Spring naar inhoud

- - - - -

De diarree van Santos.. IS WEG! - Allergie: Carnibest! p17

• Log in om te reageren
250 reacties op dit onderwerp
Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#226 Geplaatst 28 augustus 2009 - 08:43

Spanishke zei:

Dit is al veel minder leuk nieuws :(
Kan het zijn dat zijn allergie erger geworden is door bepaalde voeding of dat ze erger gaat worden als ze vanalles gaan moeten uitproberen?
Zou rauw voeren dan de enige echte veilige oplossing zijn? Hier heeft hij nochtans echt vanalles gekregen (in zoverre dat dat kon voor kittens, want die voeding is ZEER beperkt), o.a. seafish, kalf & gevogeltje, kalkoen, kip met rijst (natvoer en vers), kippenborst, gewone kip, ... qua droogvoer heb ik voor zijn kittenpakketje kip en tonijn gegeven ik hoop dat hij het daar wel goed gaat op doen dan :onzeker:

Sommige denken van wel? Is het dan ook al effectief bewezen dat het van die lijnen voortkwam of wou die fokker gewoon verdere risico's vermijden? Dan is het aan ons om uit te zoeken of het van mama's kant is of niet? Ik weet wel dat Raggedy Cats hier vanop't forum ook naar Justin gegaan is... Zo'n voedselallergie is maar echt bij een weinig aantal van de kittens/katten of kunnen de meeste er gaan onder lijden? Ik heb nochtans niet echt al het gevoel gehad dat de overige 3 het hier bij ons er moeilijk mee hebben, Purrlin A.K.A Marley schijnt het ook geweldig goed te doen en Otis tjah daar hebben we het raden naar :evil: :evil:

Onze Sushi die is pas allergisch geworden toen ze al 1 jaar was. Daarvoor at ze echt alles zonder problemen.

Als katten allergisch worden aan vlees/vis is dat trouwens meestal aan rundsvlees, kip en tonijn.

Of het echt zo is dat allergiën bij katten in de familie zitten, dat weet ik niet. Ik weet dat het bij mensen wel zo kan zijn.

Als Santos effectief allergisch is dan zou ik de volgende nestjes wel heel goed blijven opvolgen en dan voor geruime tijd aangezien een allergie zich ook op latere leeftijd kan manifesteren. Maar dat is natuurlijk gekleurd door mijn ervaringen met een allergische kat die helaas absoluut niet fijn zijn, noch voor ons noch voor kat in kwestie.

Ik kan me inbeelden dat als je een kat hebt die heel lichtjes allergisch is dat je er dan allemaal niet zo zwaar aan tilt. Wij hebben hier een extreem geval in huis en we weten daardoor natuurlijk wat een ongelooflijk dure en pijnlijke zaak dat is. (Om een voorbeeld te geven, november vorig jaar enkel aan onderzoeken en testen waren we meer als 700 euro kwijt, het jaar daarvoor, voor net geen 500 euro onderzoeken en testen. En eigenlijk staan we nog geen stap verder. Volgende stap was een kijkoperatie en onderzoeken, zou weer ruim 500 euro gekost hebben. Maar daar hebben we uiteindelijk niet voor gekozen, we wilden eerst vegetarische voeding uitproberen. Tot nu toe loopt dat goed.)
Kortom dit is een scenario dat ik onze kittens en kittenkopers wil besparen. En misschien speelt ook wel mee dat ik op vlak van gezondheid extra voorzichtig ben, ook wegens mijn studies.

Ik denk dat Santos nu best even volledig graanloze voeding krijgt. Dus blikvoeren zonder granen en bv carnibest diabetes (is zonder rijst). Zodat je kan zien of hij het daar goed op doet. De kans is nl het grootst dat het om een intolerantie voor plantaardige bestanddelen gaat.

Doet hij het daar niet goed op kan je "speciale" vleessoorten gaan gebruiken. Daarmee bedoel ik vleessoorten die niet zo heel courant zijn in kattenvoer. Bv eend, struisvogel, rendier etc.

Belangrijk is dat je heel secuur te werk gaat. Eerst volledig op eend overzetten. Werkt dit niet goed, probeer dan pas een andere vleessoort etc.

Doet hij het goed op een soort vlees kan je voorzichtig een andere soort introduceren, en zo telkens weer een tot je een aantal soorten hebt waar hij het goed op doet en dan kan je op zoek gaan naar droogvoeren die deze ingrediënten die hij goed kan verdragen bevatten en de ingrediënten die hij niet kan verdragen niet bevatten.

Maar een vraagje; hebben ze aan de hand van ontlasting gezien dat hij allergisch is? Dat lijkt me nl nogal raar.

Bij onze kat zagen ze de eerste tekenen via bloed. (bepaald bloedbeeld hoort bij allergie) heb nog nooit gehoord dat ze dat via ontlasting kunnen zien.

Bewerkt door Smitten Kitten, 28 augustus 2009 - 08:44.

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#227 Geplaatst 28 augustus 2009 - 09:23

Smitten Kitten zei:

Onze Sushi die is pas allergisch geworden toen ze al 1 jaar was. Daarvoor at ze echt alles zonder problemen.

Als katten allergisch worden aan vlees/vis is dat trouwens meestal aan rundsvlees, kip en tonijn.

Of het echt zo is dat allergiën bij katten in de familie zitten, dat weet ik niet. Ik weet dat het bij mensen wel zo kan zijn.

Als Santos effectief allergisch is dan zou ik de volgende nestjes wel heel goed blijven opvolgen en dan voor geruime tijd aangezien een allergie zich ook op latere leeftijd kan manifesteren. Maar dat is natuurlijk gekleurd door mijn ervaringen met een allergische kat die helaas absoluut niet fijn zijn, noch voor ons noch voor kat in kwestie.

Ik kan me inbeelden dat als je een kat hebt die heel lichtjes allergisch is dat je er dan allemaal niet zo zwaar aan tilt. Wij hebben hier een extreem geval in huis en we weten daardoor natuurlijk wat een ongelooflijk dure en pijnlijke zaak dat is. (Om een voorbeeld te geven, november vorig jaar enkel aan onderzoeken en testen waren we meer als 700 euro kwijt, het jaar daarvoor, voor net geen 500 euro onderzoeken en testen. En eigenlijk staan we nog geen stap verder. Volgende stap was een kijkoperatie en onderzoeken, zou weer ruim 500 euro gekost hebben. Maar daar hebben we uiteindelijk niet voor gekozen, we wilden eerst vegetarische voeding uitproberen. Tot nu toe loopt dat goed.)
Kortom dit is een scenario dat ik onze kittens en kittenkopers wil besparen. En misschien speelt ook wel mee dat ik op vlak van gezondheid extra voorzichtig ben, ook wegens mijn studies.

Ik denk dat Santos nu best even volledig graanloze voeding krijgt. Dus blikvoeren zonder granen en bv carnibest diabetes (is zonder rijst). Zodat je kan zien of hij het daar goed op doet. De kans is nl het grootst dat het om een intolerantie voor plantaardige bestanddelen gaat.

Doet hij het daar niet goed op kan je "speciale" vleessoorten gaan gebruiken. Daarmee bedoel ik vleessoorten die niet zo heel courant zijn in kattenvoer. Bv eend, struisvogel, rendier etc.

Belangrijk is dat je heel secuur te werk gaat. Eerst volledig op eend overzetten. Werkt dit niet goed, probeer dan pas een andere vleessoort etc.

Doet hij het goed op een soort vlees kan je voorzichtig een andere soort introduceren, en zo telkens weer een tot je een aantal soorten hebt waar hij het goed op doet en dan kan je op zoek gaan naar droogvoeren die deze ingrediënten die hij goed kan verdragen bevatten en de ingrediënten die hij niet kan verdragen niet bevatten.

Maar een vraagje; hebben ze aan de hand van ontlasting gezien dat hij allergisch is? Dat lijkt me nl nogal raar.

Bij onze kat zagen ze de eerste tekenen via bloed. (bepaald bloedbeeld hoort bij allergie) heb nog nooit gehoord dat ze dat via ontlasting kunnen zien.

De DA heeft ons de labo-resultaten laten zien, en overal stond "negatief" achter, behalve bij plantenc..... (moeilijk woord - ik weet het al niet meer, maar ik denk dat de volksterm plantencellullose is), daar stond er "positief". De DA zei dat hij die cellen niet kon verteren, en dat er een brede waaier plantencellen in zijn uitwerpselen zat. Zijn eerste vraag was of Santos planten at. Maar dat kunnen we volledig uitsluiten want er staan hier absoluut geen planten waar ze bij kunnen.

Denk je dat Orijen dan wel goed is? Zitten daar niet nog vele andere plantenextracten in?

We zijn sinds eergisteren Hills aan het geven. Hij heeft gisteren de hele dag scheetjes gelaten O:) en de uitwerpselen waren weer plat. Maar 1 dag is misschien nog te vroeg om al conclusies te trekken.

Geplaatste afbeelding

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#228 Geplaatst 28 augustus 2009 - 09:28

Ik hoop alleszins dat het niet is zoals bij jouw poezel, want ik vind dat echt een vreselijk verhaal. :( Als ze uiteindelijk niets meer kan verdragen, wat kan je dan nog doen?

Santos is gelukkig niet zwaar ziek. Hij heeft enkel diarree. Misschien heeft hij er net voor een beetje buikpijn, dat kan hij natuurlijk niet zeggen, maar ons ventje spint nog iedere dag zoals een grasmaaier en is heel erg lief en speels.

Die voedingsindustrie is echt nog een tak apart van het poezeleigenaar zijn, vind ik. Ik heb ook de indruk dat niet iedere DA daar veel van weet. De vorige DA (die van Ledeberg) zei dat kittenvoeding niet echt belangrijk was, dat ze in de natuur ook geen onderscheid hebben en dat dat allemaal puur winstklopperij was, etc. Deze DA zegt dan weer dat kittenvoeding wel heel erg belangrijk is.. O:)

Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#229 Geplaatst 28 augustus 2009 - 11:00

Als het inderdaad zo is dat jouw Santo's plantaardige bestanddelen niet kan verteren, dan moet je inderdaad op zoek gaan naar een voer met zoveel mogelijk vlees. Orijen is dan eigenlijk wel goed, al kan het natuurlijk altijd dat er iets in in dat voer zit waar hij niet goed tegen kan. Mensen denken soms wel dat Orijen veel plantaardige dingetjes bevat, maar die dingen zoals cranberry enz die je op de ingrediëntenlijst ziet staan die zitten er in, in zo'n kleine hoeveelheden dat is eigenlijk bijna verwaarloosbaar, tenzij je een zwaar allergische kat hebt, dan moet je alles mijden van plantaardige dingetjes.

Onze allergische kat bv die werd al ziek van voer waarbij bv dierlijke vetten op het allerlaatste plaatjes stonden van de ingrediëntenlijst en waar voor de rest niets van vlees in het voer zat... (wat laatst staat op ingrediëntenlijst, zit in kleinst percentage in het voer).

Met wat je da je aan info heeft gegeven zou ik persoonlijk vers gaan voeren. Toch op zijn minst om te zien of het effectief de plantaardige zaken zijn waaraan Santos allergisch is.

Want in Hills zitten er bv ook weer veel granen. Heel onze kattenclub gaat trouwens aan de diarree van Hills (behalve Hills ZD, voor allergische katten) en die hebben nu eens echt nooit verteringsproblemen (behalve dan onze allergische kat natuurlijk).

Aan onze Sushi zagen wij tot we die echo hadden laten maken ook niets. Aan de buitenkant zag zij er volkomen normaal uit, ontlasting was prima! Maar zij gaat overgeven van het moment dat ze iets eet waar ze allergisch aan is. Het moeilijke aan katteneigenaar zijn is, dat je kat je nooit laat zien dat hij/zij ziek is tenzij het al een tijdje bezig is. Dat was dus met Sushi ook zo, tegen dat wij door hadden dat ze ziek was, was haar darm dermate geïrriteerd door verkeerde voeding dat de darmwand er heel ongezond uit zag.
En op de tweede echo was de darmwand zodanig aangetast dat de cellen er uit zagen als kankercellen.

En toch zag zij er op dat moment aan de buitenkant gewoon heel normaal uit, beetje magerder als dat we gewend waren van haar, en we merkten wel dat ze allergisch was, maar dat het zo erg was dat wisten we niet eigenlijk.

