Spring naar inhoud

- - - - -

De diarree van Santos.. IS WEG! - Allergie: Carnibest! p17

• Log in om te reageren
250 reacties op dit onderwerp
Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#91 Geplaatst 14 augustus 2009 - 17:20

:hug:

Geplaatste afbeelding

Guest_poezemannen_*
Guest_poezemannen_*

#92 Geplaatst 14 augustus 2009 - 19:05

Bibie zei:

Nee hoor, hij deed alsof dat helemaal niet zo erg is. Ik zei: "is dat niet hardnekkig? Moet je dan niet ontsmetten enzo?". Hij: "neeeee, neeeee, allemaal niet nodig. Gewoon tien dagen lang elke dag een half pilletje." Hij zei direct dat Santos er helemaal niet ziek uit zag.

Hij zei ook dat de inentingen veel te kort opeen zijn gebeurd, en dat hij daarom nog één moet krijgen. Ppff, ik zeg het, we gaan gewoon weer bij onze vroegere als hij terug is.

Wel opletten voor Boris. Ik ben hier ook gestart met enkel 1 kuur voor Mellon..dat is uiteindelijk verder gegaan met 2 kuren voor alle poezels en nog eens 2 kuren apart voor Mellon.
Heb toen toch de kattenbak frequenter uitgewassen..

@ Spanishke: jullie kunnen daar echt niet aan doen hoor. Mellon had dat ook toen hij hier net was en hij kwam van bij een superfokster..zoals bij jullie. Het is hardnekkig maar wel degelijk te bestrijden dus even tanden bijten en hij zal snel weer beter zijn!

Randa
Randa
  • 6.208 berichten
  • 7 katten

#93 Geplaatst 14 augustus 2009 - 21:15

Het is logisch dat het kleine manneke wat diaree heeft.
nieuwe voeding, stress van verhuis en achterlaten mamapoes en heel nieuw personeel.
niet panikeren, zet die kleine op zijn oorspronkelijke voeding of meng dat eronder tot het voorbij is en ga langzaam over op jouw voeding.
Zorg dat je super hygiënisch bent met je kattenbakken.

Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Maicis, Storm, Trouble, Winter, Party, Kiri, Quecha, Quirina, Umika, Tessa, Lotje, Mira, Ziva and Sadie

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#94 Geplaatst 15 augustus 2009 - 08:53

Spanishke, hou je ons op de hoogte van het bezoek aan de da? :hug:

Geplaatste afbeelding

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#95 Geplaatst 15 augustus 2009 - 11:43

Ja Simon is er net mee terug.
Hij heeft Nelleke meegenomen (omdat zij nogal laag van gewicht is en we ons een beetje zorgen begonnen te maken). Hij heeft alles nagekeken en haar :censored: onder de scoop gestoken en niets speciaal opgemerkt. Alles was in orde.

Hij vermoedt niets speciaals, maar als we echt zeker willen zijn, moeten we een staaltje nemen van de anderen en het meebrengen zodanig dat hij het kon opsturen naar het lab.

Daar ga ik toch nog even mee wachten, voor't zelfde geld is dat gewoon weggegooid geld. Ik ga wachten op de uitslag van Santos.

Bewerkt door Spanishke, 15 augustus 2009 - 11:44.

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

tiny
tiny
  • 12.966 berichten
  • 4 katten

#96 Geplaatst 15 augustus 2009 - 12:07

veel beterschap voor Santosje,

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#97 Geplaatst 15 augustus 2009 - 13:23

Spanishke zei:

Ja Simon is er net mee terug.
Hij heeft Nelleke meegenomen (omdat zij nogal laag van gewicht is en we ons een beetje zorgen begonnen te maken). Hij heeft alles nagekeken en haar :censored: onder de scoop gestoken en niets speciaal opgemerkt. Alles was in orde.

Hij vermoedt niets speciaals, maar als we echt zeker willen zijn, moeten we een staaltje nemen van de anderen en het meebrengen zodanig dat hij het kon opsturen naar het lab.

Daar ga ik toch nog even mee wachten, voor't zelfde geld is dat gewoon weggegooid geld. Ik ga wachten op de uitslag van Santos.

Ik ben blij dat het met Nelleke goed is. Vandaag is er nog niet echt veel beterschap bij Santosje, maar het is nog te vroeg.. We moeten toch wachten tot dinsdag/woensdag om te zien of de medicijnen werken. Hij is nog altijd heel speels, en crosst hier regelmatig met broer Boris het hele appartement rond :) .

We hebben wel het voordeel dat Santos zijn uitwerpseltjes niet begraaft, voor als we een staaltje zouden moeten afgeven :ha .  

Had Simon dan al een potje mee? Of heeft de DA dat op een andere manier kunnen onderzoeken?

