Spring naar inhoud

- - - - -

lastige periode?

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
nouschie
nouschie
  • 131 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 05 februari 2013 - 10:58

Chewie is ondertussen 8 maand oud. Normaal is ze vrij rustig met wat hyperactieve opflakkeringen 's avonds, wat vrij normaal is bij een poes. Meestal komt ze ook lief kopjes geven en streeltjes vragen, tenzij ze wil spelen (wat we dan ook doen met haar). Maar de laatste tijd is ze het echt aan het uithangen, net een moeilijke puber of zo.
We huren een appartement waar we nieuwe (goedkope) gordijnen gehangen hebben omdat de huisbaas zijn gordijnen + een kat geen goed idee is :p
Nu maakt ze er een sport van in de gordijnen te hangen, maar enkel als we thuis zijn. Als we weg zijn geweest hangen de gordijnen nog steeds op dezelfde plaats alsof ze er niet is aan geweest. Deze ochtend is het trouwens ├ęcht erg. Ik heb een dagje vrij, heb haar eten gegeven, een beetje met haar gespeeld. Maar nu zit ze echt constant naar de gordijnen te spurten en als ik me recht zet om ze er alweer uit te halen, spurt ze weg. Net alsof ze het expres doet om aandacht te vragen.
Daarnaast valt ze soms gewoon uit het niets mijn benen aan als ik voorbij wandel, ze valt het douchegordijn aan, loopt hier soms rond met een dikke staart etc.
Geen idee wat de oorzaak is. Wil ze gewoon aandacht?
Ze heeft een ton speelgoed om mee te spelen, een krabpaal en zo'n kartonnen cat scratcher etc.
Mijn vriend zijn mama suggereerde dat de oorzaak is dat ze niet buiten mag, het is hier te gevaarlijk om haar buiten te laten en ze is dit altijd al gewoon geweest.
Enige tips? Ervaringen?

Selmo
Selmo
  • 718 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 05 februari 2013 - 11:11

Buitengaan heeft er niet echt iets mee te maken, jouw kat gaat gewoon door zijn pubertijd.

Als het een troost is ... het gaat na een tijd over.
Een goede raad, consequent zijn zodanig dat er van de 'slechte manieren' niets blijft hangen.

Even iets totaal anders... ben een curieuze ...van waar hebben jullie de naam Chewie?
Wij hebben de naam ook gekozen voor onze toekomstige hond...wanneer hij komt is nog niet duidelijk maar het zal een chewie zijn.

nouschie
nouschie
  • 131 berichten
  • 1 katten

#3 Geplaatst 05 februari 2013 - 11:21

Selmo, op 05 februari 2013 - 11:11, zei:

Buitengaan heeft er niet echt iets mee te maken, jouw kat gaat gewoon door zijn pubertijd.

Als het een troost is ... het gaat na een tijd over.
Een goede raad, consequent zijn zodanig dat er van de 'slechte manieren' niets blijft hangen.

Even iets totaal anders... ben een curieuze ...van waar hebben jullie de naam Chewie?
Wij hebben de naam ook gekozen voor onze toekomstige hond...wanneer hij komt is nog niet duidelijk maar het zal een chewie zijn.

Mja, we zijn wel consequent door haar te belonen als ze braaf is en haar uit de gordijnen te halen als ze stout is, zonder haar weg te jagen of zo... maar 't is toch wel frustrerend :p

Chewie komt van Chewbacca, we zijn nogal grote Star Wars fans hier :d

Steffie_G
Steffie_G
  • 15.829 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 05 februari 2013 - 11:32

Wij hebben hier ook een tiener zitten.
Ze is nu 9 maand en hangt echt de schelm uit soms. Zoals vandaag :lachen:
Haar gordijnen periode is ondertussen al wel over, maar gelijk hierboven gezegd, stout gedrag bestraffen en goed gedrag belonen.
Als ze in de gordijnen ging hangen haalden we ze er onmiddelijk uit en zette we ze aan de andere kant van het appartement.
Dan focust ze zich op iets daar en duurt het wat eer ze weer in de gordijnen hangt.
Tegewoordig spurt ze hier rond gelijk een zottin, continue aan het miauwen om aandacht te vragen.
Soms ga ik er in mee om ze uit te putten, maar soms heb ik geen fut hiervoor en dan negeer ik haar.
Dan stopt ze er wel vrij snel mee.

