Spring naar inhoud

- - - - -

Wat Moet Ik Doen?

• Log in om te reageren
13 reacties op dit onderwerp
Guest_miaouw_*
Guest_miaouw_*

#1 Geplaatst 11 februari 2013 - 13:12

Ik kom uit Amerika maar woon in Nederland dus ik hoop jullie kunnen mij begripen!

Ik heb een hobby cattery en wij testen onze katten voor HCM, PKD, FIV, FeLV etc. Een paar weken geleden, heb ik via via gevonden dat mijn poes een overgrootvader met HCM heeft. Hij heeft positief getest toen hij al 7 jaar oud was (daarvoor was hij negatief).

Daarna was ik actief op HCMFoundation en daar blijkt dat zijn zon (dus de grootvader van mijn poes) heeft nageslacht met HCM (zijn nageslacht zijn niet uit dezelfde paring. Dus het is ook mogelijk dat de HCM komt uit van de moeders kant).

Ik heb een mailtje naar de eigenaars van de vader+moeder+grootvader+grootmoeder etc. verstuurd omdat ik wil meer weten over hun gezondheid (bijv. leven ze nog, hebben ze positief getest etc.) maar echter, niemand heeft mijn e-mail gereageerd.

Via Google, weet ik dat haar ouders zijn nog niet positief getest (maar ze zijn jonger dan 5 jaar). De grootvader,grootmoeder en de rest weet ik niks over.  Mijn poes is ook getest en de resultaat zijn ook negatief.

Mijn vraag is: moet ik haar nu steriliseren? Dat wil ik niet, maar als de kansen groot zijn dat zij HCM heeft, dan natuurlijk moet ik dat wel doen. Op dit moment is er nog geen DNA test voor Brits Kortharen.

Mijn 2de vraag is: moet ik de eigenaars van haar kittens laten weten?

Bewerkt door miaouw, 11 februari 2013 - 13:19.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#2 Geplaatst 11 februari 2013 - 14:30

Mss eens aan jubikelcats vragen die kent er toch veel van af.

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten

#3 Geplaatst 11 februari 2013 - 15:05

Mij lijkt het sowieso wel goed om het aan de eigenaars van de kittens te laten weten. Zelfs al is er uiteindelijk geen probleem, dan nog kan het geen kwaad dat ze er wat extra op letten, lijkt mij.

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#4 Geplaatst 11 februari 2013 - 15:19

Altijd open kaart spelen met de kittenkopers maar er ook bij zeggen dat het niet wil zeggen dat hun kitten ook hcm gaat krijgen,
want anders is er misschien paniek voor niets.
Als je dat niet doet en er heeft een kitten hcm ja dan ben je in hun ogen niet eerlijk geweest, nemen ze het misschien ook nog kwalijk en dat wil je ook niet, ik zelf zou het graag weten als kittenkoper.

Ik weet niet exact hoe het werkt maar mij lijkt het logisch en dan zeker als het van beide kant komt, toch je poes moet laten steriliseren. :onzeker:

Bewerkt door Solotje, 11 februari 2013 - 15:22.

Guest_miaouw_*
Guest_miaouw_*

#5 Geplaatst 11 februari 2013 - 16:38

Van zo ver ik weet, is de HCM van een kant van haar (mijn poes) lijn. Maar niet iedereen plaatsen hun test resultaten op de internet;)

Over de eigenaars van de kittens, ik ben bang dat de eigenaars zouden niet meer blij met hun kittens (en waarschijnlijk voor niks). Zelf vind ik dat als dit vertellen, moet ik ook bereid om oplossing bieden (bijv. geld teruggeven/ kitten terug nemen/ gratis HCM test etc.). Op dit moment heeft mijn poes geen HCM en de vader van de kittens ook niet. Als mijn poes HCM heeft, dan zou ik de eigenaars vertellen. Mijn poes is net getest voor de 2de keer (zij is nu 3) en is negatief gevonden. Maar je weet nooit met HCM. Haar overgrootvader is een goede voorbeeld van dit (positief getest op de leeftijd van 7 jaar).

Ik vind het heel irritant dat ik kan geen informatie vinden over de rest van dat lijn. De andere catteries willen gewoon niet reageren. Natuurlijk kan ik dat begrijpen- dit soort dingen wil je niet met iedereen praten maar ik wil niks. Ik wil niet dat zij me geld geven en ik zou ook niet boos worden. Ik wil alleen weten als de andere familieleden (zon van de overgrootvader etc.) HCM heeft (or at least was tested negative recently). Zonder dit soort informatie, kan ik zelf geen goede beslissing maken.

