Spring naar inhoud

- - - - -

De diarree van Santos.. IS WEG! - Allergie: Carnibest! p17

• Log in om te reageren
250 reacties op dit onderwerp
Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#76 Geplaatst 14 augustus 2009 - 11:34

Samen onder de douche? (maar dan willen we wel foto's he). Bij Panacur staat er inderdaad vermeld dat het ook werkt tegen Giardia.

Geplaatste afbeelding

Guest_Suus_*
Guest_Suus_*

#77 Geplaatst 14 augustus 2009 - 11:38

Giardia is geen grapje pfffffffff

Let op
Je moet alle katten die kuur geven en de mensen moeten even naar de huisdokter bellen voor een kuurtje want het is erg besmettelijk en anders kom je er nooit vanaf

Je moet heeeeeeeel proper zijn. Dat betekend alle dagen 3 keer de kattenbakken uitsppen met chloor en op dag 2 en dag 5 van de kuur je hele huis schoonmaken. Maar dan ook echt alles. Marika heeft ook giardia gehad ik zal haar dit topic even doorsturen.

Wat de entingen betreft... onzin. Het is heel normaal om met 9 weken en 12 weken de entingen te geven.

Er moet 3 weken tussen zitten, dus als ik jou was gaf ik mooi geen extra enting hoor. Jij hoeft de vakantie van je dierenarts toch niet te betalen? 8)

Bewerkt door Suus, 14 augustus 2009 - 11:39.

Guest_Ika Mc Evil_*
Guest_Ika Mc Evil_*

#78 Geplaatst 14 augustus 2009 - 11:51

Giardia :scared: Bah, het hoeft op zich niet ernstig te zijn, maar wat een berg werk heb ik eraan gehad zeg.

Allereerst het volledige vijftal katten aan de panacur (of metazol ), daarnaast kregen we zelf ook tabletten van onze huisarts en inderdaad schoonmaken (of kuisen zoals jullie dat zelf altijd zo mooi zeggen).

Zelf heb ik een stoomreiniger gekocht voor weinig om alle parasieten te vermoorden. Ik heb iedere dag zo lang de kuur duurde alle ruimtes waar de katten verblijven schoongemaakt met de stoomreiniger, dus ook de meubeltjes! Verder de kattenbakken iedere dag helemaal leeg en dan met verdunde chloor schoonmaken. Ook de dingen die niet met de stoomreiniger konden deed ik met chloor behandelen.

Alle speeltjes van de katten zijn of gestoomd of gechloord (daarna goed uitgespoeld natuurlijk). Ik was blij dat de kuur afgelopen was :cle

Veel sterkte met het schoonmaken en pillen van de katten en ik hoop dat met al deze oplossingen je zo snel mogelijk van die rotparasiet verlost bent!

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#79 Geplaatst 14 augustus 2009 - 11:59

Bibie zei:

Nee Spanishke, je moet je echt niet slecht voelen hoor. Jou valt helemaal niets te verwijten. Laten we gewoon allen hopen dat het snel beter gaat.

Ik begrijp ook niet goed dat hij ons Panacur meegegeven heeft. Hij zei er wel bij dat als we de bijsluiter lazen, dat we zouden zien dat het voor ontworming dient, maar dat het dan maar een kuur van drie dagen is, en dat we het nu tien dagen moeten geven. Hij heeft geen wormpjes.. We zullen wel zien.

Op internet heb ik ook al gelezen dat het een goed idee is om de poezel te wassen, zodat er geen eitjes in zijn vacht blijven hangen. We zullen dat dus inderdaad binnen vijf dagen eens doen. Het is nu wel al positief dat Santos nog een kitten is en dus nog niet echt heel lang haar heeft. Bij Boris zou dat een ramp zijn, zeker omdat Bo het zoooooo tof vindt om in bad te moeten :louche:

Makkelijker gezegd dan gedaan als ik hier de rest lees. Het is toch niet zeker dat hij het heeft? Waarom heeft hij Santos dan niet getest ook zodanig dat hij zeker was?
Iedereen doet hier alsof hij het heeft, maar het is toch niet zeker? Nu begin ik wel degelijk te panikeren hoor, ik zit hier zelf nog met 3 kittens en 3 volwassen poezen + er zijn nog mensen die langs willen komen voor Flanelle en/of Feardrop, ik durf ze al niet meer langs te laten komen en geen kitten meer mee te geven voor ik definitief de uitslag van Santosje weet :onzeker: :(

