Spring naar inhoud

- - - - -

Nieuwe kat zet huis op stelten

• Log in om te reageren
7 reacties op dit onderwerp
Lunake
Lunake
  • 798 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 19 februari 2013 - 08:02

Hoi hoi!

Deze vraag gaat over de katten van mn ouders. Zij hadden lange tijd 2 katten: Pipo (ca 7 jaar) en Nina (ca 6 jaar). Beide zijn afkomstig uit nestjes van mijn grootvader met dezelfde moeder en vermoedelijk ook dezelfde vader. Ze delen het huis met elkaar, maar zijn nu niet bepaald beste vrienden. Ze tolereren elkaar zeg maar :) Nu is mijn grootvader onlangs overleden. Hij heeft ook een kater gehouden uit een later nestje, Piepke (5 jaar) (ja hij was niet heel origineel met namen :d). Mijn ouders hebben besloten Piepke bij hen te nemen. Nu moet je weten... Piepke heeft nooit in huis geleefd, maar had een stalletje in de tuin waar hij 's nachts sliep en verder leefde hij gewoon buiten. Hij heeft nog enige tijd samen met z'n mama doorgebracht en nonkel Bijou, maar dat is al lang geleden. Beide zijn ondertussen overleden. Dus ja, aan andere katten was hij ook niet echt gewend. Hij heeft wel aandacht gekregen van mijn grootvader, maar niet de aandacht en affectie waar hij zo hard naar snakte.

De aanpassing verloopt nu niet helemaal vlekkeloos. Tegen alle verwachtingen in heeft hij zich wel vlot aangepast aan het leven in huis en haalt hij helemaal geen kattenkwaad uit. Hij is mooi zindelijk (op een accidentje na in het bed van mn zus) en hij sloopt het huis niet. Maar het samen leven met Pipo en Nina is nogal woelig... Hij wil voortdurend bij de andere katten zijn, maar zij willen hem liever niet in de buurt, met als gevolg dat er nogal wat vechtpartijen zijn. Hij is zeer dominant in zijn gedrag. Mijn moeder had bijvoorbeeld gisteren Nina in haar armen, maar toen ze haar neer zette op de krabpaal sprong Piepke er recht op. De andere katten zijn bang van hem. Pipo trekt zich vaak boven terug en Nina komt het washok soms niet uit. Mijn ouders zitten met hun handen in het haar. Ze willen Piepke liever niet weg doen gezien het de kat van mn grootvader was en hij in het contact met mensen heel lief is, maar het doet hen ook wel pijn dat de andere katten er zo van afzien. Hebben jullie soms nog tips?

Groetjes

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#2 Geplaatst 19 februari 2013 - 10:01

Is iedereen gecastreerd en gesterilisseerd?
Hoe lang is Piepke nu bij jullie?
Een volwassen kat in een groepje opnemen is minder simpel dan een kitten erbij zetten. Het is niet gemakkelijk maar meestal wennen ze wel na een tijdje aan mekaar. Als ze mekaar dan tolereren is dat al veel.
Mogen u katten buiten? Mss heeft Piepke iets teveel energie en wil hij ook graag terug buiten, vergeet niet dat hij 5j buiten heeft geleefd dat krijg je er niet zo maar uit. Probeer veel ermee bezig te zijn, spelen, praten, belonen als het goed gaat.
Ik denk dat je heel veel geduld zal moeten hebben.

Yossa
Yossa
  • 2.052 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 19 februari 2013 - 12:22

Ik kan je niet helpen..
Mijn mama heeft hezelfde probleem met daarbij komend dat de jongste kattin zodanig domintant is dat ze overal tegen en op plast..
Maar ze wilt haar ook niet wegdoen omdat ze zo aanhankelijk is..

Lunake
Lunake
  • 798 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 19 februari 2013 - 17:40

Bekijk berichtcatherine, op 19 februari 2013 - 10:01, zei:

Is iedereen gecastreerd en gesterilisseerd?
Hoe lang is Piepke nu bij jullie?
Een volwassen kat in een groepje opnemen is minder simpel dan een kitten erbij zetten. Het is niet gemakkelijk maar meestal wennen ze wel na een tijdje aan mekaar. Als ze mekaar dan tolereren is dat al veel.
Mogen u katten buiten? Mss heeft Piepke iets teveel energie en wil hij ook graag terug buiten, vergeet niet dat hij 5j buiten heeft geleefd dat krijg je er niet zo maar uit. Probeer veel ermee bezig te zijn, spelen, praten, belonen als het goed gaat.
Ik denk dat je heel veel geduld zal moeten hebben.

