Spring naar inhoud

- - - - -

2 kittens aan elkaar wennen

• Log in om te reageren
9 reacties op dit onderwerp
jacob
jacob
  • 818 berichten
  • 5 katten

#1 Geplaatst 12 februari 2013 - 19:01

Ik heb sinds 15/01 een Maine Coon katertjen, die nu 18 weken is.  We hebben ook een shiba-inu teefje en sinds zaterdag een 2de Maine Coon kitten (12 weken)  De 1ste dag heb ik hen alledrie gescheiden gehouden zodat kitten aan nieuwe omgeving kon wennen.  Vorige keer met de komst van ons katertje duurde het zo'n 6-tal dagen vooraleer de klik er was tss hond en kat.
Nu gaat het inmiddels met de hond en het nieuwe kitten goed, ze durft nog wel eens blazen wanneer de hond te dichtbij komt maar al bij al gaat het opnieuw de goeie kant uit.
Nu blies mijn katertje in het begin vooral naar de nieuwkomer en was hij ook afstandelijker naar ons toe; hield zich afzijdig.
Inmiddels is het wel al beter, maar nu gaat het nieuwe kitten steeds in de aanval.  Iemand idee hoeang het gemiddeld duurt vooraleer 2 kittens aan elkaar gewend zijn?
Kocht tweede kitten als speelkameraad voor eerste kitten zodat hij niet te vaak alleen hoeft te zijn.

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 12 februari 2013 - 19:13

Het is niet te voorspellen hoelang het zal duren voordat ze aan elkaar gewend zijn. Maat aangezien het beide kittens zijn, vermoed ik dat ze wel redelijk snel aan elkaar zullen wennen. Gewoon hun gang laten gaan, en er verder niet teveel aandacht aan geven. Het nieuwe kitten wilt waarschijnlijk gewoon spelen, en de oudste ziet haar misschien nog een beetje als een indringer....
Geplaatste afbeelding

anja1
anja1
  • 1.172 berichten
  • 7 katten

#3 Geplaatst 12 februari 2013 - 19:26

Inderdaad, hangt af van kat tot kat. Juno en Inti waren hier eerst (twee zussen, dus geen probleem om aan elkaar te wennen), 3 jaar later kwamen Pipo en Patch erbij (ook 2 zussen die aan elkaar gewend waren), en Inti en Juno maar grommen en blazen, nu kwamen die 2 van mijn zus en daar kregen ze al eens een mep van één van haar ander katten (Pipo en Patch kwamen van een opgevangen kat), en 7 jaar later kwamen er ineens weer 2 wildebrassen bij (opgevangen kittens van een vijftal weken), dus de hele handel weer blazen en grommen, dat heeft wel een vier maanden geduurd, en dan lieten ze hun gewoon met rust. Nu na een jaar en een paar maanden speelt Pipo zelfs met de jongsten. En onze Mushi liep hier al een paar jaar rond als zwerven en hebben ze blijkbaar stilletjes aan ook geaccepteerd, want die mag gewoon tegen hun komen liggen!
Inti Juno, Pipo, Patch, Mushi, Ziggy, Mojito

jacob
jacob
  • 818 berichten
  • 5 katten

#4 Geplaatst 12 februari 2013 - 20:18

Hopelijk duurt het geen vier maanden, maar ik zie wel.  Moet ik eigenlijk tussenbeide komen als ze grommen/blazen naar elkaar of hen gewoon laten doen?  Soms zitten ze al snauwend wel eens achter elkaar... moet ik hen dit laten 'uitvechten'?  Vechten is het niet hoor.. duurt slechts enkele seconden.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#5 Geplaatst 12 februari 2013 - 20:31

Is het tweede kitten ook een kater of een kattin?
Het duurt soms dagen maar ook weken of maanden. Geduld.
Wat je kan doen is bv met een laser lampje spelen, zo hebben ze dikwijls niet eens gezien dat ze er samen achter lopen;
Je kan dit ook doen met een hengel met veren aan bv.

Laat ze op tijd castreren en mss zelfs tegelijk. Want dit kan ook een machtstrijd geven.

Vennen
Vennen
  • 2.412 berichten
  • 8 katten

#6 Geplaatst 12 februari 2013 - 21:36

Hangt inderdaad af van kat tot kat, maar als ik dat zo zie bij mijn katten (opvangkatten en mijn eigen katten) aanvaarden kittens mekaar heel snel en gemakkelijk. Hangt er natuurlijk van af hoeveel slechte ervaringen ze hadden met andere katten, maar ik heb nog geen enkel kitten gehad dat echt weken aan een stuk niets moest weten van een ander kitten. Vaak lagen die na een dag al te rollebollen en knuffelen.

jacob
jacob
  • 818 berichten
  • 5 katten

#7 Geplaatst 13 februari 2013 - 09:34

Het tweede kitten is een kattin.  Mijn kater wordt eind volgende maand gecastreerd, dan is hij bijna 6 maanden oud.  Nu zoeken ze elkaar wel op, snuffelen aan elkaar en kunnen al samen in het salon zitten maar nog heel vaak geblaas en getik met de poten.  Ik hoop echt dat dit goed komt, maar mss ben ik te vlug in paniek want Fajah (kattin) is hier pas sinds zaterdag.

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#8 Geplaatst 13 februari 2013 - 12:31

Als ik het zo lees gaat dit zeker en vast goed komen, ze zijn nog maar een 4 daagjes samen. Toen ik vorig jaar Nelle in de groep bracht werd ze door de ene kat onmiddellijk aanvaard, door de andere na een week en zelfs eentje waarbij het 2 maanden heeft geduurd (dat was Neo)
Nu liggen Neo en Nelle altijd samen, zijn de allerbeste vriendjes, dus nog een beetje geduld en dat komt zeker in orde ;)

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#9 Geplaatst 13 februari 2013 - 13:05

Ik heb weinig ervaring, maar die ervaring heeft me wel al geleerd dat als ze spreken over geduld bij dieren het echt wel gaat om G-E-D-U-L-D :lachen:

Randa
Randa
  • 6.208 berichten
  • 7 katten

#10 Geplaatst 15 februari 2013 - 11:35

mijn ervaring is dat het doorgaans een weekje duurt eer de nieuwkomers zijn ingepast in de groep. als ik de nieuwtjes ga introduceren dan gebruik ik altijd de truk van het vochtige washandje, nl eerst nieuwkomers ermee aaien, dan de oude katten en dan terug de nieuwkomer enz verder.  Op die manieren vermengen geuren zich en gaat het veel sneller.  Een trukje van Carine geleerd en dat werkt echt prima.
Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Maicis, Storm, Trouble, Winter, Party, Kiri, Quecha, Quirina, Umika, Tessa, Lotje, Mira, Ziva and Sadie