Geplaatste afbeelding

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#98 Geplaatst 15 augustus 2009 - 13:30

Bibie zei:

Ik ben blij dat het met Nelleke goed is. Vandaag is er nog niet echt veel beterschap bij Santosje, maar het is nog te vroeg.. We moeten toch wachten tot dinsdag/woensdag om te zien of de medicijnen werken. Hij is nog altijd heel speels, en crosst hier regelmatig met broer Boris het hele appartement rond :) .

We hebben wel het voordeel dat Santos zijn uitwerpseltjes niet begraaft, voor als we een staaltje zouden moeten afgeven :ha .

Had Simon dan al een potje mee? Of heeft de DA dat op een andere manier kunnen onderzoeken?

DA heeft een thermometer in mijn arm meisje haar kont gestoken :( die gaat nogal niet gepiept hebben.
Wacht maar even af met Santos, ik blijf nog altijd hopen en vind het nog altijd het meest logische dat het van de stress is en de overschakeling op korte tijd naar volwassen voer.
Die DA in Ledeberg kan zeggen wat hij wil over dat voer dat niet veel kwaad kan, maar als hier de volwassen poezen van het kittenvoer eten, heeft Taiga in no-time een hangbuikje, heeft Yumi in no-time last van diarree en bij de kittens is het van hetzelfde als ze van het volwassen voer eten.

Bewerkt door Spanishke, 15 augustus 2009 - 13:31.

Geplaatste afbeelding

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#99 Geplaatst 15 augustus 2009 - 13:50

Ik begrijp wel dat Spansishke zich wat in de war en schuldig voelt, maar is zeker niet nodig hoor. Kittens hebben nu éénmaal stress bij de verhuis en er uiten zich dan soms rare dingen. Ook mijn kittens hebben rond die peridoe inentig gekregen dus die derde zou ik zeker mee wachten!!

Melvin is hier ook erg ziek geworden tijdens zijn eerste week hier. Hij kreeg blaasontsteking en dat ging niet over met antibiotica dus werd er een test gedaan. Onze DA zei dat hij oxalaatsteen zag, maar de fokker was er ook niet gerust in en voelde zich heel schuldig. Ook zag Melvin enorm af en plaste hij heel het huis onder :(
Zij is dezelfde avond na mijn telefoon van Ninove naar Leffinge gereden en heeft Melvin nog één week bij haar gehouden (deed zo'n pijn an mijn hart), maar ze wilde hem pas terug bezorgen als hij helemaal gezond was. Haar DA heeft allerhande testen gedaan en hij zag geen oxalaat! 6 maand dieetvoeding gegeven en nu is alles OK.

Ik blijf nog steeds denken dat het gewoon van de stress was!

Ik zou met Santos toch ook naar je eigen DA gaan en Spanishke je hoeft je zeker niet schuldig te voelen. Heel jouw nestje kan gezond zijn, maar misschien dat Santosje iets heeft opgelopen net zoals Melvin, want zijn broertjes en zusjes waren/zijn ook kerngezond!
Geplaatste afbeelding

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#100 Geplaatst 15 augustus 2009 - 14:00

Dit staat op de site van Orijen:

Orijen Cat voeding zoals de natuur het bedoelt heeft
Biologisch verantwoorde Orijen kattenvoeding is natuurlijk uitgebalanceerd zodanig dat Orijen kattenvoeding de voedingsbehoefte van zowel kittens als volwassen katten van alle rassen volledig dekt. Doordat iedere kitten of kat anders is kan de dagelijkse hoeveelheid Orijen kattenvoeding afhankelijk van grootte, omgeving leeftijd en activiteit afwijken van de voedingsrichtlijn. Het is belangrijk de ontwikkeling van Uw kitten of kat te volgen en de voedingsrichtlijn voor Uw kitten of kat naar zijn/haar behoefte aan te passen. Bij drachtige poesen dient U de aanbevolen voedingsrichtlijn te verhogen met 10% tot week 7 en 20% gedurende week 8 en 9. Bij lactatie verhoog de aanbevolen richtlijn van Orijen kattenvoeding met 50%. Aanbevolen wordt Uw kitten of kat Orijen kattenvoeding meerdere malen per dag aan te bieden. Zorg altijd voor vers drinkwater.

Het is dus echt voor kittens ook goed.. Twee weken lang diarree is toch wel lang als het enkel door die omschakeling zou zijn, denk ik toch..

Geplaatste afbeelding

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#101 Geplaatst 15 augustus 2009 - 15:04

Als Zwartje diarree heeft dan geef ik hem rauwe kip. Vele minder vies dan hart enzo :ha Maar dan zie je direct bij de volgende kattenbak-gang dat het vele beter is :) Die kip (en kip is daar het beste in) herstelt alles een beetje in de darmpjes en is licht verteerbaar.