Jep, allemaal gesteriliseerd en gecastreerd. Piepke woont nu 2 maanden bij mn ouders. Ze hoopten tegen nu wel al iets van verbetering te zien, maar integendeel... Piepke lijkt alleen maar dominanter te worden en onze andere katten krijgen er schrik van. Mijn ouders zitten stilaan met de handen in het haar.

Pipo en Nina brengen veel tijd buiten door, maar mijn ouders houden Piepke voorlopig nog binnen om hem te laten wennen aan zn nieuwe omgeving. Het is wel de bedoeling dat hij ook buiten gaat komen in de toekomst. Misschien zal dat voor hem inderdaad een uitlaatklep zijn... Spelen haalt niets uit want hij kan spel niet van aanvallen onderscheiden. Hij zou je ongewild pijn doen, terwijl hij anders zn klauwen niet laat zien. Doordat Piepke niet in huis is opgevoed, kent hij ook niets van verbale commando's. Je mag daar tegen zeggen wat je wil, hij begrijpt er niets van. Dat maakt het allemaal heel moeilijk om ermee om te gaan.

Kyetje
Kyetje
  • 741 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 19 februari 2013 - 22:42

Ik denk net als Catherine, veel aandacht geven, belonen. Echt je tijd insteken.

zsapo
zsapo
  • 306 berichten

#6 Geplaatst 22 februari 2013 - 13:23

Als hij er al 2 maand is zou ik hem toch al eens buiten laten.   2 maanden is zeker al tijd genoeg om te laten wennen aan nieuwe omgeving, hij zal heus niet weglopen.   Wij hebben hier ook het probleem met onze kater die onze kitten (die ondertussen al 8 maand oud is) af en toe aanvalt.  Het raakt ook niet opgelost, hopelijk hebben je ouders meer geluk.

Kate
Kate
  • 3.919 berichten

#7 Geplaatst 23 februari 2013 - 14:01

Je kan alle katten dingen aanleren.. daarvoor kan je een cursus volgen klikkertraining voor katten.

Maar dat was even louter informatief.

Ik zou in het geval van Piepke en de andere katten een volledige herintroductie doen.
Dus Piepke één kamer geven, en de andere katten het huis. Dan weken aan een stuk "heel traag" Piepke introduceren bij de andere katten.
Dat begint met geuren uitwisselen, nadien met geluiden, enz.. dan met zicht.
Maar alles moet gebeuren met positieve associatie.

Hoeveel kattenbakken staan er in huis? Hoe staan de eetkommetjes verspreid en de drinkbakken?
Dit zijn ook allemaal zaken waar er rekening mee moet gehouden worden als je meerdere sociale groepen hebt onder de katten.

Ik heb hier net op 4 dagen tijd een wildvreemde kater geïntroduceerd bij mijn 3 volwassen katten.
Dit is mits de juiste handelingen perfect verlopen. En die kater was totaal geen andere katten gewoon.
Ze doen nu al neuze neus zonder blazen en zitten in de zelfde ruimte zonder te staren.

Ik loop hier wel heel de tijd rond met een laserlampje, snoepjes, en natvoer staat klaar.
Vanaf dat ik de eerste signalen zie van spanning, leid ik ze af en beloon ik hen.
Maar dit is intensief en moet je goed de signalen kunnen lezen van een kat.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 24 februari 2013 - 17:23

ik ben het eens met Maylun. de enige oplossing in mijn ogen is ook een herintroduktie die heel langzaam verloopt met veel positive associaties langs beide kanten. maar eerst de katten een tijdje scheiden tot ze tot rust zijn gekomen.

een buitenkat die binnenkat wordt, dat is niet altijd even simpel. het grootste probleem daar is vaak verveling. mss valt ze net die andere katten aan uit verveling. dus ik zou zeker ook voerpuzzels gaan gebruiken en gezette spelkwartiertjes.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...