Spring naar inhoud

- - - - -

meerdere katten verhuizen --> niet vastzetten in 1 kamer (hulp gevraagd)

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 07 februari 2013 - 20:19

Als alles goed verloopt, gaan wij verhuizen. Ik weet dat dit onderwerp al vaker ter sprake is gekome, maar ik heb 5 katten waarvan er tussen 3 katten een lichte Wapenstilstand heerst. Ze kunnen dus niet 'vastgezet worden' in 1 kamer, want dan breekt WO III uit :s.

De grootste aanpassing zal waarschijnlijk voor onze schatten zijn. Een grote kopzorg!
Hoe moet ik dit het beste aanpakken?

- Ik ga zeker de mandjes al in de veranda zetten met een fleecje in, ook Zylkène ga ik inslaan (voor Xanti en Snoes).
- Heb nog Feliway, dus kan ik nog gebruiken.
Moet ik dit in het nieuwe huis steken of hier ook al?
- Ik verhuis de katten sowieso als laatste! Het probleem is wel dat ik ze niet op 1 kamer kan zetten. Dat komt niet goed.
Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Ze gewoon in een grote kamer zetten en 1 verdieping vol met hun spulletjes zetten?
Gewoon alles in de living zetten en ze daar 'loslaten'?

Ik weet het niet!!

Door de katten hebben we heel lang gewacht met ons huis te koop te zetten (ze zitten hier zo goed!). We willen het beste voor hen, dus hoe moeten we dit nu aanpakken?

Bewerkt door dolfjeweerwolfje, 07 februari 2013 - 21:03.

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#2 Geplaatst 07 februari 2013 - 20:58

ik zit met hetzelfde probleem, ben er ook al serieus over aan het nadenken.

en ze kunnen ook niet samen in 1 kamer!
de verhuis hier zal nog wel meevallen denk ik, als alles boven verhuisd wordt, dan blijven ze beneden, wordt er beneden verhuisd doe ik ze naar boven.
maar hoe best in het nieuwe huis?
ze blijven hier zo lang mogelijk, en het zou natuurlijk kunnen dat ze in de nieuwe woning niet onmiddellijk naar buiten kunnen, als er nog omheining moet geplaatst worden... en verhuizen zelf? ik heb maar 2 transportbakjes! dan moet ik 4x over en weer rijden, 5x als ik dan de papegaaien meereken!

nog veel kopzorgen net als jij dolfjeweerwolfje ;)
Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 07 februari 2013 - 21:02

Bekijk berichtNele, op 07 februari 2013 - 20:58, zei:

ik zit met hetzelfde probleem, ben er ook al serieus over aan het nadenken.

en ze kunnen ook niet samen in 1 kamer!
de verhuis hier zal nog wel meevallen denk ik, als alles boven verhuisd wordt, dan blijven ze beneden, wordt er beneden verhuisd doe ik ze naar boven.
maar hoe best in het nieuwe huis?
ze blijven hier zo lang mogelijk, en het zou natuurlijk kunnen dat ze in de nieuwe woning niet onmiddellijk naar buiten kunnen, als er nog omheining moet geplaatst worden... en verhuizen zelf? ik heb maar 2 transportbakjes! dan moet ik 4x over en weer rijden, 5x als ik dan de papegaaien meereken!

nog veel kopzorgen net als jij dolfjeweerwolfje ;)

Transportbakjes heb ik gelukkig wel genoeg. Heb ooit eens nachtmerries gehad over de katten en een brand enzo. Dus ik heb er toen voor gezorgd dat ik alle katten kan meenemen, ookal ben ik alleen. 8) 8)
Hopelijk moet ik dat nooit doen, want als ik de gewichten optel :trance: .

Hopelijk krijgen we veel tips he Nele...