Time spent with cats is never wasted

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 05 februari 2013 - 11:43

Ohnee, wanneer begint die puberteit dan? Ik vind ze hier nu al als zotten rond rennen en miauwen en ze zijn 6 maand... het word nog erger dan? Het is ook het kattenmaandje zoals vaak gezegd word, geen idee of daar veel van aan is?

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#6 Geplaatst 05 februari 2013 - 12:16

Zo een trapeze (er staat bij het creatieve onderdeel van het forum een  voorbeeld van zo een trapeze die iemand zelf gemaakt heeft maar je kan ze natuurlijk ook gewoon zelf kopen) zou naar t schijnt ideaal zijn als vervangmiddel voor je gordijnen te beklimmen.
Het imiteert de bewegingen van zo een klim in de gordijnen
En t zou naar t schijnt ook helpen als je stroken aluminium papier aan je gordijnen zou bevestigen, dat zouden poezels niet leuk vinden en dan zouden ze er uitblijven, ik heb het zelf nog niet geprobeerd, ze hebben hier ook een gordijn klim fase gehad die nu gelukkig ook blijkbaar voorbij is.
Jammer genoeg hadden ze die net op t moment dat ik nieuwe gordijnen had gekocht, op vijf minuten tijd waren mijn stralend witte nieuwe gordijnen gereduceerd tot voddenreepjes...
Geplaatste afbeelding

Ventteke
Ventteke
  • 2.256 berichten
  • 5 katten

#7 Geplaatst 05 februari 2013 - 13:08

Is ze al gesterliseerd? Zo niet, laten doen, dan wordt ze rustiger ;)
KS2015

Selmo
Selmo
  • 718 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 05 februari 2013 - 13:12

nouschie, op 05 februari 2013 - 11:21, zei:

Mja, we zijn wel consequent door haar te belonen als ze braaf is en haar uit de gordijnen te halen als ze stout is, zonder haar weg te jagen of zo... maar 't is toch wel frustrerend :p

Chewie komt van Chewbacca, we zijn nogal grote Star Wars fans hier :d

HA zalig!!! daarmee dat ik de vraag stelde...op onze hond zijn stamboom moet van mij de volledige naam staan 'chewbacca' :jump:
ik vond wookie ook leuk maar daar was mijn vriend niet voor te vinden, Chewie was dus een winner!

nouschie
nouschie
  • 131 berichten
  • 1 katten

#9 Geplaatst 10 februari 2013 - 00:01

Ventteke, op 05 februari 2013 - 13:08, zei:

Is ze al gesterliseerd? Zo niet, laten doen, dan wordt ze rustiger ;)

ze is al gesteriliseerd in november, ze is precies actiever geworden daarna :')

zsapo
zsapo
  • 306 berichten

#10 Geplaatst 10 februari 2013 - 16:53

We hebben hier ook kitten van 8 maand en ze heeft ook van die momenten.   Gelukkig reageert ze zich veel af op haar krabpaal die hier in de living staat.   Het is zo'n grote krabpaal tot aan het plafond, dat spel heeft al afgezien.   Maar het is er natuurlijk wel voor gemaakt.  Als een kat wat ouder komt dan wordt ze vanzelf wel stuk rustiger.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 16 februari 2013 - 11:35

Het is inderdaad een vorm van aandacht vragen, want telkens ze in dat gordijn hangt krijgt ze jou aandacht. Best blijf je haar er uiteraard uithalen, maar negeer haar ook wel zoveel mogelijk terwijl je haar eruit haalt, dus gewoon ernaartoe gaan, uit het gordijn halen, op de grond zetten zonder haar aan te spreken en je omdraaien.. Je kan ook proberen om tijdelijk de gordijnen op te knopen zodat ze er niet in kan.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag