Spring naar inhoud

- - - - -

Snoetje op dieet

Snoetje dieet brokken

• Log in om te reageren
2 reacties op dit onderwerp
Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 16 februari 2013 - 17:56

Jullie lezen het: Snoetje moet op dieet.
Heb haar al lang niet meer gewogen. Maar ze zou bijna 6kg kunnen wegen. Terwijl 5kg al genoeg is. Je ziet duidelijk dat ze te dik is, da's al een paar jaar zo. Vroeger werd ze in de winter heel dik, maar ging dat er in de zomer af. De laatste 2 jaar gaat dit er in de zomer ook niet meer af.

Snoet is ex-zwerver en nogal obsessief over brokken, zeker in de winter. Alles wat er staat moet op. Ze vraagt vaak om eten, aan iedereen die hier in de keuken komt. Zo geeft mijn vader ze soms eten, mijn moeder, ik , en als ze echt zielig doet mijn zus ook. Snoet heeft dat goed voor mekaar :mrgreen:'t Is een emotie-eter, dat klinkt nogal menselijk, maar zo is het gewoon! Als ze lastig is omdat het buiten regent: eten! Als Jaro haar gepest heeft: eten! Als ze zich verveelt: eten! Als ze binnen komt en blij is ons te zien: eten!

Ik zet haar nu op dieet omdat ze een probleem heeft met haar vacht. Op haar onderrug is deze helemaal vet, samengeklit, vol schilfers en vuil. Mijn vermoeden werd bevestigd door de dierenarts: ze wast zich niet meer. Dit kan komen door haar gewicht, of door artrose. Snoet is 11. Het zou kunnen dat ze er niet meer aan kan. Aan haar gewicht werken lijkt me de eerste stap.

Het plan: we kunnen geen light brokken kopen, of senior brokken. Sam heeft nl. voedselallergie en er komen maar 2 soorten brokken in huis: Hills z/d en Royal Canin Digestive Comfort. Vooral die laatste wordt nu gegeten. Voor onze Sam moet er altijd wat eten staan, die eet maar met muizenhapjes en is aan de magere kant. Sam komt vaak op het aanrecht om van de kraan te komen drinken :oops:. Dus de brokken voor Sam en Jaro gaan op de kast/het aanrecht komen te staan. Hopelijk gaat Snoetje er dan niet op springen. Jaro eet ook uit zijn voederbal.
Voor Snoet gaan we dan haar dagelijkse portie afwegen en die over de dag verdelen. Ze vraagt erom als ze wil eten en er is niks, dus als we haar dan telkens een klein beetje geven... Ofwel op ongeveer vaste momenten, 's morgens, 's middags en 's avonds.

Ik hoop dat ze zich dan beter zal kunnen wassen. Het is ook goed voor haar botten, in haar oude dag, om minder gewicht te moeten dragen. Als ze toch pijn heeft door artrose gaat afvallen ook al wat doen. Ik hoop het vol te houden. Vooral mijn ouders moeten het doen. Ik wil Snoet nog lang, gezond en gelukkig bij ons.

Als ik mee op de weegschaal durf, zal ik haar eens wegen. Ik ook op dieet dan? :oops:

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 16 februari 2013 - 18:50

Hihi, hier zitten precies heel wat poezelkes op KS die af en toe uit hun buikvel barsten :lachen:
Op hun 11 jaar zijn ze ook zo aktief niet meer hé en dan lopen ze het er zo goed niet meer af.

Mijn DA gaf mij de tip mee om 's nachts het eten weg te nemen. 's Nachts zullen ze eerder "van de goesting" eten dan van de honger (gelijk als wij eigenlijk...) In het begin gaan ze wat zoeken naar hun kommetjes, maar dat heeft maar een dag of twee geduurd, toen wisten ze dat 's avonds hun bakjes onvermiddellijk achter slot en grendel gingen.
Daarna heb ik voedselverrijking leren kennen en ik ben daar een hele grote fan van geworden! Hun hongergevoel is rapper gestild waardoor ze minder gaan eten. Mijn buurvrouw heeft momenteel één van mijn twee stimulo's in bruikleen (haar poezelke is ook iets te veel aan het verbreden) en die merkt nu ook al dat er 's avonds brokjes overblijven, waar ze vroeger te kort had met de porties die op de zak RC vermeld staan. 's Nachts neem ik zelfs het eten niet meer weg maar er staat niets meer in gewone kommetjes.

Veel succes met Snoetje haar dieet, en bereid je voor op af en toe een "zielig bleitconcert" ;)

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Choeke
Choeke
  • 7.121 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 14 maart 2013 - 14:35

Succes met het dieet.

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: Snoetje, dieet, brokken