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#4 Geplaatst 07 februari 2013 - 21:06

Ik zou in u geval eerst zorgen dat het huis min of meer in orde is en ze dan verhuizen. Zorg dat een deel van hun speeltjes en krabpalen en mandjes enzo al mee verhuisd is zo hebben ze toch nog vertrouwde spullen rond zich in het nieuwe huis.
Als ze dan allemaal in het nieuwe huis zijn kan je de rest over verhuizen. Denk dat dit het beste zal zijn, stress zullen ze zowiezo hebben. Ze zien ook dat er iets op til is als je alles begint in te pakken en er dingen stilaan verdwijnen. Let vooral goed op als ze in het nieuwe huis zitten dat er niemand ergens een deur laat openstaan zodat ze je niet ontglippen.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 07 februari 2013 - 21:11

De bedoeling is dat we eerst alles gaan verhuizen en zij als laatste. Het voordeel is dat ze hier naar buiten kunnen en buiten ook hun 'schob' hebben dat ingericht is voor de katten. Daar trekken ze zich wel eens terug als het binnen een geloop is. En gewoon buiten in onze tuin enzo ook he.

Dat laatste is nog zoiets. Onze schatten zijn het gewoon van naar buiten te kunnen gaan. Als hier een conflict is onderling dan nemen ze de tuin wel eens als toevlucht. Heb binnenblijven achteraf zal ook nog iets geven.
En op de kattenbak gaan! Hier staan er wel, maar worden amper gebruikt. Snoes gebruikt het af en toe en Kiara als het echt zeer slecht weer is, maar anders niemand!!

Eigenlijk boezemt me dit het meeste angst in. De katten.....

Daarom wil ik zo goed mogelijk voorbereid zijn!

Oftopic...

Zie net dat er bij mij nog '6' katten staan ipv '5'.
Oeps... Rosje staat er nog bij :'(.

Hoor er niets meer van *snif*. (Ook niet van mijn kittens :'()

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#6 Geplaatst 07 februari 2013 - 21:43

Kan je ze niet eens mailen en horen hoe het met de kittens en met rosje gaat?
Ik heb hier in mijn groep ook herplaatsers en ik stuur 2x per jaar een updateke met foto's en dat wordt geaprecieerd. Vind wel dat ze toch af en toe iets mochten laten horen

Het gaat hen vreemd zijn dat ze niet meer naar buiten kunnen rennen.
Ik hoop voor je dat dit geen conflicten gaat geven.
Ga je op een appartement wonen?

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#7 Geplaatst 07 februari 2013 - 22:17

Toen wij van Rotterdam naar Stadskanaal gingen verhuizen hebben we iedere keer dat we naar Groningen gingen wat meegenomen aan spullen.
De laatste dag dat de verhuizers kwamen, hebben we voor dat de verhuizers kwamen de katten allemaal in hun vervoersbakken gedaan en in de woonkamer laten staan. Toen de verhuizers weg waren hebben we ze in de auto gezet. Voor de honden onderweg even gestopt en doorgereden.
Hier in Groningen aankomend, kwam korte tijd later de verhuiswagen. Grootste gedeelte van de meubels in de woonkamer neergezet. Toen hun wegwaren de katten in de woonkamer losgelaten. En hun zelf de gang laten gaan. Ben expres er buiten gebleven. Toen hun rustig overal gingen liggen, hebben we de meubels op de plaats gezet de katten hebben we verder niet meer gehoord. 's Avonds liepen ze al rond of ze nooit elders hebben gewoond.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 07 februari 2013 - 22:36

Bekijk berichtcatherine, op 07 februari 2013 - 21:43, zei:

Kan je ze niet eens mailen en horen hoe het met de kittens en met rosje gaat?
Ik heb hier in mijn groep ook herplaatsers en ik stuur 2x per jaar een updateke met foto's en dat wordt geaprecieerd. Vind wel dat ze toch af en toe iets mochten laten horen

Het gaat hen vreemd zijn dat ze niet meer naar buiten kunnen rennen.
Ik hoop voor je dat dit geen conflicten gaat geven.
Ga je op een appartement wonen?

Voor even he. Tot ze het daar gewoon zijn en dan mogen ze terug buiten hoor :-).

