Spring naar inhoud

- - - - -

Vies oogje sinds oktober: L-lysine? --> Update: drager van virus? + Klitten door gewicht/ouderdom/arthrose

Snoet oog L-lysine Virgan

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 09 februari 2013 - 20:11

Onze Snoet had in oktober een vuil oogje. Na een gevecht met een zwerfkat had ze een wond boven haar oog, en het oog is dus wat gaan ontsteken. Normaal heeft zij altijd propere oogjes, maar toen waren er telkens van die bruine korstjes in. Er liep ook helder traanvocht uit en de rand was soms wat dik. Verder geen snot, geen geel of groen slijm, geen niezen, hoesten of ziek zijn. Wel kan ze soms haar kopje zo terug trekken en met haar ogen knipperen, als je haar een aai op haar bolletje wil geven. Dat is niet normaal voor haar, ze doet alsof ik haar pijn ga doen. Snoet is een sterke kat, als ex-zwerver heeft ze al zoveel overwonnen. Dus gaf ik het toen een week of 2-3.
Het oog bleef hetzelfde, het was maar aan 1 kant. We zijn eind oktober/begin november naar de DA geweest. Verdict was een virusje. Was niet zoveel te zien, niks bacterieels, geen koorts enz. Waarschijnlijk door dicht contact met die andere kat opgelopen, niet door de wond (niet bacterieel). We hebben toen een anti-virale zalf mee gekregen. Pas na een paar weken is het beter geworden.

December terug net hetzelfde probleem. Maar geen zieke Snoet, dus je laat haar lichaam er even zelf mee afrekenen. Eind december werd ook haar neus vuil en waterig. Nog steeds geen geel of groen snot, geen genies of koorts. Sam moest voor zijn inenting gaan, dus Snoet nog eens mee. Dat was 31 december. Dierenarts heeft haar nagekeken. Erg was het weer niet, maar het bleef wel. Er is met kleurstof in het oog gekeken of haar traankanaal nog goed was en met een andere kleurstof of er wondjes in het oog waren. Niks aan de hand, dus dezelfde antivirale zalf geven. (Virgan)
Sam is een zwak katertje, Jaro heeft astma. Dus verbaasde me al dat de katers er weinig last van hadden. Ze hebben elk misschien een paar dagen wat symptomen gehad. Pas in januari. Jaro niesde wat en "blafte" door zijn astma. Extra puffen dus. Sam is wat droopy geweest.

Snoet is moeilijk in medicijnen geven, je kan haar niet echt oppakken. Niet simpel met een ex-zwerver. Ook naar de dierenarts gaan is moeilijk, in oktober is ze uit haar reismand gebroken en was ik haar bijna kwijt :8 Ik ben op kot door de week, dus mijn ouders probeerden het soms te doen. Het leek te beteren.

Maar nu is haar neus weer een beetje plakkerig en vuil. Ze heeft geen last, aaien mag. Ik zit niet met een zieke kat, maar dit moet toch eens over gaan? Haar weerstand is vast verzwakt. Snoet is ongeveer 10 jaar. Dus ik dacht aan F-Lysine/L-lysine. Kan dit haar helpen?

Bewerkt door Nasa, 14 februari 2013 - 20:33.

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 09 februari 2013 - 20:28

Ik heb geen ervaring met F-;lysine/L-lysine. Maar omdat Taco zijn weerstand heel erg slecht was, heb ik op aanraadde van het forum heb ik hier echinaforce van Dr. Vogel gehaald. Ik weet niet of het echt helpt, want Taco krijgt ook medicatie. Maar ik geef mn beide katten elke dag een paar druppels, het kan in iedergeval geen kwaad...en je kunt het ook voor jezelf gebruiken.
Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#3 Geplaatst 09 februari 2013 - 23:14

Ik geef dagelijks F lysine aan Jinx, hij heeft chronische niesziekte.
Zijn oog loopt alle dagen en meestal als we het afwassen is dat zo'n bruin vocht. Als hij een niesaanval heeft is de snot hetzelfde kleur bruinig. Ziek is die verder niet en eet en speelt goed.

Je moet geen wonderen verwachten natuurlijk van lysine poeders het is gewoon een natuurprodukt dat helpt de weerstand op te krikken. Baat het niet schaadt het niet zou ik zeggen.

L lysine is smaak en geur loos.
F Lysine ruikt naar vis, van de 15 katten heb ik er een 4 tal die het graag lusten gemengd onder hun natvoer de andere willen het niet. Nu gelukkig Jinx is er zot van.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#4 Geplaatst 10 februari 2013 - 00:06

kan het zijn dat ze ook een one eye cold heeft?
Onze yoshi heeft het momenteel ook.
Is typisch voor chlamydia
Geplaatste afbeelding

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 10 februari 2013 - 19:56

Bekijk berichtlathyrus, op 10 februari 2013 - 00:06, zei:

kan het zijn dat ze ook een one eye cold heeft?
Onze yoshi heeft het momenteel ook.
Is typisch voor chlamydia

Daar heb ik nog niet van gehoord? Moet ik eens opzoeken.
Ik heb met veel kattenziektes ervaring, maar nu juist niet met niesziekte.