Bewerkt door miaouw, 11 februari 2013 - 16:40.

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#6 Geplaatst 11 februari 2013 - 19:20

Waarom neem je geen mailcontact met de hcmfoundation? die weten meer dan alleen de testen die ze plaatsen. Die kunnen je hierin dus ook verder van info voorzien
Geplaatste afbeelding

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#7 Geplaatst 11 februari 2013 - 21:47

Wat Britjes zegt is ook een goed idee, die zouden je graag helpen.

En wat betreft de kittenkopers, ik denk zolang als er geen tekenen zijn op hcm waarom moeten ze dan testen? Het is gewoon dat ze al op de hoogte zijn voor in geval van...
dat ze weten op wat ze moeten letten, dat ze weten als er iets scheelt dat ze daar ook rekening mee houden.
Als je het niet doet en het komt uit dat je het wist, dan gaat er mischien ruzie van komen, met alle gevolgen van dien en je weet hoe mensen roddelen en
hoe het uit de hand kan lopen en voor je het weet is je naam vuil en dat wil je toch ook niet, toch?
En in het geval als er een hcm geval is op jonge leeftijd tja dan zou ik toch er eens over nadenken om een tussenkomst te regelen met die mensen, geef jij geen garantie op erfelijke ziekten?

Ook vind ik het niet mooi dat die mensen jouw niet willen helpen, jammer genoeg zijn er cattery's die hun kop in het zand steken, in plaats van elkaar te helpen.

En wat als die mensen jouw verhaal hier komen lezen, dan weten ze het ook en niet rechtstreeks van jouw, komt niet goed over.

En wie weet kan het goed zijn dat er niets gebeurd bij je nakomelingen. ;)

Ik zou toch hcmfoundation eens contacteren en je verhaal vertellen en zij kunnen jouw vast en zeker helpen ivm of je je poes moet laten helpen of niet, veel succes!

Bewerkt door Solotje, 11 februari 2013 - 21:50.

Guest_miaouw_*
Guest_miaouw_*

#8 Geplaatst 12 februari 2013 - 11:27

Heb niet gedacht over contact met HCM Foundation. Bedankt. Nu alleen wachten.

Ik geef wel garantie maar niet voor leven;) Alleen voor 1 jaar en dat is al verlopen. MAAR, als 'consument', vind ik dat als er een probleem is, moet de 'winkel' een oplossing bieden. Nou, een hobby cattery is niet een bedrijf en ik heb zelf een grote verlies van de laaste nest maar in de ogen van de kitten kopers wel want ze hebben 500-600 euro betaald. Dus, ik moet wel bereid om iets te bieden bijv. HCM test voor de kittens etc. (gewoon om rust te geven aan de kitten kopers) of geld teruggeven (mischien de helft).

Als mijn poes HCM heeft (kans is klein), dan zou 50% (vader heeft dat niet) van de kittens dat ook hebben. Dus waarom zou ik de eigenaars ongerust maken ( dit is wat een bekende goede cattery gezegd tegen mij). Mijn poes heeft niet eens HCM en zelf denk ik, als mensen verder zoeken in de stamboom van hun katten, kan ze altijd dingen vinden.  Als mijn poes is positief getest, dan jah, no questions asked, I would inform the owners immediately.

Over de sterilisatie van mijn poes, tjah..weet ik ook niet. Zij is mijn laaste breeding queen en ik vind het heel jammer want wij kunnen tegenwoordig geen nieuwe poes kopen (huis zit al vol en wij herplaatsen niet). Mischien is sterilisatie toch een goede oplossing. Ik zelf heb ook geen rust meer en ben altijd ongerust over de kittens (living in fear that they will drop dead and I'll have to face a horde of angry owners!),

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#9 Geplaatst 12 februari 2013 - 11:59

Nee voor het leven natuurlijk niet. :)

Maar je kan dat toch erbij zeggen tegen de kittenkopers wat je nu hier zegt?
Ik vind het moeilijk om te zeggen of je het wel of niet moet zeggen tegen de kittenkoper en
ik kan die cattery ook wel begrijpen, misschien inderdaad pas als jouw poes positief is getest op hcm.
Echt een hele moeilijke situatie, misschien kan er iemand helpen die uit ervaring spreekt, misschien ook wel die mensen van hcm foundation.

