Spring naar inhoud

- - - - -

Wat te doen bij vermoedelijke verwaarlozing?

• Log in om te reageren
13 reacties op dit onderwerp
Miss Nina
Miss Nina
  • 1.550 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 07 februari 2013 - 21:26

Hey iedereen,

Vandaag vertelde een collega mij dat haar buren 4 katten hebben die bijna constant buiten blijven. Ze zitten overdag buiten en vermoedelijk 's avonds en 's nachts ook. Zelfs toen het zo koud was bleven ze buiten zonder een plekje om te schuilen. Mijn collega zei dat zij 2 rietstruiken heeft en die katten daar per 2 onder lagen om te schuilen. Ze zijn naar alle waarschijnlijkheid ook niet gesteriliseerd/gecastreerd dus dat is ook al om problemen vragen. Bij een overbuur van mijn collega lag zelfs een hele dag een kat op haar gazon, duidelijk ziek, en toen ze de buurman vroeg om zijn kat te komen halen zei hij doodleuk dat het zijn kat niet was en zette die gewoon op straat (alhoewel mijn collega zeker weet dat het zijn kat is) Dus waarschijnlijk willen ze er gewoon niet voor zorgen omdat dat geld kost. Sinds deze zomer hadden ze een katje (een langharig volgens haar, hoe zit dat met verzorging?!) en dat zat toen al buiten, als kitten.
Mijn collega kan deze katten jammer genoeg niet in huis nemen. Ze heeft 2 hondjes die katten rauw lusten. In haar tuinhuis zitten allemaal vogels dus daar kan ze ze ook niet in onderbrengen. Ze praat ook niet meer met die buren, wegens de overlast die ze veroorzaken. Ik had zo'n medelijden met die katten, toen ze erover bezig was, dat ik dacht: er moet daar toch iets aan gedaan worden? Maar wat en hoe? Bellen naar de dierenbescherming hier heeft geen zin aangezien ze geen katten meer opvangen. Dus misschien kunnen jullie helpen of raad geven? Ik weet natuurlijk niet hoe erg die katten er aan toe zijn. Soms mogen ze binnen maar dan schoppen ze ze letterlijk terug buiten (volgens mijn collega). Ik heb haar gevraagd om eens te proberen foto's te nemen. Misschien zijn die beestjes er allemaal niet zo erg aan toe maar toch, je kunt nooit weten.
Dus als jullie raad weten of suggesties hebben, ik sta er voor open! :)

"Humans: No fur, no paws, no tail. They run away from mice. They never get enough sleep. How can you help but love such an absurd animal?"
- Anonymous cat about humans

Yossa
Yossa
  • 2.052 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 07 februari 2013 - 22:01

Ik heb ook een vriendin gehad die drie katten had, en die katten zaten ook altijd buiten..
Ze werden allesinds niet verwaarloosd en de ene is al 18 ondertussen.. :)
Denk wel dat ze in de winter binnen kunnen indien ze willen en ze hebben een garage om te schuilen..

Je zou inderdaad eens foto's ofzo nodig hebben want niet alle katten die veel buiten zitten  zijn daarom verwaarloosd..

Féline
Féline
  • 1.922 berichten
  • 1 katten

#3 Geplaatst 07 februari 2013 - 22:19

Je collega moet dit zélf rapporteren bij de politie of een dierenorganisatie. Laat je vooral niet "opjutten" door haar

Miss Nina
Miss Nina
  • 1.550 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 07 februari 2013 - 22:21

Ja, da's ook waar. Ik vond het gewoon zo erg toen ze zei dat ze bij vrieskou onder haar struiken kwamen schuilen. Ook zei ze nog dat die mensen tussen Kerst en Nieuw 5 dagen weggeweest waren en dat die katten geen eten hadden. Hopelijk is alles wat in zekere mate overdreven want het zou spijtig zijn voor die beestjes...
"Humans: No fur, no paws, no tail. They run away from mice. They never get enough sleep. How can you help but love such an absurd animal?"

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#5 Geplaatst 07 februari 2013 - 22:23

Een paar huizen verder heeft een buur een kat of 7 en die zitten altijd buiten. Die slapen in de dennebomen. Ze krijgen elke dag 3x eten. Ze zien er goed dik uit. Mss overdrijft je collega een beetje omdat zij last heeft van de katten.
Dierenbescherming moet die collega dan maar verwittigen en wijkagent en fod voor dierenwelzijn.

Kyetje
Kyetje
  • 741 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 07 februari 2013 - 22:25

Jah, ik zou het heft ook niet zelf in handen nemen, jou buurvrouw kijkt hier naar alle waarschijnlijkheid beter zelf voor.

Bewerkt door Kyetje, 07 februari 2013 - 22:26.