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#9 Geplaatst 11 februari 2013 - 11:49

moeilijke hoor....
ik denk dat het erg belangrijk zal zijn dat je katten elk een plekje hebben waar ze zich kunnen terugtrekken. Dus hoge verstopplaatsjes en dat er genoeg bronnen zijn: waterkommetjes, eetkommetjes, kattenbakken...

als ze dan buiten kunnen, kan je nog eens kijken wat er echt nog nodig is. Maar zolang ze binnen zitten zou ik eerder een beetje overdrijven met het aantal bronnen. En gewoon toekijken. moest er een kat bij zijn die stress geeft doordat ze uithaalt naar de rest, die zou ik dan effe apart zetten.

Anders kan je mss altijd eens even professioneel advies inwinnen hierover.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 11 februari 2013 - 12:12

Bekijk berichtwea, op 11 februari 2013 - 11:49, zei:

moeilijke hoor....
ik denk dat het erg belangrijk zal zijn dat je katten elk een plekje hebben waar ze zich kunnen terugtrekken. Dus hoge verstopplaatsjes en dat er genoeg bronnen zijn: waterkommetjes, eetkommetjes, kattenbakken...

als ze dan buiten kunnen, kan je nog eens kijken wat er echt nog nodig is. Maar zolang ze binnen zitten zou ik eerder een beetje overdrijven met het aantal bronnen. En gewoon toekijken. moest er een kat bij zijn die stress geeft doordat ze uithaalt naar de rest, die zou ik dan effe apart zetten.

Anders kan je mss altijd eens even professioneel advies inwinnen hierover.

Ik was van plan om 2 verdiepen vrij te stellen voor hen. Dat ze kunnen 'vluchten' en zich terugtrekken waar en wanneer ze maar willen. Mandjes, eetbakjes,... heb ik genoeg. Momenteel liggen ze vaak in de living met z'n 5'en. Maar als er een conflict is, is er een uitweg naar buiten voor hen. Waar ze nergens in een hoek gedreven kunnen worden.

De vervoersbakjes staan klaar in de veranda (ookal kan de verhuis nog heel lang duren). Moet nog wel 2 kattenbakken bij kopen dan.

Hun dekentjes was ik nu nog wel eens uit, maar zorg ervoor dat dit niet meer vlak voor de verhuis gebeurd. Dat hun geur er lekker inhangt.

Ik weet dat '1 kamer' de regel is, maar niet bij mijn katten :-). Snoes heeft een verleden waar we niet buiten kunnen.

Goede tip van het 'overdrijven' van eetbakjes/ drinkbakjes.

Momenteel werken we ook hier veel in 3D voor de katten, dus daar ook van begin af aan proberen te doen.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 16 februari 2013 - 11:31

Kan je ze tijdens de verhuis niet in 2 kamers houden ? Dus niet met 5 in 1 kamer, maar een beetje verdelen over 2 kamers, de poezen die elkaar wel kunnen hebben. Als je ze nog gaat buiten laten tijdens de verhuis loop je de kans dat er eentje niet thuis is als je hen wil verhuizen lijkt mij :-k , katten zijn meesters in het aanvoelen van zo'n dingen, net als je ze wil pakken om in hun vervoerbakje te doen, ziijn ze nergens te vinden.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 16 februari 2013 - 16:36

Bekijk berichtPeggyJ, op 16 februari 2013 - 11:31, zei:

Kan je ze tijdens de verhuis niet in 2 kamers houden ? Dus niet met 5 in 1 kamer, maar een beetje verdelen over 2 kamers, de poezen die elkaar wel kunnen hebben. Als je ze nog gaat buiten laten tijdens de verhuis loop je de kans dat er eentje niet thuis is als je hen wil verhuizen lijkt mij :-k , katten zijn meesters in het aanvoelen van zo'n dingen, net als je ze wil pakken om in hun vervoerbakje te doen, ziijn ze nergens te vinden.

Ja, hoe we dit gaan aanpakken weet ik nog niet zo goed. Katten zijn inderdaad meesters in zo'n dingen. Het gaat nog kopbreken zijn.