Begon me zelfs al af te vragen of ze kon allergisch zijn voor huisstofmijt. Ze is al een dagje ouder en heeft nog nooit zoveel binnen gezeten als deze winter. Ze snapt nu de kattenbak in de gang voor haar plasjes al. Ze speelt binnen, springt op tafels, kasten, de zetel. Heerlijk dat ze nog in een binnenkat verandert. Maar daarom dacht ik: wel toevallig dat ze de hele winter binnen is en dan last heeft van haar oog... Is binnen zijn dan niet goed voor haar door een allergie? Onze Sam is allergisch voor stof (o.a., ook voor voeding), die niest elke dag meerdere keren, ik moet zijn snuit en oren minstens een keer per week proper maken. Jaro heeft astma en is dus ook allergisch voor iets. Waarom Snoet dan niet hé...

Catherine, bedankt voor de info! Ik ga maar voor het smaak- en geurloos spul gaan voor Snoet. Echinacea drinken ze niet, heb ik vroeger voor Sam geprobeerd.

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 10 februari 2013 - 20:12

Heb wel ontdekt dat ze gewoon vuil is :oops:  Op haar rug is haar vacht vet en schilferig. En nu lag ze bij mij op bed dus bekeek ik het van dichterbij. De vacht is vet, haar huid is schilferig en er hangt echt vuil tegen haar huid. Haar vacht begint samen te klitten, de huid is duidelijk verstikt, met tot gevolg de schilfers. Ik weet dat ze in de winter altijd een héél dichte vacht heeft en dat dit soms wat problemen geeft. Maar Snoet lijkt zich niet te wassen op haar rug... De ouderdom? Haar gewicht? Of is dat een ex-zwerfgewoonte: je niet wassen in de winter?

Ik hoop dat het niet de ouderdom is, ze wordt ongeveer 11 dit jaar, en heeft voor haar 5de een hard leven gehad. Hoe dan ook, ik ga haar moeten helpen. Dat wordt weer niet gemakkelijk... Snoet kon altijd voor zichzelf zorgen, en dat was goed want dan moesten wij haar vertrouwen niet beschadigen door vervelende dingen te doen. Nu heb ik de borstel klaar gelegd. Heb daarstraks al even geborsteld, maar ik ben door de week op kot. Mijn ouders gaan ook proberen borstelen. Ik vind alleen de slickerbrush niet meer, die leek me ideaal.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#7 Geplaatst 10 februari 2013 - 22:04

Voor de vacht geef ik aan onze persje viacutan plus, 1 druk op het pompje per dag op haar droogvoer.
Het olieachtig en bevat omega 3 en 6. Ons lily haar vacht was ook vettig plakte samen vol schilfers en klitten tot gevolg. Nu ze dit al een paar maanden neemt is het beter het is niet helemaal weg maar ja we sukkelen al meer dan 3j met haar vacht.
Mss kan je dat supplement ook bijgeven je kan het bestellen bij de apotheker het is niet goedkoop heb 28€ eraan betaald maar je gaat er wel lang mee toe komen.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#8 Geplaatst 10 februari 2013 - 23:26

Bekijk berichtNasa, op 10 februari 2013 - 20:12, zei:

Heb wel ontdekt dat ze gewoon vuil is :oops:  Op haar rug is haar vacht vet en schilferig. En nu lag ze bij mij op bed dus bekeek ik het van dichterbij. De vacht is vet, haar huid is schilferig en er hangt echt vuil tegen haar huid. Haar vacht begint samen te klitten, de huid is duidelijk verstikt, met tot gevolg de schilfers. Ik weet dat ze in de winter altijd een héél dichte vacht heeft en dat dit soms wat problemen geeft. Maar Snoet lijkt zich niet te wassen op haar rug... De ouderdom? Haar gewicht? Of is dat een ex-zwerfgewoonte: je niet wassen in de winter?

Ik hoop dat het niet de ouderdom is, ze wordt ongeveer 11 dit jaar, en heeft voor haar 5de een hard leven gehad.

Ik heb al paar keer gelezen dat als een kat ouder wordt en bepaalde fysieke ongemakken en problemen begint te krijgen dat ze zich dan uiteindelijk inderdaad niet goed genoeg meer kan wassen met klitten problemen en andere problemen als gevolg.
11 jaar is wel al een redelijke leeftijd hé
Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#9 Geplaatst 10 februari 2013 - 23:48

Het komt meestal niet door het niet meer kunnen wassen hoor.  Het is gewoon een teken dat er niet genoeg vitamienekes naar de huid gaan zoals soms ook het geval is bij de mens. Die heeft af en toe eens last van haar en huid en dan hoor je ook dat omega 3 en 6 daar heel goed voor zijn.
Hier is dit net hetzelfde.