Als je een antwoord heb, zou ik graag hebben als je het hier komt delen, ik ben daar heel benieuwd achter.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#10 Geplaatst 13 februari 2013 - 16:37

Garantie geven voor 1 jaar wat betreft hcm is toch niet echt voldoende?
Aangezien je hcm toch pas echt effectief kan laten testen als je beestje 1 jaar oud is?
Alé, zo is dat toch bij sphynxen...
Dus als iemand zijn kitten dan laat testen op hcm op 1 jarige leeftijd en dat kitten is positief dan is je garantie sowieso al verlopen...
Geplaatste afbeelding

Guest_miaouw_*
Guest_miaouw_*

#11 Geplaatst 13 februari 2013 - 17:38

1 jaar garantie is normaal in Nederland (dat is de garantie dat ik ook zelf heb gekregen toen ik mijn katten kochten). Sommigen catteries geven 2 jaar garantie idd maar niet veel. Volgens de wet, zijn catteries (als ze een bedrijf zijn) verplicht om 6 manden garantie te geven. Zelf denk ik dat als een kitten van mij is overleden door HCM/PKD na de garantie, ben ik wel bereid om iets te regelen maar natuurlijk weet ik niks over mijn situatie tot de tijd komt. It is always easy to say that one should be responsible but ultimately, this is but a serious hobby and I am not a business. I have never made money from a nest. The best one can do is to breed responsibly which means regular tests, good upbringing and choosing cats wisely. I cannot guarantee that my cats are HCM free forever nor can I guarantee that I am able to provide a refund/new healthy kitten to all owners forever.

Even een update: Ik heb een mailtje van HCMFoundation gekregen.

Via Google Translate:

Het is goed dat u op zoek bent naar de gezondheid en afstamming van uw fokkerij koningin.
HCM is een ingewikkelde zaak en als je goed op de hoogte is er nog steeds een groot taboe op HCM.
Om deze reden hebben we leveren alleen de info die we krijgen in een database. De info gevonden is er "droge" en zonder gehechtheid aan de fokker ruzies die vaak samengaan met de ontdekking van een HCM positieve of verdachte kat.
Als het niet niemand bereid zou zijn om te sturen in hun test ... het is een beladen onderwerp ...
We kunnen alleen maar publiceren de info die we hebben gekregen van de kweker van een kat en / of de eigenaar van een kat.
Voor de rest helaas moet ik u adviseren om de fokkers en eigenaren zelf contact op te nemen.

Om de waarheid te zeggen, ik persoonlijk denk niet dat er stambomen die HCM vrij, maar er zijn veel fokkers die dit vermelden op hun website.
Elke stamboom heeft namen in het dat katten die had / heb HCM en / of gestorven als gevolg van haar te vertegenwoordigen.
Het beste wat je kunt doen is persoonlijk contact met fokkers en vraag hen en hopen dat ze geven u de waarheid. Ik ben me volledig bewust van het feit dat dit is wat maakt het zo ingewikkeld, omdat er zo veel fokkers die proberen om problemen die ze hebben in hun lijnen te negeren.
Ik ben tegen een fokker als dat en het is complete waanzin ... Je zou denken dat niemand bij zijn volle verstand zou blijven fokken met een HCM getroffen kat, maar helaas is dit niet de manier waarop alle fokkers denken ...

Als er meerdere katten van de stamboom van uw meisje dat "verdwenen", stierf op jonge leeftijd of werden getest HCM pos of vermoedt dat u er goed aan te heroverwegen fokken deze koningin.
Zeker, er zijn geen HCM vrij stambomen, maar ik persoonlijk denk dat we moeten proberen te fokken met katten die stambomen die zo weinig beïnvloed als je kunt te vinden.
Het is ook altijd interessant om te fokken lijnen waar je kennis van de ouders / grootouders etc nog in leven is, nog aan het testen en op een oudere leeftijd. En als er een HCM positief of vermoede kat in de stamboom is het natuurlijk bij voorkeur dat deze naam niet te dicht bij uw kat.
Het is beter als deze namen worden geduwd terug naar oudere generaties in de stamboom, maar dit betekent niet dat uw kat niet kan worden getroffen met HCM. Als je "pech" het zal gewoon mee hop met elke generatie (dat is moeilijk te zeggen, omdat niet elke generatie tussen de ziekte laten zien in hun broed-en dus getest-"carrière" als gevolg van de late onset in onze Britten).
Enkele andere dingen te overwegen zijn de volgende: Is uw kat is al getest op HCM en wat is haar leeftijd? Zijn er goede, oude, goed geteste, betrouwbare lijnen in haar stamboom? Wie heeft getest uw katten?