Miss Nina
Miss Nina
  • 1.550 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 07 februari 2013 - 22:27

Bekijk berichtFéline, op 07 februari 2013 - 22:19, zei:

Je collega moet dit zélf rapporteren bij de politie of een dierenorganisatie. Laat je vooral niet "opjutten" door haar

Ze heeft er geen benul van waar ze dit moet rapporteren. Ze zei dat ze misschien ging bellen naar de dierenbescherming, niet wetende dat die geen katten meer mogen opvangen. Ik weet niet of die haar zouden helpen. Ze heeft ook schrik dat men dan zal doorgeven dat zij gebeld heeft. Ik denk niet dat dit gebeurt maar ja... Ik zal haar de raad geven om de situatie wat in het oog te houden, kijken of die katten effectief constant buiten zitten (zonder schuilplaats) en dan eventueel de politie in te lichten. Denk niet dat die zullen helpen maar het is het proberen waard zeker?

Féline
Féline
  • 1.922 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 07 februari 2013 - 22:28

Mooi mandje voor je poezeltje ! Heb er ook zo 1-tje :goofy: , andere kleuren, maar serieus favoriet bij mijn knuffels

Miss Nina
Miss Nina
  • 1.550 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 07 februari 2013 - 22:33

Alvast bedankt voor de goeie raad iedereen, :) Zal wat objectiever omgaan met de situatie, wie weet is het een storm in een glas water. Nu is het bedtijd :catsleepy

Bekijk berichtFéline, op 07 februari 2013 - 22:28, zei:

Mooi mandje voor je poezeltje ! Heb er ook zo 1-tje :goofy: , andere kleuren, maar serieus favoriet bij mijn knuffels

Heb nog eentje extra gemaakt in roze en wit om naast mijn bed te staan. Dan hoef ik dat ander niet steeds mee te nemen naar boven. Ze slaapt er zo graag in :)

Kyetje
Kyetje
  • 741 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 07 februari 2013 - 22:35

Staan er hier op kattensite geen gelijkaardige mandjes? Ben eigenlijk ook op zoek naar zo'n leuke mandjes :)

Féline
Féline
  • 1.922 berichten
  • 1 katten

#11 Geplaatst 07 februari 2013 - 22:35

• Ze heeft "schrik" ? Ze heeft blijkbaar totaal geen "schrik" om jou te confronteren met een probleem waar zij zélf actie kan ondernemen.

Shadow
Shadow
  • 3.068 berichten

#12 Geplaatst 07 februari 2013 - 22:43

Dat een kat buiten zit is op zich geen dierenminshandeling...
Niet omdat jij en ik vinden dat een kat binnen moet zitten bij 10 cm sneeuw dat iemand anders zo denkt natuurlijk.
Op zich kan een kat hier tegen al is het doodzielig.

Dat ze een zieke kat geen verzorging geven is gewoon verchrikkelijk.
Hier in de straat ook eens tegengekomen.
Een aangereden zwarte kat lag op sterven na dood voor onze deur.
Ik wist zeker dat hij van 4 huizen verder was. Toen ik naar het huis liep kwam de vrouw al buiten en zeggen dat het 'beest' niet van haar was....
En ik blijf erbij het was wel haar kat.
Ik ben er mee naar de DA gegaan de DA kosten +1200 euro waren en we dit niet hadden die moment.
De overlevingskansen werden geschat op 15% en we hebben re dan voor gekozen hem te laten inslapen. :(

Een langharige kat heeft zijn weekelijkse/2wekelijkse kambeurt zeker nodig.
Sommige langharen zelfs dagelijks, dit hangt een beetje af van de soort vacht.
Onze Shy moet ik nooit kammen, Dawn om de week en Milow dagelijks...

Waar je dit kan aangeven weet ik niet.
België heeft alles, maar een dierenpolitie kan er maar niet komen.
:trance:

Bekijk berichtKyetje, op 07 februari 2013 - 22:35, zei:

Staan er hier op kattensite geen gelijkaardige mandjes? Ben eigenlijk ook op zoek naar zo'n leuke mandjes :)
http://www.kattensit... mandjes maken
Heb je voor nog geen 10euro zelf gemaakt!

Bewerkt door Shadow, 07 februari 2013 - 22:44.

:hart: Meeting you was fate, becoming your friend was a choice, but falling in love with you I had no control over. :hart:

:blackcat What  part of 'Miauw' don't you understand!? :blackcat

Kyetje
Kyetje
  • 741 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 07 februari 2013 - 22:45

Regelmatig kijk ik naar Animal Planet, en daar (en ja, ik weet het, 't is tv, maar toch) zijn ze toch wel strenger op houders van dieren...

Kyetje
Kyetje
  • 741 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 08 februari 2013 - 13:23

Bekijk berichtShadow, op 07 februari 2013 - 22:43, zei:

http://www.kattensit... mandjes maken
Heb je voor nog geen 10euro zelf gemaakt!

Bedankt, als ik eens wat tijd heb, hou ik me daar eens mee bezig :d