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 11 februari 2013 - 18:33

Ik denk dat beiden kan :)
Die Viacutan heb ik ooit voor Sam gehad, die heeft altijd schilfers en vette vacht (allergieën etc.). Snoet heeft een dikke, volle vacht en dat spul zou voor haar niet slecht zijn. Ook niet voor Jaro met zijn lange haren. Maar het flesje stond uiteindelijk slecht te worden in de kast, want ze aten het niet op hun brokken.
Ik ga mijn DA eens mailen over Snoet.

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 14 februari 2013 - 20:30

Ik had mijn dierenarts gemaild, omdat ik dan Snoet niet nog eens mee moest nemen en haar vertrouwen weer beschadigen.

Haar antwoord was dat Snoet waarschijnlijk toch een virus heeft. Omdat de Virgan zalf de eerste keer wel geholpen had. Haar klachten zijn toen een tijdje verdwenen.
Nu hebben we de zalf niet consequent kunnen toedienen. Mijn ouders doen dat zo goed als ze kunnen, maar Snoet oppakken en behandelen, 2 keer per dag, dat werkt gewoon niet. Elke keer verliest ze een stukje vertrouwen en uiteindelijk kan je haar gewoon niet meer pakken, komt ze heel de dag niet meer in je buurt. Mijn vader en ik hebben dan geprobeerd om als ze sliep snel zalf toe te dienen. Gaat iets beter, maar ze gaat altijd bewegen zodat de zalf niet noodzakelijk in haar oog zit, niet op de juiste plaats dus :onzeker:.
Nu zou het ondertussen kunnen dat Snoet drager is van een virus, zoals herpes, calici,... Dat kan opgespoord worden met een PCR test, geen idee wat dat inhoudt. Maar dat geeft ook niet echt opties om beter te behandelen. Hier zou ik niet meteen mee beginnen, het levert ons niet veel op. Ik denk niet dat ze herpes of calici heeft, dat zijn ernstigere virussen waar ze veel zieker van had moeten zijn. (Thank god dat het niet zo is hé).
Dus het L-Lysine plan lijkt me nog steeds een goede oplossing. Er is vermoedelijk een virus, daar zijn niet veel behandelingen voor. Dus we krikken haar weerstand op.
Ik kan eventueel nog voor die test gaan als het een keer erger zou worden.

Dan heb ik ook gevraagd naar haar vacht. Da's een teken dat ze zich niet wast. En dat kan inderdaad komen omdat ze a. geen zin heeft, b. er niet aan kan omdat ze te dik is, c. pijn heeft door arthrose.
Enkel aan optie b. en c. kan ik iets doen. Dus het eerste wat we kunnen doen is haar op dieet zetten zeker? Niet simpel bij ons. De katten eten enkel brokken. Sam heeft voedselallergie en we kunnen maar 2 soorten brokken geven. Geen light dus... Sam is aan de magere kant en eet altijd maar kleine beetjes, die moet altijd kunnen eten als hij dat wil. Mijn plan is het eten voor Sam op het aanrecht te zetten (foei :mrgreen: ). Daar zal Jaro ook gaan eten. Sam gaat sowieso vaak op het aanrecht om aan de kraan te wachten om te drinken. Snoet zal niet snel op het aanrecht springen, uitzonderlijk zelfs. Haar brokken wegen we dan af en geven we over 2-3 porties door de dag. Ik ga haar helpen om haar vacht terug in orde te krijgen. Als ze wat afvalt en het is lente gaat ze zich hopelijk goed onderhouden.

Een andere optie was ontstekingsremmers geven, als ik denk dat ze arthrosepijn heeft. Maar hoe gaan we die weer toedienen?? :( Ik zou eerst de andere dingen proberen. Ik kan niet zo goed inschatten of ze pijn heeft... Als ze geslapen heeft is ze stijf, vooral in haar achterpoten. Dat zie ik als ze de trap af loopt. Ze slaapt vaak boven, en neemt dus de trap meerdere keren per dag. Soms gaat dat vlot en rent ze echt naar boven. Ze speelt met het play circuit en laser lichtje, ze ligt wel graag als ze speelt, da's luiheid. Soms hupst ze rond als een konijn, als ze heel speels is. Snoet gebruikt al een paar jaar tussenstapjes om op hoge dingen te gaan, of eraf te komen. Maar ze doet het nog wel. Als ze eens in beweging is lijkt het goed te gaan. Ik ga eens op haar slaaphouding letten. Moeilijk hoor, ze doet al deze dingen maar wast zich niet goed, heeft ze dan pijn of niet...

Als we die ontstekingsremmers proberen dan kan ik natuurlijk wel het verschil duidelijk zien, als ze dan actiever, beweeglijker en vrolijker wordt, dan had ze wel pijn. Dit zou bovendien voor haar oog ook helpen.

Plan voor nu is: L-Lysine, borstelen en op dieet.

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: Snoet, oog, L-lysine, Virgan