek er ook wat van op ;)

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#7 Geplaatst 02 februari 2013 - 15:36

Bekijk berichtKimporters, op 02 februari 2013 - 11:44, zei:

Is ie gecastreerd ?

Er staat ex kater. ;)

Als je het tapijt niet zelf kan wassen met azijn en water dan raad ik u aan het tapijt naar de droogkuis te doen.
Geur is voor ons soms niet meer waarneembaar maar zei ruiken het nog wel.
Neem dat tapijt eens weg en zie of hij het op een ander gaat doen.

Heb je genoeg bakken ter beschikking?
Welk grind doe je er in?
Gaat hij door de dag wel plassen op de bak?

Kimporters
Kimporters
  • 465 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 02 februari 2013 - 15:54

Bekijk berichtcatherine, op 02 februari 2013 - 15:36, zei:

Er staat ex kater. ;)

Sommige katers blijven na hun castratie plassen overal.. Ik wilde het gewoon maar zeggen hoor..

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 02 februari 2013 - 16:21

Aangezien de kat het alleen 's nachts doet en niet op andere momenten. Misschien verveelt hij zich? Ik weet niet hoe veel speelgoed hij heeft of dat hij zich kan bezighouden? Kheb katten al veel rare dingen weten doen om aandacht.

Guest_marisj2_*
Guest_marisj2_*

#10 Geplaatst 02 februari 2013 - 21:02

Bedankt voor de reacties allemaal!
Ik ga zeer zeker morgen even azijn of biotex kopen en vervolgens goed schoonmaken. Ik ruik de urine zelf trouwens ook niet na een behandeling met de HG spray, de kat daarentegen nog wel.

@ginnie en Catherine:
We hebben nog niks laten onderzoeken bij de arts. Als dit na het schoonmaken nog gewoon doorgaat dan ga ik zeker even bij de DA langs, gewoon even voor de zekerheid.
Wij hebben 2 grote dichte bakken thuis, waar ze allebei gedurdende de hele dag gewoon op gaan. De bakken zijn gevuld met Classy Cat klontvormend grid en dat gebruik ik al sinds ze hier zijn (dat is al langer dan een halfjaar).  Al die tijd staan de bakken ook gewoon op dezelfde plek, ook heb ik gezorgd dat ze niet dicht bij voer e.d. staan.

@kimporters
Hij is vrij recentelijk gecastreerd, maar deed het voor de castratie ook. We hadden gehoopt dat het n.a.v. de castratie zou stoppen.

@Eibhlin
We hebben echt heel veel speeltjes beneden. Zo'n speelrails, ontelbaar veel balletjes/pluche speeltjes/ normale speeltjes en een grote krabpaal waar muisjes aanhangen. Hij kan ook wanneer hij wilt naar boven toe.

Misschien is het belangrijk om erbij te vermelden dat hij 's nachts ook behoorlijk kan mauwen beneden.Het is een gewone mauw die hij overdag ook gebruikt en hij doet dit ook nog niet zo heel lang.

Kimporters
Kimporters
  • 465 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 02 februari 2013 - 21:07

Ja sommige katers blijven het doen..
Dat is wat ik wilde zeggen :)
Maar dat komt wel goed, binnenkort plasvrije plekjes :)

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#12 Geplaatst 02 februari 2013 - 21:59

Ik denk dat het wijs is om niet af te wachten om een plasje te laten controleren. Je geeft aan dat hij al een poosje wild plast. Als je dan bedenkt dat het in 90% van de gevallen (ongeveer) om een fysiek probleem gaat, dan kun je wel nagaan dat hij misschien al een poosje pijn heeft en dat wil laten weten. Het hoeft niet, hij kan ook bij die kleine groep zitten waarbij het om een gedragsprobleem gaat. Maar de enige manier om daar achter te komen is om even een plasje in te leveren bij de da.
Het is een kleine moeite (vind ik dan) en je krijgt er heel veel informatie voor terug.

Is het echt niets lichamelijks, schakel dan zo snel mogelijk een goede gedragstherapeut in. Die kan dan samen met jou op zoek naar de oorzaak van het probleem en dan een plan maken om het op te lossen. Maar eerst even die controle bij de da (en dan bedoel ik echt dat plasje, alleen voelen bij de kat geeft geen uitsluitsel)

Geplaatste afbeelding

Guest_marisj2_*
Guest_marisj2_*

#13 Geplaatst 03 februari 2013 - 06:44

Ik heb besloten na het lezen van Ginnie's verhaal, om maandag gelijk de dierenarts te bellen. Heb je misschien ook een tip hoe je een plasje opvangt?
Hoop niet dat de lieverd iets onder de leden heeft  :|

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#14 Geplaatst 03 februari 2013 - 09:18

Goed dat je maandag meteen de da belt. Dan weet je in ieder geval of het echt iets lichamelijks is of niet.

Je kunt een plasje opvangen door een schone, droge kattenbak te vullen met plastic (vuilniszak, eventueel in snippers) en dan de kat alleen die bak aanbieden. Met meerdere katten in huis moet je dan je kat even apart zetten met die bak.
Je kunt ook met een soeplepel klaar zitten om zodra de kat gaat plassen de plas op te vangen, maar dat is misschien wat lastiger, ook omdat de kat dat niet gewend is en kan gaan lopen ;)

Het is belangrijk dat je een vers plasje meeneemt, liefst niet ouder dan een uur (zegt mijn eigen da, maar ik heb al andere tijden gehoord ook, dus dat kun je het beste aan je eigen da vragen).

Geplaatste afbeelding

Mister B.
Mister B.
  • 335 berichten

#15 Geplaatst 09 februari 2013 - 09:23

Wat ik altijd doe is een laag plastic bakje onder zijn poep schuiven als hij aanstalten maakt om te plassen.
Beetje gemakkelijker dan een soeplepel ;)