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#230 Geplaatst 28 augustus 2009 - 12:38

bibie, kan je niet eens aan de da vragen of hij geen bloedonderzoek nodig vindt. Misschien zal dat weer wat meer dingen duidelijker maken.
Voor mezelf vind ik kittenvoeding wel heel belangrijk want daar zitten toch stoffen in die ze extra nodig hebben (een baby heeft ook andere voeding nodig he).
Hopelijk keert het zich nu :hug:

Geplaatste afbeelding

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#231 Geplaatst 28 augustus 2009 - 20:59

Ik heb wat opgezocht over Carnibest, en het lijkt me een superoplossing! Geen prooidieren of dergelijke, maar toch lekker vers vlees. Volgende week gaan we zo'n paar worsten in huis halen want ik vrees dat Hills niet veel zal helpen..

Als we hem zo van de diarree krijgen, kan ik dan misschien nog eens Orijen droogvoer erbij proberen geven en zien wat het geeft.

Bewerkt door Bibie, 28 augustus 2009 - 20:59.

Geplaatste afbeelding

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#232 Geplaatst 31 augustus 2009 - 13:41

Als ik het zo lees, en in combinatie met de ervaringen met Zwartje na zijn laatste crisis, dan zou ik Santos eerst volledig op carnibest zonder rijst zetten.

Na twee weken kan je dan een bepaald soort brokjes erbij geven. Als hij daar na twee weken nog niet op reageert dan is de kans klein (maar niet 0) dat hij er later nog op zal reageren. Na een tweetal maanden heb je eigenlijk pas écht zekerheid. Zo heeft Zwartje een anderhalve maand nodig gehad eer zijn allerigsche reactie naar boven kwam.

Als hij na twee weken diarree heeft of nog diarree heeft dan is dat voer zeker niet voor hem. Anders kan je hem er dus twee maand op laten staan en afwachten. Dat moest ik dus voor Zwartje doen hé. één element toevoegen en dan twee maand wachten. In die tijd mag je geen enkel ander element toevoegen (dus ook geen snoepjes ofzo). Zo weet je zeker waar hij op reageert. Het kan wel dat hij sowieso in het begin wat diarree heeft, omdat je een nieuw voer introduceert op zich.

Je kan wel goede snoepjes kopen bij zooplus die gevriesdroogd zijn, daar reageren ze niet op tenzij ze dus aan dierlijke eiwitten allergisch zijn.

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#233 Geplaatst 31 augustus 2009 - 14:11

Vosse zei:

Als ik het zo lees, en in combinatie met de ervaringen met Zwartje na zijn laatste crisis, dan zou ik Santos eerst volledig op carnibest zonder rijst zetten.

Na twee weken kan je dan een bepaald soort brokjes erbij geven. Als hij daar na twee weken nog niet op reageert dan is de kans klein (maar niet 0) dat hij er later nog op zal reageren. Na een tweetal maanden heb je eigenlijk pas écht zekerheid. Zo heeft Zwartje een anderhalve maand nodig gehad eer zijn allerigsche reactie naar boven kwam.

Als hij na twee weken diarree heeft of nog diarree heeft dan is dat voer zeker niet voor hem. Anders kan je hem er dus twee maand op laten staan en afwachten. Dat moest ik dus voor Zwartje doen hé. één element toevoegen en dan twee maand wachten. In die tijd mag je geen enkel ander element toevoegen (dus ook geen snoepjes ofzo). Zo weet je zeker waar hij op reageert. Het kan wel dat hij sowieso in het begin wat diarree heeft, omdat je een nieuw voer introduceert op zich.

Je kan wel goede snoepjes kopen bij zooplus die gevriesdroogd zijn, daar reageren ze niet op tenzij ze dus aan dierlijke eiwitten allergisch zijn.

Dank je Vosse :) . Dat gaan we dus doen. Morgen op Carnibest (hopelijk hebben ze in de winkel de variant die we nodig hebben), zonder iets anders erbij, en van zodra we zien dat de diarree en de stank weg zijn, dan kunnen we beginnen met nog eens Orijen of andere proberen te introduceren. :)

@ Joloka: poezels worden niet getest op bloed voor allergieën..

Bewerkt door Bibie, 31 augustus 2009 - 14:11.