Het spijt me dat het niet om u te helpen meer, dit is helaas het grote probleem met HCM ... Ik wil ook dat het makkelijker was!
-----

Dus de conclusie dat ik trek van dit mailtje is, from an ethical point of view, ik hoef niet per se mijn poesje te steriliseren want de kater in questie is niet heel ergh dichtbij. Ik maak nog geen beslissing. Ik zal wachten voor 6 maanden of zo en laat haar opnieuw getest voordat ze op bezoek bij een dekkater. Het zal ook goed zijn om te wachten om te zien of ik nog nieuws over de kittens (nou ja, technisch gezien niet meer kittens als ze zijn ruim een ​​jaar oud).

Tripkippiej
Tripkippiej
  • 5 katten

#12 Geplaatst 13 februari 2013 - 18:20

Geen idee of je bekend bent met Pawpeds?
Misschien staan daar nog namen op die je op de HCM-foundation niet hebt kunnen vinden.
Volledige naam intoetsen en als ie erop staat; naar gezondheid gaan.

Verder vind ik het ook een zeer lastige situatie,
ik ga dit topic in de gaten houden, als beginnend fokker toch weer erg leerzaam

Guest_miaouw_*
Guest_miaouw_*

#13 Geplaatst 14 februari 2013 - 13:32

Bekijk berichtTripkippiej, op 13 februari 2013 - 18:20, zei:

Geen idee of je bekend bent met Pawpeds?
Misschien staan daar nog namen op die je op de HCM-foundation niet hebt kunnen vinden.
Volledige naam intoetsen en als ie erop staat; naar gezondheid gaan.

Verder vind ik het ook een zeer lastige situatie,
ik ga dit topic in de gaten houden, als beginnend fokker toch weer erg leerzaam

Ja, ik ben bekend met Pawpeds. Daar kan ik ook geen nieuwe informatie vinden.

Ik heb over dit gesproken met een paar mensen (kattenliefhebbers, catteries en ook 'gewone' mensen). Ik ben zelf een zwart-wit persoon en ik denk dat objectively, ik moet de kittenkopers vertellen want dat wil ik zelf ook willen weten (although honestly, now that I DO know about this great grandfather, I wish I didn't because I am so worried!) en het is ook mijn verantwoordelijkheid om mijn poes te steriliseren.

Maar, andere mensen zeggen dat ik moet niet vertellen tenzij, mijn poes HCM heeft. Ze zeggen ook dat als ik dit vertellen, dan voel ik beter maar de kittenkopers niet. Dus eigenlijk wat ik wil doen (uit de discussie) is 'to shift the responsibility' to the kittenkopers. Volgens de mannen (;) ) dit is zowiezo een 'stupid' discussion. Volgens ze is dit een 'non-problem' want mijn poes test nog steed negatief en haar ouders ook en that I should only worry when it is actually a problem.

Over de sterilisatie van mijn poes, er waren 2 'schools of thought'. De ene denk dat er is geen HCM-vrij lijn dus waarom steriliseren. De andere zegt, ja steriliseren om de schade te verminderen.

Ik heb besloten om mijn poes te steriliseren, omdat dit me beter te voelen (zoals ook al is er niet zoiets als HCM-vrije lijnen, nu ik weet over de overgrootvader, ik moet proberen om het juiste te doen. Ten tweede, zorgen te maken over de kittens is niet zo leuk). Ook als ik heel eerlijk ben, ik vond niet steriliseren haar alleen omdat ik egoïstisch ben en wilde een laatste nest voordat ik stop met mijn cattery (tenzij een van ons katten gaat overleden maar dat gebeurt voorlopige niet.. Minimaal nog 5 jaar).

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten

#14 Geplaatst 15 februari 2013 - 12:01

Ik denk dat het een goede beslissing is om je poes te steriliseren. Zo ben je toch zekerder en moet je je niet de hele tijd zorgen maken dat haar toekomstige kittens dan toch hcm zouden krijgen.