Je kan Boris direct ook een stukje geven dan. Goed voor de tandtjes om erop te knauwen.

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#102 Geplaatst 15 augustus 2009 - 16:09

Vosse zei:

Als Zwartje diarree heeft dan geef ik hem rauwe kip. Vele minder vies dan hart enzo :ha Maar dan zie je direct bij de volgende kattenbak-gang dat het vele beter is :) Die kip (en kip is daar het beste in) herstelt alles een beetje in de darmpjes en is licht verteerbaar.

Je kan Boris direct ook een stukje geven dan. Goed voor de tandtjes om erop te knauwen.

Dank je voor de tip, dat is inderdaad minder vies dan hartjes :) .

Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#103 Geplaatst 15 augustus 2009 - 16:20

Er zijn genoeg mensen die Orijen ook aan kittens geven zonder problemen en twee weken diarree door omschakeling op ander voer is inderdaad wel lang. Maar mss heeft hij gewoon een gevoelige spijsvertering, of was er latent iets aanwezig dat door de verhuis naar boven is gekomen.
Spanishke, daar kan jij ook niets aan doen he! Ik begrijp dat je ervan baalt, maar het kan elke fokker overkomen dat een kitten toch een beetje ziek wordt door de stress van de verhuis, iets dat het kitten al een hele tijd met zich meedroeg, maar dat pas tot uiting komt onder invloed van stress. Vergeet niet dat katten meester zijn in het verbergen dat ze gestressed zijn of pijn hebben!

Giardia kan, maar voor hetzelfde geld is het iets anders, of is er iets in de Orijensamenstelling waar hij een voedselintolerantie voor heeft ofzo?

Kortom, het kan vanalles zijn... moest ik denken dat een van mijn katten giardia had dan zou ik wel direct een staaltje ontlasting laten onderzoeken. Zoveel kost dat nu ook weer niet en het is een zoönose, dus ook besmettelijk voor mensen en ik krijg de kriebels van beestjes :misselijk:

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#104 Geplaatst 15 augustus 2009 - 19:49

Bij die Orijen voeding heb ik toch wel mijn bedenkingen, er zijn meerdere mensen die klagen dat hun kat last heeft van diarree.

Dit zou de inhoud van Orijen zijn:

in the Orijen there is potato, sweet potato, dehydrated organic kelp, pumpkin, carrots, spinach, turnip greens, apples, cranberries, saskatoon berries, black currants, licorice root, angelica root, fenugreek, marigold flowers, sweet fennel, peppermint leaf, chamomile flowers, dandelion, summer savory, rosemary

Dit is gewoon uit een Engels Forum gekopieerd, er zijn er zelfs die zeggen dat ze het haten en ze spreken vaak over "tummy problems" en diarree...
Ik lees ook nergens dat er granen in Orijen zitten en bij RC is dit wel het geval, misschien dat dat ook de overgang extra moeilijk maakt?

@ Smitten Kitten: Weet ik, het is inderdaad echt balen, je wil alles zo goed mogelijk doen en alles is hier ook perfect gelopen. Toen Santosje hier nog was met alle andere kittens, viel het mij op dat hij 1 van de weinige was die echt weinig last had van diarree tov bv Purrlin, Flanelleke en Blizzard. Zijn entreactie is alvast later gekomen, enkele dagen voor hij mocht vertrekken, begon hij wel wat meer last te krijgen. Ik had hem toen langer moeten bij ons houden, maar ik wou het Lynn niet aandoen :(

Ik vind het overigens wel heel raar dat we met 9 katten in totaal zaten waarvan er maar eentje de symptomen zou vertonen, dat is de reden waarom ik toch liever nog even wacht op zijn uitslag. De Da heeft gezegd dat we ons nog geen zorgen moeten maken.

Bewerkt door Spanishke, 15 augustus 2009 - 19:52.

Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#105 Geplaatst 15 augustus 2009 - 20:03

Pssst, Spanishke, dat lijstje klopt niet helemaal, nu is het precies alsof het konijnenvoer is en er zit echt ook wel vlees in :ha

Ik weet dat er heel veel mensen zijn die heel tevreden zijn over Orijen. Als je bv kijkt op bepaalde kattenfora dan lijkt het wel alsof iedereen het geeft, maar sommige katten reageren nu eenmaal feller op bepaald voedsel dan andere katten. En wie weet heeft hij gewoon een lichte vorm van dat buikvirusje dat een tijdje terug zo rond ging onder katten?

Het moet niet direct iets ergs of engs zijn, maar voor de zekerheid een staal ontlasting laten onderzoeken zou ik wel doen als het mijn kat was. Dan weet je tenminste of het giardia is of niet. Want ja, op deze manier kan je voor alles in het wilde weg medicatie gaan geven...