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Guest_Ika Mc Evil_*
Guest_Ika Mc Evil_*

#80 Geplaatst 14 augustus 2009 - 12:10

O sorry ik dacht dat er al een uitslag was... En niet panikeren hoor, als het inderdaad giardia is. Rustig ademhalen en de poetslap erbij pakken. Ik ben een stresskip en ik heb het ook overleefd zonder kalmeringstabletten. Ze zijn bij mij na een week hard werken giardia vrij bevonden gelukkig.

Guest_Ika Mc Evil_*
Guest_Ika Mc Evil_*

#81 Geplaatst 14 augustus 2009 - 12:14

En niet schuldig voelen........ Ze kunnen het echt overal van hebben gekregen. Het vangen van vliegjes, contact met mensen die katten hebben die giardia hebben, vogeltjes vangen.

Giardia openbaart zich meestal als de kat stress heeft (gehad). Dus verhuizing, verandering etc. Sommigen lopen hun hele leven met giardia besmetting zonder dat je er ook maar iets van merkt.

Ik vermoed dat een van mijn oudere katten al giardia had en de kleine daar toen mee besmet heeft en bij hem openbaarde het zich toen. Che is er niet ziek van geweest, hij had alleen diarree en ook niet steeds maar op en af.

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#82 Geplaatst 14 augustus 2009 - 12:30

Nee, het is geen definitieve uitslag. Hij kan ook niet onmiddellijk testen want daarvoor heeft hij dus een staaltje van de uitwerpselen nodig. Als de pilletjes dus niet aanslaan moeten we terug met een staaltje. Hij heeft ons een potje meegegeven, maar we gaan met dat potje dan wel naar onze gewone DA. Die is maandag terug.

Spanishke, jouw katten hebben nu toch geen last van diarree? Als hun ontlasting ook wat slapper wordt, misschien wel even de DA laten komen en zien wat hij zegt..

Gelukkig hebben we al een stoomreiniger. Die kan dus weer mooi uit de kast gehaald worden. De kattenbak heb ik vandaag ook al gewassen in bad, en de uitwerpseltjes worden er onmiddellijk uitgeschept van zodra ze gelegd zijn :)

Geplaatste afbeelding

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#83 Geplaatst 14 augustus 2009 - 12:34

Bibie zei:

Nee, het is geen definitieve uitslag. Hij kan ook niet onmiddellijk testen want daarvoor heeft hij dus een staaltje van de uitwerpselen nodig. Als de pilletjes dus niet aanslaan moeten we terug met een staaltje. Hij heeft ons een potje meegegeven, maar we gaan met dat potje dan wel naar onze gewone DA. Die is maandag terug.

Spanishke, jouw katten hebben nu toch geen last van diarree? Als hun ontlasting ook wat slapper wordt, misschien wel even de DA laten komen en zien wat hij zegt..

Gelukkig hebben we al een stoomreiniger. Die kan dus weer mooi uit de kast gehaald worden. De kattenbak heb ik vandaag ook al gewassen in bad, en de uitwerpseltjes worden er onmiddellijk uitgeschept van zodra ze gelegd zijn :)

Ik zou toch ook enkel naar je vertrouwde DA gaan, het feit dat hij mijn entingsschema in twijfel trekt, vind ik al bizar op zich :louche: Met die 3e enting zou ik toch ook wachten zenne, vraag eens aan je DA (als hij terug is) wat hij zegt van dat schema?

Nee inderdaad, maar ik ga geen risico nemen. Ik ga morgen denk ik al de DA laten komen, ik ben helemaal in de war van die mogelijke Giardia toestanden :cry: Als Santos het uiteindelijk niet blijkt te hebben, vind ik het wel erg van die DA om daar direct aan te denken. Heeft hij niets anders gezegd waar het aan kon liggen?

Bewerkt door Spanishke, 14 augustus 2009 - 12:35.

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#84 Geplaatst 14 augustus 2009 - 12:43

Spanishke zei:

Ik zou toch ook enkel naar je vertrouwde DA gaan, het feit dat hij mijn entingsschema in twijfel trekt, vind ik al bizar op zich :louche: Met die 3e enting zou ik toch ook wachten zenne, vraag eens aan je DA (als hij terug is) wat hij zegt van dat schema?

Nee inderdaad, maar ik ga geen risico nemen. Ik ga morgen denk ik al de DA laten komen, ik ben helemaal in de war van die mogelijke Giardia toestanden :cry: Als Santos het uiteindelijk niet blijkt te hebben, vind ik het wel erg van die DA om daar direct aan te denken. Heeft hij niets anders gezegd waar het aan kon liggen?

Ja, hij zei eerst wormen maar dat was het al zeker niet want hij voelde aan zijn buikje en zei dat hij zeker geen wormen had, dus dat het waarschijnlijk een "Giardia'ke" was. :louche: Jaja, hij zei wel degelijk giardiaKE. Man man man, daarom ga ik dus het liefst naar een DA die ik ken hé, of die iemand anders aangeraden heeft. O:)

Die derde enting was ik toch ook niet mee akkoord. Het lijkt me meer op geldklopperij. Ik heb nu eens in Boris zijn boekje gekeken en die is ingeënt op 16/10 en 14/11 en ik weet nog dat onze DA zei dat dat allemaal in orde was. Ik zal het hem nog eens vragen. pff.. Hij heeft dat dan nog in de Santos zijn boekje gezet ook, onder de twee entingen die erin stonden heeft hij "half september" geschreven.

Geplaatste afbeelding

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#85 Geplaatst 14 augustus 2009 - 15:59

Bibie is deze ochtend naar een da geweest die haar en Santosje absoluut niet kennen. Bibie doet haar verhaal aan de da maar heeft geen stoelgang mee dus de da kan deze niet bekijken of ruiken. Ik denk dat de da gewoon zeker wilt spelen en zegt: we starten die medicatie op (kan toch geen kwaad. Enige bijwerking is diarree). Stel dat hij had gezegd: afwachten en het blijkt uiteindelijk toch Giardia dan ging je hem boos bekeken hebben. Nu zegt hij "mogelijk Giardia" en je bent in paniek en met jou Spanishke.
We gaan nu even niet panikeren maar gewoon de feiten op een rijtje zetten:
Santosje is Stinkiewinkie geworden (ik vind dat een hele leuke naam).
Santosje is bij Bibie en Boris komen wonen. Volgens ons is dat allemaal heel vlot verlopen. Maar voor dat ventje zal dat toch heel veel stress meegebracht hebben. En we zijn het er allemaal over eens: stress vermindert de weerstand en van stress krijgen sommige katten diarree.
Santosje is van de ene dag op de andere overgeschakeld van RC34 (voeding voor kleine kittens) naar een volwaardige (volwassen) voeding. Dit is niet geleidelijk aan gebeurd (Bibie dit is niet aanvallend bedoeld, het is gewoon een opsomming van de feiten). Wat staat er nu op alle zakken met kattenvoeding: overschakelen moet geleidelijk aan gebeuren want anders kan je kat diarree krijgen.
Santos is een echte gourmandiër aan het worden: hij eet graag en heel veel en ook natte voeding. Uit reakties hebben we geleerd dat kittens die heel veel eten ook diarree kunnen krijgen. Wat doen we als een kat misselijk is of diarree heeft: de natte voeding stop zetten. Dus... kans op diarree.
Misschien vergeet ik hier nog het een of het ander. Maar op dit moment is Santosje een gezond, actief kitten dat diarree heeft. Is het echte diarree (loopt eruit, spettert,...) of is het gewoon stoelgang die minder vast is. Stinkt die stoelgang echt of is het de gewone geur van stoelgang? (Als Finn drolletjes maakt, stinken die soms ook erger dan die van Zita en op andere momenten omgekeerd. Maar stinken doen ze, stinken naar stoelgang en niet naar iets ongezond).

Als ik alles op een rijtje zet, zou ik dus echt nog niet panikeren.
Probeer Stinkiewinkie nu droge voeding te geven zoals aangeduidt op de zak (gewicht, leeftijd), eventueel een stukje rauw lamshart (als hij dat gaat willen want Finn zou zijn neus er ook voor optrekken maar Zita zou het uit je handen trekken). Stresseer niet teveel want je brengt dat over op je poezen en inderdaad van stress kunnen wij en zij diarree krijgen...
Maak gewoon volgende week een afspraak bij je eigen da met een potje zo vers mogelijke stoelgang.
Is het dan toch Giardia: is niet leuk maar kan behandeld worden (het is nooit leuk als je poezel zo een of andere vervelende ziekte heeft maar wees blij dat het behandelbaar is).

:hug: :hug: :hug: En wees maar zeker dat Spanishke heel goed voor dat ventje gezorgd heeft en dat hij nu in de watten gelegd wordt door Bibie!!!

Geplaatste afbeelding

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#86 Geplaatst 14 augustus 2009 - 16:16

Anders moet je naar de dierenkliniek in Merelbeke gaan, das van de universiteit.. die gaan toch meer weten de vervanger waar je nu gaat.

Guest_Amani_*
Guest_Amani_*

#87 Geplaatst 14 augustus 2009 - 16:19

Joloka zei:

Bibie is deze ochtend naar een da geweest die haar en Santosje absoluut niet kennen. Bibie doet haar verhaal aan de da maar heeft geen stoelgang mee dus de da kan deze niet bekijken of ruiken. Ik denk dat de da gewoon zeker wilt spelen en zegt: we starten die medicatie op (kan toch geen kwaad. Enige bijwerking is diarree). Stel dat hij had gezegd: afwachten en het blijkt uiteindelijk toch Giardia dan ging je hem boos bekeken hebben. Nu zegt hij "mogelijk Giardia" en je bent in paniek en met jou Spanishke.
We gaan nu even niet panikeren maar gewoon de feiten op een rijtje zetten:
Santosje is Stinkiewinkie geworden (ik vind dat een hele leuke naam).
Santosje is bij Bibie en Boris komen wonen. Volgens ons is dat allemaal heel vlot verlopen. Maar voor dat ventje zal dat toch heel veel stress meegebracht hebben. En we zijn het er allemaal over eens: stress vermindert de weerstand en van stress krijgen sommige katten diarree.
Santosje is van de ene dag op de andere overgeschakeld van RC34 (voeding voor kleine kittens) naar een volwaardige (volwassen) voeding. Dit is niet geleidelijk aan gebeurd (Bibie dit is niet aanvallend bedoeld, het is gewoon een opsomming van de feiten). Wat staat er nu op alle zakken met kattenvoeding: overschakelen moet geleidelijk aan gebeuren want anders kan je kat diarree krijgen.
Santos is een echte gourmandiër aan het worden: hij eet graag en heel veel en ook natte voeding. Uit reakties hebben we geleerd dat kittens die heel veel eten ook diarree kunnen krijgen. Wat doen we als een kat misselijk is of diarree heeft: de natte voeding stop zetten. Dus... kans op diarree.
Misschien vergeet ik hier nog het een of het ander. Maar op dit moment is Santosje een gezond, actief kitten dat diarree heeft. Is het echte diarree (loopt eruit, spettert,...) of is het gewoon stoelgang die minder vast is. Stinkt die stoelgang echt of is het de gewone geur van stoelgang? (Als Finn drolletjes maakt, stinken die soms ook erger dan die van Zita en op andere momenten omgekeerd. Maar stinken doen ze, stinken naar stoelgang en niet naar iets ongezond).

Als ik alles op een rijtje zet, zou ik dus echt nog niet panikeren.
Probeer Stinkiewinkie nu droge voeding te geven zoals aangeduidt op de zak (gewicht, leeftijd), eventueel een stukje rauw lamshart (als hij dat gaat willen want Finn zou zijn neus er ook voor optrekken maar Zita zou het uit je handen trekken). Stresseer niet teveel want je brengt dat over op je poezen en inderdaad van stress kunnen wij en zij diarree krijgen...
Maak gewoon volgende week een afspraak bij je eigen da met een potje zo vers mogelijke stoelgang.
Is het dan toch Giardia: is niet leuk maar kan behandeld worden (het is nooit leuk als je poezel zo een of andere vervelende ziekte heeft maar wees blij dat het behandelbaar is).

:hug: :hug: :hug: En wees maar zeker dat Spanishke heel goed voor dat ventje gezorgd heeft en dat hij nu in de watten gelegd wordt door Bibie!!!
Ik zou het niet beter kunnen uitleggen , maar denk er ook zo over , :hug:

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#88 Geplaatst 14 augustus 2009 - 16:46

Santosje stond op een mix van kittenvoeding Sanabelle en Orijen (Orijen die trouwens geen onderscheid maakt in kitten en volwassenvoer).. De DA zei dat dat ook helemaal geen kwaad kon. Maar je hebt volkomen gelijk dat die overgang misschien te abrupt is gebeurd.

Santosje krijgt hier niet iedere dag natvoer. De eerste dag, toen had hij bij ons nog geen grote boodschap gedaan, en eergisteren, toen Florian een foutje maakte. Niet slim, maar alle andere dagen toen hij enkel droogvoer kreeg, heeft hij geen enkele keer vaste stoelgang gehad... De ene dag had zijn stoelgang wel wat vorm (maar nog altijd vrij plat) en was ik helemaal gerustgesteld, maar gisteren was het echt weer erg. Hele platte, iets tussen water en slijm in, en stinken doet het wel echt.

De DA was niet de allerbeste, volgende week gaan we naar de onze als het nog niet beter is, maar ik hoop van wel. Het was ook geen vervangende DA. We hebben gisteren een hele hoop DA's gebeld, maar die waren allemaal op vakantie, op congressen of het was gewoon het antwoordapparaat. Uiteindelijk zijn we bij deze in Ledeberg belandt. De dierenkliniek hebben we gisteren ook gebeld, om kwart na vijf, en dat was al na kantooruren en zou ons 90 euro gekost hebben :catscratchhead .  Juist daarna belde deze DA ons terug, en hebben we met hem dan een afspraak vastgelegd.

Katrien en Simon hebben heel goed voor onze schat gezorgd, en hem ook heel goed opgevoed. :) Dus daar ben ik alleen maar blij over :thumb: . Wij willen ook dat onze schat weer snel gezond wordt, en we zullen daar dan ook alles aan doen.

En ik stress niet zo heel erg hoor nu.. Straks krijgt hij zijn eerste pilletje en ik hoop gewoon dat het betert.

Ik had er gewoon een topic over geopend, gehoopt dat andere KS leden misschien een identieke situatie hadden meegemaakt en tips konden geven, zoals bijv. het lamshart van Aldhissla. :) Dat gaan we trouwens zeker nog proberen, Florian moet er zich maar over zetten ;) .

Geplaatste afbeelding

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#89 Geplaatst 14 augustus 2009 - 17:01

Bibie, ik ben blij dat je deze topic geopend hebt. Inderdaad sommigen hebben zo al iets meegemaakt en anderen kunnen er tips uithalen voor in de toekomst. Maar ik krijg nu een beetje de indruk dat je je aangevallen voelt door wat ik geschreven heb terwijl ik dat absoluut niet wou doen hoor :hug: . Ik wou gewoon even alle gegevens op een rijtje zetten.
Ik lees nu wel dat de stoelgang gisteren absoluut niet goed was: tussen water en slijm in. En als je inderdaad maar twee keer natvoer hebt gegeven...
Geef dat prutske gewoon een dikke knuffel van mij :hart: :hart: :hart:

Geplaatste afbeelding

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#90 Geplaatst 14 augustus 2009 - 17:06

Joloka zei:

Bibie, ik ben blij dat je deze topic geopend hebt. Inderdaad sommigen hebben zo al iets meegemaakt en anderen kunnen er tips uithalen voor in de toekomst. Maar ik krijg nu een beetje de indruk dat je je aangevallen voelt door wat ik geschreven heb terwijl ik dat absoluut niet wou doen hoor :hug: . Ik wou gewoon even alle gegevens op een rijtje zetten.
Ik lees nu wel dat de stoelgang gisteren absoluut niet goed was: tussen water en slijm in. En als je inderdaad maar twee keer natvoer hebt gegeven...
Geef dat prutske gewoon een dikke knuffel van mij :hart: :hart: :hart:

Maar ik voel me niet aangevallen hoor, maak je geen zorgen :hug: . Ik heb eigenlijk op geen enkel punt echt gepanikeerd, behalve gisteren een beetje.. Maar daar dient een forum toch voor? Om mijn hart eens te kunnen luchten :mrgreen: :mrgreen: (zodat Florian niet altijd mijn gezaag moet aanhoren :ha ).

Geplaatste afbeelding