Geplaatste afbeelding

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#234 Geplaatst 31 augustus 2009 - 17:29

Goed plan. Respecteer wel de "wachttijden" he. Ik weet dat het héél ambetant is, maar dat is de beste manier om uit te zoeken hoe het zit met Santos. Ook niet direct als de diarree over is beginnen testen. Eerst een tweetal weken wachten. Zijn spijsverteringsstelsel moet nu eventjes bijkomen hé ;)

Je zei trouwens dat Santos zoveel dronk hé, dat zou ook te maken kunnen hebben met die diarree natuurlijk... Het zou dus kunnen dat hij iets mindet gaat drinken als hij wat langer in orde is :)

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#235 Geplaatst 31 augustus 2009 - 19:35

Vosse zei:

Goed plan. Respecteer wel de "wachttijden" he. Ik weet dat het héél ambetant is, maar dat is de beste manier om uit te zoeken hoe het zit met Santos. Ook niet direct als de diarree over is beginnen testen. Eerst een tweetal weken wachten. Zijn spijsverteringsstelsel moet nu eventjes bijkomen hé ;)

Je zei trouwens dat Santos zoveel dronk hé, dat zou ook te maken kunnen hebben met die diarree natuurlijk... Het zou dus kunnen dat hij iets mindet gaat drinken als hij wat langer in orde is :)

Okee! Dus twee maanden alleen maar Carnibest als ik het goed begrijp. Nu maar hopen dat hij het lust O:) (en dat het helpt natuurlijk)

Geplaatste afbeelding

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#236 Geplaatst 31 augustus 2009 - 20:54

Goh, het moet niet persé, maar ik zou het wel doen hoor... Gewoon dat hij even op adem kan komen en goed groeien :) Dan kan je daarna weer zachtjes experimenteren.

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#237 Geplaatst 01 september 2009 - 15:41

Vandaag zijn we Carnibest in Het Witte Huis gaan halen. Het is de eend-mix geworden want diabetes hadden ze jammer genoeg niet, maar in de eend-mix zit er ook geen rijst :thumb: We hebben drie worsten van 1kg gekocht. Vanavond krijgt hij zijn eerste portie.. Het zal een beetje zoeken worden om het droogvoer van Boris gescheiden te houden, maar voorlopig kunnen we het nog op het aanrecht zetten waar Boris continu opspringt en Santos (nog) niet. Dus iedereen duimen hé ;)

Geplaatste afbeelding

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#238 Geplaatst 01 september 2009 - 15:49

Bibie zei:

Vandaag zijn we Carnibest in Het Witte Huis gaan halen. Het is de eend-mix geworden want diabetes hadden ze jammer genoeg niet, maar in de eend-mix zit er ook geen rijst :thumb: We hebben drie worsten van 1kg gekocht. Vanavond krijgt hij zijn eerste portie.. Het zal een beetje zoeken worden om het droogvoer van Boris gescheiden te houden, maar voorlopig kunnen we het nog op het aanrecht zetten waar Boris continu opspringt en Santos (nog) niet. Dus iedereen duimen hé ;)

Ik ben zeer benieuwd naar wat het gaat geven en natuurlijk hopen we dat hij het lust en dat hij het er uitstekend op doet :duim: . Santos krijgt eendje vanavond, ik zou een hele tijd bezig zitten tegen hem van "ja vanavond krijgt gij eendjes, lekker eendje voor Santosje" ik stel het mij zo voor :lachen: :oops:
Laat ons weten wat hij ervan vond :)

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#239 Geplaatst 01 september 2009 - 15:52

Spanishke zei:

Ik ben zeer benieuwd naar wat het gaat geven en natuurlijk hopen we dat hij het lust en dat hij het er uitstekend op doet :duim: . Santos krijgt eendje vanavond, ik zou een hele tijd bezig zitten tegen hem van "ja vanavond krijgt gij eendjes, lekker eendje voor Santosje" ik stel het mij zo voor :lachen: :oops:
Laat ons weten wat hij ervan vond :)

Ik kan hem nu geen vijf seconden afleiden... Hij is gek van de Petstages Cheese Chase O:) (ja heb weer een speeltje gekocht O:) ) .. Santos is vandaag een beetje hyper :ha

Geplaatste afbeelding

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#240 Geplaatst 01 september 2009 - 15:57

Bibie zei:

Ik kan hem nu geen vijf seconden afleiden... Hij is gek van de Petstages Cheese Chase O:) (ja heb weer een speeltje gekocht O:) ) .. Santos is vandaag een beetje hyper :ha

Oooh ooh ooooooh :hart: :loveshower: :o Filmpje? :8

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart: